• 0

Nu eenmanszaak, verhuizing voor 3 jaar naar Mauritius

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik jullie advies over het volgende.

 

Sinds 2000 heb ik een eenmanszaak, ik werk als tekstschrijver aan informatieve publicaties (zowel online als offline). Per 1 mei verhuis ik samen met mijn vriend en onze zoon naar Mauritius. Mijn vriend krijgt daar een lokaal contract voor 3 jaar. Ik krijg een verblijfsvergunning en neem deel aan zijn ziektekostenverzekering. Het is de bedoeling dat we na die 3 jaar (of eerder) terugkeren naar Nederland. Wij hebben hier een koopwoning die we zullen verhuren. Ik werk met name online, dus ik verwacht dat mijn opdrachtgevers er geen moeite mee hebben.

 

Het liefst houd ik mijn bedrijf in Nederland aan. Hier zijn ook mijn opdrachtgevers en maak ik mijn kosten. Bovendien loopt alles dan gewoon door, en hoef ik nu niets op te heffen en is er bij terugkomst ook geen gedoe. Naar wat ik heb begrepen moet ik dan in Nederland ingeschreven blijven staan. Dat zou kunnen, maar het liefst schrijf ik me uit en ben ik ook formeel bij mijn vriend en kind op Mauritius.

 

Maar zijn er wellicht ook andere mogelijkheden?

 

Aanvullende info:

+ Ik zou op het adres van mijn ouders als inwoner ingeschreven kunnen blijven staan.

+ Bij verhuur van onze woning aan bekenden kan ik op ons huidige adres ingeschreven blijven staan.

+ Ik huur nu een kantoorruimte in Nederland, wat ik aan zou kunnen houden tegen een schappelijk tarief.

+ Er is een mogelijkheid om een lege bv van mijn vader te gebruiken.

+ Ik heb de komende jaren waarschijnlijk een omzet van ongeveer € 30.000- € 40.000

+ Ik zal meerdere malen per jaar naar Nederland terugkeren.

+ Ik vind het niet erg om in Nederland belasting te blijven betalen.

 

Graag hoor ik jullie advies, ook als dat duurder voor mij lijkt te zijn.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

+ Ik zou op het adres van mijn ouders als inwoner ingeschreven kunnen blijven staan.

+ Bij verhuur van onze woning aan bekenden kan ik op ons huidige adres ingeschreven blijven staan.

Het is niet voldoende een adresje te hebben, je moet er ook daadwerkelijk verblijven. Als je in een jaar tijd langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, moet je jezelf uit laten uitschrijven als ingezetene uit de Basisregistratie Personen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Uit je tekst maak ik echter op dat je eigenlijk wil proberen om een beetje 'onder de radar' te blijven. Gewoon in Nederland geregistreerd blijven staan op alle fronten, zodat het net lijkt als je nooit bent geëmigreerd. Dat gaat waarschijnlijk goed, totdat het fout gaat.

 

+ Ik zou op het adres van mijn ouders als inwoner ingeschreven kunnen blijven staan.

+ Bij verhuur van onze woning aan bekenden kan ik op ons huidige adres ingeschreven blijven staan.

Zoals Ron al aangaf: dat kan niet. Als je minder dan 4 maanden per jaar in Nederland woont, moet je jezelf uitschrijven. Overigens kun je wel een nieuw BSN krijgen, omdat je waarschijnlijk met de Nederlandse overheid te maken blijft houden. Je schrijft je dan namelijk in in het RNI (Register voor Niet-Ingezetenen).

 

Verder moet je even inschrijving in het Basisregister Persoonsgegevens (BRP) los zien van je belastingplicht. Het kan dus zijn dat je wel uitgeschreven bent uit het BRP, maar dat je nog wel belastingplichting bent voor de inkomstenbelasting in het eerste jaar bijvoorbeeld. Voor verschillende regelingen gelden verschillende regelingen en soms bepaalde 'ficties' (bijvoorbeeld de woonplaatsfictie in de inkomstenbelasting of de vestigingsfictie in de vennootschapsbelasting)

 

+ Ik zal meerdere malen per jaar naar Nederland terugkeren.

+ Ik huur nu een kantoorruimte in Nederland, wat ik aan zou kunnen houden tegen een schappelijk tarief.

+ Er is een mogelijkheid om een lege bv van mijn vader te gebruiken.

+ Ik heb de komende jaren waarschijnlijk een omzet van ongeveer € 30.000- € 40.000

Dit zou nog kunnen, vanwege de eerder genoemde vestigingsfictie: "Lichamen opgericht naar Nederlands recht worden volgens de Wet op de vennootschapsbelasting (Vpb) geacht in Nederland te zijn gevestigd." Maar dat gaat dus over Vpb. Voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting kan dus iets anders gelden.

 

Wat is trouwens 'meerdere malen' terugkeren naar Nederland? En hoe lang is dat per keer? En hoe lang zou dat in totaal per jaar zijn? Overigens zegt omzet ook niet zoveel. Je hebt neem ik aan ook nog kosten. Als je vanuit een bv zou gaan ondernemen, dan heb je te maken met gebruikelijk loon (gewoonlijk 44.000 euro per jaar). Je hebt waarschijnlijk ook nog te maken met de verdragen tussen Nederland en Mauritius voor wat betreft de belastingheffing. De BV als werkgever kan misschien op basis daarvan een vrijstelling aanvragen voor inhouden van loonbelasting. Houdt er wel rekening mee dat je dan niet meer verzekerd bent voor de AOW/Anw. Binnen 12 maanden na vertrek kun je je hiervoor alsnog vrijwillig verzekeren.

 

Verder zul je naar de notaris moeten, omdat je uiteraard geen werkzaamheden vanuit de bv mag verrichten die niet zijn vastgelegd.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er nog even over nagedacht. Het is niet mijn expertisegebied, dus het is even hardop denken.

 

Als je opdrachtgevers niet wil vermoeien met een buitenlandse onderneming en buitenlandse bankrekeningen kun je de BV misschien toch als tussenstation gebruiken, maar dan zonder eigenaar van de BV te worden (vanwege alle gedoe dat dit oplevert).

 

Je kunt ten eerste wellicht in dienst gaan bij de BV. Let wel op dat je dan eerst in dienst gaat voor je verhuist en je uitschrijft uit de BRP, want anders krijgt de BV mogelijk gedoe met vergunningen voor het aannemen van buitenlandse werknemers.

 

Een tweede optie is mogelijk het worden van leverancier voor de BV. Je kunt dan mogelijk een bedrijf oprichten in Mauritius, maar alleen de BV heeft dan gedoe met een buitenlandse leverancier en je klanten krijgen gewoon een Nederlandse factuur met een Nederlands rekeningnummer van de BV.

 

Je kunt salaris en je tarief zo aanpassen dat er effectief geen winst in de BV overblijft. In beide gevallen, zoals reeds genoemd, jezelf ervan vergewissen dat je op basis van je verblijfsvergunning überhaupt mag werken in Mauritius en zo ja, of dat ook voor buitenlandse bedrijven mag.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo PrinsRachid,

 

Dankjewel voor de moeite.

Inderdaad zou ik het liefst onder de radar blijven. Maar ik vraag me af of dat lukt, aangezien mijn vriend (en huidig fiscaal partner) en zoon wél uitgeschreven worden uit het register.

 

Wat betreft jouw vragen: in 2017 ben ik er nog tot eind april, en daarna nog 2-3 weken. Dus dan kom ik wel aan de 4 maanden.

In 2018 verwacht ik totaal 2-3 maanden in Nederland te zijn, verdeeld over 3-4 periodes.

Hetzelfde geldt voor 2019. In 2020 keren we halverwege weer terug. Het is ook mogelijk dat we in 2019 halverwege terugkeren, maar dat weten we nu nog niet zeker.

 

Mauritius heeft voor zover ik weet geen belastingverdrag met Nederland.

Ik krijg daar een verblijfsvergunning, en mag officieel niet werken (maar wie weet dat, als ik vanuit huis online voor Nederland werk?).

 

Volgens mijn info zou ik in Mauritius ook een soort eenmanszaak kunnen opzetten, maar dan is inderdaad de vraag hoe mijn opdrachtgevers in Nederland daarmee omgaan. Ik heb het hen nog niet voorgelegd.

Bovendien vind ik het veel gedoe voor die korte periode (zowel het staken van de eenmanszaak hier, het opzetten daar, en dan weer opnieuw starten in Nederland).

 

Hartelijke groet,

Froukje

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn blijkbaar weer een heleboel regels waardoor je eigenlijk helemaal niks meer mag. Regels uit een ander tijdperk. Want de beperking van die verblijfsvergunning was er al voordat mensen online konden werken. En de Nederlandse Staat heeft er helemaal geen last van als je hier factureert en lasten afdraagt.

 

Kun je niet als eenmanszaak ingeschreven blijven in Nederland, terwijl je als bewoner uitgeschreven bent? Dus gewoon ergens een simpel werkkamertje aanhouden en van daaruit elk jaar af-en-toe bij de opdrachtgever op bezoek? En een Nederlands 06-nummer aanhouden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet als eenmanszaak ingeschreven blijven in Nederland, terwijl je als bewoner uitgeschreven bent?

Ja, dat kan, mits de onderneming ook daadwerkelijk in Nederland wordt voortgezet: bijvoorbeeld omdat er personeel in dienst is, of er een (winkel)pand met voorraad etc in Nederland is.

 

Hoofdregel is: er moeten echt werkzaamheden in Nederland worden uitgevoerd. Een kantoortje huren bij Regus met een mobiel nummer is dus niet genoeg: er moet ook daadwerkelijk iemand zitten (de ondernemer of personeel) die werk doet.

 

Regels uit een ander tijdperk

Belastingen zijn al 5.000 jaar "grondgebonden". 50 jaar internet en 10 jaar de mogelijkheid van virtueel overal kunnen werken zullen dat niet direct veranderen...een beetje geduld :)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg daar een verblijfsvergunning, en mag officieel niet werken (maar wie weet dat, als ik vanuit huis online voor Nederland werk?).

 

Als je hier gewoon ingeschreven blijft, en belasting en zorgverzekering blijft betalen, denk ik inderdaad ook niet dat iemand er last van heeft of er achter komt, ondanks dat het wellicht formeel niet volgens de regels is.

 

Je gaf echter ook aan te overwegen vanuit een BV te gaan werken, en opgeven dat die een werknemer in Mauritius heeft, lijkt me dan persoonlijk niet zo heel handig.

Zou me kunnen voorstellen dat dit invloed heeft op de vraag of je wel of niet in Nederland belasting moet betalen, en daardoor aanleiding kan geven om je verhaal te checken.

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet als eenmanszaak ingeschreven blijven in Nederland, terwijl je als bewoner uitgeschreven bent? Dus gewoon ergens een simpel werkkamertje aanhouden en van daaruit elk jaar af-en-toe bij de opdrachtgever op bezoek? En een Nederlands 06-nummer aanhouden?

Dan zou de eenmanszaak ook in Nederland voortgezet moeten worden en dat is hier niet zo. (Oh, Norbert was me voor)

 

Emigratie is fiscaal misschien zelfs te zien als staking van de eenmanszaak (met alle consequenties van dien, zoals verplichte fiscale eindafrekening, ook over de FOR). Voer voor fiscalisten.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Emigratie is fiscaal misschien zelfs te zien als staking van de eenmanszaak (met alle consequenties van dien, zoals verplichte fiscale eindafrekening, ook over de FOR). Voer voor fiscalisten.

 

Yep. Sterker nog: óók bij rechtmatige voortzetting in Nederland heeft emigratie van de eigenaar gevolgen, bijvoorbeeld een conserverende aanslag voor de oudedagsreserve

 

Als je hier gewoon ingeschreven blijft, en belasting en zorgverzekering blijft betalen, denk ik inderdaad ook niet dat iemand er last van heeft of er achter komt, ondanks dat het wellicht formeel niet volgens de regels is.

Het is valsheid in geschrifte, sociale fraude en belastingfraude. Lijkt me niet echt een verstandige keuze.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

In Mauritius mag ze niet werken (vanwege de verblijfsvergunning) en de onderneming in Nederland voorzetten leidt tot valsheid in geschrifte en fraude.

 

De collectieve expertise van dit ondernemersforum leidt dus tot de conclusie dat je op geen enkele manier kan blijven ondernemen. ::)

 

Ik zou voor een soepele interpretatie kiezen, de eenmanszaak vanaf een adres in Nederland voorzetten, netjes alle lasten blijven betalen... en als er dan eens iemand komt zeuren over fraude verwijzen naar dit forum (gefinancierd door de rijksoverheid) waar je eigenlijk alleen maar te horen kreeg wat er allemaal niet mag.

 

Nou is het verdomme al fraude wanneer je belasting betaalt en sociale lasten afdraagt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is valsheid in geschrifte, sociale fraude en belastingfraude.

 

Is dat een uitgemaakte zaak, gezien er voor de verschillende regelingen andere woonplaatsficties kunnen gelden?

Wat de BRP betreft, is de exacte regel verder:

 

Artikel 2.43

1 De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. De aangiftetermijn vangt aan op de vijfde dag voor de dag van vertrek.

 

Vraag me dan toch af hoe het zit als je van te voren niet zeker weet of het bevalt en je er wel of niet >8 maanden zal blijven.

Wat is dan de redelijke verwachting?

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag me dan toch af hoe het zit als je van te voren niet zeker weet of het bevalt en je er wel of niet >8 maanden zal blijven.

Wat is dan de redelijke verwachting?

Dan schrijf je je nu nog niet uit, maar doe je dat na 6-8 maanden.

 

Nou is het verdomme al fraude wanneer je belasting betaalt en sociale lasten afdraagt.

Begrijpelijke en herkenbare reactie, en ook alle begrip daarvoor. Maar Fraude is "bedrog door dingen anders voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn".

Dat je belastingen betaalt en sociale lasten afdraagt in Nederland staat daar los van. Hooguit is er dan geen sprake van belastingfraude in Nederland (maar mogelijk weer wel in Mauritius)

 

 

Edit : @ Froukje. Waarom ga je niet kijken of je toch een (tijdelijke) werkvergunning kan krijgen? Als ik google op het onderwerp lees ik diverse reacties dat dat niet per sé onmogelijk is. Kijk o.a. eens naar deze informatie

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijpelijke en herkenbare reactie, en ook alle begrip daarvoor. Maar Fraude is "bedrog door dingen anders voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn". Dat je belastingen betaalt en sociale lasten afdraagt in Nederland staat daar los van.

Snap ik. Was slechts een uiting van plaatsvervangende frustratie. Het lijkt alsof er geen nette oplossing is. Maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Was slechts een uiting van plaatsvervangende frustratie. Het lijkt alsof er geen nette oplossing is. Maar als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Zie mijn edit hierboven. Ik ben benieuwd of er niet toch gewoon een officiële manier is. En zo niet, dan heb ik er alle begrip voor dat Froukje de werkelijkheid wat verdraait (voorzover iemand op mijn mening zit te wachten)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

In Mauritius mag ze niet werken (vanwege de verblijfsvergunning) en de onderneming in Nederland voorzetten leidt tot valsheid in geschrifte en fraude.

De onderneming daadwerkelijk voortzetten in Nederland niet. Probleem is hier dat een Nederlandse onderneming (tegen de regels van zowel Nederland als Mauritius in) zou worden voortgezet in Mauritius.

 

De collectieve expertise van dit ondernemersforum leidt dus tot de conclusie dat je op geen enkele manier kan blijven ondernemen. ::)

Je kunt op allerlei blijven ondernemen, maar het loopt hier al stuk op het feit dat TS wil werken terwijl ze dat niet mag van de verblijfsvergunning. Dan kun je wel creatieve oplossingen voor de onderneming verzinnen, maar als de onderneemster al niet werken mag, dan houdt het in dit specifieke geval wel een beetje op inderdaad.

 

Dat ik niet een oplossing heb weerhoud me overigens niet van het posten van problemen en risico's. Dat kan negatief zijn, maar draagt hopelijk toch bij aan een completer totaalplaatje.

 

Ik zou voor een soepele interpretatie kiezen, de eenmanszaak vanaf een adres in Nederland voorzetten, netjes alle lasten blijven betalen... en als er dan eens iemand komt zeuren over fraude verwijzen naar dit forum (gefinancierd door de rijksoverheid) waar je eigenlijk alleen maar te horen kreeg wat er allemaal niet mag.

En dan dus ook maar niet uitschrijven uit de BRP?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Edit : @ Froukje. Waarom ga je niet kijken of je toch een (tijdelijke) werkvergunning kan krijgen? Als ik google op het onderwerp lees ik diverse reacties dat dat niet per sé onmogelijk is. Kijk o.a. eens naar deze informatie

 

Vereist volgens de info normaal gesproken echter wel een investering.

 

4. Under the Investment Promotion Act 2006 and Immigration Act, the Occupation Permit is a

combined work and residence permit that allows foreign nationals to work and reside in Mauritius. An

Occupation Permit (OP) may be granted to foreign nationals under the 3 categories: Investor, Selfemployed

and Professional:

• An Investor should make an initial transfer of USD 100,000 or its equivalent in any convertible

foreign currency. The company has to generate an annual turnover exceeding MUR 4 million.

A Self-employed should make an initial transfer of USD 35,000 or its equivalent in any convertible

foreign currency. The business activity should generate an annual income exceeding MUR

600,000.

• A Professional is a foreign national employed in a company based in Mauritius and earning a

monthly salary exceeding MUR 45,000 (or MUR 30,000 for professionals in the ICT Sector).

 

Maar wellicht dat er ter plekke andere afspraken te maken zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Vereist volgens de info normaal gesproken echter wel een investering.

Een "transfer" is meestal geen "investering" maar een overboeking/storting/inbreng.

Je moet de centjes dus wel hebben

 

Verder vallen de eisen zo te lezen mee: het minimale inkomen van MUR 600.000 komt overeen met het Nederlandse minimumloon.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Dat ik niet een oplossing heb weerhoud me overigens niet van het posten van problemen en risico's. Dat kan negatief zijn, maar draagt hopelijk toch bij aan een completer totaalplaatje.
Als het totaalplaatje weer eens een symfonie van problemen en risico's blijkt te zijn, mag het orkest verrijkt worden met een paar dwarsfluiters. Het kan niet zo zijn dat ondernemers hun onderneming moeten staken omdat regulering het ondernemen onmogelijk maakt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tot zover erg bedankt voor alle begrip en reacties.

 

Inderdaad is het niet wat ik het liefst zou willen horen, maar het is wel goed om op de risico's gewezen te worden. Het staken van mijn onderneming hier en het opzetten van iets in Mauritius lijkt vooralsnog de beste optie, als ik het zo lees.

 

Op geschikte regelgeving voor wereldburgers zullen we nog te lang moeten wachten, ben ik bang.

 

Mocht iemand nog aanvullingen of meer informatie hebben, dan houd ik me aanbevolen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Froukje,

 

Even een andere invalshoek. Wil je per se vanuit een eenmanszaak blijven werken of ken je misschien een ondernemer (bijv een familielid dat je goed kent en vertrouwt!) met een dienst die jou aanvult - bijvoorbeeld een vormgever, webbouwer oid - met wie je je bedrijf tijdelijk zou kunnen samenvoegen?

 

En dan aan de experts de vraag of je wel mede-eigenaar van een vof, maatschap of coöperatie mag zijn als je enkele jaren in het buitenland woont.

 

Karen (helemaal niet jaloers... ;))

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.