Momenteel heb ik samen met een aantal andere collega's/vrienden een ondernemers coöperatie U.A.
Binnen deze coöperatie voeren wij diverse projecten uit, vooral in de reclamebranche en de website design branche.
Nu zitten wij echter met een aantal vragen:
1) Momenteel sturen onze leden facturen voor hun gewerkte uren voor de coöperatie. Nu heb ik ook wel eens gelezen dat de Belastingdienst dit kan zien als een arbeidsverhouding, met alle gevolgen van dien. Wij zijn sinds dit jaar actief, en we zouden dus graag gebruik maken van de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB-winstvrijstelling, etc.
Wij hebben op dit moment het volgende geregeld m.b.t. de facturen:
- Zonder opdrachten - geen inkomsten - inkomsten afhankelijk van de gewerkte uren.
- Geen doorbetaling bij ziekte of vakantie
- Een aantal van onze leden heeft nog andere opdrachtgevers naast de coöperatie.
- Wij zijn bezig met een 2e coöperatie, dus alle leden beschikken binnenkort over twee opdrachtgevers.
- Er is geen sprake van een gezagsverhouding, wij voeren met z'n alle de opdrachten uit.
- De coöperatie heeft een marge, en dus toegevoegde waarde.
- Wij voldoen aan het urencriterium, maar dit is uiteraard niet de belangrijkste eis van de Belastingdienst.
Wij beschouwen ons zelf dus als "zelfstandigen" en zeker niet als een lid die in loondienst is bij de coöperatie. Kan dit met bovenstaande aannemelijk worden gemaakt naar de Belastingdienst? (ik weet dat jullie geen Belastingdienst zijn, maar hoe is jullie oordeel hierover?) Of zouden wij bijvoorbeeld allemaal individueel een "overeenkomst van opdracht" moeten aangaan met de coöperatie waarin duidelijk staat dat er geen sprake is van een arbeidsverhouding?
is het vooral van belang om meerdere opdrachtgevers te hebben en één lijn aan te houden. Is dit in de huidige tijd nog steeds ongewijzigd? We hebben nu één lijn, allemaal facturen, en binnenkort beschikken we allemaal over een 2e opdrachtgever, de 2e coöperatie die wij gaan oprichten (betreft een andere branche)
2) Kunnen wij als zelfstandigen ook verlengstukwinst uitkeren? Om een voorbeeld te geven zoals wij dat zien:
Totale omzet coöperatie: 100.000 euro
Kostprijs leden (facturen leden): 85.000 euro
Algemene kosten cop. 5.000 euro
__________________________________-
Resultaat coöperatie: 10.000 euro
Deze 10.000 euro zouden wij graag naar ratio van de prestaties van de leden willen verdelen over de leden. Kan dit zomaar?
kan dit alleen aan leden in loondienst worden uitgekeerd. Maar verderop wordt dit ook ontkracht. Hoe zit dit?
Als wij zonder coöperatie zouden werken dan hadden wij deze 10.000 euro ook verdiend. Dus waarom zouden wij dit niet kunnen uitkeren aan onze leden. Want eigenlijk betekent dit toch gewoon dat deze 10.000 euro te weinig is uitgekeerd aan de leden?
Op internet heb ik al diverse zoekpogingen gedaan, bijvoorbeeld:
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Coöperatie
Coöperatie
Hallo allemaal,
Momenteel heb ik samen met een aantal andere collega's/vrienden een ondernemers coöperatie U.A.
Binnen deze coöperatie voeren wij diverse projecten uit, vooral in de reclamebranche en de website design branche.
Nu zitten wij echter met een aantal vragen:
1) Momenteel sturen onze leden facturen voor hun gewerkte uren voor de coöperatie. Nu heb ik ook wel eens gelezen dat de Belastingdienst dit kan zien als een arbeidsverhouding, met alle gevolgen van dien. Wij zijn sinds dit jaar actief, en we zouden dus graag gebruik maken van de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB-winstvrijstelling, etc.
Wij hebben op dit moment het volgende geregeld m.b.t. de facturen:
- Zonder opdrachten - geen inkomsten - inkomsten afhankelijk van de gewerkte uren.
- Geen doorbetaling bij ziekte of vakantie
- Een aantal van onze leden heeft nog andere opdrachtgevers naast de coöperatie.
- Wij zijn bezig met een 2e coöperatie, dus alle leden beschikken binnenkort over twee opdrachtgevers.
- Er is geen sprake van een gezagsverhouding, wij voeren met z'n alle de opdrachten uit.
- De coöperatie heeft een marge, en dus toegevoegde waarde.
- Wij voldoen aan het urencriterium, maar dit is uiteraard niet de belangrijkste eis van de Belastingdienst.
Wij beschouwen ons zelf dus als "zelfstandigen" en zeker niet als een lid die in loondienst is bij de coöperatie. Kan dit met bovenstaande aannemelijk worden gemaakt naar de Belastingdienst? (ik weet dat jullie geen Belastingdienst zijn, maar hoe is jullie oordeel hierover?) Of zouden wij bijvoorbeeld allemaal individueel een "overeenkomst van opdracht" moeten aangaan met de coöperatie waarin duidelijk staat dat er geen sprake is van een arbeidsverhouding?
Volgens een oude topic die ik nog tegen kwam: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22131;start=msg192913
is het vooral van belang om meerdere opdrachtgevers te hebben en één lijn aan te houden. Is dit in de huidige tijd nog steeds ongewijzigd? We hebben nu één lijn, allemaal facturen, en binnenkort beschikken we allemaal over een 2e opdrachtgever, de 2e coöperatie die wij gaan oprichten (betreft een andere branche)
2) Kunnen wij als zelfstandigen ook verlengstukwinst uitkeren? Om een voorbeeld te geven zoals wij dat zien:
Totale omzet coöperatie: 100.000 euro
Kostprijs leden (facturen leden): 85.000 euro
Algemene kosten cop. 5.000 euro
__________________________________-
Resultaat coöperatie: 10.000 euro
Deze 10.000 euro zouden wij graag naar ratio van de prestaties van de leden willen verdelen over de leden. Kan dit zomaar?
Volgens deze topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22131;start=msg192913
kan dit alleen aan leden in loondienst worden uitgekeerd. Maar verderop wordt dit ook ontkracht. Hoe zit dit?
Als wij zonder coöperatie zouden werken dan hadden wij deze 10.000 euro ook verdiend. Dus waarom zouden wij dit niet kunnen uitkeren aan onze leden. Want eigenlijk betekent dit toch gewoon dat deze 10.000 euro te weinig is uitgekeerd aan de leden?
Op internet heb ik al diverse zoekpogingen gedaan, bijvoorbeeld:
http://www.xa4.nl/wp-content/uploads/2012/02/F-12-OC-04-Verlengstukwinst.pdf (inz. verlengstukwinst - op deze website wordt gezegd dat het via dividend moet, maar op andere websites lees ik weer dat alleen bij wanbeleid uitkering is belast met dividend)
http://zbc.nu/zzp-kennisbank/financieel-fundament-zzp-er/financiele-aspecten-van-samenwerken-in-een-cooperatie/ (ook hier staat weer geschreven over verlengstukwinst - maar of dit nu ook mag worden uitgekeerd aan leden die niet in loondienst zijn is onduidelijk)
http://www.nvg-golf.nl/bestanden/pics/VAR-Eric%20Lankers.pdf (betreft een stuk over wel of geen dienstverband - als ik het zo lees kunnen wij ons als leden als zelfstandigen kwalificeren)
http://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisbank/rechtsvormen/de-cooperatie
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast heel erg bedankt!!
Jan
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47938-fiscaal-co%C3%B6peratie-mbt-zijn-onze-leden-zelfstandig-en-verlengstukwinst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag