• 0

Producten gratis beschikbaar stellen ter promotie, verstandig?

Hoi,

 

Ik lees al geruime tijd mee, maar nu dan tijd voor een vraag

 

Ik "onderneem" naast mijn vaste baan, en ontwikkel,produceer producten voor de audiovisuele installatie branche. Mijn product is al een aantal maal ingezet in orders voor klanten van mijn werkgever,uiteraard in goed overleg.

 

Mijn producten kunnen stand-alone werken of geïntegreerd worden in installaties in combinatie met gerenommeerd merken en naadloos samen werken. De producten zijn goedkoper (gewoon een eerlijke prijs) en persoonlijk vind ik ze slimmer ontworpen.

 

Nu probeer ik dus voet aan de grond te krijgen bij andere audiovisuele installatie bedrijven, omdat ik altijd voor dezelfde werkgever heb gewerkt heb ik geen groot netwerk binnen deze branche. Bij start was mijn idee om middels cold calling bij bedrijven aan tafel te komen. Ik heb een aantal kleine bedrijven telefonisch benadert. en wist vrij zeker dat ik daar de juiste personen aan de lijn had Maar heb niet het gevoel dat dit de juiste weg is.

 

Ik had niet het gevoel dat ik telefonisch de meerwaarde kon overbrengen, die ik erin zie.

 

Nu wil ik een kleine promotie campagne starten, ik wil 10 grote audiovisuele bedrijven een product toe sturen. 10 bedrijven omdat dit financieel te behappen is.En omdat je hiermee in Nederland de grootste audiovisuele bedrijven benader (tussen 10-50 werknemers), in ieder geval de bedrijven die dermate veel installaties uitvoeren waarbij mij product ingezet kan worden, dat het voor mij de investering loont (op de onderbuik dan, geen onderzoek)

 

Ik wil geen voorwaarde aan het product hangen, men hoeft het product niet terug te sturen. ik zal de verkoop waarde vermelden in soort van flyer (340 euro) en tevens soort van pitch. Ik kan via linkedin de juiste personen binnen de bedrijven vinden, zodat het op het juiste buro terecht komt Men kan het product beoordelen, doorverkopen of simpelweg weg gooien.

 

doel is, om op deze wijze een voet tussen de deur te krijgen zodat ik in een gesprek mijn visie en producten kan toelichten

 

De vraag is, heeft dit kans van slagen. ik ben overtuigd van het product en denk dat als men het ontvangt en er aan snuffelt men geïnteresseerd is, of zien jullie andere mogelijkheden?

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels Braspenning

 

 

www.handshake-systems.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Je hebt een stel kleine bedrijven telefonisch benaderd en nou wil je tien grote bedrijven een gratis proefexemplaar sturen.

 

Volgens mij moet je eerst over je eigen drempelvrees heen stappen en van je plankenkoorts afgeholpen worden. Tien keer iets in een envelop stoppen is een slap excuus om zo min mogelijk te doen.

 

Stel jezelf als doel dat je volgende week tenminste één groot bedrijf belt, doordramt tot je degene aan de telefoon krijgt die echt iets met jouw product kan doen en bied aan dat je hem/haar een exemplaar toestuurt in ruil voor een professionele gebruikservaring.

 

Er zal best concurrentie zijn op het niveau van sales, maar bij developers en installeerders kun je mekaar ook helpen. Er is vast wel een netwerkje op uitvoerend niveau, alleen al vanwege collega's die overgestapt zijn naar de concurrent. Gebruik dat!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

De invalshoek van bellen en naar aanleiding een product opsturen had ik zelf helaas nog niet bedacht. Wellicht voelt men van daaruit ook een bepaald verplichting om er serieus naar te kijken. En dit ga ik zeker uitvoeren

 

Persoonlijk is het opsturen van producten zeker niet om zo makkelijk mogelijk bij bedrijven binnen te komen. Ik wil de methode toepassen die mij het beste resultaat oplevert. En had zeker het idee dat cold calling een beetje ouderwets is?.

 

De bedrijven waarbij ik cold calling toegepast hebt eindigde een beetje in, "stuur de informatie maar door dan kijken we er wel een keer naar", en dit kwam bij mij over als,van daar hebben weer iemand die iets probeert te verkopen. Vandaar het idee bedrijven kennis te laten maken met het product door het beschikbaar te stellen.

 

 

www.handshake-systems.nl

Link naar reactie
  • 0

Tussen de regels door lees ik dat je sterker bent in ontwikkeling dan in verkoop. Misschien helpt het als je dat 'verkoop-idee' een beetje los laat en jezelf gewoon ziet (en presenteert) als collega die collegiaal advies wil. Dan wordt het ook een ander verhaal.

 

Je bent de lab-fase voorbij en je wilt veld-testen. Niet alleen of je product werkt en of de techologie fungeert, maar ook of het door installateurs te gebruiken is en in verschillende situaties toepasbaar is. Die vraag moet je echter voorleggen aan iemand die inkoopt voor installering en niet aan de telefoniste.

 

Je mag een link naar de website in je profiel ook in je signatuur op dit forum opnemen. Dan kunnen meer technisch georienteerde forumdeelnemers even een kijkje nemen en advies geven over je marktbenadering.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als het product dik 300 euro kost dan zal ik het zeker niet zo maar opsturen zonder daarbij een praatje te maken. Net zolang bellen tot je langs mag komen en zelf het product kan demonstreren. Ik weet niet of het om een nieuw product gaat of om iets wat al langer te verkrijgen is?

 

Als het om iets nieuws gaat je ze zo langzaam laat doorschemeren dat je het al aan een aantal van hun concurrenten verkoopt happen ze misschien ook wat eerder omdat ze niet achter willen lopen.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een aanvullend idee is: kun je een video presentatie (laten) maken van je product? Zodat men ziet wat het is en hoe het werkt (incl. gebruiksgemak, kwaliteit, evt. prijs).

Qua promo een stuk goedkoper dan 10x 340 euro weggeven. Bovendien kun je die als cald calling overal verspreiden (via Linkedin email/persoonlijk bericht), maar ook op video kanalen als bijv. youtube plaatsen. En op specifieke startpagina's (bijv. deze) in jouw branche.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

@TwaBla,

 

Inderdaad is ontwikkelen mij iets meer op het lijf geschreven als commercie, ieder zijn talent

 

De collegiale insteek kan zeker werken en ook het stuk je veld-testen, ga ik zeker volgende week proberen (dan heb ik vakantie en kan ik 3 weken gas geven).

 

Het gaat er vooral om dat ik door de deur kom en aan tafel zit, dan volgt de rest vanzelf. Het probleem is nu dat men pas bij mijn product uit komt als men tegen een probleem aanloopt en het gebruikt als oplossing. terwijl het product opzich zelf veel potentieel heeft

 

Ik kan binnen de bedrijven die ik bedoel ook wel de juiste afdeling vinden, ze werken namelijk allemaal een beetje op dezelfde manier. er is altijd iemand die verantwoordelijk is voor innovatie en advies (inkoop volgt deze afdeling) zij geven een waarde oordeel over het product en introduceren dit ook binnen de onderneming

 

Goed te horen dat het verhaal voor een non-techneut ook te begrijpen is, het is inderdaad geen consumenten product. Als je een vergaderruimte of een boardroom inricht met audiovisuelle middelen. zoals een projector en audio, en je wilt dat alles automatisch middels een touchpanel bedien wordt, dan kan mijn product gebruik worden in de installatie, de analogie met consument markt zou domotica zijn.

 

Vakbladen heb ik inderdaad over nagedacht, en staat op mijn lijstje. ik vraag (maar dat moet ik even uitzoeken) me af of free publicity mogelijk is. zijn toch voornamelijk betaalde advertenties. maar mischien vind ik een insteek met soort van product introductie.

www.handshake-systems.nl

Link naar reactie
  • 0

@Electronixs.nl

 

Nou het was ook niet het idee om het blind op te sturen. ik zorg er wel voor dat het bij de juiste persoon terecht komt.

 

Het product is nog niet lang op de markt, en reeds enkele malen ingezet bij mijn huidige werkgever, ik zit regelmatig (in mijn functie) met de accountmanagers om offerte te maken voor klanten. maar ik zet mijn product alleen in als het voor de klant (eindklant) en mijn werkgever echt een voordeel heeft. Zou ik het echt pushen had ik er welicht maar verkocht, maar krijg je ook een beetje de naam om het altijd maar in te willen zetten

www.handshake-systems.nl

Link naar reactie
  • 0

@Mikky,

 

Filmpje of animatie zou inderdaad kunnen, was ook in eerste instantie het idee om dit op

de website pagina te plaatsen. maar is toch een budget kwestie.

 

Door 10x een kastje weg te geven loop ik inderdaad 3400 euro omzet mis, maar de kosten zijn

natuurlijk wel een stukje lager. De 340 euro is ook de adviesverkoop prijs.

 

In een animatie is heel duidelijk en eenvoudig te laten zien waar en wanneer deze producten een oplossing bieden

www.handshake-systems.nl

Link naar reactie
  • 0

Conclusie is dus dat ik,

 

Grotere bedrijven telefonisch ga benaderen, vanuit een collegiaal standpunt. om ze ervan te overtuigen

om het product eens kosteloos uit te proberen

 

Onderzoeken wat de mogelijkheden van free-publicity zijn binnen vakbladen.

 

Eens nagedenken over een storybord, voor een aantal filmpjes. Ken wel wat mensen in de grafisch industrie die hier in zouden kunnen ondersteunen

www.handshake-systems.nl

Link naar reactie
  • 0
Vakbladen heb ik inderdaad over nagedacht, en staat op mijn lijstje. ik vraag (maar dat moet ik even uitzoeken) me af of free publicity mogelijk is. Zijn toch voornamelijk betaalde advertenties.

 

Behalve de AV- en specifieke installatiebranche heb je ook nog een veiligheidsinvalshoek (camera's) en videoconferencing- of online learning-insteek. En wellicht zijn via een WAN-connectie meerdere lokaties te verbinden.

 

Ik weet niet hoeveel er in Nederland ontwikkeld wordt, maar dat kan jouw verhaal nog een extra dimensie geven.

 

Zoek direct contact met de redacteur of freelance journalist die dit soort technologie bespreekt en biedt hem/haar een vergelijkbaar testexemplaar aan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou twee dingen doen:

1. Benader je leads eerst online en doe ze het voorstel om jouw apparaat eens in de praktijk te testen. Happen ze, dan heb je na de proefperiode een prima aanleiding om te bellen hoe het ging. Je kunt overigens tussendoor nog een vragenuurtje inlassen, waarin je de testers helpt met eventuele praktijk-problemen. Dat levert toch weer minstens 1 à 2 contactmomenten op. Laat in het midden of je het apparaat terug wilt hebben. De een zal een retouradres vragen, de ander dondert het in een kast of gebruikt het in zijn praktijk. Laat altijd weten wat het ding kost.

2, Zet ook apparaten uit bij de vakpers en pas daar dezelfde procedure toe. Benadruk dat jouw doelgroep ook zijn doelgroep is. Het is handig om de redacteur de naw-gegevens van een tevreden gebruiker aan te bieden zodat hij ervaringen uit de praktijk kan noteren. LET OP: bel een journalist NOOIT op om te vragen wat hij wanneer over jouw dingetje gaat schrijven! Daarmee jaag je een béétje journalist de gordijnen in.

Succes en laat ons weten hoe het loopt.

www.bizzionair.nl

Link naar reactie
  • 0

.........................

 

Eens nagedenken over een storybord, voor een aantal filmpjes. Ken wel wat mensen in de grafisch industrie die hier in zouden kunnen ondersteunen

 

Grafici zijn meestal een kei in het ontwerpen van statisch beeld en kunnen voor de vormgeving van een animatie echt een meerwaarde bieden, maar een video of animatie, of een combinatie ervan (soms is dat de optimale vorm) valt en staat met een goed (visueel!) verhaal. Daarvoor zijn beweging, timing, ritme en geluid ook onmisbare ingrediënten.

 

Je geeft aan dat je het al eerder hebt geïnstalleerd: ik neem aan dat die klant er blij mee is: vraag om een referentie of beter nog: neem een goede testimonial video mee in jouw promotiefilm.

Potentiële klanten willen zien waarom iets nuttig is, maar ze horen liever niet van jou, maar wel van jouw klant waarom het product goed is.

 

10x weggeven is voor jou inderdaad goedkoper dan 10x jouw verkoopprijs, maar wat levert weggeven op? Hoeveel units verwacht je per bedrijf te kunnen verkopen?

Op deze manier kietel je precies die 10 bedrijven. Niet meer, niet minder.

Wel marktaandeel vertegenwoordigen zij?

 

Ik zou twee dingen doen:

1. Benader je leads eerst online..................

 

Dat is glad ijs ivm anti-spam wetgeving. Het is in feite niet toegestaan om zonder toestemming vooraf een commerciële emai te versturen.

(De rest van de tip is een prima idee.)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel een interessant product, vooral dan die I/O modules in mijn geval. Is het dan zo dat je bijvoorbeeld twee modules kan installeren met aan de ene kant een output en aan de andere kant een input waar je dan respectievelijk bijvoorbeeld een lamp en een drukknop kan op aansluiten? (om een eenvoudig voorbeeld te geven).

 

Heb je soms een link naar meer gedetailleerde info/handleiding?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0
@Walter: Ik was wat kort door de bocht: ik had moeten schrijven: benader via je netwerken als LI, Facebook, HL je leads... Dat mag toch wel?
Volgens mij blijft het gewoon een kwestie gezond verstand. Collegiale contact-pogingen belemmeren op basis van privacy-regels? Ik zou me niet laten weerhouden. Misschien dat er een chagrijn is die klaagt, maar dan? Je moet wel op grote schaal spammen om doelwit van handhaving te worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Walter: Ik was wat kort door de bocht: ik had moeten schrijven: benader via je netwerken als LI, Facebook, HL je leads... Dat mag toch wel? En bedankt voor de reminder. Ik vergeet die hele privacy wetgeving wel eens serieus te nemen en dat is onverstandig.

 

Die wetgeving is ook helemaal niet praktisch.

Verder moet iedereen op basis van de juiste info, maar eigen afwegingen maken :P

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Afgezet tegen de verkoopwaarde (kostprijs) lijkt me dat je dit product gewoon voorwaardelijk of tegen een korting (of aan kostprijs) beschikbaar kunt stellen. Jouw commerciële voordeel is dan dat je in aanvulling beter kunt documenteren en breder kunt werven. Voor dezelfde waarde aan 'free sampling' kun je zelf ook x dagen Nederland rondreizen en een persoonlijke demo geven. Dat lijkt mij veel waardevoller en kansrijker. Nogmaals rondbellen met dit aanbod? En mogelijk krijg je feedback voor productontwikkeling!

 

Heb je je lead van even voor zes uur vanmiddag al opgevolgd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nog niets gehoord, waarschijnlijk druk bezig met ontwikkeling :)

 

(Kortr) filmpjes met uitleg en demonstratie van installatie, configuratie, praktische voorbeelden zou handig zijn.

 

Een gratis toestel hoef ik niet, veel kans dat het dan toch dat niet is wat men specifiek kan gebruiken/nodig heeft.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Op een gegeven moment geld vragen voor iets dat je eerst gratis weggaf, is een (haast) onoverbrugbare kloof. (iets x maal duurder maken dan 0 blijft 0)

 

Een belangrijk deel van de WAARDEring wordt dan buiten schot gehouden. Als jouw product werkelijk iets oplost, wil men ervoor betalen.

 

Dus verkoop (i.p.v. gratis) de oplossing voor een bestaand probleem i.p.v. direct het product aan te bieden! (verkoop gaten in plaats van boormachines!)

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Topicstarter wil een paar kennismakingsexemplaren weggeven aan collega-installateurs die bij gebleken succes als wederverkoper kunnen/zullen gaan fungeren.
Dat was helder bij mij, mijns inziens een beetje achterhaalde manier, maar helder. We leven in een tijd dat we proberen te bereiken dat onze klanten onze grootste ambassadeurs worden. Dan moet je de WAARDEring over de hele breedte meenemen. Als een product ter kennismaking wordt aangeboden, is dat minder waardevol dan wanneer dit voor een - wellicht kennismakings - prijs wordt gedaan. Een weggegeven exemplaar zal bij de ontvanger nooit een zodanige waarde bereiken dat die zich daarmee het vuur uit de sloffen gaat rennen om het aan te prijzen, dat gebeurt sneller als men er voor betaald heeft. Of houd het eerst geheel in eigen regie. Dat zou ik verstandig(er) vinden.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Zie de lekkere, eenvoudige (Engelstalige?) website van Niels die schrijft ook een baan te hebben en merk op dat hij zich voorlopig strikt als 'solution seller' presenteert.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Als een product ter kennismaking wordt aangeboden, is dat minder waardevol dan wanneer dit voor een - wellicht kennismakings - prijs wordt gedaan.
Is dat werkelijk zo? Een product dat ondoordacht wordt uitgereikt aan vreemden wellicht, maar we hebben het hier over een installatieproduct dat gebruikt kan worden om bestaande bekabeling te gebruiken waar doorgaans nieuwe kabels gelegd worden. En om te bewijzen dat dat tijd en geld bespaart, geeft topicstarter een paar boxjes weg aan collega's die als tegenprestatie hun indruk kunnen delen.

 

Stel je hebt een B&B en er komt een vertegenwoordiger langs die je een wijn of wasmiddel wil aanraden: is een gratis proefexemplaar slechter dan eentje waar je voor betaalt?

 

Het lijkt mij een prima binnenkomer èn conversation starter!

 

Succes en groeten toe. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Stel je hebt een B&B en er komt een vertegenwoordiger langs die je een wijn of wasmiddel wil aanraden: is een gratis proefexemplaar slechter dan eentje waar je voor betaalt?

Dan interpreteer ik het anders, dat kan. In jouw voorbeeld ben ik eindgebruiker van een verbruiksartikel en krijg een beetje op proef. Ik begrijp dat TS meteen een compleet gebruiksartikel weg gaat geven, wat niet op kan raken. Ook begrijp ik uit de woorden van TS dat hij zelf wat moeite heeft de oplossing uit te leggen en eigenlijk daar wat hulp bij zou kunnen gebruiken en dan zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Als ik dat verkeerd heb begrepen, dan mag mijn inbreng 'als niet verzonden worden beschouwd'. :)

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.