• 0

Naai de concurrent (Nils de Witte)

Wat zijn Nederlandse ondernemers toch brave lieden. In Sprout nummer 1 staat een leuk artikel over Calimeromarketing. 7 tips voor marketing met een klein budget. Het artikel is deels serieus en deels gekscherend bedoeld.

 

Tip 7: als al het andere niet werkt, wees dan ondeugend en maak je concurrenten zwart. Roddel over een mogelijk faillissement en klaag op fora over kwaliteit en betrouwbaarheid. So far so good. Hele normale tips, die in de Angelsaksische wereld dagelijks ter harte genomen worden. Daar is het naaien van de concurrentie de gewoonste zaak van de wereld. Edoch, niet in ons fijne kikkerlandje.

 

Even een stapje terug. Wij (NeBIB) helpen jaarlijks vele honderden nieuwe innovatieve bedrijven bij de start en het vinden van coaches en investeerders. De meest hartstochtelijke ondernemers zijn ook te vinden op Higherlevel.nl, het forum van Spout. Wat mij opvalt aan die ondernemers is dat ze zo aardig zijn voor elkaar. Ze willen graag vooruitkomen door hard te werken en klanten blij te maken. Ook de investeerders in die sector zijn uitzonderlijk vriendelijk. ‘Samen Werken’ is het motto.

Een uiting van dit diepgewortelde fenomeen, is de geweldige opwinding die ontstond over tip 7 in het artikel over Calimeromarketing.

 

Dat doe je toch niet! Schandalig! Onbegrijpelijk! Ik zeg mijn abonnement op! Op het forum zijn wel 16 pagina’s afkeer over de gesuggereerde werkwijze te lezen. En dat terwijl de tip vooral gekscherend bedoeld was.

 

Geweldig allemaal. Ik moet er erg om lachen. Het toont aan wat een gepassioneerde watjes de Nieuwe Innovatieve Ondernemers eigenlijk zijn. Daarom alleen al zijn al die pogingen om ‘successen’ uit het buitenland te importeren (Twinning en het Innovatieplatform) gedoemd te mislukken.

 

Nederlandse ondernemers zitten net even anders in elkaar. Die originele werkwijze spreekt mij bijzonder aan. Het is deze unieke eigenschap die ons het concurrentiele voordeel kan bieden op het Internationale strijdtoneel. Nederlandse ondernemers als internationale netwerkbouwers. Niks kenniseconomie. Netwerkeconomie!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

"Het toont aan wat een gepassioneerde watjes de Nieuwe Innovatieve Ondernemers eigenlijk zijn."

 

Dus jij noemt mensen die op een faire manier zaken willen doen watjes? Ben jij er ook zo één die het normaal vindt dat je de vluchtstrook gebruikt om een file te omzeilen, ben jij er ook zo één die een rij voorbijloopt om vervolgens vooraan te gaan schreeuwen dat je aan de beurt bent. Nou dan ben ik liever een watje dan een asociale...

 

Of was dit alles mogelijk weer gekscherend bedoeld :S Mijn humor is het niet, maar dat is jou waarschijnlijk al duidelijk geworden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

Hum..als ik naar mijzelf kijk, denk ik ook wel eens dat ik gewoon een gepassioneerd watje ben. Ofwel een bord voor mijn kop heb.

Er zijn zat grote bedrijven die niets anders doen dan de concurrent naaien en ideeen stelen van kleine ondernemers.

Fair zaken doen is leuk en ik zal het altijd willen blijven doen, maar vandaag de dag kun je het je niet meer veroorloven om naief te zijn.

Ik ben 1keer flink genaaid door een megabedrijf met de letter T en sindsdien zie ik wel beter hoe het spel gespeeld wordt.

Ook denk ik er daardoor sterk over om een gehaaide partner te zoeken. Net als in de kunstensector kun je de artistieke en zakelijke kant soms beter scheiden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ welleke,

 

Het is óf hufters óf watjes. Watjes heeft wat mij betreft geen enkele negatieve contonatie. Wat is er mis mee om vriendelijk, hoffelijk en zorgzaam te zijn? Ook zakelijk gezien is er niks op tegen om een watje te zijn.

 

Noem mij maar een watje hoor. Ik ben er trots op.

 

@jacobien,

 

Fair en naïf is dus niet helemaal het zelfde. Een watje is fair naar de kwetsbaren, maar medogenloos naar degene die haar kinderen bedrijgt.

 

Ook watjes hebben tanden, maar gebruiken die alleen voor de verdediging. Daarom zijn die tanden zo scherp :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

@jacobien,

 

Fair en naïf is dus niet helemaal het zelfde. Een watje is fair naar de kwetsbaren, maar medogenloos naar degene die haar kinderen bedrijgt.

 

Ook watjes hebben tanden, maar gebruiken die alleen voor de verdediging. Daarom zijn die tanden zo scherp :D

 

Hum, dat is dan jouw intepretatie van het woord 'Watje'. Over het algemeen is Watje synoniem aan slappeling. En een watje is zeker niet iemand die toch een ruggegraat blijkt te hebben als het om de kinderen gaat.

Link naar reactie
  • 0

@jacobien,

 

Fair en naïf is dus niet helemaal het zelfde. Een watje is fair naar de kwetsbaren, maar medogenloos naar degene die haar kinderen bedrijgt.

 

Ook watjes hebben tanden, maar gebruiken die alleen voor de verdediging. Daarom zijn die tanden zo scherp :D

 

Hum, dat is dan jouw intepretatie van het woord 'Watje'. Over het algemeen is Watje synoniem aan slappeling. En een watje is zeker niet iemand die toch een ruggegraat blijkt te hebben als het om de kinderen gaat.

 

Nou ja, dan hierbij die nieuwe interpretatie van "Watje": vriendelijk en beleefd tenzij bedreigd....

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Jacobien

:)

Het zou op zich best leuk zijn om eens te discusieren over welke eigenschappen een ondernemer zou moeten bezitten/ontwikkelen.

En dan eens dieper op die eigenschappen in te gaan.

Men heeft het vaak over zaken als doorzettingsvermogen en lef maar volgens mij wordt nergens echt goed uitgelegd wat die eigenschappen zijn.

Ook een discussie over ethiek lijkt me belangrijk. Hoe ver mag je gaan om het de concurrentie moeilijk te maken? Is een supermarktoorlog bijvoorbeeld wel te rechtvaardigen als talloze kleine ondernemers daarbij over de kop gaan?

Link naar reactie
  • 0

ondernemen is net als voetbal: oorlog

Als je wil winnen moet je soms een beetje vals spelen, in deze heiligt het doel de middelen.

 

Nou ja, daar lijkt het op als je om je heen kijkt (in het buitenland en bij de gevestigde bedrijven). Maar wat mij nou zo opvalt, is dat een groot gedeelte van de meer succesvolle ondernemers juist erg correct is. Er wordt best hard gespeeld, maar er wordt nauwelijks vals gespeeld.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het een kwestie is van eerst een paar algemene regels in het zakenleven te kennen. Maar daarna, moet ik toegeven, scheiden de wegen zich. Ik ben veel mensen tegengekomen en een paar waren echt naar bezig. Heb voor de grootste naarling gewerkt.

 

Het verschil ? De goeden konden scherp spelen, maar wisten dat uiteindelijk (zeker in NL) je reputatie je wordt nagedragen. Maar dat is een geheel andere categorie dan "watje". Vind het verhaal van Richard Branson altijd voorbeeldig : kei- maar dan ook keiharde zakenman, maar wel een aardige vent. Maar laat je niet bedonderen door de big smile en het jongensachtige gedrag : deze man weet precies waar hij staat, wat zijn belangen zijn. Zelfs in de na-hippie tijd wist hij op basis van een slordig ondertekend servetje John Lennon nog tot een plaatopname te dwingen.

Link naar reactie
  • 0
Nederlandse ondernemers als internationale netwerkbouwers. Niks kenniseconomie. Netwerkeconomie!

HEAR, HEAR! ;D

Historisch gezien is ons vermogen tot verbinden ook al een kritieke succesfactor voor Nederland gebleken, vermoed ik. De bereidheid letterlijk en figuurlijk de taal van de ander te leren en tot goede overeenkomsten te komen. Gedrag in meer kolonialistische periodes daargelaten, die waren niet echt 'netjes' uiteraard.

 

Naast het toch wel 'redelijk integere' gedrag vind ik wel erg veel kinnesinne in ondernemersland. Niet openlijk de concurrentie aangaan leidt blijkbaar wel tot opgekropte gevoelens bij de Hollanders ;)

Link naar reactie
  • 0

Ja en mag ik ook over de onderkant van Nederland Ondernemersland belichten ? Het is 1 simpel, klein woord en het is het Toppunt van Nederland Netwerkland, Poldersysteem, Gezellige Cooperatie of hoe je het ook wilt noemen :

 

kartel

 

 

Een walgelijker, consument-onterender, innovatie-dodender instituut kan ik even niet bedenken, bah ! En allemaal onder het mom van samenwerking. Ja, samenwerken zodat we nieuwkomers de markt uit kunnen drukken. Of gezamenlijk instututen, bedrijfs- en productschappen oprichten die onze belangen fijn tegenwoordigen. En last but not least : alles, maar dan ook ALLES doen om de concurrentie maar niet al te groot te maken.

En de PR is ook al zo fantastisch : "het is asociaal om slechte bedrijven ten onder te laten gaan, denk aan de werkeloosheid, In Nederland is de concurrentie al zo heftig (poeh, poeh) , we willen geen Amerikaanse toestanden (in NL kan je alles met dit argument verdedigen), bij een prijzenoorlog verliest iedereen", etc, etc, etc.

 

Sorry. Even stoom afblazen. Wat ik zeggen wilde : die "aardige" Hollanders kennen wel een schaduwkant. Op het moment dat het er op aankomt, wil ik dat een bedrijf concurreert. Ja, dus tegen een ander. Want als je niet die klant wilt winnen ten koste van die ander, dan ben je die klant niet waard.

 

En ben je een klein bedrijf en/of starter : doe mij een lol en begraaf zelf niet onmiddellijk het concurrentiele voordeel dat je hebt tov de bovenstaande Bobo's van de Polder. Speel het spel mee, maar laat je klant nadrukkelijk merken dat jij wel haar/zijn belang van belang vindt.

Link naar reactie
  • 0

Sorry. Even stoom afblazen. Wat ik zeggen wilde : die "aardige" Hollanders kennen wel een schaduwkant. Op het moment dat het er op aankomt, wil ik dat een bedrijf concurreert. Ja, dus tegen een ander. Want als je niet die klant wilt winnen ten koste van die ander, dan ben je die klant niet waard.

 

Dat is heel wat anders dan echt vuile spelletjes spelen natuurlijk. Ik ben absoluut voorstander van hard en concurrerend ondernemen, maar dat kan ook met enig fatsoen en respect gebeuren natuurlijk.

 

De klanten van concurrent X wil ik graag hebben, maar wel door met een beter aanbod te komen, en niet door (ontereche) beschuldigingen te maken aan het adres van X. Graag leg ik haarfijn uit waarom het product van X zuigt, maar zeggen dat iemand de boel belazerd terwijl dat niet zo is vind ik toch 'not done'.

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, hard en concurrerend ondernemen is echt noodzakelijk maar de boel belazeren heb je volgens mij echt helemaal niks aan. Er zijn zat rotte appels die een redelijk zakcentje verdienen, maar het geld (doch erg leuk) is wat mij betreft niet de voornaamste drijfveer. Een ondernemer die koste wat het kost die dollar euro moet scoren is iemand die het spel uit het oog verloren heeft volgens mij.

 

Het woord "watje" (doch goed emotioneel geladen) is een verkeerde keuze volgens mij. Ook je interpretatie "vriendelijk en beleefd tenzij bedreigd" vind ik fout. De Angelsaksische manier van werken vind ik vreselijk, maar mijn afkeer voor die manier van werken betekend niet dat ik niet doorbijt als het moet. Als ondernemer moet je soms bijten tot op (of door) het bot, een watje doet dat gewoon niet.

Je concurrent naaien met foute acties, liegen en/of bedriegen heeft IMHO niks met ondernemen te maken. Je bent de boel gewoon aan het belazeren. Als je er alleen op die manier kan komen dan ben je in mijn ogen pas echt een watje/kneus/sukkel/eikel/dipshit/etc...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Historisch gezien is ons vermogen tot verbinden ook al een kritieke succesfactor voor Nederland gebleken, vermoed ik.

 

Ja, die historie is wel interessant. De Gouden Eeuw begon toen de Spanjaarden samen met het Vaticaan alle andersdenkenden op de brandstapel dreigden te zetten, en er een volksverhuizing van Portugese, Franse en Vlaamse joden, protestanten en liberale katholieken naar de noordelijke steden op gang kwam, waar die vluchtelingen vanwege hun geld en vaardigheden warm onthaald werden. Met geld van vooral Vlaamse handelslui is vervolgens de VOC opgericht, die zich ten koste van vrijwel alles en iedereen een monopolie op diverse kruiden toe-eigende. Peper, kruidnagel, noem maar op. Zo'n monopolie is natuurlijk een ultiem voorbeeld van verbindend vermogen. Dat levert enorme winsten op, maar is op termijn fnuikend voor vernieuwing.

 

We zij historisch bepaald ook niet kinderachtig geweest in het onsportief onderuit schoffelen van concurrenten. Dordrecht en later Rotterdam werden grote havens doordat wij permissie kregen om de haven van Antwerpen te blokkeren. Nog steeds laat Nederland geen kans onbenut om die haven dwars te zitten. We vertragen het uitdiepen van de Schelde en we dwarsbomen de IJzeren Rijn.

 

Ook als belastingparadijs voor buitenlandse bedrijven heeft Nederland allesbehalve een aardige reputatie opgebouwd. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Off-Topic

 

@TwaLevel

 

Ik citeer: >>Nog steeds laat Nederland geen kans onbenut om die haven dwars te zitten. We vertragen het uitdiepen van de Schelde en we dwarsbomen de IJzeren Rijn.<<

 

Met alle respect, maar dat behoeft m.i. toch wel enige nuance.

Volgens mijn info was/is het uitdiepen van de Schelde -vaargeul Antwerpen- verbonden aan een overeenkomst, waarin België zich maximaal zou gaan inspannen om de lozingen van afvalstoffen in het Maaswater terug te brengen. De lozingen van giftige drek in Wallonië konden aldus met een zinnige ruilhandel sterk worden verminderd...?

Dat heeft, België kennende, natuurlijk wel even geduurt. De lozingen zijn m.i. eerder gestopt doordat de bewuste fabrieken failliet gingen, dan dat onze geliefde zuiderburen zich ook daadwerkelijk aan de gezamenlijke overeenkomst committeerden.

 

De ijzerenrijn. Dat is iets van een heel andere orde.

Op het moment dat wij in ons land zo ongeveer begonnen met de aanleg van de Betuwelijn, doken de Belgen de archiefkelders in om te zien in hoeverre de fossiele ijzerenrijn weer uit de mottenballen kon worden gehaald. Aanzienlijke stukken van dat traject, met name tussen Nederland en het Ruhrgebiet, zien er ongeveer zo uit http://www.gerlo.nl/IJzeren%20Rijn%20bij%20Roermond/ppages/ppage6.htm

Als België die lijn weer opreationeel wil hebben, zij beroepen zich op een verdragje uit 1873, dan moeten er zéér aanzienlijke investeringen worden gedaan...door en met name in Nederland.

 

Als ik de heer J.P.B. was dan zou ik simpelweg zeggen: 'Beste Belgen, jullie zoeken het allemaal maar een eindje uit met dat bejaarde verdrag of leg anders maar een lange tunnel aan!'

 

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, hard en concurrerend ondernemen is echt noodzakelijk maar de boel belazeren heb je volgens mij echt helemaal niks aan. Er zijn zat rotte appels die een redelijk zakcentje verdienen, maar het geld (doch erg leuk) is wat mij betreft niet de voornaamste drijfveer. Een ondernemer die koste wat het kost die dollar euro moet scoren is iemand die het spel uit het oog verloren heeft volgens mij.

 

Het woord "watje" (doch goed emotioneel geladen) is een verkeerde keuze volgens mij. Ook je interpretatie "vriendelijk en beleefd tenzij bedreigd" vind ik fout. De Angelsaksische manier van werken vind ik vreselijk, maar mijn afkeer voor die manier van werken betekend niet dat ik niet doorbijt als het moet. Als ondernemer moet je soms bijten tot op (of door) het bot, een watje doet dat gewoon niet.

Je concurrent naaien met foute acties, liegen en/of bedriegen heeft IMHO niks met ondernemen te maken. Je bent de boel gewoon aan het belazeren. Als je er alleen op die manier kan komen dan ben je in mijn ogen pas echt een watje/kneus/sukkel/eikel/dipshit/etc...

 

Pcies wat ik bedoelde.

 

@De Witte

Uit jouw uitleg van het woord "watje" begrijp ik echter dat je het niet kwaad bedoelde. Bij mij (en ik denk een heleboel anderen) heeft het woord watje echter een negatieve associatie, wat jouw verhaal een aparte richting gaf.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Wat een aparte column, op z'n zachtst gezegd. Ben jij, Nils, nu niet juist bezig om mensen van elkaar te laten leren? Als fanatieke moderator van dit forum, doe je er toch van harte aan mee om mensen van elkaar te laten leren en vooral kennis te delen met elkaar? In de context van jouw column, moet hier dus onmiddelijk mee gestopt worden!!!

Natuurlijk moet je je concurrent niet zwart lopen maken, je vestigt zo alleen maar de publiciteit op je concurrent. Ga uit van je eigen kracht en zorg dat je je concurrent een stap voor bent. Het publiekelijk zwart maken van je concurrent, wordt op enig moment tegen je gebruikt!

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

En toch snap ik deze dit instrument wel.

En volgens mij kan het wel positief uitpakken.

Of het een eerbare manier van zaken drijven is weet ik niet.

Maar dat het veel toegepast zal worden in welke vorm dan ook ben ik van overtuigd.

 

En goedbeschouwd is elke ondernemer bezig zijn concurrent zwart temaken maar niet op een zo opzichtige manier, hiermee bedoel ik dat een ondernemer zich moet onderscheiden op de markt met zijn product.

Daarbij heb je situaties zat (neem mijn branche de Horeca)

waarbij je een identiek product op de markt brengt, en toch is bij jou het product altijd beter.

 

En wanneer jij iets beter vind dan dat van een ander, is dat dan ook niet het zwart maken je concurrent.

 

Maar ik ben het volkomen eens met de meerderheid hier dat het openlijk zwart maken van je concurrent overtuigd van weinig fantasie.

 

Groeten Thieu

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een klant welke er nu op dit moment achterkomt dat het zwartmaken aardig heftige gevolgen kan hebben.

 

Vroeger was het wat meer in de reguliere zakeljke netwerken. Maar tegenwoordig met de inburgering van zoekmachines, fora en business sites. Is het effect heftiger en directer.

 

Als je de bedrijfnaam intikt komen ook de artikelen naar voren waarin geschreven wordt over bijna failissement, slechte levering en overnames. Terwijl dit helemaal niet waar is. Een voormalige verkoper is weggegaan en heeft in dezelfde business een concurerend onderneming gestart. Dan kan je een website wel optimaliseren en vullen met documentatie wat alles weerlegt. Maar als er een paar artikelen staan in fora en andere nieuwssites met negatieve mededelingen gekoppeld aan de firma naam. Zullen die bij de relevante zoekwoorden ook naar voren komen.

 

Heel schadelijk en onnodig. Concurrentie is heel goed, en proberen de klant te overtuigen van een beter product is nog beter. Maar om nou mensen de grond in te trappen zou volgens mij nooit nodig moeten zijn. Maar het vervelende is dat je bijna niks kan doen tegen artikelen die geindexeerd zijn door google.

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Heel schadelijk en onnodig. Concurrentie is heel goed, en proberen de klant te overtuigen van een beter product is nog beter. Maar om nou mensen de grond in te trappen zou volgens mij nooit nodig moeten zijn

 

Micha,

 

Reus voor jouw. Als je mensen de grond intrapt op persoonlijk vlak en niet om kwaliteit en produkt kan het misschien wel aan je eigen produkt en/of kwaliteit liggen, of inkoopkracht. Krijg zelf vaak commentaar vanwege mijn verkoopprijzen en men zegt dat dit onmogelijk is of nog erger, je kent het wel. Heb zelf mijn profiel in dit forum zo vaag mogelijk gehouden omdat ik graag beginners of mensen met problemen bij sta, maar de link met dit forum is snel gelegd.

 

Eigenlijk is het op dit forum hetzelfde. Als je duidelijk antwoord, of niet naar het zin, of per ongeluk de vraag verkeerd ziet, krijg je kneusjes. Ik zou graag zien dat dit werd onderbouwd, en iemand er voor uitkomt.

 

Wat men vaak niet inziet is dat je men wel algemeen kan bijstaan, maar hun bedrijf moeten ze zelf besturen. Veelal ben ik het wel met Nils eens, of niet, en hij lijkt mij mijn tegenpool.

 

Zelf heb ik veel op dit forum uitgelokt naar de ervaren mensen toe hoe zij reageren en mezelf dom opgesteld. Puur om de kwaliteit van het forum te beoordelen. Wel weet ik dat de moderators heel divers zijn en niet bang zijn mekaar af te blaffen. Puur zakelijk dus.

 

Zelf heb ik in mijn bedrijven 1 stelling. Ik moet zelf mijn broek ophalen en dat lukt aardig. Daarnaast vindt ik over het algemeen dat in nederland jaloers wordt ondernomen.

 

Men kijkt altijd naar een ander en wanneer het hem goed gaat wordt alles gezocht om hem af te maken. Dit zou middels concurrentie moeten maar wij nederlanders (over het algemeen) gaan dit op persoonlijk vlak zoeken, wat niets te maken heeft met zaken doen.

 

Als ik een iets verkoop voor € 399.00 en de concurrent moet hem inkopen voor € 499.00, wie is dan een watje, en waarom is mijn zaak dan een witwaspraktijk of ben ik een oplichter. (voorbeeld)

 

Nederlanders kunnen nog heel veel leren op zakelijk gebied en dan bedoel ik de beginners en iets verder. Zakendoen kan je niet leren maar zit in je bloed en durf uit te komen voor meningen, zoals Nils doet in dit verhaal. Uiteindelijk is dit topic weer heel nederlands en wij hebben in nederland hier zelfs een spreekwoord van gemaakt.

 

OUDE KOEIEN UIT DE SLOOT HALEN!

 

Maar goed; kom op met die kneusjes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reus, het is mijn eerste. Voelt wel goed ;)

 

Ach zoveel mensen zoveel meningen, en op zo'n forum zie je toch heel goed hoe allerlei mensen op verschillende manieren met elkaar omgaan en ook hele andere ideeen hebben. Ik vind dit wel een mooi iets. Heel veel info, en veelal bereidwilligheid tot het geven van informatie. En het is gratis. Ik heb in ieder al super veel geleerd, en vooral van de topics waarin er gas gegeven wordt om de discussie op scherp te houden. Daar ben jij er misschien een van geweest.

 

Ik weet niet of ik zogenaamde ondernemers bloed in mij heb. Ik ben niet keihard, super zakelijk of gekwiekst. Ik hou zelf van een eerlijk en helder verhaal, en past het bij sommige klanten niet dan past het niet. Ik heb het geheugen niet om alle valse beloftes te onhouden. En tot nu toe past het mooi bij mijn huidige klanten. Ik hoop alleen dat ik geen last ga krijgen van onbehoorlijke concurrentie, want die zal je denk ik alleen kunnen bevechten met dezelfde wapens. En dan zul je keihard moeten zijn of laten gaan. En om on-topic te blijven denk ik dat ik dan toch een watje ben.

 

to webwolf. Eerlijkheid zou het langst moeten duren, maar ik denk dat je er weinig aan heb als je failliet bent en dan horen krijgen "je had toch gelijk".

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Je hebt ondernemers en je hebt ondernemers.

 

Graag zou ik iets recht willen zetten. Klanten blijmaken is in de, op diensten, gebaseerde huidige economie een van de sleutelfactoren tot succes. Laat het achterwege en de klant weet zijn heil wel ergens anders te vinden. Hard werken is daarvoor absoluut een vereiste. Tachtig procent van je klanten is makkelijk te bedienen, 15% vergt veel onderhoud en 5% zijn onmogelijk in de omgang. En juist voor de twee laatstgenoemden ben je waarschijnlijk 80% van je tijd kwijt. Nu!

 

Ondernemers verlenen elkaar diensten en gunsten, dat is een feit. De (sub)topondernemers in Amsterdam (en dan spreek ik m.n. over de horeca) zaten dertig jaar geleden in hetzelfde schuitje: begin twintigers met een onophoudelijke drang tot ondernemen, elkaar kennende van het Amsterdamse 'netwerkje', feitelijk niets meer ons-kent-ons onder jongeren. In de loop der jaren ontstaan er banden, vriendschappen, die ook vergaan, intrigues en steekspelletjes zijn dan niet van de lucht. En zo krijg je al gauw een groep bevriende ondernemers die de tand des tijds hebben doorstaan en samen, bij wijze van spreke, de dienst uitmaken.

 

Beste Niels, ik denk dat je meerdere zaken door elkaar haalt. Een onderneming runnen doe je niet vanuit je ivoren toren, maar je moet je mensen kennen in het circuit. De felbegeerde, doch weinig bezeten, eigenschappen zijn wat topondernemers tot de top laten behoren. De eigenschappen? Charme en flair. En laat roddelen daar nu net niet bijpassen. Ook niet naar (potentiele) klanten toe.

 

Met vriendelijke groet,

 

DrSok

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.