• 0

rechten?

Goedemiddag allemaal,

 

ik heb een vraag waar ik mee zit en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

 

Ik heb een product gevonden in de verenigde staten die ik graag, onder een eigen merknaam en eigen productie in China hier in Europa op de markt wil brengen. Het gaat om een simpel product die momenteel alleen te importeren is vanuit de VS waardoor de uiteindelijke verkoopprijs veel te hoog ligt.

 

Ik kan het product in het kort wel verklappen. Het gaat om een plastic zakje met een gripsluiting met hierop een merknaam. (ik noem het zelf altijd een wietzakje). Het zakje is van een bepaalde grootte waardoor het een bepaalde functie krijgt. (ha ha, ik wil niets verraden)

De zakjes zijn in de VS onder een merknaam te koop voor 6,- dollar voor 18 stuks. Dit terwijl de kosten als ik ze zelf laat maken in china rond de 0,03 cent per stuk zijn.

 

Naar mijn idee is het zo dat er geen rechten zitten op een plastic zakje of op de gripsluiting. Alleen de afmeting maakt ze geschikt voor het doel. Ik wil dus ook een plastic zakje op de markt brengen met hetzelfde doel maar dan onder een andere merknaam. (mijn plastic zakje zal qua maat ook nog verschillen van het origineel!)

 

Waar moet ik om denken en waar kan ik tegenaan lopen wat betreft eventuele rechten?

 

Alvast dank voor uw antwoorden.

 

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je gaat wat importeren wat volgens jou niet (meer) beschermd is n.l. standaard gripzakjes. Enige specifieke is een specifiek formaat en een merknaam.

 

Maar dan slaat toch de twijfel toe als je de kostprijs ziet en het gemak waarmee je ze kan laten maken? Ook bij mij overigens want waarom stappen er geen anderen in die markt met vergelijkbare zakjes en iets lagere prijzen? Is het standaard of lijkt het standaard? Bij een specifieke toepassing kan ik me voorstellen dat de kunststof wellicht voorzien is van een coating of meerdere lagen om de barrier eigenschappen te beïnvloeden. Ook zijn er wellicht distributie zaken die spelen. Als er nu een bekend merk is waar iedereen leuk aan verdiend zit de markt helemaal niet te wachten op de "nepper". Ook goed te weten dat je als importeur aansprakelijk bent voor zaken die mogelijk mis kunnen gaan met je product.

 

En altijd bedenken dat als iets te mooi voor woorden lijkt dat ook vaak zo blijkt te zijn. Wat makkelijk lijkt hoeft dat niet te zijn maar je kan natuurlijk ook gewoon de kip/gans met de gouden eieren op het oog hebben en heel snel veel geld verdienen. ;)

 

  • 0

Het product is gemaakt voor de Amerikaanse markt. Het product wordt al geïmporteerd maar voor 18 zakjes betaal je dan 5.99 euro + 1.30 euro verzendkosten. Kostprijs van het zakje is om precies te zijn 0,023 cent exclusief bedrukking. Ik ben nog in afwachting van de drukprijs maar mij is verteld dat dit ongeveer 0,03 cent is. Kostprijs totaal is dus 0,053 cent. Dan kan ik beter concureren dan samenwerken. Wel zijn er overheadkosten voor een website maar het maken daarvan kan ik zelf dus dat scheelt.

  • 0

Men spreekt over bpa en bps vrij plastic maar dat zijn alle gripzakjes dus daar is niks speciaals aan. Nee het gaat puur om een gripzakjes van een bepaalde maat en natuurlijk de merknaam die erop geprint moet worden. Ik heb het uitgezocht en dit bedrijf is de enige die dit product aanbied en dus is er ruimte voor nog een speler in de markt..Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd en wacht deze maar even af.

  • 0

Kostprijs totaal is dus 0,053 cent. Dan kan ik beter concureren dan samenwerken. Wel zijn er overheadkosten voor een website maar het maken daarvan kan ik zelf dus dat scheelt.

Vergeet niet dat je over je verkoopprijs BTW moet afdragen en over de winst inkomstenbelasting moet betalen. Vergis je ook niet in de bedrijfskosten (reclame, website, verzekeringen, boekhouder, verzendkosten van de inkoop, mogelijke invoerheffingen, enzovoort). Zet eens op papier hoeveel zakjes je denkt je te kunnen verkopen en reken dan eens uit hoeveel je daar nu werkelijk aan overhoudt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

  • 0

Je hebt helemaal gelijk Ron. Ik moet wel zeggen dat de inkoopprijs de prijs is die ik betaal aan de Nederlandse importeur van de zakjes. Dat is dus incl invoer en btw. Doel is om het voor erbij te doen. Ik heb een reguliere baan. Het product is sinds kort op de markt ( 1 jaar) en wordt enthousiast ontvangen. Wel vindt men de prijs wat hoog van de huidige aanbieder. En terecht.

 

De kosten zitten in de rol die gemaakt moet worden voor het bedrukken van de zakjes. Indien te hoog is het nog mogelijk om de verzendenveloppe op een unieke manier te bedrukken. De print opzet zakje is niet noodzakelijk voor het doel. De afmeting wel.

 

  • 0

De merknaam is beschermd en men heeft een aanvraag voor een patent. Patent pending. Waarop is onduidelijk.

 

Om met van Gaal te spreken: "Nauw cums ze munkie out of ze sleef". ;D Blijkbaar is er toch iets speciaals aan de zakjes.

 

 

De "originele" Ziploc is van S. C. Johnson. Dus dan is het eerste wat je doet kijken of die iets in deze richting hebben gepatenteerd wat al openbaar is. Bijvoorbeeld via Google patent search. En dan blijkt er best veel te zijn. Ik zou verder willen zoeken naar de specifieke toepassing maar die ken ik niet. Zelf kan je die eenvoudig toevoegen. Vervolgens moet je vaststellen of een of meer patenten ook (gaan) gelden in Nederland.

 

De verkoopprijs is overigens vaak nauwelijks gerelateerd aan de maakprijs, zeker bij merkproducten. Het belangrijkste is dat mensen de prijs willen betalen. Mooie voorbeelden van producten met een ultra lage kostprijs zijn kauwgom en scheermesjes. Daar zijn al veel volgers geweest met goedkope varianten die het toch niet halen door de kracht van de merken.

 

  • 0

Het product is gemaakt voor de Amerikaanse markt. Het product wordt al geïmporteerd maar voor 18 zakjes betaal je dan 5.99 euro + 1.30 euro verzendkosten. Kostprijs van het zakje is om precies te zijn 0,023 cent exclusief bedrukking. Ik ben nog in afwachting van de drukprijs maar mij is verteld dat dit ongeveer 0,03 cent is. Kostprijs totaal is dus 0,053 cent. Dan kan ik beter concureren dan samenwerken. Wel zijn er overheadkosten voor een website maar het maken daarvan kan ik zelf dus dat scheelt.

Zes euro verkoopprijs voor zakjes die één cent per achttien kosten? Dan wil jij het vast wel voor vijf euro doen. ;D

 

Lijkt me een leuke test. In het ergste geval krijg je een brief op hoge poten met bezwaar dat houd snijdt, kun je altijd op dit forum checken. Maar in de tussentijd: gewoon gaan ervoor. In kleine oplage testen. Hoeveel kosten een paar dozen van dat spul?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

 

Zes euro verkoopprijs voor zakjes die één cent per achttien kosten? Dan wil jij het vast wel voor vijf euro doen. ;D

 

Lijkt me een leuke test. In het ergste geval krijg je een brief op hoge poten met bezwaar dat houd snijdt, kun je altijd op dit forum checken. Maar in de tussentijd: gewoon gaan ervoor. In kleine oplage testen. Hoeveel kosten een paar dozen van dat spul?

 

 

;D scherp hoor.

 

Je kan zowel kauwgom als scheermesjes laten maken in China voor weinig en eens dat je gewoon moet testen als de investering haast nihil is. Maar die is niet nihil. Je hebt altijd een minimale order bij bedrukken je zal ook kosten moeten maken om een merk te registreren, een website te bouwen en te adverteren. Dit soort prijzen (3 cent ipv 0,03 cent voor de trage denkers) krijg je niet bij een paar dozen.

 

  • 0
Dit soort prijzen (3 cent ipv 0,03 cent voor de trage denkers) krijg je niet bij een paar dozen.
Misschien kan de vraagsteller nog eens naar zijn komma's kijken dan. ;D

 

We zitten hier op het forum weer tal van theoretische obstakels te bedenken, terwijl de ondernemer ook gewoon aan de slag kan door een kleinschalige test te doen. Lean startup....

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Sorry voor de onduidelijkheid. Het is 0.023 euro per zakje. Dat is iets meer als 2 cent per stuk. Concurrent heeft als verkoopprijs 33 cent. Dat is een enorme marge. Metname voor het doel is de prijs aan de hoge kant. Na wat navraag zou 20 cent een meer acceptabele prijs zijn. De markt is groot voor zowel thuisgebruik alswel in de professionele markt. Wel denk ik dat de professionele markt niet zit te wachten op een merknaam op het zakje. Soms is less more. Dan is het meer de vraag hoe het professioneel te verpakken e.d. Ik ben het helemaal eens dat dit product het prima waard is om een gokje te wagen. De investering is nihil.

  • 0

Als de investering nihil is, is de elke marge oneindig groot, dus zou het dan geen gokje zijn.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I HL-Deelnemer en -Moderator I Ontwerp Gedreven Innovatie Strateeg I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Weet niet waar je het zakje voor gaat gebruiken maar als je naar de markt kijkt lijkt het verpakken van voeding een van de grootste toepassingen. En dan zal je wel aan bepaalde vereisten moeten voldoen. Dat geldt ook voor de inkt die wordt gebruikt omdat die door de wand zou kunnen penetreren. Daarom worden bij veel verpakkingen diverse lagen gebruikt (met onderandere PA). Soms zijn zaken gewoon eenvoudig maar soms lijken ze eenvoudig.

 

  • 0

Dank Hans, ik heb het doorgenomen en de vragen bij de NVWA neergelegd. Wel denk ik dat je iets te moeilijk denkt. Het gripzakje is al jaren een begrip in de keuken om voedsel of iets van dien aard in op te slaan in de koelkast of vriezer. Dit zou dan ook moeten betekenen dat het product gripzak hiervoor jaren geleden al is goedgekeurd en dat de benodigde papieren bij de importeur zouden moeten zijn. Wat de bedrukking heb ik ook de nodige vragen en hierop hoop ik snel antwoord te krijgen van de nvwa.

  • 0

Als jij Sander, kan aantonen dat de verpakking geschikt is voor het bewaren van voedsel door documenten die je krijgt van je leverancier is dat uiteraard voldoende. Bij een Nederlandse importeur zal dat doorgaans niet zo'n groot probleem zijn. Verslagen van de nVWA tonen aan dat heel veel marktpartijen geen idee hebben over relevante wetgeving en daar dus ook niet naar handelen. Dat kan je op een boete komen te staan of in het ergste geval een claim of recall.

 

Dan kan jij vervolgens mogelijk jouw leverancier weer aanspreken maar daar wil je helemaal niet komen. Dus ik denk niet moeilijk maar wel praktisch. Het is vaak een kleine moeite om je goed te informeren. Dat hoort bij het ondernemen, net als kennis over omzetbelasting en het houden van een goede administratie om maar een paar voorbeelden te noemen.

 

Je informeren kost tijd maar het kost veel meer tijd en geld als je later zaken moet corrigeren.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.