• 0

Vorderingen omzetten in aandelen

Op dit moment werk ik als freelancer voor een opdrachtgever met een BV aan een nieuw product. In het begin zijn mijn facturen netjes betaald. Maar wegens tegenslagen kan de BV mijn facturen niet meer betalen. De vorderingen zijn opgelopen tot 50.000,- excl. btw. De kans op betaling is het grootst wanneer ik het product af maak. Ik wil weten welke opties ik allemaal heb.

 

1. Meteen stoppen en incasso. (Niet echt gewenst.)

2. Facturen als oninbaar inboeken. (ook niet gewenst)

3. Betalingsregeling (kans van slagen is heel erg klein)

4. Vorderingen omzetten in aandelen (er zijn geen andere aandeelhouders)

5. of ...?

 

Stel dat ik aandeelhouder wil worden waar moet ik op letten? (stemrecht, invloed kunnen uitvoeren op strategie, uitgaven, dividend en welke voorwaarden mag ik eisen)?

 

Welke gevolgen heeft dit op mijn IB aangifte, bij elk van de opties?

 

Ik heb op dit moment een var wuo, als ik het product af maak, moet ik dan in loon dienst gaan, var dga? Ik wil het product in deeltijd afronden, dus een aantal dagen ergens anders freelancen. Nadat het product is afgerond wil ik zelfstandig blijven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ken je overeenkomst niet.... maar je kan natuurlijk aandelen "opeisen" aandeelhouder heeft niet zo zeer met bestuur te maken.... Dat is een tweede/optioneel.

 

Je kan natuurlijk ook pandrecht op die aandelen vragen, maar dan heb jij niet perse stemrecht bij een aandeelhouders vergadering.

 

Dit zijn zeg maar de redelijk nette (voor beiden) oplossingen, niet zo leuk maar ook niet heel erg.

 

Verder kan je natuurlijk wat bozer gaan doen en misschien wel je product teug vorderen (ik weet de overeenkomst nog steeds niet) maar dan ga je geen vrienden maken.

 

Nu krijg ik van mijn vrienden ook nooit geld dus.....

 

Misschien ook wel interessant om te weten hoe je opdrachtgever over deze situatie denkt en wat zij wil aanbieden.

 

Succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Maar wegens tegenslagen kan de BV mijn facturen niet meer betalen. De vorderingen zijn opgelopen tot 50.000,- excl. btw. De kans op betaling is het grootst wanneer ik het product af maak. Ik wil weten welke opties ik allemaal heb.

4. Vorderingen omzetten in aandelen (er zijn geen andere aandeelhouders)

5. of ...?

 

 

Mijn gedachtegang,

 

Zijn het alleen jouw facturen die de BV niet meer kan betalen of zit er een faillissement aan te komen.

 

Kan je van die aandelen een boterham betalen of kan je er je hypotheek mee betalen? Ik neem aan dat je wel wat geld nodig hebt om te leven.

 

Gelukkig ben je hier op een forum terechtgekomen met veel deskundigen, er zullen vast meer vragen en adviezen komen. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ken je overeenkomst niet.... maar je kan natuurlijk aandelen "opeisen" aandeelhouder heeft niet zo zeer met bestuur te maken.... Dat is een tweede/optioneel.

 

Je kan natuurlijk ook pandrecht op die aandelen vragen, maar dan heb jij niet perse stemrecht bij een aandeelhouders vergadering.

 

Dit zijn zeg maar de redelijk nette (voor beiden) oplossingen, niet zo leuk maar ook niet heel erg.

 

Verder kan je natuurlijk wat bozer gaan doen en misschien wel je product teug vorderen (ik weet de overeenkomst nog steeds niet) maar dan ga je geen vrienden maken.

 

Nu krijg ik van mijn vrienden ook nooit geld dus.....

 

Misschien ook wel interessant om te weten hoe je opdrachtgever over deze situatie denkt en wat zij wil aanbieden.

 

Succes!

 

De overeenkomst is heel simpel de BV is verantwoordelijk voor de voortgang. Het probleem is veroorzaakt doordat de BV steeds meer nieuwe funtionaliteiten vraagt. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het een slecht idee is, omdat het elke keer wordt uitgesteld. Vandaar dat het nu tijd is om knopen door te hakken.

 

Pandrecht is een goeie.

 

Ik heb al met de eigenaar erover gehad en hij gaat mondeling akkoord met aandelen.

 

De vraag is alleen welke voorwaarden mag ik wettelijk eisen. (Ik weet het, haal een jurist erbij, maar dat doe ik later pas als ik voldoende informatie heb). Als de BV dividend "weigert" uit te keren door bijvoorbeeld de omzetten op te maken door allerlei investeringen, eigen loonsverhoging e.d. Dan heb ik als het ware niks aan mijn aandelen. De kans is klein dat de BV dit zal doen, maar je weet maar nooit.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wegens tegenslagen kan de BV mijn facturen niet meer betalen. De vorderingen zijn opgelopen tot 50.000,- excl. btw. De kans op betaling is het grootst wanneer ik het product af maak. Ik wil weten welke opties ik allemaal heb.

4. Vorderingen omzetten in aandelen (er zijn geen andere aandeelhouders)

5. of ...?

 

 

Mijn gedachtegang,

 

Zijn het alleen jouw facturen die de BV niet meer kan betalen of zit er een faillissement aan te komen.

 

Kan je van die aandelen een boterham betalen of kan je er je hypotheek mee betalen? Ik neem aan dat je wel wat geld nodig hebt om te leven.

 

Gelukkig ben je hier op een forum terechtgekomen met veel deskundigen, er zullen vast meer vragen en adviezen komen. :)

Ik kan voorlopig rondkomen zowel zakelijk als prive, vandaar dat ik geen moeite heb met aandelen.

 

Ik ben op dit moment hun grootste kostenpost. Als ik wegval dan kunnen ze blijven doorgaan, maar ook niet voor lang.

 

Met dit product kunnen ze heel snel weer rendabel worden. Maar ja, het management wilt te veel terwijl er vrijwel geen budget meer is.

Link naar reactie
  • 0

Als je voor 50k facturen gestuurd hebt zal je de btw daarop inmiddels wel afgedragen hebben aan de fiscus. Zo niet dan heb je hier al het eerste probleem.

 

Verder is die 50k gewoon omzet en als daar weinig kosten tegenover staan levert dat ook winst op. Die zal je dan ook weer in je IB aangifte moeten verwerken.

 

BTW afdragen of winst aangeven op het moment dat er betaald is kan niet met het factuurstelsel.

 

heb je voldoende buffer om de fiscus te vriend te houden? Verlies afschrijven en niet ontvangen btw terug vorderen bij de fiscus is aan bepaalde regels gebonden.

Link naar reactie
  • 0

Als je voor 50k facturen gestuurd hebt zal je de btw daarop inmiddels wel afgedragen hebben aan de fiscus. Zo niet dan heb je hier al het eerste probleem.

 

Verder is die 50k gewoon omzet en als daar weinig kosten tegenover staan levert dat ook winst op. Die zal je dan ook weer in je IB aangifte moeten verwerken.

 

BTW afdragen of winst aangeven op het moment dat er betaald is kan niet met het factuurstelsel.

 

heb je voldoende buffer om de fiscus te vriend te houden? Verlies afschrijven en niet ontvangen btw terug vorderen bij de fiscus is aan bepaalde regels gebonden.

De BTW heb ik voorgeschoten, maar ik geef toch de voorkeur voor aandelen. De vraag is alleen wat voor gevolgen het heeft voor mijn IB aangifte.

 

In de zin van moet gaat dit van de winst af, ja of nee? Ik wil weten of ik over deze 50K nog inkomstenbelasting moet betalen of niet. Ikzelf denk van nog niet, pas als de aandelen weer zijn verkocht dan weer wel, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Optie?

 

Je hebt een incourante vordering van 50.000 + BTW. De BTW kan je terugvragen (per brief) als inderdaad blijkt dat de vordering nooit voldaan gaat worden, de 50.000 kan je 'afboeken'.

In de eerste instantie waardeer je de vordering af tot het bedrag van de BTW (want de fiscus is geen 'dubieuze debiteur') en maak je dit jaar dus geen winst op deze opdracht.

 

En dan heb je opties?

Hebben zij een voorstel gedaan dan? Zoiets van "wij betalen jou straks in aandelen en niet in geld"?

Of wil jij dat gaan voorstellen misschien...

Link naar reactie
  • 0

Optie?

@Peter: TS vraagt op welke van de 4 door hem in de startpost genoemde "opties" jouw reactie betrekking heeft. Dat lijkt me een vrij legitieme vraag omdat je niet in alle opties de vordering als incourant afboekt.

 

1. Meteen stoppen en incasso. (Niet echt gewenst.)

2. Facturen als oninbaar inboeken. (ook niet gewenst)

3. Betalingsregeling (kans van slagen is heel erg klein)

4. Vorderingen omzetten in aandelen (er zijn geen andere aandeelhouders)

5. of ...?

Daarnaast - correct me if i'm wrong here - lijkt mij het afboeken van de vordering juist wél van invloed op de verschuldigde IB. Wellicht kun je jouw opmerking/toevoeging "voorlopig" wat verduidelijken (ik snap 'm wel, maar TS wellicht niet) ?

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Een warrig verhaal. Opnieuw dan:

 

Over de "opties" 1 t/m 4:

 

Dat zijn niet echt opties. Dat zijn (met uitzondering van 4) mogelijke stappen die je kan zetten.

 

De situatie is dat je een incourante vordering hebt. Daar heb je 50.000 'winst' op gemaakt. Zoals Henk al gezegd heeft, moet je daar dan IB over betalen, ware het niet dat je tevens de vordering (voorlopig, dus tot je precies weet wat er gaat gebeuren - komt het geld alsnog binnen? wordt het 'in natura' betaald?) afwaardeert tot het bedrag van de BTW. Dus betaal je hier (voorlopig, althans tot dat onverwachts de vordering toch betaald wordt) geen IB over.

 

"Optie" 4 is ook geen optie, althans niet iets dat je zomaar zelf kan doen. Maar misschien hebben zij je een voorstel gedaan?

Link naar reactie
  • 0

Overeenkomstig het voorzichtigheidsbeginsel moet je de gehele incourante vordering als oninbaar aanmerken. Waarom zou je slechts afwaarderen tot het btw-bedrag indien ook de btw niet betaald wordt? De omzet blijkt vooralsnog nihil te zijn en daarmee is dus ook de omzetbelasting nihil.

 

Aandelen en een pandrecht hebben weinig of geen waarde indien de BV van de opdrachtgever door onder andere dit soort openstaande vorderingen feitelijk een negatief eigen vermogen heeft.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je slechts afwaarderen tot het btw-bedrag indien ook de btw niet betaald wordt?

 

Omdat je de BTW dan terugkrijgt van de fiscus.

 

Maar natuurlijk zou je (als je graag een beetje winst naar de toekomst wil verschuiven) kunnen vinden dat hier ook "eerst zien, dan geloven" geldt.

Persoonlijk waardeer ik altijd af tot het bedrag van de BTW, wanneer ik van plan ben om een verzoek tot teruggaaf in te dienen. Maar ieder zijn eigen keuze.

Link naar reactie
  • 0

Een warrig verhaal. Opnieuw dan:

 

Over de "opties" 1 t/m 4:

 

Dat zijn niet echt opties. Dat zijn (met uitzondering van 4) mogelijke stappen die je kan zetten.

 

De situatie is dat je een incourante vordering hebt. Daar heb je 50.000 'winst' op gemaakt. Zoals Henk al gezegd heeft, moet je daar dan IB over betalen, ware het niet dat je tevens de vordering (voorlopig, dus tot je precies weet wat er gaat gebeuren - komt het geld alsnog binnen? wordt het 'in natura' betaald?) afwaardeert tot het bedrag van de BTW. Dus betaal je hier (voorlopig, althans tot dat onverwachts de vordering toch betaald wordt) geen IB over.

 

"Optie" 4 is ook geen optie, althans niet iets dat je zomaar zelf kan doen. Maar misschien hebben zij je een voorstel gedaan?

Zo te zien is dit "optie 5" afwaarden.

 

Link naar reactie
  • 0

...

Aandelen en een pandrecht hebben weinig of geen waarde indien de BV van de opdrachtgever door onder andere dit soort openstaande vorderingen feitelijk een negatief eigen vermogen heeft.

Hoezo kan dit niet? Door aandelen als "producten" te verkopen krijgt de BV omzet binnen en met dat geld worden de openstaande vorderingen "betaald" of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.