• 0

Agressieve werving van Dichtbij.nl

In 2012 heb ik voor 2 jaar een contract afgesloten bij Dichtbij.nl. Omdat ik pedicure ben, ben ik door hun benadert. Er zou een button geplaatst worden zodat de bezoekers van Dichtbij direct op mijn website kwamen. Zij zouden het eerste jaar ook een advertorial van mij plaatsen.

Dit contract kwam tot stand. Er werd maandelijks automatisch een bedrag van € 90,00 exclusief BTW van mijn zakelijke rekening afgeschreven. Dit contract zou op 7 januari 2015 aflopen.

 

In April dit jaar ben ik weer benadert door hun adviseur we hadden een gesprek over het verloop van mijn praktijk en mogelijk de nieuwe cliënten. Ik vertelde hem dat ik geen cliënten heb gekregen door de advertentie. De adviseur zei dat ik veel meer naar buiten moest treden. Hij had een mooi verhaal en zou mijn praktijk van mei tot oktober extra op de site van Dichtbij.nl promoten. Er zou een zakelijke Facebook en Twitterpagina voor mij geopend worden en ik zou 1000 flyers krijgen. Dit allemaal kosteloos.

De kosten van de nieuwe contract zou nu op € 150,00 exclusief bedragen. Ik stemde toe en tekende.

 

’s Avonds vertelde ik mijn man erover. Hij vroeg mij hoe ik dat dan moest bekostigen want er zijn geen nieuwe cliënten gekomen. Om het nieuwe contract te kunnen bekostigen zou ik iedere maand 6 nieuwe cliënten moeten krijgen. Mijn praktijk liep door de crisis juist achteruit. Ik was het er mee eens en heb diezelfde avond een email naar de adviseur gestuurd dat ik van het nieuwe contract afzag. Maar helaas ik had getekend en gaf hij mij te kennen dat dit niet onder colportage valt dus hield hij mij aan het getekende contract.

 

Ten einde raad heb ik hem gevraagd nog eens langs te komen. Ik legde mijn probleem voor dat het voor mij niet haalbaar is de kosten van de advertentie te betalen. Omdat ik begreep dat ik er toch niet onderuit kon heb ik hem gevraagd het nieuwe contract te vervangen voor het oude contract. Gelukkig ging hij daar mee akkoord. De promotie van mijn praktijk die tot oktober zou duren ging gewoon door. Dat is ook gebeurt en ik kreeg 1000 flyers.

 

In oktober kreeg ik ineens een factuur van de advertentie die niet door zou gaan van € 150,00 exclusief.

Met 14 dagen later een herinnering. Mijn oude factuur werd altijd automatisch afgeschreven maar nu kon dat niet.

Ik heb de financiële administratie meteen een brief geschreven dat de factuur niet klopt en dat het een misverstand is. Zij hebben mijn brief doorgestuurd naar Dichtbij.nl waarna zij mij het nieuwe contract die ik had ondertekend mailde. Ik heb toen de mail die ik van de adviseur had gekregen waarin stond dat zoals afgesproken het nieuwe contract werd omgezet naar het oude. Vorige week kreeg ik een telefoontje van de adviseur dat hij hij donderdag 13 november langs wilde komen vanwege misverstanden over de factuur. Ik heb hem gemaild dat ik hem hield aan de afspraak die we overeengekomen waren, maar ook dat het misverstand bij Dichtbij.nl lag. Hij heeft daar niet opgereageerd. Om verdere problemen te voorkomen is de afspraak blijven staan.

 

Vandaag kreeg ik weer een factuur voor de maand november met je raad het al een verkeerd bedrag.

Op de één of andere ben ik bang dat hij mij aan het nieuwe contract, die ik dus niet wilde wil laten houden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voer voor juristen, noemen zij dat volgens mij...

Kan ook aardig in de papieren gaan lopen.

 

Waarom zeg je het niet gewoon conform alle voorwaarden op allemaal en incasseer je het verlies?

Zo veel geld is het niet, zeker niet vergeleken met een juridisch "welles-nietes" spelletje (volgens mij).

 

Het is als ondernemer niet echt handig om in verkooppraatjes te trappen, maar... Het ondernemen is ook niet geheel verschoond van risico's zoals je weet. Zeker niet als je iets doet wat achteraf (om met Maxima te spreken) "een beetje dom" was.

 

Leergeld, maar dan ook niet meer dan dat. Op naar het ondernemen en nieuwe klanten scoren, zou ik zeggen!

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik begreep dat ik er toch niet onderuit kon heb ik hem gevraagd het nieuwe contract te vervangen voor het oude contract. Gelukkig ging hij daar mee akkoord. De promotie van mijn praktijk die tot oktober zou duren ging gewoon door. Dat is ook gebeurt en ik kreeg 1000 flyers.

 

Ik heb toen de mail die ik van de adviseur had gekregen waarin stond dat zoals afgesproken het nieuwe contract werd omgezet naar het oude.

 

Misschien wil TS wel weten wat voor waarde een mailtje heeft van de adviseur waarin staat dat de zaken teruggedraaid worden.Mijn inziens mag een adviseur verkopen en de koop ook weer ongedaan maken, wat ook gebeurt is via een e-mail. Dan zou je haast zeggen dat de mail rechtsgeldig is, en de verkoop ongedaan gemaakt is.

Link naar reactie
  • 0

Ik wacht eerst donderdag het gesprek af. Ik stel me nu de vraag waarom ik niet naar het stemmetje in mijn achterhoofd luisterde die zei "niet doen". Soms voel je je gewoon machteloosheid in je opkomen. Er zijn nog altijd mensen die een ander moeiteloos onderuit halen. (de achternaam van de adviseur is Walst. Ik had het kunnen weten). Maar ook mensen zoals ik die het laten gebeuren. Ik weet dat ik ook sterk sta en hem aan zijn toezegging houd het contract om te zetten naar het oude.

Link naar reactie
  • 0

 

Jouw contactpersoon bij Dichtbij.nl is waarschijnlijk een buitendienstmedewerker van de afdeling advertentieverkoop die moet scoren of een freelancer die op commissie werkt. Kijk maar eens op deze lijst.

 

Dichtbij.nl is onderdeel van Holland Media Combinatie, de uitgever van een aantal regionale krachten in Noord-Holland dat op zijn beurt weer onderdeel is van de Telegraaf Media Groep. Dat zijn geen dubieuze advertentiebedrijven, dus ze zullen ook geen dubieuze verkooppraktijken tolereren. Maar individuele verkopers gaan soms te ver om een handtekening te krijgen. Waarschijnlijk staat jouw handtekening onder dat nieuwe contract en is de aanpassing mondeling overeengekomen. Je bent erin geluisd door de verkoper.

 

Nou moet je dus stampij maken.

 

HMC en TMG zijn onderdeel van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) dat een code heeft waarmee reguliere uitgevers zich willen onderscheiden van acquisitiefraudeurs. Ze hebben afgesproken wat ze niet doen. Je vindt op die pagina ook de naam en het telefoonnummer van degene bij NUV die eventuele klachten kan behandelen.

 

NUV leden:

 

geven openheid van zaken over prijsstelling, inhoud, herkomst, samenstelling en eigenschappen van hun uitgaven;

<>

handelen in overeenstemming met de bepalingen van de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen en schaden het vertrouwen in reclame en de advertentieverkoop voor uitgeefproducten niet;

beschikken over een afhandelingsysteem waarmee eventuele klachten op een bevredigende manier worden opgelost.

 

Maar voor je bij het NUV aanklopt, moet je eerst een klacht indienen bij Holland Media Combinatie. Bij welk loket dat kan, is lastig te vinden. Je kan de advertentie-afdeling bellen en vragen aan wie je een brief kan richten. Maar als dat niet lukt, kun je altijd een brief sturen naar Gert-Jan Oelderik, de nieuwe directeur van Holland Media Combinatie. Stuur 'm tenminste een kopie.

 

Als ik je verhaal nog eens lees, denk ik dat de bewuste verkoper heeft gehandeld in strijd met de afspraken van het NUV en dat je je dus kan beroepen op misleiding in het verkoopgesprek. Dan wordt de overeenkomst nietig en hoef je helemaal niks meer te betalen.

 

Verder wil ik je aanraden om elke ochtend bij het tandenpoetsen een oefening te doen. Met een glimlach NEE zeggen!

 

Zo'n Facebook-pagina en Twitter-account via Dichtbij.nl: stelt dat wat voor? Iemand ervaring mee?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Naast wat hierboven gezegd al is, zou je bij deze partij helemaal geen overeenkomst meer moeten willen. Voor de € 90,- excl. btw per maand kun je zelf al veel leuke dingen doen, die waarschijnlijk meer zullen renderen. Denk bijvoorbeeld aan huis-aan-huis-flyers bij jouw in de buurt of zelf adverteren op Facebook om likes te genereren. Zo maar even twee gedachten. Daarnaast ben jij je product, dus kun jij het beste jezelf uiten op Facebook en Twitter met jouw kennis en kunde. De cliënt (of klant, ik weet niet hoe je ze noemt in je branche) zoekt naar een deskundig iemand, dus deel je deskundigheid zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer een afspraak maakt met een ander bedrijf, bij volle verstand en je duidelijk is verteld wat dit inhoudt, en je hiernaast ondertekend dan is het een gedane zaak en krijg je als het goed is wat is afgesproken. Zo niet kun je hier de andere partij voor ingebreke stellen.

 

Ik zie niet in waarom het "OK" is dat "na overleg met mijn man later" je terug wilt komen op een getekend contract.

 

Zaken zijn zaken. Getekend is getekend en dan hebben beide kanten verplichtingen. Coulance kan maar is niet standard iets waar je op kunt rekenen.

 

Ik zit zelf in de verlichting en waar gewerkt wordt vallen spaanders. Kan gebeuren dat toch iets in de opdracht net verkeerd is omschreven.. en dan is het toch echt kosten eigen rekening.

 

Ik denk dat vaak mensen veronderstellen dat een kleine ondernemer zich "een beetje" kan beroepen op de regels die voor consumenten gelden. Zelfde probleem doet zich ook vaak voor in de import/export biz.

 

Gezien het bedrag zou je ook gewoon je verlies kunnen nemen, maar het zou al vreemd zijn als je het als verlies moet zien. Je kunt ook er regelmatig bovenop zitten om de druk op te voeren dat er toch resultaten moeten komen. Als de andere partij precies doet wat is afgesproken, dan kun je je ook nergens op beroepen.

 

Gewoon harder werken, meer zelf promoten, professioneler denken en doorpakken. Daar krijg je meer klanten door.

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer een afspraak maakt met een ander bedrijf, bij volle verstand en je duidelijk is verteld wat dit inhoudt, en je hiernaast ondertekend dan is het een gedane zaak en krijg je als het goed is wat is afgesproken.

Volgens mij is het nu juist het punt dat TS heeft afgesproken dat het nieuwe contract vervangen wordt door het oude. De wederpartij is daar kennelijk mee akkoord gegaan, met zijn volle verstand en met een ander bedrijf enzo, maar komt deze afspraak nu niet na.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Kappen stoppen niet aan mee doen!

...

Damen en heren Dichtbij.nl ... is echt een van de grootste afzetters te samen met een hoop andere partijen die claimen dat je via een listing via hun website hoger in Google komt ...

 

En vaak zijn de bezoekers aantallen die ze tonen om je op de website gebaseerd op spiders (zoekmachines) die de website bezoeken en dus niet echte mensen.

 

Dit soort praktijken moeten verboden worden het zijn simpelweg criminelen in mijn ogen ...

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.