• 0

Beginnen met importeren

Goedenavond ,

 

Ik ben Martijn en ben van plan een webshop te openen en producten te importeren uit china.

Nu is het voor mij een wereld apart en vraag ik me af of iemand me een beetje wegwijs kan maken .

Heb nu al enige tijd contact met leveranciers en al gesproken over prijzen etc.

Nu vraag ik me af hoe het werkt wil ik gaan bestellen .

Ik betaal een FOB bedrag en de leverancier zorgt dat het aan boord komt.

Maar dan....?

Hoe werkt het met het verzekeren van de vracht , als het eenmaal aankomt in de haven van Rotterdam .

Moet ik dan al alles geregeld hebben met betrekking tot invoerrechten etc ?

En hoe regel ik dit allemaal ?

Is het zelf te doen of is het nodig een expediteur in de armen te nemen...

 

Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Martijn,

 

Welkom op HL. Je wilt een webshop beginnen en dan al direct zoveel inkopen in China dat het per boot verstuurd moet worden? Als dat inderdaad zo is, moet je gewoon eens contact opnemen met een vervoerder. Die kan alles voor je regelen tot en met levering voor je huisdeur.

 

Maar als je maar een paar doosjes per zending hebt is het misschien verstandiger die gewoon met DHL te laten versturen. De afwikkeling hiervan is erg eenvoudig en wordt door DHL gedaan. Het hangt dus van de hoeveelheid af die je wilt gaan bestellen of je wel echt een vervoerder nodig hebt die zeevracht voor je afwikkelt.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit wat voor je:

 

De Kamer van Koophandel organiseert dit najaar een aantal bijeenkomsten onder de titel "Road 2import"

(klik op de oranje tekst voor link naar de site)

 

Zit je met je gezin op een terrasje in het buitenland, zie je een prachtig product bijvoorbeeld: een lekker flesje wijn uit Italië of Zuid-Afrika; een ‘antieke’ koloniale tafel uit Indonesië; een elektrische ‘tandenborstel’ met batterijen uit China; kleding en sieraden uit India en droom je over ‘goedkoop inkopen, handel drijven, de concurrent aftroeven en natuurlijk heel vééél geld verdienen’.

Ondernemers ontmoeten niet bestaande bedrijven, goederen worden gedeeltelijk of in een andere samenstelling of helemaal niet geleverd, CE markering ontbreekt evenals vereiste documenten voor de import, er is sprake van onduidelijke afspraken over leveringscondities, handels- en verzekeringscontracten…….

U krijgt met veel onzekerheden te maken. Daarom organiseert de Kamer van Koophandel verspreid over het land informatiebijeenkomsten Road2Import. Tijdens een bijeenkomst bieden wij u praktische informatie en nuttige tips van collega-ondernemers tijdens een aantal workshops, op de informatiemarkt en tijdens het netwerkgedeelte.

De aftrap vindt plaats op dinsdag 30 september 2014 van 16:00 - 21:30 uur in het Thialf te Heerenveen. Ga voorbereid aan de slag en meld u aan bij de Road2Import bijeenkomst die bij u in de buurt wordt gehouden

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ik zou in het begin zeker een expediteur aanraden om de kans op verrassingen tot een minimum te beperken.

Een expediteur inschakelen zal sowieso handig (en nodig zijn) omdat het niet te doen is om zelf de goederen van de boot en door de douane te krijgen. Evengoed kun je dan toch nog voor verrassingen komen te staan. Een expediteur wordt vaak pas ingeschakeld als de goederen op de boot zitten of als de container al op de kade staat. Dat is een vrij lastig moment om er achter te komen dat er documenten ontbreken die nodig zijn voor de invoer of dat de douane een veel hoger percentage invoerrechten berekent dan waar op gerekend was.

Link naar reactie
  • 0

@ ChinaTradeConsultant

 

Correct, kleine pakketten worden meestal gewoon door de lucht vervoerd.

grotere (containerwerk) zal per boot gaan, ligt er ook maar aan hoe lang

er gewacht kan worden. Per schip duurt het vele male langer als door de lucht.

 

De fabriek of tussenpersoon waarbij de producten worden ingekocht heeft zelf

waarschijnlijk de beste opties open, werken vaak samen met agents etc.

CIF payments hebben bij mij de voorkeur voor kleine oplage,

zo hoef er alleen de invoerrechten / BTW te betalen bij aankomst.

Uiteraard is het wel verstandig de fabriek alle kosten te laten opsommen.

Productiekosten etc.

 

DHL is overigens wel een vrij dure optie bij het verzenden,

er zijn goedkopere spelers op de markt,

levering kan dan wel enkele dagen langer zijn.

Link naar reactie
  • 0

De spullen hier krijgen is naar mijn idee nog één van de makkelijkste dingen. Als importeur ben jij verantwoordelijk voor onder andere de CE markering van producten. Afhankelijk van het soort product kan dit nog best ingewikkelde materie zijn.

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou even oppassen met zomaar CIF te kopen, want daar kunnen in een heel groot aantal gevallen nog steeds kosten bijkomen in Nederland.

...wat dacht je van een Averij Grosse claim waarbij de Chinese Verzekeraar van de door verkoper tbv koper regelde basis zeetransportdekking weigert uit te keren. En de goederen daardoor niet worden vrijgegeven voordat de koper een bankgarantie afgeeft voor de door de rederij gemaakte kosten.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

CIF payments hebben bij mij de voorkeur voor kleine oplage,

zo hoef er alleen de invoerrechten / BTW te betalen bij aankomst.

 

DHL is overigens wel een vrij dure optie bij het verzenden,

er zijn goedkopere spelers op de markt,

levering kan dan wel enkele dagen langer zijn.

En als je dan een LCL per zeevracht hebt, krijg je de verrassing van je leven omdat er horrende CISF en andere kosten bijkomen. Ik geef de voorkeur aan FOB omdat ik dan vooraf precies weet wat het me kost om het voor de deur geleverd te krijgen.

 

DHL en vaak ook FEDEX zijn de goedkoopste oplossingen. Je moet alleen de weg weten om kortingen van vaak 50% op de normale tarieven te krijgen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Zie voorbeeld. En dat is dit nog een gunstige.

 

Edit: Het werkelijke kostenverschil is niet het verschil tussen de beide totalen voor CIF en FOB. Het verschil is groter omdat of de prijs van de goederen bij CIF hoger is dan bij FOB of er op de rekening van de leverancier separaat nog zeevrachtkosten worden opgevoerd. In feite kun je dus de zeevracht uit de kolom "FOB" eruithalen. Dan wordt het verschil in kosten dus Euro 323,85. Meer dan het dubbele van de normale lokale kosten hier. Dat noem ik een groot verschil.

UWCOOEY091K3BIHV.thumb.jpg.a6d3bf9e9c0f23d6c7e5ec5f3e71fed7.jpg

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel handig om dan eens aan te geven waarom? Welke " horrende CISF" en andere kosten die "er in Nederland bij kunnen komen"?

Zie bovenstaande post met de opstelling CIF - FOB waarmee je vraag duidelijk beantwoord wordt. Maar eigenlijk had ik verwacht dat je dat als douane specialist, die de volledige afwerking van import aanbied, zelf wel wist en een dergelijke opstelling had kunnen posten.

 

Hoe zou dit lijstje er uit zien als jullie deze zending als CIF hadden afgewikkeld? Ik ben benieuwd of jullie dat goedkoper doen dan de CIF afwikkeling in de vergelijking. Een mooie kans om het tegendeel te bewijzen en tevens nog wat reclame te maken als je dat wezenlijk gooedkoper kunt doen.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Rene bedankt voor het voorbeeld. Reclame is niet nodig :), onze core-business is het maken van douane-aangiftes. Niet dat wij niet wat hand -en spandiensten kunnen verrichten maar dit soort kosten gaan in principe buiten ons om en worden als het voorkomt een-op-een doorbelast. De vraag was meer bedoeld voor de TS dan voor mezelf, al blijft het voor ons natuurlijk wel interessant voor het bepalen van de douanewaarde, het zijn volgens mij toch immers verkapte vrachtkosten die op een dubieuze manier in rekening worden gebracht.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof niet dat een ontvanger van goederen die CIF verstuurd worden zich realiseert, dat de CISF verkapte en verlegde transportkosten kunnen zijn. Bovendien betwijfel ik dat dit in de meeste gevallen ook inderdaad zo is. Vaak zijn die vrachtkosten al in de hogere CIF-prijs berekend of separaat op de factuur opgevoerd en is de CISF alleen maar een extra bron van inkomsten die met de chinese vervoerder gedeeld worden. Ik heb in mijn chinese kennissenkring vrienden die bij een vervoerder werken en me dat verteld hebben. De marge die ze mislopen door de gunstige tarieven die ze aanbieden halen ze op die manier weer dubbel en dwars terug of verdienen er zelfs meer door.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

nog erger. De leverancier ontvangt/krijgt/verdient geld met het boeken van zijn LCL op basis van CIF. En dit zijn geen lullige bedragen.

 

Maar er zijn nog horde mensen die hier gebruik van maken dus waarom zouden ze hun verdien model wijzigen. Het klinkt namelijk zo makkelijk CIF Rotterdam, en het aannemen dat het zo werkt doet ook niemand ook al vertel je ze dit. Pas achteraf zien ze dat het zo toch wel heel duur is geworden.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Als allereerst bedankt voor jullie advies.

Wederom weer contact gehad met de leveranciers , en 1 leverancier komt met een CIF prijs .

Het scheelt op het totaal bedrag 181 dollar.

Dus dat is op zich nog wel te overzien als daarmee alle kosten voor transport gedekt zijn.

Maar misschien is het ook wel handig om is te kijken wat een expediteur voor me zou kunnen betekenen.

Aangezien ik hier ook als leek insta .

Kunnen jullie mij misschien een goede expediteur aanraden die ook nog is redelijk betaalbaar is ?

(Ook geen enkel idee wat voor prijskaartje daaraan hangt)

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
  • 0

Lees alle commentaren over CIF nog eens goed door. Dan weet je dat daar NIET alle kosten voor het transport mee afgedekt zijn en je nog voor verrassingen kunt komen staan.

 

Je vraagt welke expediteur is het goedkoopst. Dat zul je zelf moeten uitvinden. Waarom begin je niet eens met navragen bij de expediteurs die je hier geholpen hebben met je vragen? Lijkt me wel dat die weten waarover ze praten. Ze geven hier kostenloos advies en dan kun je misschien ook wel verwachten dat ze schappelijke prijzen hebben.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.