• 0

Geen btw binnen NL?

Hallo,

 

Ik ben bezig om een shopje op te zetten. Ik heb inmiddels zowel b2b als particulier zowel binnen als buiten EU de benodigde ervaring. Echter valt het me al een tijdje op dat www.hobbyking.com (in sommige producten concurrent) binnen NL verstuurt (eu warehouse staat ) zonder btw te rekenen, het staat niet op de factuur + het feit dat van vele producten die ik ken de prijs nooit inclusief btw kan zijn gezien de inkoopprijzen. (de prijzen zijn wel iets hoger dan bij het originele warehouse, maar dat kan ik me voorstellen als je het eerst naar NL moet verschepen).

 

Is het niet zo dat je binnen NL een factuur moet leveren waar btw op staat? Zo niet, hoe doen ze dit? Het feit dat je binnen een dag kunt leveren, wél service kunt bieden én geen btw hoeft te betalen is natuurlijk iets wat elke klant aantrekt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb de grote lappen tekst doorgescand en de antwoorden bekeken. Maar dat heeft niets met een Chinees bedrijf te maken wat toevallig een warehouse in NL heeft en dus ook vanuit NL verstuurd.

 

Hoor graag een antwoord op de specifieke vraag of een Chinees bedrijf met een in NL gevestigd verzendkantoor geen BTW af hoeft te dragen. Want dan kan ik ook beter een Chinees bedrijf starten in plaats van NL, en mocht dat niet zo zijn zoals ik zeg, is het dan handig om de methode van werken ergens te melden? Er is namelijk geen enkele methode om hun marges van soms 10% te kunnen duiken omdat er sowieso nog 21% btw bij komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
het feit dat van vele producten die ik ken de prijs nooit inclusief btw kan zijn gezien de inkoopprijzen. (de prijzen zijn wel iets hoger dan bij het originele warehouse, maar dat kan ik me voorstellen als je het eerst naar NL moet verschepen).

Dat is erg stellig, maar weet je dat wel zo zeker? HobbyKing.com is onderdeel van een Limited in Hongkong (HK) en heeft minstens één eigen fabriek in China. Als ze vervolgens nog alle tussenhandel omzeilen door direct-to-consumer te leveren vanuit hun eigen warehouses, zijn ze al gauw goedkoper dan een distributieketen waarin importeur en groothandel ook nog een boterham willen verdienen.

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo,

Dat leek me ook. Ik woon er niet nee dus het zal ook niet kunnen, toch vraag ik me af waarom er vanuit NL verstuurd kan worden.

 

@Brood,

Ik bestel er regelmatig omdat hun marges dusdanig laag zijn kan wanneer ik de spullen zelf niet op tijd binnen kan hebben de klant toch leveren, dan wel niet met winst, maar wel snel.

Ze hebben inderdaad hun invoicing vanuit China, maar als dat de enige voorwaarde is om een Chinees bedrijf te zijn dan is dat ideaal dus.

 

Een van de leveranciers van HK ken ik persoonlijk. Ik weet wat hij aan HK vraagt voor de producten en degene die vanuit NL verstuurd worden zijn minder dan 21% duurder dan de inkoopprijs.

Deze worden verscheept vanuit China naar een NL warehouse in Ruckphen waar het gevestigd is. Verder zie je het ook wel aan het adres op de verzendlabels dat het vanuit NL verstuurd is. (EU Warehouse)

 

@Ward,

Het heeft inderdaad een fabriek in China, maar zeker niet van alle producten. Buiten dat, er wordt vaak bij leveranciers een minimale verkoopprijs exclusief BTW gesteld (anders krijg je gewoon geen producten meer als je je er niet aan houd). Hier zijn alle prijzen op gebasseerd waardoor ik per definitie 21% hoger uit kom. Het is dus vrijwel onmogelijk om zulke bedrijven te kunnen concurreren op deze manier.

Link naar reactie
  • 0

Op Google vind je ervaringen terug met deze onderneming, (internationale) verzending en BTW. De partij uit Rucphen is MCS Fulfilment.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Oke, dus een gevestigd bedrijf in China kan een distributeur in NL hebben en het naar NL sturen met bijvoorbeeld 5% van hun inkoopwaarde declareren (wat je als platinum member zelf kunt kiezen als je internationaal koopt dus zou niet weten waarom ze dat voor hunzelf niet doen) zodat ze bij de douane een nihil bedrag hoeven af te dragen en dat dus niet als voorbelasting wordt gerekend maar als kosten van het product.

 

En dan mag je het verkopen binnen het land zonder btw te vermelden op de site en dan versturen naar eindklanten zonder btw te vermelden als je hoofdbedrijf en facturering uit China gebeurd? Is dat niet een beetje markt verpestend?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij aan consumenten levert, dan hoef je ook geen "BTW te vermelden" zoals je dat noemt.

Uiteraard moet jij, net als het Chinese bedrijf wanneer men hier gevestigd is (of hun distributeur), wel BTW afdragen aan de staat.

 

Dat heb je allemaal kunnen lezen op 'de grote lappen tekst' waar ik eerder een link naar vermelde. Over het 'factureren' in het geval van B2C dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie toch duidelijk op de site staan?

 

Do your listing prices include tax?

 

None of our product pricing includes tax and we do not charge taxes or extra fees on top of our advertised product price and shipping/handling.

However, it is your responsibility to pay any fees charged by your local customs or postal office, should they be incurred.

 

Verder is hun website in het Engels en ik zie op het eerste gezicht nergens staan dat de goederen als vrije EU goederen worden gekocht. Verder mag je dit ook doen omdat de BTW bij invoer via de post wet wordt afgehandeld. Daarbij komt dan ook dat je naast BTW over wat grotere bedragen dan ook invoerrechten moet betalen. Dat mensen daar vaak later achter komen of de gok nemen dat ze voor "niets" door de douane gaan is begrijpbaar een doorn in je oog maar zo is op dit moment de praktijk. Voor de douane is het namelijk niet te doen om alle pakketjes te gaan controleren. Dit lukt slechts steeksproefgewijs.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dankjullie voor je reacties!

 

Oke, dus het hoeft niet zo te zijn dat producten vanuit Nederland verzonden langs de douane moeten? Ik bestel regelmatig bij EU warehouse en zie helaas nooit een btw bon voorbij komen hoe graag ik dat ook wil gezien dat bedrijfsmatig wat makkelijker is te verklaren.

 

Het lijkt me dan ook sterk dat wanneer het vanuit Nederland wordt verstuurd dat het uberhaubt nog langs de douane gaat, je kunt er dus ook vanuit gaan dat niemand die hier iets haalt de douane belt en zegt ik moet nog wat betalen voor mijn pakje wat uit NL verstuurd is..

 

Als de btw al bij het vervoeren naar het Nederlandse warehouse al verrekend is dan vraag ik me af of dat wel gebeurd zoals het hoort eerlijk gezegd (een bonnetje is kennelijk makkelijk aan te passen zoals elke klant kan wanneer ze 10x iets besteld hebben), tenzij je tactiek is om bepaalde producten met verlies te gaan verkopen..

 

Blijf het byzonder vinden maar zal me kennelijk neer moeten leggen bij dit soort rare systemen of zelf op dezelfde manier gaan werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goederen van buiten de EU moeten langs de douane,

Maar hierop zit wel de vrijstelling voor kleine zendingen. Ook als die in bulk worden verzonden zolang ze maar elk een eigen adres hebben mag die vrijstelling worden toegepast.

 

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2010:BL7977

 

Ook zou het kunnen dat de goederen uit bijvoorbeeld Zwitserland(is wel Europa maar geen EU) worden verstuurd. ook dan kan er worden gebruik gemaakt van de vrijstelling.

 

Wat er dus gebeurd zou dus allemaal kunnen. Ook zou er vanuit het douane entrepot in NL geleverd kunnen worden. Goederen staan dan fysiek in de EU. Maar douane technisch nog niet

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet de indruk dat Hobbyking zich 100% aan de Wet Koop op Afstand houdt*, maar het lijkt me sterk dat je daar iets mee kunt, noch als consument, noch als ondernemer. Hooguit levert jou dat een klein voordeeltje op, want jij kunt je als een betrouwbaardere winkel afficheren.

 

*) Bij retourzendingen slechts 80% van het aankoopbedrag terug i.p.v. de verplichte 100%+verzendkosten, nauwelijks contactinfo op de site enzovoort.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

We genereren allemaal suggesties.

Ik ben ook bezig met sommige leveranciers zoals Hobbyking om te achterhalen hoe de vork in de steel zit.

Tot nu toe verneem ik over HobbyKing dit, volgens TS:

 

1) De adverteerder (aanbieder) = (de naam) HobbyKing

Hier plaats ik aanhalingstekens omdat het de vraag is of HobbyKing uberhaupt wel een verkoopbedrijf is?

De 'about us' personen komen volgens mij uit Australie.

2) De factuur komt uit China: Bedrijf is ?

3) De goederen komen van EU Warehouse en is in Nederland.

4) Volgens TS kwamen deze goederen vanuit China naar Nederland in Rucphen

5) Er wordt geen BTW (VAT) verrekend, omdat de factuur buiten Europa komt.

 

Klopt dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook zou er vanuit het douane entrepot in NL geleverd kunnen worden. Goederen staan dan fysiek in de EU. Maar douane technisch nog niet

Dat zou bizar zijn? Het lijkt me niet de bedoeling dat e-commerce bedrijven vanuit een douane entrepot direct aan consumenten leveren en zo alle belastingen ontwijken...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het handboek geeft uitsluitsel. Douane entrepot mag wel. Mits de pakketten al zijn geadresseerd.

Versturen vanuit bijvoorbeeld Noorwegen of Zwitserland mag wel altijd omdat het dan altijd wordt behandeld als invoer uit een 3e land.

 

QUOTE

3.4 Groepagezending

 

Bij een groepagezending waarvan de totaal intrinsieke waarde de limieten (zie paragraaf 3.3) overschrijdt, maar waarvan de afzonderlijke pakketten een te verwaarlozen waarde hebben, zijn deze pakketten vrijgesteld van rechten bij invoer en/of omzetbelasting, mits elk afzonderlijk pakket van de groepagezending is gericht aan een zich in de Europese Gemeenschap bevindende geadresseerde.

 

Het doet niet ter zake dat de wederpartij van de geadresseerde zelf in de Gemeenschap is gevestigd, als elk afzonderlijk pakket maar vanuit een derde land rechtstreeks aan deze geadresseerden in de Europese Gemeenschap is gezonden (HvJ C7/08).

 

Het doet ook niet ter zake als de groepagezending met deze afzonderlijke pakketten wordt gebracht onder de regeling douanevervoer, douane-entrepot, bestemming vrij entrepot of vrije zone of procedure ruimte voor tijdelijke opslag voordat deze pakketten in het vrije verkeer worden gebracht. Zie ook HR 42.196bis.

 

Het is echter niet toegestaan dat de goederen als groepagezending onder deze formaliteiten worden gebracht en nog nadere bewerkingen moeten ondergaan zoals samenstelling van afzonderlijke pakketten, voordat de pakketten verder worden gedistribueerd. Deze pakketten worden immers niet van een derde land rechtstreeks gezonden aan geadresseerden in de Gemeenschap.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Rechtstreeks leveren of via een douane-entrepot is in dit geval lood om oud ijzer, om voor de vrijstelling lage-waardezending in aanmerking te komen moet het pakket verzending vanuit het derde land al aan de eindafnemer geadresseerd zijn. Ik heb overigens geen idee hoe je dan binnen een dag kunt leveren.........

Link naar reactie
  • 0

The Guardian heeft vandaag een mooi artikel hierover.

http://www.theguardian.com/politics/2015/dec/22/tax-officials-investigate-amazon-ebay-vat-fraud-overseas-sellers

 

Begrijp nog niet helemaal hoe ze zonder btw kunnen importeren (of geven ze een veel te lage waarde op?), fulfillment bedrijf boekt vervolgens netjes complete bedrag naar verkoper over (neem aan na aftrek kosten).

 

-edit-

Nog een:

http://www.theguardian.com/business/2015/nov/01/uk-losing-millions-vat-non-eu-sellers-amazon-ebay

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.