• 0

Verhuren van elektro-materiaal

hallo,

 

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het verhuren van (elektro)-materiaal?

 

Het is het volgende:

 

Deze week belt er iemand met de vraag om een offerte te maken voor het bijplaatsen van stopcontacten in een gebouw dat waarschijnlijk binnen een jaar zal gesloopt worden. De stopcontacten zijn voor mensen die dit gebouw tijdelijk bewonen (anti-kraak) voornamelijk voor elektrische verwarming om de winter door te komen dus er is wel wat kabel(dikte) nodig.

 

Kabels mogen op de muren, zekeringkast idem,... dat steekt zo nauw niet. Ik heb losweg laten vallen dat het huren van het (werf)materiaal misschien een interessantere oplossing zou zijn voor de klant en nu wenst die de twee opties te vergelijken mbv een offerte (misschien niet zo slim van mij)

 

Ik heb geen ervaring met verhuren van materiaal. En nu moet ik daarvoor dus een deftige offerte trachten voor te maken :)

 

Wat zijn jullie ervaringen met verhuren? Vragen jullie waarborg? Facturatie per maand of de hele periode in 1 keer? Reken dat aankoop van het materiaal voor mij ruwweg 1000 à 1500€ zou kosten.

 

En ook: het gebouw is bij mij in de buurt en ik ken de mensen die er wonen via via. Dus kans op vandalisme/diefstal lijkt mij klein (maar nooit uitgesloten natuurlijk)

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

In eerste instantie dacht ik dat je gereedschap wilde verhuren maar nu begrijp ik dat je zekeringkasten, kabels en stopcontacten wil verhuren en plaatsen. Dat kan je moeilijk maken maar ook gemakkelijk. Beide partijen moeten kunnen er voordeel aan hebben. Tenmiste als ik er van uit mag gaan dat de materialen hergebruikt kunnen worden.

 

Ik zou primair uitgaan van een redelijke besparing voor de klant. Als die in plaats van 1000 Euro 750 Euro betaalt heeft hij een besparing van 25% waar hij wel oren naar zal hebben. Uiteraard zou ik het zo aanpakken dat je bij diefstal of vandalisme geen verlies hebt en bedingen dat je jouw materialen (vermeldt gratis) kan demonteren op of net voor het moment van ontruimen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al wat zitten rekenen en de klant kan zeker besparen op de kosten van het materiaal, ook de installatie gaat een stuk sneller met de oplossing die ik voor ogen heb.

 

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is hoe ik dan moet factureren: per maand of in 1 keer en ook hoeveel waarborg ik kan/moet vragen.

 

Ik zal ook best zorgen voor algemene voorwaarden betreffende verhuur.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in 1 keer factureren, vooraf. Je houdt natuurlijk zelf materialen over die gedeeltelijk betaald zijn, en waarvan je later nog moet afwachten of je ze snel weer kan verhuren. Je krijgt een dip in je cashflow.

 

En uiteraard alles duidelijk en onvervijderbaar alles markeren als je eigendom.

 

Kun je geen zwerfkast huren en rubber aansluitkabels?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk er aan om zelf de kabels en kasten aan te kopen. Lijkt mij wel een duurzame investering als ik die regelmatig kan verhuren of zelf gebruiken. Kans op diefstal of vandalisme moet ik natuurlijk zoveel mogelijk trachten uit te sluiten.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af hoe het hergebruikt kan worden voor verder verhuur door al de monrages en demontages.

 

Ik zou het in borg volledig verkopen inclusief arbeid en montage en verzekering. Indien het binnen een half jaar wordt opgezegd dan retourneer je bijvoorbeeld 72% van de som van de materialen. Daarna gelden alleen verlengingen per half jaar met een vermindering van 16%. Dus bij opzegging binnen 2 jaar retourneer je 48% en bij 5 jaar 0%.

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat de handelswaarde of inkoopprijs van gebruikte materialen is, maar volgens mij haal je je veel gedoe en risico's op de hals. Werfmateriaal laten huren door klant en dit installeren of iets nieuws/gebruikts plaatsen met montage-uren lijkt me veel praktischer. Dan kun je eventueel nog terugkomen om terug te kopen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens kunnen gaan praten met ondernemers die zich toeleggen op standbouw voor exposities en evenementen of op projectinterieurinrichting voor tijdelijke winkels, kantoren en openbare gebouwen zoals scholen.

 

Een belangrijk deel van je omzet komt niet slechts uit de materiaalverhuur, maar ook uit de arbeid voor professionele montage en demontage. Met vaak op- en afbouwen pakt je plan waarschijnlijk beter uit dan met incidenteel woningen voor enkele maanden voorzien van verlichting en wandcontactdozen. Bovendien kan het de bezettingsgraad verhogen, zodat je de materiaalkosten er eerder uit hebt of je een scherpere prijs kunt aanbieden. Gaat een samenwerking eenmaal op rolletjes lopen, dan is dat uiteraard ook gunstig voor je omzet.

 

Huurprijzen zou ik per dag berekenen, want dan lijkt het goedkoper en kun je makkelijker uit de voeten met kortlopende projecten.

Link naar reactie
  • 0

Eens met Highio, je haalt je veel risico's op je hals.

 

Bij een volgende verhuurmogelijkheid is natuurlijk de nu aangeschafte kabel net een meter te kort, of toch net een slag te dun.

 

En ook het herhaalde malen verwijderen van groepenkasten is niet bevorderlijk voor de levensduur, daar zijn ze niet geschikt voor.

 

Met zwerfkasten ben je beter af, die zijn al bouw- en hufterproof. En dan ook flexibele verlengsnoeren, overtollige lengte leg je makkelijk in een lus en in een hoek.

 

Als je het zelf zou huren en ter plekke bedrijfsklaar maakt, kun je wat geld berekenen voor de breng- en montage kosten, een x-percentage handlingskosten op de huursom van het materiaal.

 

Qua arbeid ben je sterk concurrerend, het zijn tijdelijke installaties, daar mag je anders mee om gaan, voor wat betreft het monteren, je verdient wat op het verhuren van de materialen die je na afloop weer terugbrengt naar de verhuurmaatschappij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk was ik niet helemaal duidelijk; ik heb het inderdaad over zwerfkasten en rubber kabels. Voor die locatie is dat geen probleem.

 

Als ik zelf nog moet kasten maken en met stugge kabel werken dan duurt het allemaal veel te lang. En inderdaad moeilijk om achteraf te recupereren.

 

Hoofddoel is elektrische kacheltjes aansluiten dus het moet allemaal wel degelijk uitgevoerd worden.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Hoofddoel is elektrische kacheltjes aansluiten dus het moet allemaal wel degelijk uitgevoerd worden.

Lastig voor de Risques locatifs. Van wie zijn die elektrische kachels en wie sluit deze aan of zet deze aan?

Maar goed...dat is uiteraard niet het probleem van de Elektriciën, maar van de verhuurder, huurders en hun brandverzekeraars

 

Wordt de installatie ook AREI gekeurd?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Rive

 

Inderdaad :) ik bedoelde maar dat het niet de bedoeling kan zijn dat de bewoner nog zelf met verlengkabels moet beginnen goochelen om zijn kacheltje aan te sluiten.

 

@Norbert

 

Ik wil nog bellen naar een keuringsbureau om hun advies hieromtrent te horen, is een beetje een speciaal geval en ben zelf ook niet zeker of het moet gekeurd worden. Misschien is een tijdelijke werfkeuring voldoende.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.