• 0

Wat is gebruikelijk bij aanschaf nieuwbouw winkelpand?

Na ruim 10 jaar huur, hebben wij het voornemen om een winkelruimte te kopen in een nieuwbouwplan.

Nu krijgen wij van de projectontwikkelaar een voorlopig koopovereenkomst. Nu heb ik al heel wat informatie opgezocht op internet, maar het volgende kan ik niet vinden:

 

Wat is een gebruikelijk betalingstermijn(en)? Hun voorstel is 10% van aankoopsom (aankoopsom ca 400.000 euro) bij de start en vervolgens elke maand weer 10% en daarnaast een bankgarantie van 15%

 

Wat nu als het bedrijf halverwege failliet gaat? Ben ik dan 50% aanbetaling kwijt? Of kan je dit via een notaris kantoor laten lopen, waar je maandelijks de 10% naar overmaakt en pas bij de oplevering, de notaris het geld overmaakt naar de projectontwikkelaar?

 

Wie heeft er advies voor me?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen bankgarantie idd, dat schreef ik ook niet, maar een afbouwgarantie. Dus door een andere aannemer

Een bankgarantie is misschien suboptimaal, maar soms het enige alternatief.

 

Een zakelijke afbouwgarantie of -verzekering is in het huidige economische klimaat erg lastig te realiseren, ook bij de in de link van Rick genoemde partijen zoals ING (die helemaal geen verzekeringen meer doet, bedoeld wordt Nationale Nederlanden) en Achmea.

 

Als de aannemer niet is aangesloten bij een organisatie waar dit - ook voor zakelijke klanten - kan worden opgenomen of aanvullend worden meeverzekerd (zoals de afbouwverzekering bij Bouwgarant of NOA), en zelfstandige verzekering ook niet mogelijk blijkt, dan wordt - als laatste redmiddel - aangeraden om in plaats daarvan te vragen om een bankgarantie van 20% van de aanneemsom.

 

Onder een citaat van VEH, uiteraard bedoeld voor particulieren, maar met duidelijke strekking:

 

Bankgarantie van bouwer

Kun je geen afbouwgarantie of verzekering bij Bouwgarant afsluiten, dan raadt

Vereniging Eigen Huis aan van de bouwer een bankgarantie te vragen ter

hoogte van 20 procent van de aanneemsom. Gaat de aannemer failliet, dan kun

je dit geld gebruiken om de klus af te laten maken.

 

De VEH-woordvoerder: "Wil de aannemer geen bankgarantie aanvragen, of kan

hij er geen krijgen, dan moet je je drie keer achter je oren krabben of je

wel met hem in zee gaat." Dit kan volgens de VEH namelijk betekenen dat

hij financieel kwetsbaar is.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

TS dient als koper een bankgarantie te overleggen van zo'n 60k lees en bedenk ik (mogelijk i.t.t. jullie uitleg).

 

Wat is de verwachte doorlooptijd van het project en geplande start? Is het ook niet gebruikelijk dat betalingen aan deelopleveringen worden gekoppeld? Wat gebeurt nu bij vertraging voor en na de bouwstart? Koop je in bedoeling zonder expert aan jouw zijde?

 

Misschien kun je eerdere projecten of referenties nagaan om een goed gevoel te krijgen...

 

...daarnaast ben je commercieel gezien ook zeer afhankelijk van de ontwikkeling en inrichting van de verdere omgeving wat buiten de invloedsfeer van de ontwikkelaar ligt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

TS dient als koper een bankgarantie te overleggen van zo'n 60k lees en bedenk ik (mogelijk i.t.t. jullie uitleg).

Nee hoor, niemand ontkent dat noch spreek dat tegen :).

 

Rick heeft het over de bankgarantie van TS zelf, Joost heeft het over de afbouwgarantie van de aannemer, en ik koppel die afbouwgarantie aan het alternatief van de bankgarantie van de aannemer. 2 verschillende soorten (bank)garanties dus: 1 van TS naar aannemer toe, en 1 van aannemer naar TS

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

naast bovenstaande garantieverhaal moet je goed vastleggen wat de bouwer onder 'casco' verstaat, mijn ervaring is dat in het zakelijk vastgoed 'casco' ongeveer hetzelfde betekent als 'kale betonnen doos' en dat je dus alles maar dan ook alles daarna nog op eigen kosten moet aanleggen .. afhankelijk van de grootte van het pand en jouw wensen kan dat nog behoorlijk in de papieren lopen!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Een termijnschema zou gekoppeld moeten zijn aan de werkzaamheden die gereed zijn. Normaal werk je met een puntenschema, ieder bouwonderdeel heeft een bepaald aantal punten dat de waarde van dat onderdeel vertegenwoordigt en daarbij hoort een termijnbedrag, bijvoorbeeld begane grond vloer gereed dan zijn er 10% vd de kosten gemaakt dus een termijn van 10%. Als je tijdgeralateerd termijnen gaat betalen dan is er geen enkele druk bij de aannemer om de werkzaamheden volgens planning te laten lopen.

 

Ik zou zelf nooit accoord gaan met een bankgarantie van 15% en daarbovenop een termijn bij de start. zorg dat je nooit vooruit betaald, zelfs als je een afbouwgarantie hebt dan ben je je vooruitbetaalde bedrag kwijt

 

Hoe zit het eigenlijk met de grond? Koop je die eerst en laat je dan bouwen of gaat het geheel pas in eigendom over na oplevering?

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.