• 0

Spin-off van kijkcijfers

Gewoon even een vraag, waarop ik niet echt een duidelijk antwoord kan vinden, misschien heeft iemand met specialistische kennis of relevante ervaring dat wel:

 

Als ik de investering zou doen in een item van 2 minuten in een landelijk tv-programma dat qua tijdstip en zender redelijk precies op de doelgroep is afgestemd en het bereik is bijvoorbeeld 150.000 kijkers, welke - en hoeveel - spin-off zou daar redelijkerwijs van te verwachten mogen zijn?

 

Alvast dank voor de reacties!

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Is dat niet iets waar de verkoper van de advertentieruimte antwoord op zou moeten kunnen geven? Heeft die geen ervaringcijfers van vergelijkbare klanten?

 

Ik kan me voorstellen dat er niets algemeens over te zeggen is en dat het resultaat afhangt van de inhoud van de uiting. Vergelijk het eens met je andere marketing inspanningen. Wat zijn daar de resultaten van? Hoeveel boekingen krijg je daar voor elke 1000 keer dat je advertentie gezien is?

Link naar reactie
  • 1

Vraag het niet aan de verkoper van de zendtijd alleen, maar vraag ook om een referent.

 

Bij radiocommercials ligt de directe respons rond 0,15%.

Die 150.000 kijkers zouden bij vergelijkbare ratio's "converteren" naar 225 "leads".

 

Let er verder bij radio en tv op dat je door de producenten om de oren wordt geslagen met bijkomende kosten. Ik zal hier niet aan naming and shaming doen, maar facturen kunnen via kleine lettertjes zomaar twee keer zo hoog uitvallen.

Link naar reactie
  • 1

Mijn ervaring is dat we van de uitzending van 'Bij ons in de BV" in 2010 ongeveer twintig reacties per uitzending hebben gehad. De kijkcijfers waren tijdens de eerste uitzending 297.000 en tijdens de tweede 210.000. De uitzendingen hebben drie directe verkopen opgeleverd. Uiteindelijke respons is moeilijk in te schatten, maar nog twee jaar later bleken er bij elk bedrijf waar we kwamen wel mensen te zijn die ons product van de uitzending kenden. Nu trouwens nog wel af en toe.

Ons product is misschien niet te vergelijken met wat jij verkoopt.

 

Onlangs hebben we meegedaan met een betaald item voor ondernemend Nederland. De kijkcijfers zijn hiervan niet bekend. Maar als ik naar de respons kijk op de website en vergelijk met "Bij ons in de BV" zal dat circa 50.000 geweest moeten zijn. Een goede beurs met de juiste doelgroep levert ons meer op.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet om adverteren of een commercial, het zou gaan om een item van 2 minuten in een voor de doelgroep relevant TV-programma op een landelijke zender. Maar in elk van jullie reacties zit wel iets bruikbaars wat mij helpt mijn beeld te vormen, dus dank daarvoor.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Bij die zendtijd in een programma moet je wel even opletten met de kosten inderdaad. sommige producenten werken met min of meer vaste prijzen per minuut (dus vergelijkbaar met reclame zendtijd) . Maar soms vragen producenten je echter om een bijdrage in de productiekosten voor die specifieke uitzending (of spreken van sponsoring) en geven alleen een kostenraming af op basis van het budget.. maar als dat budget word overschreden krijg je een hogere rekening.. omdat de totale productiekosten gedekt moeten worden uit de betaalde content. (ik vermoed dus dat dat is waar ward op doelde met zijn kleine lettertjes. )

 

ik kan ook wel iets over conversiecijfers roepen maar mijn ervaring daarmee is vooral van de statistische kant van een teleshoppingkanaal.. dat voegt niet zoveel toe denk ik.

Ik weet wel uit die periode dat de conversie enorm sterk beïnvloed worden door factoren als, tijdstip van uitzenden, context van het programma (special over B&B's of meer algemeen ondernemersprogramma of een soort "ontdekje plekje voor jou regio), ook het doel van de producent met die specifieke uitzending, maar zelfs het weer op moment van uitzending kan enorm van invloed zijn op zowel kijkcijfers als "koopbereidheid".

 

Als ik mijn inschatting mag geven denk ik dat 1 uitzending van 2 minuten niet zo veel impact zal hebben, het word al weer anders als het een programma is wat vaak herhaald gaat worden. Maar het meest interessant is misschien nog wel dat er (professionele) beelden worden gemaakt op jou locatie.. Als je dat zelf moet laten doen kan dat best prijzig zijn.. Als je als "part of the deal" ook de ruwe beelden zou kunnen krijgen dan kun je naast een "wij waren op tv linkje op je website" ook nog 2 of 3 andere filmpjes maken en die gebruiken op je website of in nieuwsbrieven (zo je die hebt) zou dat wel interessanter kunnen zijn dan die 2 minuten zendtijd.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel, dank je wel (Reus). Het gaat om een uitzending en een herhaling, beide behalen ± 75.000 kijkers (relevante doelgroep). Het item krijg ik vervolgens op dvd en digitaal en mag ik onbeperkt gebruiken op website en voor andere uitingen.

 

Er is al een vaste prijs genoemd, waarbij tevens specifiek is aangegeven dat de overige kosten voor rekening van de producent blijven. Ik moet het voorstel nog in de mail krijgen, maar ik zal het op basis van de hier gegeven tips goed doornemen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Henk, let er dan wel op dat de film jouw verhaal vertelt. Ik heb daar nogal mee gestoeid, omdat de productie andere beelden wilde gebruiken dan door ons goedgekeurd omdat ze dit mooiere beelden vonden. Dit dekte de lading niet dus hebben we die afgekeurd en stevig moeten discussiëren met de productie.

Link naar reactie
  • 0

En omdat het om een kort item van 2 minuten gaat is het m.i. ook belangrijk wat er vóór en na jouw item komt. Welke sfeer is er vooraf gecreëerd waarin jouw "spotje" belandt. En wat is het effect als erna een item komt over een hotel dat begint met "En wilt u toch wat méér luxe dan een B&B u kan bieden" ...

 

Heb je waarschijnlijk geen invloed op.

Link naar reactie
  • 0
Henk, let er dan wel op dat de film jouw verhaal vertelt.

Zo is dat want om te beginnen heet hij Hans ;D

 

Je maakt de tv reclame 2x effectiever door tegelijkertijd reclame te voeren via de andere media zoals web etc.

 

1 los spotje zegt sowieso weinig want de kracht zit 'm in de herhaling.

 

De ROI van reclame is altijd lastig en vaak niet eenduidig.

Link naar reactie
  • 1

Hans, heb je misschien een ander gevoel bij internetadverteren, SEO verbeteren of spin-off van lezers van "locatie"-boeken, beurzen en hun online equivalenten?

 

Op wat voor internetzoekverkeer wil je scoren of scoor je nu bij inzicht? Op welke manieren hebben gasten jullie nu ontdekt? Ik zoek juist op "witte boerderij" en dan is het nog even doorgraven voordat jouw herberg bovenkomt. Ook jullie geografische locatie (als voor- of nadeel?) zou ik graag snel op kaart willen zien.

 

Zoek een handvol mede-ondernemers in andere provincies met aardige accommodaties en kijk of je een netwerkje kunt bouwen. Ik zag dat je al verwijst naar een andere collega.

 

Ik adverteer werkelijk weinig, maar 2x2 minuten zendtijd en productiekosten lopen denk ik snel op t.o.v. de kosten van andere marketinginstrumenten of kanalen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hans, heb je misschien een ander gevoel bij internetadverteren, SEO verbeteren of spin-off van lezers van "locatie"-boeken, beurzen en hun online equivalenten?

 

Of beter nog: heb je eerdere ervaringen met above-the-line / branding adverteren? Als je een idee hebt wat de spin-off daarvan is geweest dan kun je wellicht een geinformeerde aanname maken voor dit TV-item.

 

Uit je verhaal maak ik op dat het programma heel duidelijk bij de doelgroep past. Op je website zie ik echter dat je geen programma hebt die de bezoekersaantallen en het bezoekersgedrag doormeet. Ik wil je aanraden om een gratis tool zoals Google Analytics of Clicky te implementeren zodat je precies weet hoeveel bezoekers er voor en na het item op je website zijn geweest.

 

Daarnaast is het verstandig om met een dergelijk web analytics pakket doelen te meten. Denk dan bijvoorbeeld aan het invullen van je contactformulier o.i.d.

 

Succes met het item!

Adriaan Boot - Internetondernemer - Internet Marketeer - Webanalist - Consultant - www.impactful.nl

Link naar reactie
  • 0

Vraag het niet aan de verkoper van de zendtijd alleen, maar vraag ook om een referent.

 

Bij radiocommercials ligt de directe respons rond 0,15%.

Die 150.000 kijkers zouden bij vergelijkbare ratio's "converteren" naar 225 "leads".

 

Let er verder bij radio en tv op dat je door de producenten om de oren wordt geslagen met bijkomende kosten. Ik zal hier niet aan naming and shaming doen, maar facturen kunnen via kleine lettertjes zomaar twee keer zo hoog uitvallen.

 

Voor een klant van mij heb ik diensten verleend met betrekking tot de communicatie aangaande een advertising in een televisieprogramma met ongeveer dezelfde kijkersaantallen. Ik moest reageren op de aanvragen die via de website binnen kwamen.

 

Ik kan mij helemaal vinden in de bovenstaande reactie van Ward, het item had ongeveer 250 reacties via de website opgeleverd, dit komt dus heel erg overeen!

Voor goed- en goedkoop responsive webdesign moet u bij Webdesign Stunter in Amsterdam zijn! Ook voor SEO of een

generieke domeinnaam.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.