• 0

Frustratie banken & Alternatieven

Op dit moment draaien wij een omzet van tussen de 20k en 40k per maand. Onze kosten zijn beduidend lager. Nu willen wij van onze huisbankier een rekening courant van 50k. Wij bieden hiervoor volledig onderpand van ons inventaris (waarde 700k). Dit zien zij niet zitten omdat, hou je vast, wij minder dan een jaar bestaan.

 

In onze optiek is er practisch geen risico, gezien het inventaris wat wij als onderpand bieden veel meer waard is dan de lening. Ook zien zij elke maand de bedragen die wij omzetten en betalen.

 

Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij.

 

Maar goed, naast deze frustratie, is mijn vraag natuurlijk, wat zijn onze alternatieven? Ons netwerk is op dit moment te klein (qua financierders) om hieruit te putten.

 

Graag advies of een goede tip :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Op dit moment draaien wij een omzet van tussen de 20k en 40k per maand. Onze kosten zijn beduidend lager. Nu willen wij van onze huisbankier een rekening courant van 50k. Wij bieden hiervoor volledig onderpand van ons inventaris (waarde 700k). Dit zien zij niet zitten omdat, hou je vast, wij minder dan een jaar bestaan.

Waarom heb je een krediet van 50k nodig als er blijkbaar ooit geld was om het 14-voudige aan inventaris uit te geven? En waarom zou je in hemelsnaam je hele inventaris als onderpand aanbieden? Als die echt 700k waard zou zijn, kan er wellicht ook wel een deel van worden verkocht voor de nodige liquide middelen. En waarom wil je überhaubt een rekening courant van 50k als je een jaaromzet van 350 ton zou hebben? Iets in dit verhaal klopt gewoon niet, maar dat kan zijn omdat de gegeven informatie daarvoor te summier is.

 

Een krediet van een bank van (maximaal) 20k lijkt me al fors en dan misschien op basis van verpanding van alle maandelijkse rekeningen, als dat al een constante en consequente bron van omzet zijn, omdat die bijvoorbeeld contractueel is vastgelegd. Bovendien is het sowieso wel gebruikelijk dat banken terughoudend zijn met bedrijven jonger dan een jaar.

 

Persoonlijk lijkt het me dat je nog maar even een jaar (of wat) deze omzetten moet blijven draaien. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: je hebt de 50k zelf liquide bij elkaar gespaard en heb je de bank niet meer nodig. En als je het tegen die tijd niet hebt gered, dan was die inschatting van de bank blijkbaar juist.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste wil ik je feliciteren met die mooie omzet.

 

Om je goed advies te kunnen geven heb ik even de vrijheid genomen om te neuzen in de berichten van je hier op HL. Het valt mij op dat je vrij snel van de hak op de tak springt. Ik zie erg uiteenlopende projecten, de ene keer is het een kinderspeelplaats, restaurant, dan weer een discotheek of bedrijfsruimte die je wil gaan verhuren. Ik zag zelfs een idee waar je octrooi op wilt aanvragen?

 

Hartstikke leuk, zo'n stroom aan projecten maar ik zie ook veel berichten dat het dan weer niet doorgaat en je daardoor met bedrijfsruimte in je maag zit waar je weer een oplossingen voor moet vinden.

 

Mijn algemene beeld is dat je misschien een beetje te weinig doorzetter bent, niet echt dingen afmaakt en steeds weer op een nieuwe trein springt. Dat beeld zou een bank ook van je kunnen hebben en daardoor niet met je in zee willen.

 

Jammer dat het nu niet lukt maar misschien is het een teken om iets rustiger en doordachter te ondernemen. Probeer een beetje vastigheid in het geheel te brengen zou ik zeggen.

 

Het is overigens wel leuk dat je overal kansen in ziet. Alleen zul je dit dan met je eigen geld moeten doen en niet met geleend geld. Ik hoop dat je dit ondanks de kleine verwijten toch een 'goede tip' vindt.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Waarom heb je een krediet van 50k nodig als er blijkbaar ooit geld was om het 14-voudige aan inventaris uit te geven? En waarom zou je in hemelsnaam je hele inventaris als onderpand aanbieden? Als die echt 700k waard zou zijn, kan er wellicht ook wel een deel van worden verkocht voor de nodige liquide middelen. En waarom wil je überhaubt een rekening courant van 50k als je een jaaromzet van 350 ton zou hebben? Iets in dit verhaal klopt gewoon niet, maar dat kan zijn omdat de gegeven informatie daarvoor te summier is.

Dit vroeg ik mij ook af, en is het wel zo dat je die inventaris als onderpand kunt aanbieden? Ik neem aan dat die inventaris ook met een lening is gekocht? Dan kun je dat toch niet zomaar opnieuw als onderpand (dit keer voor een rekening courant) aanbieden? Iets klopt er niet in het verhaal ben ik bang.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Prins R: op zijn minst erg typisch dat er minder dan éénn jaar terug voor 700K in inventaris geïnvesteerd en nu geen 50K aan liquiditeiten is.

 

Heb je die inventaris wellicht met ander vreemd vermogen (leningen) gefinancierd en zegt de bank daarom nu nee op de uitbreiding?

 

Maar goed. De oplossing is dan ook snel gevonden mits die inventaris niet verpand is: verkoop een deel van die inventaris of probeer de courantste delen (computers, specifieke apparatuur) te verkopen en terug te leasen via sale lease back.

Is het geen inventaris maar handelsvoorraad? Gooi het dan met hoge kortingen in de uitverkoop om je liquiditeiten te creëren

 

In alle gevallen een dure grap en - zonder nadere tekst en uitleg over hoe deze bijzondere situatie is ontstaan - lijkt het erop alsof het voorkomen had kunnen worden.

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Het verhaal wordt steeds vreemder... oktober vorig jaar zocht je ook met spoed 45k. Toen was de inventaris 120k en nu opeens 700k?

Als onderpand bieden wij ons compleet bedrijfsinventaris met een executiewaarde van 50k

De onderhandse verkoopwaarde van heb bedrijfsinventaris is 120k

Je kunt veel afgeven op banken maar dat ze hier met een grote boog omheen lopen begrijp ik wel.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Om je goed advies te kunnen geven heb ik even de vrijheid genomen om te neuzen in de berichten van je hier op HL. Het valt mij op dat je vrij snel van de hak op de tak springt. Ik zie erg uiteenlopende projecten, de ene keer is het een kinderspeelplaats, restaurant, dan weer een discotheek of bedrijfsruimte die je wil gaan verhuren. Ik zag zelfs een idee waar je octrooi op wilt aanvragen?

Ja, als je dat doet, zie je vooral: cliëntvragen.

Dat is vermoedelijk tevens de reden waarom we nu maar het halve verhaal horen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ja, als je dat doet, zie je vooral: cliëntvragen.

De in het verleden gestelde vragen zijn - wat de mods kunnen zien - geen klantvragen van een bedrijfsadviseur (identiteit TS en diens bedrijf bij de mods bekend)

 

Maar wellicht zijn het wel vragen voor of ten behoeve van een specifieke (prominent op de eigen site benoemde) business partner en gezamenlijke klanten. Daar gaan we even wat dieper op induiken...

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het altijd een beetje sneu om iemand te kijk te zetten als 'wandelende ramp'. Maar ik kan er niet veel meer van maken. Ik hoop dat het allemaal misverstanden zijn, gebaseerd op puur enthousiasme en ondernemersgeest van TS.

 

Zo niet, dan lijkt me dit een aardig voorbeeld van het 'dunning-krugereffect' wat ik van Prins Rachid geleerd heb.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 299 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.