• 0

foto's eigen werk delen zonder toesteming van klant.

Goeden dag,

Ik heb een meubelmakerij en maak maatwerk meubels.

nu heb ik een geschil met een klant van mij dat ik foto's van mijn werk bij hem thuis (keuken, tafels en deuren wat ik dus heb gemaakt) zonder toestemming gebruik op mijn website en dergelijk.

Kan hij mij verbieden deze te openbaren??

Gr Ger.

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Als er iemand in jouw huis foto's maakt en die zonder toestemming of overleg online zet, zou je daar dan zelf blij mee zijn?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Dag Ger

Als je echt foto's in hun huis genomen hebt, dan valt dit niet binnen het publieke domein. Hun claim is dan terecht.

Kun je met photoshop de foto's niet zo bewerken dat hun interieur onherkenbaar wordt?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Het vermeende verbod is afgeleid van privacy-regels die op personen van toepassing zijn. Als er geen personen in beeld komen, wordt de privacy niet aangetast. Zie iusmentis:

Dit geeft aan dat er geen absolute regel geldt: er moet een belangenafweging worden gemaakt. Meestal gaat het dan om een afweging van het privacy-belang van de gefilmde persoon versus het belang van de fotograaf of cameraman om toch te filmen.

<...>

Het verbod van filmen in privéruimtes is gebaseerd op het feit dat onaangekondigd filmen een schending van de privacy van de gefilmde personen is. Dat betekent dat wanneer er geen sprake is van een privacyschending, het filmen toegestaan is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

nu heb ik een geschil met een klant van mij dat ik foto's van mijn werk bij hem thuis (keuken, tafels en deuren wat ik dus heb gemaakt) zonder toestemming gebruik op mijn website en dergelijk.

Kan hij mij verbieden deze te openbaren??

Waarom vraag je je af of hij het je kan verbieden?

Ik vind het nogal lomp zulke foto's uberhaupt voor marketingdoeleinden te gebruiker zonder daarvoor eerst expliciet toestemming te vragen.

Wellicht heeft die klant je wel toestemming gegeven voor het maken van de foto's (dat hoop ik althans), maar in de veronderstelling dat die bijvoorbeeld bedoeld waren om te verifieren dat het werk correct uitgevoerd was, voor interne opleiding of iets dergelijks.

• 0

Het gebeurd toch regelmatig dat er foto's van uitgevoerde werken op de website/fb-pagina/twitter geplaatst worden als reclame of referentie?

Zelf vraag ik mondelinge toestemming en zorg er voor dat er geen herkenbare zaken in beeld staan.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

• 0

Je kunt in je Avw opnemen dat afbeeldingen van in opdracht gemaakte meubelen gebruikt mogen worden voor de website of andere promotionele activiteiten.

Foto's die je echter bij de klant thuis maakt mogen niet zonder toestemming van die klant gebruikt worden, dat kan gezien worden als een inbreuk op de privacy

Albert.

• 0

Als je toestemming vraagt is er niets aan de hand natuurlijk. Maar heb je dat niet gedaan en de klant vraagt om verwijdering zou ik dat gewoon onmiddelijk doen en niet eens piekeren of je op een of andere manier juridisch correct bezig bent door ze te laten staan.

Geen herkenbare zaken scheelt natuurlijk ook, maar in geval van grote meubels wordt dat een beetje lastig - de binnenkant van de meterkast zie je niet vanaf de straat ;)

• 0

Er is toen der tijd wel toesteming gevraagt en hij vond het logies dat we ons werk wouden showen maar ja nu met het geschil wat ik met hem heb begint hij lastig te doen terwijl hij nog een 30k moet betalen. maar moet het misschien maar afhalen die man heeft me al veel ellende bezorgt. ja ze worden blijkbaar niet zo maar miljonair en dat met een eigen jurist op de loondienst wat kleine ondernemers uitknijpen.

• 0

terwijl hij nog een 30k moet betalen...

Daar heb je het echte probleem. Tegenover jouw vordering zet hij waarschijnlijk een paar zaken die jij 'onjuist' gedaan hebt, en dan begint het kinderachtig gedoe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Jip en hij heeft genoeg poen om het te rekken maar goed weer genoeg lesgeld betaald bij deze. zal gelijk ook mijn algemene voorwaarden aanmaken met dit soort dingen dat foto's voor reclame doeleinden mogen worden gebruikt dat vind ik wel een goeie.

• 2

Je strijkt klanten hiermee mogelijk onbedoeld tegen de haren in, terwijl je in beginsel (hoop ik) trotse en tevreden kopers nastreeft. Laat ik je uit mijn (vroegere) werkervaring in loondienst een paar tips geven:

1. Voer maatwerkprojecten altijd uit op basis van tekening en een gedeeltelijke aanbetaling bij schriftelijk accoord, gevolgd door een deelbetaling bij product gereed en restant direct na oplevering (commitment 1).

2. Maak altijd ruim voldoende werkplaatsfoto's voor jouw portfolio en stuur deze 'aardig' getimed naar de klant om deze met (zaken)partners te delen en/of nodig klanten uit om de voortgang van de productie te zien (commitment 2).

3. Laat tekenen bij oplevering en vul bij gebreken een mancolijst in (met time frame voor aanpassing/oplossing).

4. Verbindt kortings- en betaalcondities aan elkaar (meer korting is eenvoudig gezegd sneller betalen).

Dat geeft klanten (ook andere ondernemers) eerder het idee dat ze koning zijn, geeft voeding voor social media en betrekt hun persoonlijke omgeving bij het project en voorkomt (betaal)problemen van deze aard. Geloof me, been there, done that!

Betaalcondities en -gedrag hebben weinig met kapitaalkrachtigheid te maken, dat is wat je jezelf nu voorhoudt.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Foto's die je echter bij de klant thuis maakt mogen niet zonder toestemming van die klant gebruikt worden, dat kan gezien worden als een inbreuk op de privacy

Precies, kan. En als het dus geen inbreuk op de privacy is, dan mag het dus wel. In tegenstelling tot je eerste zin. Een foto van een meubel tegen een witte muur in iemands woonkamer, hoe zie je dat voorbeeld als inbreuk van privacy?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

• 0

Precies, kan. En als het dus geen inbreuk op de privacy is, dan mag het dus wel. In tegenstelling tot je eerste zin. Een foto van een meubel tegen een witte muur in iemands woonkamer, hoe zie je dat voorbeeld als inbreuk van privacy?

Inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, foto`s van een interieur kunnen de persoonlijke smaak van iemand weergeven.

Daar zijn al wel juridische uitspraken over geweest, maar je weet pas of het wel of niet mag als de rechter een uitspraak heeft gedaan.

Advies van een jurist was om het in de Avw zo op te nemen, publiceren van interieurfoto`s pas na toestemming van de klant.

Albert

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar