• 0

IB 2014

Hallo,

 

Ik heb een vraag over aangifte IB 2014, ik heb met de belasting gebeld en de inkomsten uit mijn onderneming moet ik vermelden bij 'Overige inkomsten' op mijn 'particuliere' aangifte IB 2014 omdat ik geen uitnodiging hebt gehad voor 'IB voor ondernemers' - Prima, maar zo loop ik wel bijv. 14% vrijstelling mis. Mag ik de 14% van mijn winst aftrekken en dit invullen bij 'Overige inkomsten' ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je iets vertellen over je onderneming, en dan met name over de grootte, het aantal klanten, de uren die je er in steekt, de omzet die je ongeveer draait, of je investeringen hebt gepleegd, et cetera? Dan kunnen we wellicht beter inschatten of de jas 'overige werkzaamheden' je beter past dan de jas 'onderneming'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik ben eind 2014 begonnen in de ICT (naast mijn loondienst). De winst is iets meer 2000,- en uitgaven rond de 500,-

IK heb ze opgebeld omdat er geen ondernemingsaangifte klaar stond, ze vertelde me dat dit klopt omdat ik daarvoor niet uitgenodigd ben. Ik heb toen gevraagd of ik het dan bij mijn particuliere aangifte bij 'overige inkomsten' moest plaatsen en dat werd bevestigd. ???

Link naar reactie
  • 0

OK, na het doorlezen van informatie over het toepassen van die 14% winstvrijstelling bezorgt het me toch weer hoofdbrekens.

 

Ik ging er altijd vanuit dat je die mkb-winstvrijstelling mocht toepassen als je aan de voorwaarden van fiscaal ondernemerschap voldeed (dus marktgerichtheid, organisatie van werk en kapitaal, ondernemersrisico). En ik ging er vanuit dat je die vrijstelling op de winst mocht toepassen (maar dan handmatig met een extra regeltje in de aangifte en dan noodgedwongen via inkomsten uit overig werk) als je redelijkerwijs aan alle voorwaarden van ondernemerschap voor de IB voldeed, m.u.v. het urencriterium.

 

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting als je voldoet aan de voorwaarden voor ondernemerschap voor de inkosmtenbelasting? Of ben je alleen ondernemer voor de inkomstenbelasting als de Belastingdienst dat zwart op wit zegt?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting als je voldoet aan de voorwaarden voor ondernemerschap voor de inkosmtenbelasting? Of ben je alleen ondernemer voor de inkomstenbelasting als de Belastingdienst dat zwart op wit zegt?

 

Elke belastingplichtige moet in beginsel zelf er voor zorgen dat hij/zij de juiste aangifte doet.

 

Als je dus meent dat je ondernemer bent, dan doe je een winstaangifte voor ondernemers (met geïntegreerde jaarstukken).

Dat kan je op verschillende manieren doen:

- Je kan, als de BD géén winstaangifte klaargezet heeft, om een winstaangifte verzoeken bij de BD.

- Je kan een bureau inschakelen die een winstaangifte voor je stuurt.

- Je kan zelf aangiftesoftware kopen en een winstaangifte versturen (dat wordt wel kostbaar en ingewikkeld trouwens).

 

Als je gebruik maakt van allerlei faciliteiten voor ondernemers (zelfstandigenaftrek e.d.), maar je onderneming is dermate ‘klein’ dat het amper een onderneming is, dan is het natuurlijk altijd best mogelijk da de BD gaat protesteren en je aangifte wil corrigeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit lees (omzet 2.000,- naast een baan), dan denk ik dat je van goede huize moet komen om het standpunt 'dit is een onderneming' overeind te houden. Mijns inziens valt het onder 'overige werkzaamheden'. Het is jammer, maar de mkb-winstvrijstelling is inderdaad alleen voor mensen die voldoen aan de criteria voor het ondernemerschap. Aan het rijtje criteria van Prins Rachid mogen voor het gemak nog de woorden 'van enige omvang' toegevoegd worden.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Als ik dit lees (omzet 2.000,- naast een baan), dan denk ik dat je van goede huize moet komen om het standpunt 'dit is een onderneming' overeind te houden. Mijns inziens valt het onder 'overige werkzaamheden'. Het is jammer, maar de mkb-winstvrijstelling is inderdaad alleen voor mensen die voldoen aan de criteria voor het ondernemerschap. Aan het rijtje criteria van Prins Rachid mogen voor het gemak nog de woorden 'van enige omvang' toegevoegd worden.

 

 

Ben het hier mee eens als start eind 2014 te lezen is als september. Maar is de start december, dan is 2000 euro in één maand toch wel een "echt" ondernemerschap.

Link naar reactie
  • 0
Aan het rijtje criteria van Prins Rachid mogen voor het gemak nog de woorden 'van enige omvang' toegevoegd worden.

 

Ja, ik ging er vanuit de BD het alsnog geen onderneming voor de IB vindt als er structureel verlies of 'marginale winst' wordt gemaakt. Maar persoonlijk vind ik het dan al erg vaag worden. Wanneer is winst niet meer marginaal (= van enige omvang)?

 

Persoonlijk leg ik de lat bij minimaal 4.800 euro per jaar. Dat is gebaseerd op de lat die de politiek/fiscus legt bij het toekennen van de Inkomensafhankelijke combinatiekorting voor mensen zonder zelfstandigenaftrek (dus ook ondernemers die niet voldoen aan het urencriterium).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Elke belastingplichtige moet in beginsel zelf er voor zorgen dat hij/zij de juiste aangifte doet.

Als je dus meent dat je ondernemer bent, dan doe je een winstaangifte voor ondernemers (met geïntegreerde jaarstukken).

Als je gebruik maakt van allerlei faciliteiten voor ondernemers (zelfstandigenaftrek e.d.), maar je onderneming is dermate ‘klein’ dat het amper een onderneming is, dan is het natuurlijk altijd best mogelijk da de BD gaat protesteren en je aangifte wil corrigeren.

 

Maar hier zit nu net mijn punt! Omdat nu net alleen voor de MKB-korting het urencriterium is afgeschaft, zou dit betekenen dat je die korting alleen kunt krijgen als je dat via een omslachtige aangifte doet.

 

Wat uit je antwoord naar boven komt, is dat daadwerkelijke ondernemers met winst van 'enige omvang' (die desalniettemin minder dan 1225 uur ondernemen) een aangifte voor ondernemers moeten aanvragen, en vervolgens alles zodanig aanvinken zodat ze geen enkele faciliteit krijgen (ZA, SA, FOR), maar wél de MKB-korting. En dat terwijl het letterlijk maar 1 extra regeltje zou zijn in een reguliere IB-aangifte is onder ROW. Voelt een beetje als matter over substance.

 

Zou dit betekenen dat de fiscus het toepassen van de MKB-korting alleen al zou kunnen verwerpen vanwege het gebruiken van een gewone IB-aangifte in plaats van een IB-aangifte voor ondernemers, ondanks dat de belastinggrondslag wel volledig correct zou zijn ingevuld? (Maar dus niet met het 'juiste' programma?)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Of wel of niet sprake is van ondernemerschap hangt van veel factoren (gezamenlijk) af.

 

Om even een voorbeeld te geven:

 

1. Stel, je werkt als huishoudelijke hulp/werkster drie of vier of vijf ochtenden per week bij verschillende opdrachtgevers. Je maakt gebruik van de schoonmaakspullen en middelen van de opdrachtgever en je wordt handje contantje per week betaald. Je verdient, pak 'm beet, 150-250 euro per week. Als er een opdrachtgever stopt kijk je in het plaatselijke sufferdje naar de advertenties waarin een werkster wordt gezocht en neem je contact op. Zo kom je aan je drie ochtenden per week werk.

In mijn optiek ben je dan geen ondernemer.

 

2. Je werkt als huishoudelijke hulp/werkster een aantal ochtenden en eventueel middagen bij verschillende opdrachtgever. Je hebt een website, visitiekaartjes, je foldert in de buurt, kortom je pleegt actief acquisitie om nieuwe klanten te werven. Je maakt voor je werk gebruik van je eigen schoonmaakattributen en middelen. Je volgt eventueel workshops van fabrikanten om bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen in de schoonmaakbranche. Kortom, je investeert in bedrijfsmiddelen en het op peil houden van kennis. Je hebt een KvK inschrijving, bent btw ondernemer, houdt een volledige administratie bij etc.

In mijn optiek ben je dan wel degelijk ondernemer en kom je in aanmerking voor de MKB winstvrijstelling. Of je ook voor zelfstandigenaftrek in aanmerking komt is afhankelijk van of je de 1225 uur per jaar realiseert in je onderneming.

 

Kortom: het onderscheid wel of geen ondernemer(saangifte) is niet uitsluitend het hokje MKB winstvrijstelling.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Kortom: het onderscheid wel of geen ondernemer(saangifte) is niet uitsluitend het hokje MKB winstvrijstelling.

 

Dat is een beetje een onjuiste karakterisering van de discussie. ;-) Het probleem is het feit dat die gekke mkb-winstvrijstelling (zonder urencriterium) zich opeens onttrekt aan de oude dichotomie. Hierdoor ontstaat er in feite een ondernemer 'light' voor de IB. In plaats van de oude twee smaken, hebt je er dan drie:

 

1. ondernemers van marginale omvang en minder dan 1225 uur (IB-aangifte)

2. ondernemers van enige omvang en minder dan 1225 uur (>>>??)

3. ondernemers van enige omvang en meer dan 1225 uur (IB-aangifte voor ondernemers)

 

Vroegâh had je alleen optie 1 (aangifte IB) en optie 3 (aangifte IB voor ondernemers). Door het wegvallen van het urencriterium heb je nu dus nog een extra ondernemer die er een beetje tussenin hangt. Dit soort ondernemer mag verder nergens gebruik van maken, behalve van deze ene mkb-winstkorting.

 

Ik was er vanuit gegaan dat je die mkb-winstvrijstelling door het wegvallen van het urencriterium gewoon binnen de reguliere IB-aangifte mocht aangeven als aftrekpost, maar @peter_cvinfo gaf aan dat het toch eigenlijk echt via een ondernemersaangifte moet, ondanks dat je dan weet dat je verder geen gebruik kunt maken van welke andere ondernemersfaciliteit dan ook.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je (meent dat je) ondernemer bent en je wil profiteren van verschillende soorten ondernemersaftrek (zoals de MKB vrijstelling), dan moet je een elektronische winstaangifte doen.

Anders heb je formeel gezien niet de juiste (vereiste) aangifte gedaan.

 

OK, goed om te weten! Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik een aantal jaren geleden de verkeerde aangifte heb gebruikt! Niet dat het aangegeven bedrag verkeerd is geweest, maar toch... :/

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Het punt (althans mijn punt in deze) is dit:

 

Wanneer je een onjuiste aangifte doet, bijvoorbeeld zoals wanneer je een aftrekpost voor ondernemers zomaar ergens opvoert zonder aangifte te doen als ondernemer, dan geef je eigenlijk wel "een voorzet voor open doel".

Het zal de BD volgens mij weinig moeite kosten om dit te schrappen, wanneer zij (het ontdekken en als zij) dat willen.

 

Maar wanneer je wél een juiste aangifte doet, dan is het niet heel eenvoudig voor de BD om jouw standpunt ("ik ben ondernemer" - in uitzonderlijke gevallen daar gelaten natuurlijk) te bestrijden en de aftrekposten waar jij volgens de wet recht op hebt te schrappen.

Vandaar dat ik zou zeggen: doe aangifte als ondernemer, wanneer je meent dat je ondernemer bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is voor mij nu niet meer van toepassing (EMZ is al een tijd geleden doorgeschoven naar een BV), maar ik zal een aantal kennissen erop attenderen dat ze gewoon een aangifte voor ondernemers kunnen aanvragen.

 

Het verbaast me overigens wel dat er min of meer (bewust?) een beetje schimmig wordt gedaan over wat nu wel of niet een ondernemer is (wat is marginale winst en wat niet?) op de site van de Belastingdienst. En ook het simpelweg aanvragen van een aangifte voor ondernemers mag dan ook wel ietsje actiever worden aangegeven. Maar ja, blijkbaar willen ze wel meer ondernemers, maar niet meer mensen die gebruik maken van ondernemersfaciliteiteiten (al is het maar een mkb-kortinkje). :)

 

Ik kan me herinneren dat ik (inmiddels meer dan 10 jaar terug) een heel officiële brief heb gestuurd om te vragen of er iemand van de Belastingdienst mijn status als ondernemer voor de IB kon bevestigen. Er is toen iemand van de Belastingdienst een halve dag langsgeweest en achteraf kreeg ik ook nog een rapport met goedkeuring. Die grote hoepel had ik me dan wellicht kunnen besparen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kun je dan ergens aangeven dat jij vind dat je wel 'ondernemer' bent?

Heb zojuist proberen te bellen maar de wachttijden zijn nu ontzettend lang.

Op internet kan ik het nergens vinden.

 

Ging er eigenlijk wel vanuit dat dit vanzelf goed zou gaan maar ik zie nu dat ik wel een IB kan invullen op mijn belastingdienst maar dat er niks klaar staat in de ondernemers omgeving.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals al gezegd:

 

- Je kan een bureau (iemand met certificaten en aangiftesoftware dus, m.a.w. een fiscaal intermediair die de aangifte via Digipoort aan de BD levert) inschakelen dat een winstaangifte verstuurt.

- Of je kan de BD verzoeken om een aangifte voor ondernemers klaar te zetten (en dan hopen dat zij dat ook doen).

Link naar reactie
  • 0

Wat een gedoe allemaal.. ::) In ieder geval vul ik bij 'Overige inkomsten' mijn winst in zonder de 14% winstvrijstelling. Bij aftrekbare kosten staat er vaag omschreven wat ik hier mag invullen, alles met een zakelijk karakter staat er. Dus hier vul ik mijn inkomende facturen gewoon in (ex btw) ?

 

Ik kom nu op 600 euro betalen aan de belastingdienst. Is dat niet wat veel over 2150,- winst (incl. btw) ? Omdat ik mijn BTW mag houden vanuit de KOR moet ik het incl btw opgeven.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom nu op 600 euro betalen aan de belastingdienst. Is dat niet wat veel over 2150,- winst (incl. btw) ? Omdat ik mijn BTW mag houden vanuit de KOR moet ik het incl btw opgeven.

 

Nee hoor, het is nog geen 30% van die winst dus eigenlijk gewoon de laagste schijf. Maar je bent gewend dat jouw werkgever loonheffing in houdt en dat is bij die winst nog niet gebeurd. ;)

 

Ik heb geen werkgever dus betaal ik een veelvoud van 600 aan de BD. Gelukkig al in het jaar zelf via een voorlopige aanslag

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.