• 0

Wet op de vaste boekenprijs in strijd met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht

Zojuist even kort het forum doorzocht, maar ik kon hier niet veel over vinden. Ik heb vandaag voor het eerst gehoord over het fenomeen 'Wet op de vaste boekenprijs'. Nu is dit natuurlijk als je boeken verkoopt een fijn iets. In eerste instantie is het voor mij als ondernemer dus iets, waar ik niet gauw tegenin zou gaan. Echter ben ik ook heel koppig aangelegd. Als iemand probeert tegen mij te zeggen 'jij moet je prijzen verhogen, of anders' dan heb ik de neiging dat juist niet te doen.

 

Het lijkt mij ook iets wat in strijd is met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht.

 

Ik heb zitten Googlen en kon zo gauw geen duidelijk antwoord hier op vinden. De wet is inmiddels al bijna 11 jaar van kracht. Terwijl deze wet ogenschijnlijk in strijd is met EU verdragen. Ik was benieuwd of er juristen onder ons of ervaringsdeskundigen zijn die hier meer vanaf weten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Zoals ik al aangaf sta ik erg te kijken van het feit dat een wet als deze bestaat. Ik was dus benieuwd of het zinnig is om te proberen er tegen te verzetten en/of dat iemand dat allicht al eens geprobeerd had.
Met betrekking tot Duitstalige en Franstalige boeken zijn de nodige rechtszaken geweest, allen echter zonder succes.

 

Wat betreft de vraag van Patrick Keizer over het waarom van de vraag van TP, kan ik mij voorstellen dat iedere beginnende én gevestigde boekenverkoper vroeg of laat frontaal tegen deze onzinnige Nationale wetgevingen opbotst. Voor een boekenverkoper lijkt het mij een uitermate zinnige vraag. Ook een ondernemer die gedrukte boeken verkoopt wil graag kunnen concurreren en dat mag bij wet niet.

 

De vaste boekenprijs geldt alleen voor gedrukte boeken, echter niet voor elektronische boeken. Volgens de wetgever is prijsregulering voor elektronische boeken ongewenst, omdat deze de innovatie op de boekenmarkt zou schaden en er een cultureel belang ontbreekt.

 

Hoe krom kan een redenatie zijn?

Wat is het culturele verschil tussen een gedrukt en een elektronisch boekwerk?

Holland op z'n smalst.

 

Een interessante publicatie is hier te vinden: Onderzoek naar de functionaliteit van een vaste prijs voor het e-boek

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemersplein legt de vaste boekenprijs eenvoudig uit. Daar lees ik dat een prijs na een half jaar aangepast en na een jaar vrijgelaten mag worden. Dat geeft toch voldoende prijsinstrumenten als uitgevers dat zouden willen!?

 

Ik zie een overeenkomst met octrooien, maar dan met een veel kortere duur van bescherming van investeringen. Bij elk nieuw papieren boek mag je kennelijk ook een e-boek of luisterboek gratis of aan een gereduceerd tarief leveren. Nog een mooi marketinginstrument. Maar dan moet een markt wel willen...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Free Record Shop in 1997, in 1999. En nog wat beschouwingen daarop.

 

Kruidvat in 2004 en in 2014. En een beschouwing uit 2015.

 

Die vaste boekenprijs is al heel lang een heel interessant onderwerp (zeker in het licht van de mededingingsregulering in Europa) en daar hebben ook heel wat mensen zich mee bemoeid. Dat is ook bij de vraagsteller bekend, want hij kan de zoekmachine gebruiken. Uit opeenvolgende zaken is af te leiden dat de gewenste gratis aandacht makkelijk te krijgen is, door simpelweg een serie dierenboeken onder de vaste prijs aan te bieden en te hopen dat de boekverkopersbond of het Commissariaat voor de Media reageert.

 

Maar hoe verdedig je dan jezelf?

 

Het is best interessant om te zien hoe de boekenbranche gaat beargumenteren dat een vaste prijs de diversiteit bevordert. In de UK is die vaste prijs al even afgeschaft, in andere Europese landen wordt-ie nog gehandhaafd. In Nederland lijkt me tegenactie iets voor Boekenvoordeel, niet voor Bol.com want die vindt zo'n vaste marge luilekkerland. En een goede defensie tegen Amazon.

 

Er kan overigens nog op tal van niveaus geconcurreerd worden, alleen niet op prijs.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Die vaste boekenprijs is al heel lang een heel interessant onderwerp (zeker in het licht van de mededingingsregulering in Europa) en daar hebben ook heel wat mensen zich mee bemoeid. Dat is ook bij de vraagsteller bekend, want hij kan de zoekmachine gebruiken.
Tss ... Het stellen van een vraag (aan hen die het zouden kunnen of moeten weten) is makkelijker dan het zoeken naar een antwoord.

Echter, de jurisprudentie - over welk wettelijk onderwerp dan ook - is niet door een ieder even gemakkelijk te lezen, laat staan te begrijpen.

 

Het antwoord dat TP de zoekmachine kan gebruiken is mijns inziens te kort door de bocht. Als dát het beleid van Higherlevel is dan kunnen de moderators waarschijnlijk op het merendeel van de vragen een slotje zetten met de mededeling 'gebruik maar een zoekmachine!'

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat TP betekent, weet ik niet. De vraagsteller heeft al onderzoek gedaan via Google en is blijkbaar (deels) bekend met eerdere zaken. Het ware aardig geweest als hij had aangegeven wat al onderzocht was, dan hadden we namelijk kunnen aansluiten bij reeds vergaarde kennis.

 

Als je weet dat Free Record Shop en Kruidvat al eerder de vaste boekenprijs aangevochten hebben, zie je dat er al jaren een juridische stoelendans plaatsvindt. Ook op Europees niveau. Daar kun je een mening over hebben, als je niet de middelen hebt om mee te doen aan die stoelendans is de hele discussie een tikkeltje vrijblijvend.

 

Allemaal gelezen en boden allemaal geen antwoord op de vraag of de wet op vaste boekenprijs niet in strijd is met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht en of iemand wel eens geprobeerd heeft het om die reden aan te vechten.

 

En inderdaad, als een antwoord via Google eigenlijk heel makkelijk te vinden is (zoals bij een copyright-vraag elders op het forum) volstaat een simpele link naar dat zoekresultaat. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat TP betekent, weet ik niet.

TP = Topic Starter = vragenteller ... dat had je na 12.959 antwoorden toch wel eens kunnen én moeten weten. Zo niet, gebruik de zoekmachine. 8)

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg het me af Wouter omdat ik in je signature zie dat je een online dierenspeciaalzaak runt. Nu weet ik dat er boeken over dieren worden geschreven en waarschijnlijk verkoop jij die. Maar het is mij niet duidelijk waarom je hier een topic over de vaste boekenprijs begint anders dan een theoretische gedachtewisseling, want ik begrijp ook dat je niet van zins bent om een zaak op te starten. Of is het aandeel boeken dat je verkoopt van zodanige aard dat het de moeite is om je vingers te branden aan een onderwerp waar al heel wat grote jongens op stuk gelopen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg het me af Wouter omdat ik in je signature zie dat je een online dierenspeciaalzaak runt. Nu weet ik dat er boeken over dieren worden geschreven en waarschijnlijk verkoop jij die. Maar het is mij niet duidelijk waarom je hier een topic over de vaste boekenprijs begint anders dan een theoretische gedachtewisseling, want ik begrijp ook dat je niet van zins bent om een zaak op te starten. Of is het aandeel boeken dat je verkoopt van zodanige aard dat het de moeite is om je vingers te branden aan een onderwerp waar al heel wat grote jongens op stuk gelopen zijn?

 

Bedankt voor je uitleg. Ik verkoop inderdaad weinig boeken. Als er wel positief uitgevallen jurisprudentie tegen de WVBP zou zijn hierover, zou een zaak starten allicht wel interessant zijn. Uiteraard niet vanwege commerciële belangen, maar dat hoeft ook niet altijd. Ik kon zelf enkel verouderde zaken vinden hierover. In 2005 is pas de WVBP in werking gegaan en het belangrijkste EU verdrag wat mijns inziens hier een spaak tussen zou kunnen steken pas in 2009. Dus ik was benieuwd of er allicht ondernemers of juristen meelazen die hier ervaring in hadden. Dan kan ik beraden of ik het wil doorzetten. Gezien dat ik nu van een aantal verschillende kanten te horen krijg, dat zo'n zaak vrijwel geen slagingskans heeft en de wet vermoedelijk toch op korte termijn er uit gaat, ga ik sowieso hier verder niets mee doen.

 

Het doel van dit topic was dus proberen te kijken of er ondernemers of juristen hier waren die wel eens getracht hebben om de WVBP aan te vechten met EU verdragen in de hand. Op basis van die ervaringen kan ik dan beslissen of ik er energie in wil steken om ook te proberen om mezelf tegen de WVBP te verzetten.

Link naar reactie
  • 2

Wat TP betekent, weet ik niet.

TP = Topic Starter = vragenteller ... dat had je na 12.959 antwoorden toch wel eens kunnen én moeten weten. Zo niet, gebruik de zoekmachine. 8)

 

Daarom gebruiken we ook TS en geen toiletpaper... ;)

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop inderdaad weinig boeken. Als er wel positief uitgevallen jurisprudentie tegen de WVBP zou zijn hierover, zou een zaak starten allicht wel interessant zijn.
Je hoeft zelf geen zaak te starten. Je kan morgen de boeken in jouw zaak voor de helft van de vaste prijs aanbieden. En dan afwachten wat er gebeurt.

 

Toen Kruidvat dat deed met woordenboeken in 2010, klaagde de Koninklijke Boekverkopersbond bij het Commissariaat voor de Media. Dat op zijn beurt reageerde met de stelling dat er niet gehandhaafd kon worden. Ook de Action heeft gestunt met woordenboeken.

 

Opvallend, want in 2008 werd drogisterij Dirx nog gewaarschuwd voor het wekken van de suggestie dat boeken onder de vaste prijs te koop waren.

 

Het is dus mogelijk dat er niemand wakker ligt van een prijsaanbieding. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Betreffende het vrij verkeer van goederen ... ge(her)ïmporteerde boeken vallen ook onder de Nationale wetgeving. Een landencarousel biedt dus geen ontsnappingsmogelijkheid.

 

Maar je bedrijfje domweg in het buitenland vestigen en vanuit daar naar de klant versturen (ala Proxis) is wel een ontsnappingsmogelijkheid. Dan ben jij immers niet de importeur in NL.

 

 

Zo ook het commissariaat over een andere Belgische verkoper die het assortiment van een Nederlandse boekengroothandel aan Nederlanders verkocht (en waarbij je gewoon per iDeal kon afrekenen):

 

http://www.cvdm.nl/wp-content/uploads/besluiten/10802-handhverz_kbb_inzake_shoppingplaza.pdf

 

Naar het oordeel van het Commissariaat kan Shoppingplaza.be niet worden aangemerkt

als verkoper in de zin van artikel 1, onder h, Wvbp. Nu Shoppingplaza.be niet onder de

reikwijdte van de Wvbp valt, is deze verkoper niet gehouden de vaste boekenprijs toe te

passen en ziet het Commissariaat geen aanleiding om handhavend tegen deze

buitenlandse internetverkoper op te treden. Het verzoek van de KBb om handhavend

tegen Shoppingplaza.be op te treden, wordt dan ook afgewezen.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik kon zelf enkel verouderde zaken vinden hierover. In 2005 is pas de WVBP in werking gegaan en het belangrijkste EU verdrag wat mijns inziens hier een spaak tussen zou kunnen steken pas in 2009.

De vaste boekenprijs in Nederland is inderdaad al veel ouder. Ik ken hem zelf al langer (verplichte kost voor een uitgeversdiploma) van het "Reglement voor het handelsverkeer". Daarin blijkt de vaste boekenprijs al in 1904 te zijn opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kon zelf enkel verouderde zaken vinden hierover. In 2005 is pas de WVBP in werking gegaan en het belangrijkste EU verdrag wat mijns inziens hier een spaak tussen zou kunnen steken pas in 2009.

De vaste boekenprijs in Nederland is inderdaad al veel ouder. Ik ken hem zelf al langer (verplichte kost voor een uitgeversdiploma) van het "Reglement voor het handelsverkeer". Daarin blijkt de vaste boekenprijs al in 1904 te zijn opgenomen.

 

Het is pas sinds 2005 bij wet geregeld. Zie ook:

 

http://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.