• 0

Vragen van klanten over je uurloon

Of beter gezegd: geen vragen.

 

Ik werk als elektricien en vraag hiervoor 40€/h excl. BTW, het valt mij op dat ik quasi nooit vragen krijg hierover. Ik vraag iets meer dan gemiddeld(denk ik) maar ik reken geen verplaatsingstijd aan omdat ik alles met de cargofiets doe(in de stad). Meestal vragen klanten er zelfs op voorhand niet naar, ook na het versturen van de factuur krijg ik hier geen opmerkingen over.

 

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Krijgen jullie van (potentiële) klanten soms vragen of opmerkingen over de uurprijs die jullie aanrekenen?

 

 

[aanpassing: titel]

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind 40 euro niet eens zo gek. Mijn uurtarief is een flink stuk hoger. Maar ik zit ook in een andere branche, waar uurtarieven sowieso al wat hoger liggen. Soms wordt er wel eens onderhandeld, maar dan ligt uiteindelijk mijn uurtarief nog steeds hoger dan 40,-.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Er zitten hier ook collega's in de buurt die werken aan 30€/h excl btw en die moeten dan nog hun bestelwagen er mee betalen.

 

Het gaat mij vooral over het gevoel dat ik heb dat het voor de klant precies niet veel uitmaakt hoeveel je vraagt per uur en soms zelfs dat een hoog uurloon een betere indruk maakt op de klant.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Als een elektricien mij de indruk geeft (en dat liefst ook keer op keer bewijst) dat hij in korte tjid met een goede oplossing komt, die in één keer implementeert en ook nog eens zo min mogelijk rotzooi achterlaat, én een aardige kerel is, is 40,- per uur absoluut een koopje.

 

Wat cryptischer gesteld: de klant is helemaal niet op zoek naar een elektricien, de klant wil een oplossing voor zijn probleem en wil daarbij graag door een deskundige geholpen worden. 20% van de markt wil daarbij graag het gevoel hebben dat ze een onmenselijk goedkope deal uitonderhandeld hebben, misschien wil je daar niet eens voor werken.

 

In mijn branche krijg ik soms wel eens vragen of opmerkingen, dat komt dan meestal niet van de mensen die het krap hebben, maar van de mensen die denken dat ze het krap hebben.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

:)het aloude vraagstuk van het gat en de boor.

 

Als ik iemand een boor wil verkopen wat wil die klant dan?

 

Die klant wil geen boor maar een oplossing om een gat te maken. Dat kan een boor zijn, maar een goede verkoper weet dat het gat maken de oplossing is naar zijn verkoop. Kom dus niet aanzetten met een dure klopboor als het gat in een gipsplaat moet.

 

Als jouw klanten een oplossing zoeken voor een elektra-probleem, bied die dan en doe het goed en snel, zonder meer te willen verkopen dan wat je klant vraagt (tenzij je daadwerkelijk onveilige elektra constateert, iemand daarop wijzen is ook meerwaarde).

 

Succes, je zit op het goede pad

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals anderen ook al schrijven, je lijkt niet veel echt verkeerd te doen.

 

Het kan misschien altijd beter, maar het fijne gevoel dat je eerlijk bent tegen je klanten en ze recht in de ogen kunt kijken is ook wat waard.

 

Een ding vindt ik wel vreemd: Geen verplaatsingskosten, en dat verantwoordt je met 'ik heb een cargofiets terwijl anderen een bestelwagen hebben'

 

De kosten van een verplaatsing zitten niet in de kosten van het voertuig, maar in de tijd die jij ermee verliest.

 

Ik vindt een aanrekening van verplaatsingskosten dan ook niet meer dan terecht.

 

Aan de andere kant begrijpen veel (particuliere)klanten dit waarschijnlijk niet. Alleen maar langskomen en kijken, dat hoeft toch niets te kosten? Je hebt toch niet gewerkt? Dat je per opdracht een uur, niet te factureren, onderweg bent, zien ze niet.

 

Misschien toch eens overwegen?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

@Kuifje

 

Dat is nu net het rare:

 

In mijn werkervaring: als technieker op de baan in een bestelwagen (voor een werkgever) gingen de meeste klachten van klanten over de verplaatsing. Ik heb nog nooit de opmerking gekregen dat ik ergens te lang aan een werk bezig geweest ben, ik vermoed dat dit komt omdat de klant dan effectief ziet dat je aan het werk bent. De volle pot betalen voor iemand die in zijn bestelwagen aan het 'cruisen' is; dat ligt veel moeilijker en snappen de klanten niet (eigenlijk onterecht, ik weet het)

 

Met mijn fiets werk ik enkel in de stad en dan ben je in veel gevallen sneller dan met de auto; je kan dichter (gratis) parkeren, geen files,...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar ook met de fiets, in de stad, heb je tijd nodig om naar je eerste klus van de dag te komen, om weer terug te komen naar je standplaats (thuis?) van je laatste klus, om van een klus naar een andere klus te komen, om een bijzonder onderdeel te gaan kopen. Ik schat dat je gemiddeld gemakkelijk een uur per dag onfactureerbaar onderweg bent. Dat is wel 40 euro misgelopen, 12,5 procent van een werkdag.

 

Maar ja, als je daardoor blije klanten hebt die lachend je facturen betalen, is het dat misschien wel waard.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Uurprijs iets omhoog en niemand zeurt nog. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

 

De volle pot betalen voor iemand die in zijn bestelwagen aan het 'cruisen' is; dat ligt veel moeilijker en snappen de klanten niet (eigenlijk onterecht, ik weet het).

 

Komt nog bij dat klanten een hardwerkende (fietsende) vakman waarschijnlijk best een paar euro extra gunnen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of beter gezegd: geen vragen.

 

 

Klanten weten globaal wel het uurtarief van een elektricien, € 40,00/ uur is een marktconform tarief, iets eronder of iets erboven valt ook nog binnen marktconforme tarief. Tenminste voor een eenmansbedrijf zonder overheadkosten. Je doet jezelf te kort als je voor € 30,00/uur aan het werk bent.

 

Mijn ervaringen zijn hetzelfde, nooit geen klachten of telefoontjes achteraf. Zolang je bij werken op uurtarief reeel blijft rekenen, je laat een nette indruk achter, ruimt de gemaakte rommel op, betaalt 99% van de klanten netjes de rekening, en die ene procent vergeet op tijd te betalen en vaak helpt dan een telefoontje.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Idd, en ik heb ook al geleerd dat mensen niet wakker liggen van hoe je iets technisch aanpakt maar ze willen gewoon dat het goed en waar nodig esthetisch ok is; en gelijk hebben ze.

 

ik kan zelf bijvoorbeeld zeer content zijn met een proper bedrade elektrische kast en ben dan soms een beetje teleurgesteld dat klanten dit niet zien, maar ja daar valt wel mee te leven :)

 

Ook communicatie is een belangrijk punt. Zelf kom ik uit de industrie en daar was het normaal dat er veel overleg via tel, mail gebeurde voordat je met een werk begon of gewoon om vragen te beantwoorden.

Bij particulieren is dit blijkbaar wat specialer; iemand die snel mails beantwoord of zegt: past het als ik overmorgen om 11h eens langskom om te komen kijken...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Het uurtarief is slechts één van de parameters.

Zoals eerder aangegeven wil de klant een technisch probleem opgelost hebben.

Hier zijn (denk ik) prioriteiten aan te geven.

1) De kwaliteit (door bijvoorbeeld garanties te geven op het geleverde werk, krijgt de klant meer zekerheid

2) De kosten worden slechts gedeeltelijk door het uurloon bepaald. Een goede elektricien zal de klus sneller klaren dan een slechte (en dus ook goedkoper).

3) Een goede communicatie (per telefoon, face to face en schriftelijk) maakt een wereld van verschil.

 

zo zijn er nog een groot aantal zaken te benoemen, die het succes zullen bepalen en die niets of weinig met het uurtarief te maken hebben.

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Nog geluk dat alle elektriciens niet met fiets werken, want dan stop ik liever als elektricien en werk liever als handlanger voor een baas...een ingerichte verzorgde bestelwagen, is meer comfort en tijdwinst voor een elektricien, komt ook serieuser over bij de klant. Een advocaat die zijn verplaatsingen per fiets zou doen zou ook niet serieus zijn :-) Zo kan men ook als elektricien te voet bij een klant arriveren met gereedschap in een platieken zak van Carrefour...why not :-).

Ik verplaats mij altijd bij een klant met een ingerichte bestelwagen, zo heb ik bijna altijd de te vervangen ( meest courante ) materiaal bij de hand. Ik zie mij moeilijk zeggen tegen de klant:" mr/mevr wacht nog een uur aub want ik even naar mijn leverancier of naar huis fietsen om u te kunnen depanneren, want ik deze wisselstuk niet mee"

Link naar reactie
  • 0

Een advocaat die zijn verplaatsingen per fiets zou doen zou ook niet serieus zijn :-)

 

Ik kom regelmatig op de Zuidas in Amsterdam waar alle dure advocatenkantoren zitten, en daar stikt het van de advocaten op de fiets. Dat wil niet zeggen dat ze op een fiets hun klanten bezoeken, maar ja, er is dan ook een verschil tussen een electricien en een advocaat.

 

 

[Mod edit: bericht aangepast, PM verstuurd ]

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik in een heel andere brance werkt, dit:

 

Uurloon zegt in principe ook niet zoveel. Als jij een stuk hoger ligt, maar het werk beter en sneller doet, dan ben je net zo duur of wellicht zelfs goedkoper. De klant zal vooral van tevoren willen weten wat het totaal gaat kosten.

 

Als iemand pakweg een extra stopcontact wil aanleggen denk ik dat de interesse vooral naar het totaalbedrag uitgaat. Of je daar nou bijvoorbeeld 3 uur a 40 euro of 2 uur a 60 euro over doet maakt voor de klant helemaal niets uit, afgezien van een extra bakkie koffie ;) .

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je (bijna) nooit vragen krijgt over het uurloon, begin je jezelf af te vragen of je eigenlijk niet te goedkoop bent. Wellicht is dit de achterliggende reden van deze vraag.

Bij mij is regel 1; communiceer altijd duidelijk met de klant wat de te leveren prestatie is, het uurtarief en de geschatte tijd. Dit voorkomt discussie achteraf, met alle mogelijke ellende van dien.

Als ik het goed begrijp, heb je een klussendienst. Voordeel van deze constructie is dat je meestal op korte termijn beperkte werkzaamheden kunt verrichten. Dit is een markt die - in ieder geval - in Nederland voor elektro-technische bedrijven niet interessant is. Zij moeten aan allerlei regels voldoen, erkend/gecertificeerd en verzekerd zijn tegen eventuele aansprakelijkheid waardoor de kostenstructuur fors oploopt.

Simpel gesteld is het tarief niet het belangrijkste voor de particulier, deze is al lang blij als er iemand komt om zijn/haar probleem op te lossen.

Off-topic: het werken aan electro-technische installaties (meterkast) is niet zonder risico. Indien een bedrijf daarvoor niet erkend/gecertificeerd is en er ontstaat (brand)schade loop je heel veel risico evenals de particulier waarvoor de werkzaamheden worden verricht. Dit een aandachtspunt dat misschien iets meer aandacht behoeft dan het uurtarief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog geluk dat alle elektriciens niet met fiets werken, want dan stop ik liever als elektricien en werk liever als handlanger voor een baas...een ingerichte verzorgde bestelwagen, is meer comfort en tijdwinst voor een elektricien, komt ook serieuser over bij de klant. Een advocaat die zijn verplaatsingen per fiets zou doen zou ook niet serieus zijn :-) Zo kan men ook als elektricien te voet bij een klant arriveren met gereedschap in een platieken zak van Carrefour...why not :-).

Ik verplaats mij altijd bij een klant met een ingerichte bestelwagen, zo heb ik bijna altijd de te vervangen ( meest courante ) materiaal bij de hand. Ik zie mij moeilijk zeggen tegen de klant:" mr/mevr wacht nog een uur aub want ik even naar mijn leverancier of naar huis fietsen om u te kunnen depanneren, want ik deze wisselstuk niet mee"

 

Hallo

 

Er zijn idd vele voordelen aan een bestelwagen, heb er zelf 15 jaar mee rondgereden in België en de buurlanden voor herstellingen en aanpassingen aan elektrische installaties en machines. Zorgen dat je het juiste materiaal van de eerste keer mee hebt zit er bij mij dus goed ingestampt want de klant zal niet betalen om eens over en weer te rijden voor een onderdeel.

 

Als je interesse hebt in de argumenten waarom ik voor een cargofiets gekozen heb; laat maar weten, ik zal deze met veel plezier hier neerschrijven.

 

@Benm Inderdaad, de klant is meest geïnteresseerd in de totaalprijs en daarbij een duidelijke uitleg wat hij daarvoor mag verwachten. Het is aangenamer werken als beide partijen weten wat ze kunnen verwachten.

 

@pcdesk Ik werk enkel als elektricien, ik doe geen andere klussen zoals sanitair, bouw,... Ik heb de nodige diploma's en ervaring. Toevallig vandaag ook weer de factuur ontvangen voor de aansprakelijkheidsverzekering.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.