Jump to content
Jeroen Bakker
Verberg

Medewerkers buiten bestaand netwerk zoeken en vinden anno 2016?

vraag

Op dit moment zijn wij op zoek naar medewerkers in een voor ons bedrijf nieuwe functie, wat ik het beste kan beschrijven met de in Amerikaanse startupmedia veelgenoemde term "customer success". Een mix van servicedesk, klanten succesvol willen maken, meedenkende helpdesk (ook gericht op de vraag achter de vraag en actief meedenken vanuit wat de klant wil bereiken) en communicatie. Een volgens mij erg interessante rol, waar we meteen drie mensen in willen aannemen om zo een mooi team te vormen.

 

De uitdaging die voor ons op dit moment speelt en waar ik graag tips en ideeën voor zou willen hebben, is dat we deze mensen niet echt in ons netwerk hebben zitten. Wat werkt anno nu om goede mensen te vinden?

 

Tot nu toe hebben we functies meestal ingevuld via contacten van ons huidige team (vb. oud-studiegenoten) of via onze klanten (medewerkers van klanten die in goed overleg de overstap naar ons maakten). Een LinkedIn-bericht e.d. ga ik ook zeker wel uitsturen, maar ik ben op zoek naar goede andere ideeën die om effectief nieuwe mensen te vinden. Herkennen jullie onze uitdaging en hebben jullie tips? Inspiratie en ideeën zijn welkom!

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Herkennen jullie onze uitdaging en hebben jullie tips? Inspiratie en ideeën zijn welkom!

Ik herken de uitdaging (al een tijd zelf zoekende naar nieuwe mensen, paar keer toch een mismatch). Nadat alle netwerken, open sollicitaties en vriendjes van via via op niets zijn uitgelopen, doen we het nu op de ouderwetse manier: via een recruiter.

Nadeel daarvan is: hoe vindt je een goede recruiter? Want ook daar zit weer heel veel geschreeuw / weinig wol tussen. Ook dat is dus weer een kwestie van navragen in het eigen netwerk, via via of er - via je netwerk - bij toeval tegen aanlopen (zoals in mijn geval, een doorverwijzing via Joost)

 

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Op dit moment zijn wij op zoek naar medewerkers in een voor ons bedrijf nieuwe functie, wat ik het beste kan beschrijven met de in Amerikaanse startupmedia veelgenoemde term "customer success". Een mix van servicedesk, klanten succesvol willen maken, meedenkende helpdesk (ook gericht op de vraag achter de vraag en actief meedenken vanuit wat de klant wil bereiken) en communicatie. Een volgens mij erg interessante rol, waar we meteen drie mensen in willen aannemen om zo een mooi team te vormen.

 

De uitdaging die voor ons op dit moment speelt en waar ik graag tips en ideeën voor zou willen hebben, is dat we deze mensen niet echt in ons netwerk hebben zitten. Wat werkt anno nu om goede mensen te vinden?

 

Ik zou goed bedenken waar je dergelijke medewerkers vandaan zou willen halen. Misschien heb je goed voor ogen welke (type) organisaties nu al dit soort medewerkers hebben, misschien kun je achterhalen/bedenken hoe zij hier aan gekomen zijn? Begeef je verder op platformen/netwerken/fora/blogs waar dit type medewerkers ook zou kunnen komen. (Ik kwam ooit in contact met iemand via een (specialistisch) forum die mij via een PM benaderde waar later een baan uit kwam rollen).

En soms kan een ouderwetse advertentie her en der natuurlijk ook geen kwaad. De recruiters komen daar (afhankelijk van je gekozen advertentiekanaal) toch vaak wel als aasgieren op af; dat gaat je wellicht wat geld kosten als die met een goede kandidaat op de proppen komen, maar anderzijds is het dan wel no cure no pay.

 

Probeer de vacature ook interessant te maken. Wat is de nu beoogde functienaam eigenlijk? Niet dat die er echt toe doet in jouw geval (mix van allerhande competenties is wat je wil), maar uiteindelijk bepaald dat natuurlijk wel of een potentiële kandidaat klikt op de advertenties op de job board. Etc.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zelf heb ik vaak versteld gestaan van de kracht van lokale suffertjes.

Je zoekt iemand, en tenzij je echt aanzienlijk boven marktconform wil betalen hebben de mensen die je zoekt al een baan die evengoed betaald als wat jij gaat bieden. Waarom zouden ze naar jouw toekomen? Dichter bijwerk wonen is dan vaak een sterk argument. En grappig, de mensen die via die weg bij me kwamen hadden nooit zelf de advertentie gelezen, altijd hun vrouw of schoonmoeder.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Jeroen, volgens mij bieden jullie (zoals ik recent met eigen ogen heb mogen ontdekken) een inspirerende werkomgeving en hebben jullie een interessante klantenportefeuille. Op basis van deze feiten zouden jullie een open huis of selectiedag kunnen (laten) organiseren.

 

Geen idee of daar voldoende animo onder potentiële kandidaten voor bestaat en of een voorselectie noodzakelijk zou zijn, maar dat kun je flexibel organiseren en vanzelf ontdekken. Vraag wordt dan hoe voldoende ruchtbaarheid te geven aan een evenement.

 

Groet,

 

Highio

 

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voor ons webdevelopmentbedrijf (waar niet gemakkelijk mensen voor te vinden zijn) probeer ik vacatureteksten te schrijven die opvallen, en (sommige) mensen aanspreken.

 

Vervolgens adverteer ik op facebook binnen de groep mensen die ik voor ogen heb (coders die van metal houden, in mijn geval dus).

 

Hier een voorbeeldje dat het ook 'organisch' heel aardig deed op social media.


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toch is recruitment niet puur een internet/advertentie proces, het is vooral een face2face proces. Op advertenties krijg je de meest bizarre reacties waar je niets mee kan en dan kost het uitfilteren heel veel tijd of mensen sturen je een prachtig CV, maar bij het spreken van deze mensen blijkt dat de ervaring in de praktijk toch echt tegenvalt. Ik haal toch het meeste resultaat vanuit het netwerk van mijn netwerk.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 105 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept