• 0

Boeken door ondernemers

Hallo,

 

Ik ben op zoek naar leuke, inspirerende boeken geschreven door ondernemers. Ik heb bij de boekenwinkel gekeken maar er was redelijk weinig op dit gebied. Ik bedoel geen (directe) studieboeken. Ik heb de Trumps al gelezen, erg lollig en ook nog wel leerzaam op sommige punten. Verder zag ik het boek over John de Mol, lijkt me toch minder interessant.. Iemand suggesties?

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het boek van john de mol (de gangen van john de mol) heb ik ook gelezen. Op zich best leerzaam. Volgens mij heeft Roel Pieper ook aardig wat geschreven. In dit kader is bijvoorbeeld ook "De Broncode" een leuk boek.

 

Verder zijn er teveel van die "Hoe wordt je rijk boekjes" Dat slaat nergens op.

 

Ik heb ook het boek van ID&T gelezen, over de groei van deze dance gigiant. Kan ik je ook aanraden.

 

Een goed boekhandel heeft wel wat.

 

Suc6

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Ah leuk, die Roel Pieper was er inderdaad ook. die van Id&T lijkt me ook erg interessant. Enig idee hoe dat boek heet?

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

De titel van dit boek is: "Release" Naar mijn idee geeft dit boek goed aan hoe een aantal jonge ondernemers een onderneming laten groeien. Wel een hoop fun-gehalte.

 

JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Leuk, ik zal zometeen direct even bij de boekhandel kijken. Thanks!

 

Iemand anders nog leuke ideeën?

 

 

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat ik goede, leerzame 'ondernemers' boeken vind:

 

- Re-imagine van Tom Peters, leuk vrolijk, fris (wel wat amerikaans) geschreven over alle facetten van ondernemen anno nu.

 

- Seven Habbits for highly succesfull people (kan zijn dat de exacte titel iets anders is) van Steven Covey is ook een aanrader, meer over persoonlijke groei dan specifiek over ondernemen.

 

- verder zijn er natuurlijk 'de klassiekers: Porter, Mintzberg etc. over strategie. Er zijn tegenwoordig diverse boeken met beknopt meerdere management & strategie theoriën, ook gesproken op cd (handig voor onderweg in de file)

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Michael Gerber heeft 'The E-myth revisited' geschreven, over waarom veel (MKB) ondernemingen zo snel failliet gaan, en hoe dit te voorkomen. Ook in 't Nederlands verkrijgbaar.

 

Hij adviseert bedrijfseigenaren (de ondernemer types) voldoende afstand te nemen van waar ze mee bezig zijn (wel met behoud van hun passie!) en ook naar de (middel)lange termijn te blijven kijken.

 

Geschreven rond de case van een vrouw die een taartenwinkel begint, en alle beginnersfouten maakt. Vlot, maar met veel ' food for thought' geschreven.

 

Quote: een bedrijf met personeel is als een spel met spelregels. De eigenaar bepaalt de spelregels, de spelers bepalen of ze dat spel willen spelen. Ook de klanten zijn spelers in dat spel.

 

Een interessant concept in dit boek is ook dat je als ondernemer je bedrijf zo zou moeten opbouwen dat je 't kunt franchisen. Of je dat dan daadwerkelijk ook besluit is aan jou als ondernemer. En dat je echt niet 7*24u moet werken!

 

Aanrader!

 

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Semco! van Richard Semler. Semler heeft de machinefabriek overgenomen van zijn vader en bouwt dit uit tot een groot bedrijf. Vanuit een zeer autoritair geleid bedrijf transformeert hij Semco tot een bedrijf waarin iedereen resultaatverantwoordelijk is, zijn eigen salaris bepaalt (!), en zijn manager kiest (!!). Echte empowerment en zeer inspirerend! Een les in ' leren loslaten'.

 

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wel een hoop fun-gehalte.

 

JW

 

Fun is wel de beginwaarde voor een onderenemer!!! Als je met plezier werkt hoef je nooit meer te werken. Een ondernemer bouwt op hetgeen hij het liefste doet en ik denk dan ook dat een boek over ondernemen nooit enthousiast genoeg kan zijn! ook kan een een boek zonder "fun" nooit een ondernemersboekwerk zijn!

 

Dit is natuurlijk hoe ik er tegen aan kijk! misschien zijn er ander meningen, die hoor ik dan graag!

 

Groeten Frans

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Aanraders:

 

- The Art of the Start, van Garage-oprichter Guy Kawasaki (over startups)

 

- Blue Ocean Strategy, van W. Chan Kim en Renée Mauborgne (over strategisch markten kiezen en daarin niet de beste willen zijn, maar de meest onderscheidende)

 

- The Marketing Playbook, van John Zagula en Richard Tong

 

En op het gebied van het persoonlijke verhaal:

 

Masters of Doom van David Kushner, over de makers van Wolfenstein, Castle3D, Doom, Keen en Unreal. Absoluut inspirerend.

Link naar reactie
  • 0

vergeet ook niet Calimeromarketing, van Karen Romme. een échte ondernemer in hart en ziel. en nog een leuk en nuttig boek ook. heb het vrijdag gekocht en in één keer uitgelezen.

nuttige tips, waarmee ik het nóg beter kan doen.

 

kortom: een aanrader

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dank je VC, jij weet hoe je reusjes moet scoren. :-*

 

Eelco,

Omdat je niet aangeeft dat je alleen in biografietjes bent geïnteresseerd, nog een paar boeken uit mijn kast die jou en anderen misschien interesseren.

 

Niet meer in de boekhandel, maar waarschijnlijk nog wel via de bibliotheek te lezen zijn:

- De Succesfactor van Michael Gerber = de Nederlandse vertaling van de al door toc (ik heb hele rare associaties bij die naam...) genoemde E-myth. Ik heb het jarenlang mijn ondernemersbijbel genoemd. Een fantastisch boek dat veel ondernemers/lezers behoorlijk aan het denken heeft gezet.

- Hollandse Meesters van Pierre Spaninks, 15 interviews met succesvolle Nederlandse ondernemers die ooit in Management Team zijn verschenen.

- Wereldmerken van Dearlove en Crainer bespreekt de succesverhalen van de 50 bekendste merken en bevat een hoog ondernemersgehalte. Errug prettig leesvoer.

 

Nog wel verkrijgbaar (bestelbaar via boekhandels) en aanraders:

- Het managementboek van 2005 Het drama Ahold schijnt een topper te zijn volgens enkele collega-ondernemers die het hebben gelezen.

- Het boek Happy Worker van ondernemer Yolanda Eijgenstein is niet voor niets een bestseller en vooral leuk om te lezen als je personeel hebt.

- De beleveniseconomie van Pine en Gilmore is een boek dat grote gevolgen heeft (gehad). De heren hebben zelf een denktankbedrijf dat bedrijven helpt bij het zoeken naar nieuwe wegen. Dat kun je voor je eigen bedrijf met wat creativiteit en het boek in de hand zelf ook doen.

- Paco Underhill heeft een bedrijf dat winkelgedrag van consumenten onderzoekt. Zijn Waarom we kopen wat we kopen heeft net een nieuwe Nederlandse druk en ik vond het een uitermate amusant Amerikaans boek over de psychologie van het winkelen. Niet alleen leuk voor ondernemers met een winkel.

 

Daarnaast heb ik natuurlijke ook de ultieme ondernemersbiografie van Bill Gates in mijn bezit. Die kon mij niet boeien, maar ik ben dan ook hartstikke digiblond.

 

Veel leesplezier gewenst.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

We kunnen wel een bibiolotheek beginnen:-)

 

Ik zelf maak intensief gebruik van de online bieb van: http://safari.oreilly.com

 

Het zijn meer wat technische boeken, doch ook genoeg over ondernemen om een paar avonden te vullen.

 

Het is wel jammer dat je veel vanaf het scherm moet lezen, maar daar en tegen kun je 50 boeken lezen voor de prijs van 5.

 

Volgens mij is er ook zo'n online bieb voor de meer business gerelateerde boeken, weet alleen niet meer waar.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

- De Succesfactor van Michael Gerber = de Nederlandse vertaling van de al door toc (ik heb hele rare associaties bij die naam...) genoemde E-myth. Ik heb het jarenlang mijn ondernemersbijbel genoemd. Een fantastisch boek dat veel ondernemers/lezers behoorlijk aan het denken heeft gezet.

 

Karen,

 

Inderdaad een geweldig boek. Ben benieuwd welke associaties je op doelt ??? ? TOC staat bij mij voor Theory of Constraints. Uit Word ken ik het als Table of Contents. ;D

 

Anyway, om on topic te blijven: alle boeken van Eli Goldratt over jawel, de theory of constraints. Bijvoorbeeld de 'business novels' "het doel', "het is geen toeval", gaan over een fabrieksdirecteur die problemen in zijn fabriek onconventioneel te lijf gaat.

 

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Superleuk, thanks!

 

Ik heb het boek over ID&T gelezen. Erg top!

 

Zal morgen weer even naar de boekhandel!

 

Gegroet,

Eelco

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Guys,

 

Ik heb niet de hele thread tot in detail gelezen, dus wellicht voeg ik reeds genoemde boeken toe. Ik heb zelf veel aan:

 

- from good to great (ben auteur even kwijt): gebaseerd op gedegen onderzoek, goed geschreven, en nuttige informatie en kennis.

- calimeromarketing (schrijfster kennen we hier wel geloof ik ;-), is een soort bijbel voor me haha

Verder in de categorie minder plezierig om te lezen, maar zeer zeer nuttig en leerzaam:

- crisis in de onderneming van Blom (onderzoeker bij Graydon)

 

Cheers,

tim

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

'The machine that changed the world"

 

Dikke pil van het MIT over de auto industrie vanaf 1940 tot 1990.

Een aantal grote autoconcerns wordt doorgelicht met als leidraad het verhaal van Eyi Toyoda (Toyota).

 

Een must voor iedereen die iets met productie te maken heeft.

Maar ook voor anderen staan hier voldoende aanwijzingen in hoe je een bedrijf gezond kunt maken en houden.

 

Tussen de regels door zie je een duidelijke trend in het boek ontstaan.

Veel moderne management boeken zouden hier op gebasseerd kunnen zijn.

Ondanks dat het boek in1990 uitgegeven is, vind ik het nog staads actueel.

Alleen in het engels verkrijgbaar.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

ik hoop dat ik hier nog een reactie op krijg, daar de laatste reactie onderhand een jaar geleden is geweest. Maar ja, nooit geschoten is altijd mis.

 

Kan iemand mij misschien vertellen waar ik nog een exemplaar van de Succesfactor zou kunnen vinden?

 

In alle winkels wordt mij verteld dat het uitverkocht is. Ik zou graag een exemplaar willen hebben.

 

Mocht iemand wat weten of er één over hebben, zou ik dat graag horen.

Mijn e-mail is ruudfanny@hotmail.com

 

Hoop dat iemand mij blij kan maken.

Link naar reactie
  • 0

Hemelbestormers van Stan boshouwers www.tinker.nl isbn 90 5871 285 0

Geluk of wijsheid Bo Peabody isbn 90 274 9822 9

Een nieuwe kijk op de Experience Economy isbn 90 430 0928 8

De emotiemarkt Susanne Piet isbn 90 430 0805 2

Imagineering Frank Peters isbn 90 5352 836 9

 

veel leesplezier,

Link naar reactie
  • 0

@Fanny,

 

De engelse opvolger 'the E-myth revisited' is nog gewoon verkrijgbaar bij oa bol.com.

 

Mijn Nederlandse versie bevat teveel persoonlijke opmerkingen, anders had ik hem graag aan je uitgeleend.

Dat boek is hier namelijk al jaren uitverkocht. Als er nog ergens een exemplaar ligt zou dat bij de uitgever moeten zijn. Misschien dat een smeektelefoontje naar Uitgeverij Elmar (015 215 32 32) je iets oplevert. Anders kan een bibliotheek wellicht kijken waar het nog te lenen is.

Tot slot heeft mede-HL'er Bernd Mintjes destijds het voorwoord geschreven voor de Nederlandse editie, dus misschien dat hij nog wat weet te liggen...

 

In ieder geval succes ermee, want het boek is zeker de moeite waard.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

ik hoop dat ik hier nog een reactie op krijg, daar de laatste reactie onderhand een jaar geleden is geweest. Maar ja, nooit geschoten is altijd mis.

 

Kan iemand mij misschien vertellen waar ik nog een exemplaar van de Succesfactor zou kunnen vinden?

 

In alle winkels wordt mij verteld dat het uitverkocht is. Ik zou graag een exemplaar willen hebben.

 

Mocht iemand wat weten of er één over hebben, zou ik dat graag horen.

Mijn e-mail is ruudfanny@hotmail.com

 

Hoop dat iemand mij blij kan maken.

 

Ik heb het eerst uit de bieb gehaald. een maand of 3 geleden kwam ik het tegen bij de Slegte in R'dam. Als ik me goed herinner was er nog 1. Anders andere 'de Slegte' vestigingen? Or make me an offer I can't refuse.. :).

 

Je kunt de Engelse versie nog wel bij Amazon bestellen. Als je die koopt wil ik die wel ruilen tegen mijn NL versie!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.