"Ik ga met een vriend een handeltje beginnen in machineonderdelen. Maar hoe werkt dat eigenlijk?"
Het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en Alles is 42. Althans, volgens de supercomputer Deep Thought in het boek The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams. Geen gemakkelijke opgave, want de computer had 7,5 miljoen jaar nodig om tot dit antwoord te komen. Wat de ultieme vraag was, liet de schrijver echter onbeantwoord. Gelukkig geeft
daarvoor een aanwijzing:
Der, die, das, wer, wie, was,
wieso, weshalb, warum, wer nicht fragt, bleibt dumm!
Tausend tolle Sachen, die gibt es überall zu seh'n,
manchmal muss man fragen, um sie zu versteh'n!
Je kunt leren door anderen vragen te stellen, maar ook leren door jezelf vragen te stellen. De Sesamstraat methode is een prima manier om een probleemstelling beter te formuleren. Dat is leerzaam voor jezelf en maakt het anderen makkelijker om je te helpen. Door eerst jezelf vanuit verschillende invalshoeken vragen te stellen kun je het probleem beter in kaart krijgen. Deze invalshoeken zijn: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Tussendoor in je handen klappen hoeft niet, maar mag wel.
Deze zes vragen kun je voor allerlei situaties gebruiken en op allerlei onderwerpen toepassen. Het is geen creatieve of probleemoplossende denktechniek maar gaat daar aan vooraf. Als je jezelf deze vragen stelt kom je soms al vanzelf op een antwoord of een denkfout in je redenatie. Ze maken een plaatje compleet en daarom gebruiken sommige journalisten de vragen om te zien of hun verhaal compleet is. Dat zou ook een idee kunnen zijn voor de ondernemers op dit forum, met name starters met een nieuw idee.
Uitgewerkt voor een startende ondernemer zou deze zich bijvoorbeeld af kunnen vragen:
[*]Wie ben jij als persoon, wat zijn je sterke en zwakke punten als ondernemer?
[*]Wat ga jij de markt precies te bieden, wat is de meerwaarde ten opzichte van wat er al is?
[*]Waar bevind jij je, waar bevinden je leveranciers zich en waar ga jij je product/dienst aanbieden?
[*]Wanneer ga jij je product/dienst aanbieden, verkopen en afleveren?
[*]Hoe ga je je product/dienst aanbieden, van reclame tot logistieke aflevering?
[*]Waarom ga je dit doen en waarom denk je dat dit een zinvolle onderneming is?
Dezelfde oefening voor een startende onderneming zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn:
[*]Wie is je potentiële klant, welke kenmerken heeft hij/zij?
[*]Wat is de (potentiële) behoefte van je potentiële klant? Wat is daar al voor?
[*]Waar bevindt je potentiële klant zich fysiek of online en waar zoekt hij?
[*]Wanneer heeft je potentiële klant behoefte en/of wanneer zoekt hij?
[*]Hoe wil je je potentiële klant je product/dienst ontdekken, kopen, geleverd hebben?
[*]Waarom zou de potentiële klant jouw product/dienst kopen en waarom bij jou?
De Sesamstraat methode klinkt misschien niet zo stoer, maar het kan nog kinderachtiger. Bij elk antwoord dat je geeft op bovenstaande vragen kan ik minstens vijf keer doorvragen: Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Wellicht vervelend, maar zo kom je steeds dieper tot de kern van het werkelijke probleem – en daardoor dichterbij de oplossing daarvan. Aan een oppervlakkig antwoord, om er maar van af te zijn, heb je zelf immers het minst. Als je jouw echte kracht met een echte kans in de markt weet te verbinden is je kans op succes en plezier een stuk groter. Dat leer je niet van Harry Mens in Business Class op RTL4.
Natuurlijk, er zijn mensen die zonder enige kennis of vragen een onderneming starten, gewoon omdat het kan. Sommigen daarvan worden per ongeluk nog succesvol ook, zonder ooit maar een plan te schrijven of een cent te lenen. Het is verleidelijk om juist die bijzondere treffers te gebruiken om het nut van zorgvuldige voorbereiding terzijde te schuiven. De realiteit is echter dat zulk succes een uitzondering is. In de professionele wereld kun je niet zonder Sesamstraat en de wijze lessen van Tommie en Ieniemienie.
Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA
Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere
dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ron van der Kolk
Ron van der Kolk
"Ik ga met een vriend een handeltje beginnen in machineonderdelen. Maar hoe werkt dat eigenlijk?"
Het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en Alles is 42. Althans, volgens de supercomputer Deep Thought in het boek The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams. Geen gemakkelijke opgave, want de computer had 7,5 miljoen jaar nodig om tot dit antwoord te komen. Wat de ultieme vraag was, liet de schrijver echter onbeantwoord. Gelukkig geeft
Der, die, das, wer, wie, was,
wieso, weshalb, warum, wer nicht fragt, bleibt dumm!
Tausend tolle Sachen, die gibt es überall zu seh'n,
manchmal muss man fragen, um sie zu versteh'n!
Je kunt leren door anderen vragen te stellen, maar ook leren door jezelf vragen te stellen. De Sesamstraat methode is een prima manier om een probleemstelling beter te formuleren. Dat is leerzaam voor jezelf en maakt het anderen makkelijker om je te helpen. Door eerst jezelf vanuit verschillende invalshoeken vragen te stellen kun je het probleem beter in kaart krijgen. Deze invalshoeken zijn: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Tussendoor in je handen klappen hoeft niet, maar mag wel.
Deze zes vragen kun je voor allerlei situaties gebruiken en op allerlei onderwerpen toepassen. Het is geen creatieve of probleemoplossende denktechniek maar gaat daar aan vooraf. Als je jezelf deze vragen stelt kom je soms al vanzelf op een antwoord of een denkfout in je redenatie. Ze maken een plaatje compleet en daarom gebruiken sommige journalisten de vragen om te zien of hun verhaal compleet is. Dat zou ook een idee kunnen zijn voor de ondernemers op dit forum, met name starters met een nieuw idee.
Uitgewerkt voor een startende ondernemer zou deze zich bijvoorbeeld af kunnen vragen:
[*]Wie ben jij als persoon, wat zijn je sterke en zwakke punten als ondernemer?
[*]Wat ga jij de markt precies te bieden, wat is de meerwaarde ten opzichte van wat er al is?
[*]Waar bevind jij je, waar bevinden je leveranciers zich en waar ga jij je product/dienst aanbieden?
[*]Wanneer ga jij je product/dienst aanbieden, verkopen en afleveren?
[*]Hoe ga je je product/dienst aanbieden, van reclame tot logistieke aflevering?
[*]Waarom ga je dit doen en waarom denk je dat dit een zinvolle onderneming is?
Dezelfde oefening voor een startende onderneming zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn:
[*]Wie is je potentiële klant, welke kenmerken heeft hij/zij?
[*]Wat is de (potentiële) behoefte van je potentiële klant? Wat is daar al voor?
[*]Waar bevindt je potentiële klant zich fysiek of online en waar zoekt hij?
[*]Wanneer heeft je potentiële klant behoefte en/of wanneer zoekt hij?
[*]Hoe wil je je potentiële klant je product/dienst ontdekken, kopen, geleverd hebben?
[*]Waarom zou de potentiële klant jouw product/dienst kopen en waarom bij jou?
De Sesamstraat methode klinkt misschien niet zo stoer, maar het kan nog kinderachtiger. Bij elk antwoord dat je geeft op bovenstaande vragen kan ik minstens vijf keer doorvragen: Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Wellicht vervelend, maar zo kom je steeds dieper tot de kern van het werkelijke probleem – en daardoor dichterbij de oplossing daarvan. Aan een oppervlakkig antwoord, om er maar van af te zijn, heb je zelf immers het minst. Als je jouw echte kracht met een echte kans in de markt weet te verbinden is je kans op succes en plezier een stuk groter. Dat leer je niet van Harry Mens in Business Class op RTL4.
Natuurlijk, er zijn mensen die zonder enige kennis of vragen een onderneming starten, gewoon omdat het kan. Sommigen daarvan worden per ongeluk nog succesvol ook, zonder ooit maar een plan te schrijven of een cent te lenen. Het is verleidelijk om juist die bijzondere treffers te gebruiken om het nut van zorgvuldige voorbereiding terzijde te schuiven. De realiteit is echter dat zulk succes een uitzondering is. In de professionele wereld kun je niet zonder Sesamstraat en de wijze lessen van Tommie en Ieniemienie.
Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA
Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere
dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53739-sesamstraat-42-ondernemen-met-tommie-en-ieniemienie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag