Ik zit met een probleem en heb wat advies nodig van iemand die hier mogelijk ervaring mee heeft. Ik heb een geschil met de Belastingdienst, niet zo zeer over het te betalen bedrag maar op de manier waarop. Mijn vorige boekhouder heeft een fout gemaakt in de BTW. Mijn nieuwe boekhouder heeft dit ontdekt en dit aangegeven (in overleg met mij, het bedrag was immers terecht). Ik heb hiervoor nog vooraf contact opgenomen met de BD en gezegd dat dit aangegeven ging worden en dit dus door een fout van mijn vorige boekhouder kwam en ik hier een betalingsregeling voor af wou spreken. Dit kon pas als de aanslag was opgelegd.
Prima, dit laten doen en daarna bij de aanslag een brief verzonden voor een betalingsregeling met een voorstel wat ik per maand af kon lossen. Ik kreeg hierop een voorstel terug met dat de termijn hiervoor maximaal 12 maanden is en met het bedrag wat ik per maand moest voldoen. De situatie is echter zo dat de schuld in mijn BV zit (holding) en die compleet leeg is en ook geen bezittingen heeft. Ik ben nu via mijn eenmanszaak als ZZP'er aan de slag bij enkele opdrachtgevers en het bedrag wat ik per maand zou moeten aflossen is al vrijwel het bedrag dat ik per maand verdien (en dan alle kosten nog). Dat is dus onmogelijk voor mij. Dit heb ik ook gezegd tegen de Belastingdienst. Helaas kom ik daarmee geen steek verder en is de betalingsregeling inmiddels ingetrokken en mijn verzoek om toch aan de betalingsregeling te voldoen bij de Directeur van de Belastingdienst ook afgewezen.
Ik heb al diverse keren telefonisch contact gehad, de eerstelijns mensen begrijpen het allemaal tot je iemand aan de lijn krijgt die er wat over mag zeggen en die begrijpt het probleem niet. Het enige wat ik er uit krijg is dan laat je alles toch failliet gaan? Dat is een optie natuurlijk en deze overweeg ik dan ook serieus maar het is eigenlijk toch te gek dat als ik prive de schuld van mijn BV wil betalen omdat deze ook gewoon terecht is hier niemand gehoor aan geeft? Ik heb nog nooit een faillisement meegemaakt en ben vooral bang voor de nasleep en problemen die het allemaal oplevert. Liever betaal ik gewoon per maand, alleen dit lijken ze bij de Belastingdienst niet te snappen. Ook vraag ik me af of ze uberhaupt wel faillisement aan kunnen vragen als ze echt de enige schuldeiser zijn?
Wachten op de deurwaarder nu is nog een optie en daarmee een betalingsregeling afspreken, alleen dat brengt natuurlijk weer extra hoge kosten met zich mee wat natuurlijk ook erg jammer is.
Kan iemand mij hier wellicht wat zinnigs over zeggen over wat wijsheid is? Advocaat inschakelen, faillisement, met de deurwaarder wat afspreken, nog andere mogelijke wegen te bewandelen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
DammeV
DammeV
Goedemiddag HL'ers,
Ik zit met een probleem en heb wat advies nodig van iemand die hier mogelijk ervaring mee heeft. Ik heb een geschil met de Belastingdienst, niet zo zeer over het te betalen bedrag maar op de manier waarop. Mijn vorige boekhouder heeft een fout gemaakt in de BTW. Mijn nieuwe boekhouder heeft dit ontdekt en dit aangegeven (in overleg met mij, het bedrag was immers terecht). Ik heb hiervoor nog vooraf contact opgenomen met de BD en gezegd dat dit aangegeven ging worden en dit dus door een fout van mijn vorige boekhouder kwam en ik hier een betalingsregeling voor af wou spreken. Dit kon pas als de aanslag was opgelegd.
Prima, dit laten doen en daarna bij de aanslag een brief verzonden voor een betalingsregeling met een voorstel wat ik per maand af kon lossen. Ik kreeg hierop een voorstel terug met dat de termijn hiervoor maximaal 12 maanden is en met het bedrag wat ik per maand moest voldoen. De situatie is echter zo dat de schuld in mijn BV zit (holding) en die compleet leeg is en ook geen bezittingen heeft. Ik ben nu via mijn eenmanszaak als ZZP'er aan de slag bij enkele opdrachtgevers en het bedrag wat ik per maand zou moeten aflossen is al vrijwel het bedrag dat ik per maand verdien (en dan alle kosten nog). Dat is dus onmogelijk voor mij. Dit heb ik ook gezegd tegen de Belastingdienst. Helaas kom ik daarmee geen steek verder en is de betalingsregeling inmiddels ingetrokken en mijn verzoek om toch aan de betalingsregeling te voldoen bij de Directeur van de Belastingdienst ook afgewezen.
Ik heb al diverse keren telefonisch contact gehad, de eerstelijns mensen begrijpen het allemaal tot je iemand aan de lijn krijgt die er wat over mag zeggen en die begrijpt het probleem niet. Het enige wat ik er uit krijg is dan laat je alles toch failliet gaan? Dat is een optie natuurlijk en deze overweeg ik dan ook serieus maar het is eigenlijk toch te gek dat als ik prive de schuld van mijn BV wil betalen omdat deze ook gewoon terecht is hier niemand gehoor aan geeft? Ik heb nog nooit een faillisement meegemaakt en ben vooral bang voor de nasleep en problemen die het allemaal oplevert. Liever betaal ik gewoon per maand, alleen dit lijken ze bij de Belastingdienst niet te snappen. Ook vraag ik me af of ze uberhaupt wel faillisement aan kunnen vragen als ze echt de enige schuldeiser zijn?
Wachten op de deurwaarder nu is nog een optie en daarmee een betalingsregeling afspreken, alleen dat brengt natuurlijk weer extra hoge kosten met zich mee wat natuurlijk ook erg jammer is.
Kan iemand mij hier wellicht wat zinnigs over zeggen over wat wijsheid is? Advocaat inschakelen, faillisement, met de deurwaarder wat afspreken, nog andere mogelijke wegen te bewandelen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51481-ik-kom-er-niet-uit-met-de-belastingdienst-tipservaringen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
23 antwoorden op deze vraag