• 0

Met de arbeidsomstandigheden in de pakketbezorging is veel mis.

De pakketbezorging gaat velen van ons aan. De consument wil zo goedkoop mogelijk zijn spullen thuis hebben, en de ondernemer wil zo concurrerend mogelijk zijn, waarbij de verzendkosten vaak een grote rol spelen. Onderhandelen over de pakketprijs bij grote aantallen is voor velen van hen dan ook een must. Hierbij zou ook het belang van de mensen die werken bij de vele kleinere vervoerders (subcontractors) en zzp'ers die werken voor de grote spelers een onderhandelingsfactor moeten zijn. We willen toch een maatschappij waarin mensen gezond kunnen werken en gezond van hun oude dag kunnen genieten?

 

 

De overheid heeft een onderzoek gedaan bij de grote spelers op de markt en wil dat er maatregelen worden genomen:

 

Arbeidsomstandigheden pakketkoeriers

 

 

Resultaten verkenning inzake de bezorging van postpakketten:

 

 

Het door de FNV gefinancierde SOMO-rapport “Status: Bezorgd” (december 2012) zegt dat de arbeidsomstandigheden in de pakketdienstensector onder druk staan. Kamervragen1 stellen op grond van het rapport onder andere dat de systematiek van stukloon en onderbetaling leidt tot grote werkdruk, te hard rijden, onvoldoende rustpauzes waardoor gevaar voor zichzelf en anderen ontstaat. De Minister zegt naar aanleiding van de Kamervragen toe2 de Inspectie SZW een ‘verkenning’ uit te laten voeren ‘naar de mogelijke problemen rondom arbeidsomstandigheden bij de koeriersdiensten’ om te bezien of ‘intensivering van het toezicht’ nodig is.

Bij deze wordt u geïnformeerd over de resultaten van die verkenning.

Opzet en inhoud verkenning

In het najaar van 2013 zijn door de Inspectie SZW distributiecentra van alle grote spelers onaangekondigd bezocht.

Reden om... lees verder in de bijgevoegde pdf

factsheet-arbeidsomstandigheden-pakketkoeriers.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

't is mij duidelijk. Ben vanaf 1 januari niet meer actief met het bedrijf. Heb de directie overgedragen. Ga me als ervaringsdeskundige als vrijwilliger toeleggen op het verbeteren van de fysieke belasting in het bedrijfsleven en in privésituaties . Mijn core business gaat weer uitvinden worden en het op de markt brengen van nieuwe producten. Jullie zult geen last meer hebben van mijn "reclames" misschien hoogstens van mijn tomeloze inzet om mensen een beter en gezonder leven te gunnen.

Link naar reactie
  • 0

Die heb ik inderdaad niet gelezen, maar je gaat je toch niet achter slechte arbeidsomstandigheden verschuilen als je bij iemand in de tuin gaat staan te zeiken. Kom op zeg.

 

Misschien wel door extreme werkdruk rond de feestdagen?

 

Uiteraard is het schandalig om dat in de tuin van de klant te doen, maar in een bosje onderweg kan ik me nog wel voorstellen. Realistisch gezien is er voor een stedelijke pakketbezorger met hoge nood niet zoveel alternatief, afgezien van aanbellen en vragen of je het toilet mag gebruiken. Openbare toiletten heb je in nederland niet zoveel, afgezien van die in stadscentra waarbij het gebruik je op een parkeerbon komt te staan ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag dat mijn Post NL bezorger voldoende verdiend om een AOV te kunnen betalen en om een pensioen op te kunnen bouwen.

Bovendien begrijp ik niet hoe het mogelijk is dat een zzp met 1 opdrachtgever als ondernemer wordt aangemerkt. Behalve dan dat de lobby van de vervoerders in Den Haag wel bijzonder goed moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag dat mijn Post NL bezorger voldoende verdiend om een AOV te kunnen betalen en om een pensioen op te kunnen bouwen.

Bovendien begrijp ik niet hoe het mogelijk is dat een zzp met 1 opdrachtgever als ondernemer wordt aangemerkt. Behalve dan dat de lobby van de vervoerders in Den Haag wel bijzonder goed moet zijn.

 

Bijzonder goed:

geheime deal postnl met fiscus over pakketbezorgers

 

 

 

 

[link gerepareerd]

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag dat mijn Post NL bezorger voldoende verdiend om een AOV te kunnen betalen en om een pensioen op te kunnen bouwen.

Dit is haalbaar door de tarieven voor het bezorgen te verhogen.

 

Postnl is laatst langs geweest omdat die er van overtuigd waren betere diensten voor een scherper tarief te kunnen bieden maar dat bleek voor hun uiteindelijk toch niet haalbaar.

Misschien moeten ze hun tarieven dan toch verlagen???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dit zijn de zegeningen van de privatisering zullen we maar zeggen.

 

100 jaar geleden kwam De Post twee keer per dag.

De postbode wist wie iedereen was, bezorgde nooit iets verkeerd en had een gaaf uniform met een echte pet!

 

Maar serieus, het rondrijden van pakjes is nu eenmaal een soort werk waar je zonder veel scholing aan kunt beginnen. Net als bijvoorbeeld taxi-chauffeur of orderpicker. Er is zoveel concurrentie op de banenmarkt dat werkgevers de tarieven steeds verder naar beneden kunnen schroeven. Er is altijd wel iemand die voor die paar dubbeltjes wil rijden.

 

Ik zie geen andere mogelijkheid dan dat de overheid bepaalde minimum loon, uur en stukprijzen gaat vastleggen. Maar of dat nog van deze tijd is weet ik niet. Valt de 'Uberisering van de arbeidsmarkt' nog terug te draaien?

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

De arbeidsomstandigheden kunnen sterk verbeteren en de prijzen daardoor ook, als de wijzigingen in de Arbowet die we hebben voorgesteld ook daadwerkelijk opgenomen worden in die wet.

Zowel zzpers als werkenden hebben dan een gereedschap om hun opdrachtgevers de omstandigheden te laten aanpassen.

Het voorstel van wijziging vind je hier:

 

http://www.internetconsultatie.nl/versterken_arbodienstverlening/reactie/69f9389d-e4f7-43c1-a9a1-ab573b36293f

Link naar reactie
  • 0
De arbeidsomstandigheden kunnen sterk verbeteren en de prijzen daardoor ook, als de wijzigingen in de Arbowet die we hebben voorgesteld ook daadwerkelijk opgenomen worden in die wet.

Herman, ik steun je helemaal in je streven naar betere arbeidsomstandigheden.

 

Maar gaat het in dit topic nu om 'arbo' zaken, zoals veilig tillen of om de druk die lage beloning geeft op de kwaliteit van de pakketbezorging? Voor mij beginnen die twee dingen nu een beetje door elkaar te lopen, terwijl ze op zich niet zo veel met elkaar te maken hebben.

 

Natuurlijk gaat een bezorger die racet tegen de klok niet veilig tillen, hij wil zo snel mogelijk die ronde doen.

Sterker nog, ik denk dat tillen met een tilapparaat wel eens tien tot twintig keer zo veel tijd gaat kosten als een zware doos "in de achterbak pleuren".

 

Veel bezorgers die ik ken doen niet eens een gordel om.

Kost allemaal tijd.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

Een pakketbezorger of -ophaler in loondienst verdient nooit veel meer dan een minimumloon bij alle grote spelers. Na enkele contractverlengingen staan ze bij de huidige realiteit weer enkele maanden langs de zijlijn, zoals we dit in Nederland met zijn allen kennelijk accepteren. Echte tijdelijke banen, dus... ...zonder intern carrière-, scholings- of gezond financieel toekomstperspectief.

 

Een subcontractor zou dat flexibeler en goedkoper moeten kunnen, daabij gelokt met een totaalpakket zoals dat getoond wordt op bijvoorbeeld subconet.

 

Ook op HL komen veel slimme of handige ondernemers voorbij en ongetwijfeld zitten daar voor een deel ook echt harde werkers bij, maar met alle goede wil kun je onder de huidige vergoedingen en regeldruk geen goed (klein, startend) werkgeverschap bieden en voldoen aan het eisenpakket van de uitbesteders en overheid in dit landschap. Nog afgezien van de schortende toekenning/uitbetaling van vergoedingen voor feitelijk verrichte diensten en dus gemaakte kosten.

 

Die onderaannemers proberen zich trouwens ook te organiseren, zie bijvoorbeeld: SubcoPartners.nl

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Maar gaat het in dit topic nu om 'arbo' zaken, zoals veilig tillen of om de druk die lage beloning geeft op de kwaliteit van de pakketbezorging? Voor mij beginnen die twee dingen nu een beetje door elkaar te lopen, terwijl ze op zich niet zo veel met elkaar te maken hebben.

 

Natuurlijk gaat een bezorger die racet tegen de klok niet veilig tillen, hij wil zo snel mogelijk die ronde doen.

Sterker nog, ik denk dat tillen met een tilapparaat wel eens tien tot twintig keer zo veel tijd gaat kosten als een zware doos "in de achterbak pleuren".

 

Veel bezorgers die ik ken doen niet eens een gordel om.

Kost allemaal tijd.

 

 

Dit heeft alles met elkaar te maken. De te zware pakketten mogen niet geweigerd worden anders mag er niet eens voor PostNL gewerkt worden. Alles voor een vastgestelde tijd per stop.

 

Als het per wet verboden wordt om meer dan het veilige gewicht te tillen, kan iedere bezorger gezond blijven werken. Degene die toch zwaardere pakketten willen bezorgen zullen dan meer betaald moeten krijgen om dit machinaal te doen. Ze kunnen dan trouwens nog veel zwaardere pakketten dan nu in hun bus meennemen, waardoor ze een beter inkomen kunnen verdienen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Als het per wet verboden wordt om meer dan het veilige gewicht te tillen, kan iedere bezorger gezond blijven werken. Degene die toch zwaardere pakketten willen bezorgen zullen dan meer betaald moeten krijgen om dit machinaal te doen.
Ik begrijp nu je redenering wat beter. Op zich ben ik voorstander dat de overheid bepaalde grenzen stelt omdat het anders helemaal uit de hand loopt met de marktwerking. Denk bijvoorbeeld aan het Rijtijdenbesluit. Goed dat dat er is, anders heb je chauffeurs die zo zes uur aan elkaar achter het stuur gaan zitten. Dat geeft levensgevaarlijke situaties.

 

Alleen wat jij nu voorstelt zal een enorme impact op de pakketbezorging hebben. Als iedereen zo'n tilapparaat moet aanschaffen dwing je ze om kosten te maken. Wat doe je met een bus die vorig jaar is gekocht en waar het tilapparaat niet in past?

 

Bovendien als ik het filmpje op je site bekijk en ga klokken kom ik al gauw op 20 tot 30 seconden voor iets wat nu in twee seconden gaat. Daardoor kan een bezorger veel minder pakjes per dag verwerken. Dat zal een enorm effect gaan hebben op de tarieven.

 

Dat mensen in loondienst alles netjes volgens de ARBO regels doen krijg je misschien wel voor elkaar.

Maar ik had begrepen dat veel onderaannemers nu juist zelfstandigen zijn. Hoe ga je die verplichten om zich aan de til regels te houden?

 

Tenslotte misschien een beetje flauw argument maar je bent zelf belanghebbende in de branche van tilapparaten. Ik denk dat de pakketbezorging je daar keihard op gaat aanpakken.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Iedere bezorger, of het nu een zelfstandige is of een in dienstverband heeft toch belang bij het gezond blijven? Het argument van tijd is oneigenlijk. Als je als pakketbezorger door alle rode stoplichten rijdt, 'verdien' je ook een kwartier tot een half uur per dag.

 

Uiteraard ben je als je ergens voor gaat meestal belanghebbende. In dit geval zowel direct als indirect. De premies en kosten voor uitgevallenen swingen de pan uit. Die betalen we met zijn allen. Zeker nu we tot ons 67 willen blijven werken. Een paar miljard per jaar kunnen we met aangepaste wetgeving zomaar uitsparen als het niet veel meer is.

 

Daar bij valt een investering voor een laadklep, tilapparaat of hefinstallatie in een bestelbus in het niet. Dit kun je overigens makkelijk terugverdienen door ook zwaardere pakketten aan te nemen.

 

Iedereen, ook zelfstandigen mogen niet buiten regels omwerken. Je pleegt dan een economisch delict als je op die manier concurreert met anderen die het wel volgens de regels doen.

 

Voor de technische argumenten die je noemt wordt of is er gewerkt aan oplossingen.

 

Vindt het wel fijn dat je zo meedenkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
100 jaar geleden kwam De Post twee keer per dag.

De postbode wist wie iedereen was, bezorgde nooit iets verkeerd en had een gaaf uniform met een echte pet!

 

Volgens mij hoef je niet eens zo ver terug te gaan. Ook 20 jaar geleden had je nog een tweede bezorging. Wij versturen veel met een aangetekende brief en 20 jaar geleden werd die dezelfde dag nog bezorgd als ik hem vóór 11.00 's ochtends bij het postkantoor aanbood. Dat gold niet voor alle postkantoren maar ik zit in een middelgroot dorp met toen iets van 15000 inwoners.

 

En is alles door de concurrentie nu goedkoper geworden? Voor ons in elk geval niet. Ik heb er voor de aardigheid een factuur van 20 jaar geleden bijgepakt. De porto voor die specifieke verzending is sinds die tijd zo'n 50% gestegen. En als ik dan naar de inflatie over de laatste 20 jaar kijk, dan zie ik dat die ook zo'n 50% bedraagt. (48% in de periode 1994-2013).

Effectief is die prijs in koopkracht dus gelijk gebleven over 20 jaar, maar de service is minder dan 20 jaar geleden. Tot 5 jaar geleden was het een extreme uitzondering dat de zending niet de volgende dag bezorgd werd maar nu gebeurd het regelmatig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Door een combinatie van technologie en wetgeving kan je wel stellen dat er verbetering is; het werk wordt fysiek steeds minder zwaar als je het bekijkt op iets langere termijn.

 

Als ik kijk naar het werk dat ik regelmatig doe: keuringen van weegtoestellen dan zie je ook een trend naar steeds lichtere ijkgewichten: momenteel zijn blokken van 20kg courant maar vroeger zag je ook blokken van 50kg (heb ik zelf maar 1 keer gebruikt in duitsland) en men gaat langzaam richting blokken van 10kg. Kost meer maar de fysieke belasting is natuurlijk een stuk minder.

 

Het probleem van schijnzelfstandigheid en daar bijhorende soms beschamende werkomstandigheden lijkt mij een volledig andere kwestie. Die zal volgens mij maar opgelost geraken wanneer het lukt om zich voldoende te verenigen en eisen te stellen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

PostNL 'heeft geluisterd' en komt in beweging zo te lezen:

PostNL is bereid een deel van zijn zelfstandige pakketbezorgers in vaste dienst te nemen. Ook wil het postbedrijf kijken hoe de situatie kan worden verbeterd van bezorgers die wel als zzp'er blijven werken.

Van Richard begreep ik dat PostNL al een van de duurdere bezorgers is. Ben benieuwd of klanten die verbeteringen willen bekostigen als die wordt doorbelast. (Ik hoop van wel overigens)

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Postnl is misschien een van de duurdere, maar rekent nog steeds geen btw. Daardoor zouden ze eigenlijk goedkoper kunnen zijn dan anderen.

Volgens mij zou prijs een gevolg moeten zijn en niet het uitgangspunt als je alle wettelijke regels hebt meegenomen in je prijs. Zo zou de goede arbeidsomstandigheden van de bezorger mss wel een hoofdbestanddeel van de prijs moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Postnl is misschien een van de duurdere, maar rekent nog steeds geen btw. Daardoor zouden ze eigenlijk goedkoper kunnen zijn dan anderen.

Op een pakketzegel zit inderdaad geen btw, net zoals op een postzegel. Contractklanten van PostNL — en dat is bijna iedereen met volume van enige betekenis — ontvangen voor pakketzendingen echter gewoon wekelijks een normale factuur mét btw.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Postnl is misschien een van de duurdere, maar rekent nog steeds geen btw. Daardoor zouden ze eigenlijk goedkoper kunnen zijn dan anderen.

Waarom dan? Als je geen btw rekenen, mogen ze voor dat deel ook geen btw terugvragen. Wel of geen btw lijkt me niet echt heel veel effect te hebben op de kostprijs.

 

Ik meen dat overigens maar 10% van de hele postmarkt onder het btw-vrije deel valt. De overige 90% valt dus niet onder de concessie van de universele postdienst (enkele brievenbusstukken van maximaal 2 kilo of pakketjes van maximaal 10 kilo).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Waarom moeten arbeidsomstandigheden veranderen als het een vrije keuze betreft om dit werk te gaan doen? Als je dit werk zou willen gaan doen en je verdiept je er 5 minuten via google in weet je toch wat je staat te wachten? Misschien wat kort door de bocht maar toch kunnen deze bezorgers het alleen zichzelf kwalijk nemen dat ze hier voor gekozen hebben?

Link naar reactie
  • 0

Misschien wat kort door de bocht maar toch kunnen deze bezorgers het alleen zichzelf kwalijk nemen dat ze hier voor gekozen hebben?

 

Inderdaad: kort door de bocht. Door het beleid van veel werkgevers om vast personeel er uit te gooien en weer als ZZPer in te zetten is er eigenlijk van vrije keus geen sprake meer.

 

Zeker als je aan de bak wilt pak je elke strohalm aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom moeten arbeidsomstandigheden veranderen als het een vrije keuze betreft om dit werk te gaan doen? Als je dit werk zou willen gaan doen en je verdiept je er 5 minuten via google in weet je toch wat je staat te wachten? Misschien wat kort door de bocht maar toch kunnen deze bezorgers het alleen zichzelf kwalijk nemen dat ze hier voor gekozen hebben?

 

Zelfoverschatting. Mensen denken dat het hen niet overkomt.

 

Jij verwoordt het zoals veel Nederlanders denken: Je kiest er toch zelf voor.

Maar dat is dus niet zo, Ze zijn min of meer gedwongen een dergelijk baantje, beroep, bedrijf te gaan beginnen omdat iets anders er niet in zit. Soms vanwege gebrek aan scholing, soms door een kleurtje soms beide.

 

De gevolgen zijn na een aantal jaren gezondheidsproblemen, die dan afgewenteld worden op een verzekering en gezondheidszorg, niet zelden langdurig. De maatschappij draait op voor deze kosten, die in de miljarden per jaar lopen.

Deze kosten betalen we met zijn allen en zouden eigenlijk in de prijs van het pakketje moeten zitten. Dan kun je ook de arbeidsomstandigheden voor de pakketbezorger verbeteren.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bij een hoge prijsdruk zijn niet alle ondernemers helaas even standvastig.

Ik denk dat wij daar inderdaad wel bewuster mee mogen/moeten omgaan.

 

In ons magazijn mogen de orderpickers bijvoorbeeld niet bukken of boven het hoofd reiken. Gevolg: we hebben per stelling maar drie legborden waar anderen er zes hebben. Dat vertaalt zich in hogere opslagkosten per vierkante meter en die kún je incalculeren of op andere wijzen verlagen — maar dan moet je dat wel willen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.