• 0

loondienst vs zzp: salarisverschillen

Hallo,

 

Ik ga bij een bedrijf komende 6 maanden (en waarschijnlijk langer) aan de slag als projectleider.

 

Eerst voorstel was om in loondienst te gaan, maar ik wil als ZZP'er worden ingehuurd zodat ik mijn huidige software development projecten voort kan zetten (VAR verklaring heb ik). Het verschil in salaris is echter nihil.

 

Het salarisaanbod in loondienst voor 6 maanden contract is:

bruto maandbedrag + 8% vakantiegeld + 5% flexbudget (vrij besteden) + 4% prestatiebonus + aanvullende verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid/overlijden

 

Als zpp'er wordt mij het volgende aanbod gedaan

bruto maandbedrag: 173,33 * 1.3 = uurloon

 

ik mis dus als zzp'er de bonussen (vakantiegeld, flexbudget en prestatiebonus). Is dit normaal?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, je betaalt alleen wel minder belasting dan wanneer je in loondienst zou zijn.

Waarschijnlijk hanteert het bedrijf die opslag omdat dat is wat ze kwijt zijn bij payrollers/uitzendkrachten.

 

Wil jij gebruik maken van hun regelingen voor eigen werknemers, dan moet je dus kiezen voor loondienst.

 

Zonder onaardig te willen doen komt het op mij over alsof je van 2 walletjes wilt eten. Je lijkt de voordelen van loondienst én de voordelen van ondernemerschap tegelijk te willen. Want is er geen enkele reden waarom je je eigen projecten niet zou kunnen voorzetten naast een baan. Doen heel veel mensen. Die hebben alleen minder voordelen daarbij dan fiscale ondernemers.

 

En ik weet niet of jouw VAR gaat standhouden in het nieuwe BGL-systeem als je zo lang voor hetzelfde bedrijf gaat werken, daar iets anders gaat doen dan waarvoor je een VAR hebt, en dat werk persoonlijk (en voornamelijk op lokatie bij dat bedrijf?) moet gaan doen.

 

Daarom mijn wedervraag: wat is er mis met een loondienstfunctie met uitstekende arbeidsvoorwaarden?

 

Tot zover mijn twee wellicht niet leuke, maar wel eerlijke centen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie.

 

- het is idd mede ingegeven dat ik hier belastingvoordeel uithaal, maar ook omdat ik niet heel mijn administratie hoef te veranderen en na 6 maanden weer (makkelijker) met een ander, eigen project aan de slag kan.

 

- VAR hoeft niet aangepast te worden, gezien werkzaamheden hierin al beschreven staan die ik nu al uitvoer (development/consultancy).

 

samenvattend verdien ik als zpp'er bruto dus 'maar' 13% meer, maar vrije dagen, pensioen, ziekte moet ik zelf bekostigen. daarmee houd ik uiteindelijk dus minder over.

 

en ik maar denken dat het voor een bedrijf duurder is om iemand in vaste dienst te hebben...

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

YW

 

- Die administratie hoef je ook niet echt te veranderen als je (tijdelijk) in loondienst gaat hoor. Voor de btw heb je misschien een kwartaaltje nul omzet, maar verder kan die administratie gewoon wat minder zijn. Je moet alleen bij je IB-aangifte over 2015 ook inkomsten uit loondienst aangeven. Niks moeilijks aan.

 

- Weet je dat zeker? VAR is wrs op basis dat je hebt aangegeven meerdere klanten te hebben. Als blijkt dat je uiteindelijk bijna heel het kalenderjaar bij dit bedrijf blijft zou hij wel eens niet meer kunnen gelden omdat je die verandering had moeten melden.

 

- Je samenvatting klopt in dit geval ongetwijfeld. Jij kent de cijfers. Het beeld dat je als ondernemer meer overhoudt klopt inderdaad niet altijd.

 

De tijd dat bedrijven klakkeloos hoge uurtarieven betaalden aan zelfstandig ondernemers is voorbij. Zeker als bedrijven veel werknemers hebben en mensen in dienst hebben die alles daarvoor regelen. Dan hebben ze soms liever een tijdelijke werknemer erbij, dan dat ze iemand meer moeten betalen omdat die zo nodig wil zzp'en. (da's niet negatief of oordelend over jou bedoeld, maar algemeen hoe ertegenaan wordt gekeken).

 

Succes met de keuze die je maakt en veel plezier met het project.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

- VAR hoeft niet aangepast te worden, gezien werkzaamheden hierin al beschreven staan die ik nu al uitvoer (development/consultancy).

Die VAR beschrijft zeker niet jouw relatie met deze opdrachtgever, want het feit dat je voor dezelfde werkzaamheden mag kiezen tussen loon of zzp geeft al aan dat er feitelijk *wel* een arbeidsrelatie is.

Link naar reactie
  • 0

De VAR verklaring wordt afgegeven voor de werkzaamheden zoals deze in je aanvraag zijn vermeld en ook weergegeven worden (summier) in de VAR.

Als je andere werkzaamheden gelijktijdig/eenmalig gaat doen zal je voor die werkzaamheden een nieuwe (2e) VAR verklaring moeten aanvragen. In de mededeling van de belastingdienst over de verlening van de VAR 2014 wordt dit ook uitdrukkelijk vermeld.

Uit je bericht krijg ik namelijk de indruk dat je werkzaamheden voor je eigen onderneming anders zijn dan de werkzaamheden waarbij je "kan kiezen(!!) voor loondienst- of als ZZP-er werken.

 

De werkgever/opdrachtgever kijken naar het aantal uren dat hij moet betalen en de kosten die hij heeft bovenop het brutoloon. Voor korte projecten zal hij daarbij vaak gebruik maken van inhuurkrachten (payrolling, uitzendkracht). Daarop zal hij zijn aanbieding mede baseren.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Als zpp'er wordt mij het volgende aanbod gedaan

bruto maandbedrag: 173,33 * 1.3 = uurloon

samenvattend verdien ik als zpp'er bruto dus 'maar' 13% meer, maar vrije dagen, pensioen, ziekte moet ik zelf bekostigen. daarmee houd ik uiteindelijk dus minder over.

 

Een factor 1.3 is 30% meer, niet 13% :)

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat ze scherp onderhandelen, met hun 130% van het reguliere uurloon.

 

Ik zou bij zo'n aanbod direct overwegen om in dienst te gaan. Niet alleen is het verschil met het geboden zzp-tarief marginaal (uurloon + 8% vakantiegeld + 5% flexbudget + 4% prestatiebonus = 117% da's inderdaad 13% minder).

Je hebt ook recht op vakantiedagen, na een half jaar is dat 2,5 week. Dat betekent dat je grofweg 90 dagen moet werken om er 100 betaald te krijgen, dus daar heb je nog eens 11% te pakken.

 

En als jij eens een keertje ziek bent (dat kan de beste gebeuren), betalen ze je loon door, je bouwt ook ww-rechten op, misschien val je wel onder een pensioenregeling, et cetera.

 

Of je zelfstandig genoeg bent t.o.v. je opdrachtgever om dit als ondernemer te kunnen doen, kan ik zo niet beoordelen. Ik vind eigenlijk dat mensen die 6 maanden maar waarschijnlijk langer, full-time of meer voor iemand werken, bijna onmogelijk die vereiste zelfstandigheid kunnen hebben. Tegelijkertijd zie ik dat er een complete interim-sector zo werkt. Grijs gebied, zullen we maar zeggen.

 

 

De grote adder onder het gras is natuurlijk je urencriterium. Stel dat de klus toch stopt na zes maanden. Kun jij dan in 2015 meer dan 1225 uur in je onderneming stoppen, als er zes maanden fulltime in loondienst gewerkt is?

 

Om nog maar eens twee centen de lucht in te gooien, bij dit aanbod, lekker in loondienst gaan of een betere deal uitonderhandelen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Ik moet zeggen dat ze scherp onderhandelen, met hun 130% van het reguliere uurloon.

Ik denk eerlijk gezegd dat de opdrachtgever/werkgever in dit geval een heel praktisch uitgangspunt hanteert:

een opdracht als zelfstandige mag niet meer kosten dan in loondienst nemen.

 

En eerlijk gezegd vind ik dat voor een opdracht van een half jaar die zowel in loondienst als als zelfstandige uitgevoerd kan worden (los van de juridische/fiscale gevolgen daarvan) erg logisch. Je kunt immers redelijkerwijs niet veel waarde hechten aan de extra flexibiliteit / vrijheid tot tussentijds stoppen opdracht als zelfstandige.

Sterker nog: het risico van verkapt dienstverband ligt hier zo op de loer (is de VAR wel op juiste gronden afgegeven of had de ondernemer kunnen weten of vermoeden dat dat niet het geval was?) dat ik het ook niet vreemd had gevonden als de opslag minder dan 30% was geweest. Take it or leave it!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Een factor 1.3 is 30% meer, niet 13% :)

Slim, maar niet slim genoeg ;D. TS refereert aan het verschil boven het salaris:

+ 8% vakantiegeld + 5% flexbudget (vrij besteden) + 4% prestatiebonus

8 + 5 + 4 = 17%. 30% - 17% = 13%

 

Ah, je hebt gelijk. Loop te slapen.

 

 

Je zou het dan ook nog negatiever kunnen zien, en kunnen zeggen dat je bruto maar 11% meer verdiend dan wanneer je voor loondienst zou kiezen.

 

173,33 * 1.3 = 225,33 per uur als ondernemer

173,33 * 1.17 = 202,80 per uur in loondienst

225,33 / 202,80 * 100 = 111,1%

Link naar reactie
  • 0
Je zou het dan ook nog negatiever kunnen zien, en kunnen zeggen dat je bruto maar 11% meer verdiend dan wanneer je voor loondienst zou kiezen.

 

Het is sowieso een scheef vergelijk tussen omzet (ex kosten) en loondienst. Het zegt nog helemaal niets over het verschil in bruto en netto inkomsten en verschil in (kosten) sociale zekerheid.

 

Mijn mening: als je moet twijfelen over loondienst of zelfstandigheid of die keuze alleen laat afhangen aan de hand van dit soort factoren en percentages, dan moet je vooral geen zelfstandige worden.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.