• 0

Is de term "school" beschermd?

Aloha!

Ik ben bezig met het uitwerken van een concept. Nu zit er in de naam van dit concept het woord "school"-- is dit een beschermde titel in Nederland of mag je iets een school noemen als je dat wil (en als mensen er iets leren? ;-)

 

En geldt dit dan ook voor andere landen? (Want het is internationaal bedoeld)

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Annedien,

 

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om algemene woorden/benamingen/omschrijvingen als merk te beschermen (bij het Benelux Merkenbureau). Dat betekent dat je 'school' ongetwijfeld mag gebruiken in een bedrijfs- of productnaam.

 

Het betekent echter ook dat als jij met een naam komt en je die later wilt beschermen, hetgeen je ervoor of achter zet 'onderscheidend' genoeg moet zijn om straks je 'merk' te kunnen beschermen. Ervan uitgaande dat je concept zo succesvol gaat worden dat je dat wilt beschermen natuurlijk. ;D

 

Succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Karen,

het gaat me er niet zo zeer om of het als 'merk' te beschermen is; eerder of de term "school" als dusdanig beschermd is dat je niet zomaar een school mag oprichten.

Mijn concept heet [voegelijk naamwoord] [zelfstandig naamwoord] [school], zeg maar. (Niet letterlijk he? ;-)

Het wordt ook een 'fysiek aanwezig ding', die school- er gebeuren echt dingen en worden dingen georganiseerd dus dat komt goed ;D

Link naar reactie
  • 0

Hallo Annedien,

 

Toevallig heb ik laatst een seminar over dit onderwerp gehad door het BMB = Benelux Merken Bureau.

 

Één van de dingen die ze aanraden is om dit bij een merkengerechtigde te overleggen, deze kunnen hierover advies geven, het BMB informeert alleen.

De beoordeling hangt o.a. af van het onderscheidend vermogen.

Fietsenmaker, of b.v. rijschool zijn te algemeen en volgens gangbare taalregels samengesteld.

Ook een phonetische omschrijving van een bestaand woord/merk mag niet.

Rij-sgool zou dus ook niet ingeschreven worden

 

Zoals je begrijpt zijn er heel veel zaken die zich in een grijs gebied bevinden, je kunt het dus het beste aan een merken gerechtigde voorleggen.

 

Je kunt zelf wat voorwerk doen in het register van het BMB te zoeken, je moet wel alle drie de databases om een goed beeld te krijgen. De landcode BX staat voor BeNeLux.

Helaas kun je alleen maar zoeken op woordnamen, niet op logo's, daar komt de gemachtigde weer om de hoek.

 

Succes met deze lastige materie !

Link naar reactie
  • 0

Annedien,

 

Uit persoonlijke omgeving komen deze twee :

 

De School van Filosofie en

De Coaching Academy

 

Naar mijn weten hebben beide instituten geen speciale vergunning en/of toestemming hiervoor. Een gangetje rond Google leert van een heeeeleboel scholen waarbij ik mij ernstig afvraag of ze ooit voor wat dan ook toestemming zouden krijgen.

 

Lijkt mij dus wel dat de term gebruikt mag worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Net als de term 'museum' is dit woord geheel vrij van verplichtingen. Je mag de medewerkers ook gewoon 'professor' noemen. ;)

 

Haha, serieus? (professor?)

 

 

 

Ja, Twalevel heeft gelijk. Professor is geen beschermde titel. Iedereen mag zich zo noemen. De vraag aan welke instelling de professor verbonden is werpt gelijk meer licht op de zaak.

 

Om op jouw vraag in te gaan. Iedereen kan in Nederland een school begrinnen, daarmee is echter nog niets gezegd over de erkenning. In Nederland worden bijvoorbeeld de erkende hogere opleidingen opgenomen in het Centrale Register Opleidingen Hoger Onderwijs

CROHO.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.