• 0

Beginners fiscale vragen over oprichting, declareren, facturen, boekhouden, etc.

Ik wilde geen 6 aparte topics maken met mijn beginnersvragen, dus heb ze maar samengevoegd tot 1 topic.

 

[*]Kan ik nog declaraties doen van dingen die ik al gekocht heb voor de oprichting van mijn eenmanszaak? Dus mijn iPhone, Macbook, e-Reader die ik in voor de oprichting heb gekocht?

[*]Klopt het dat het btw-percentage van de verzendkosten altijd gelijk is aan het btw-percentage van de producten zelf?

[*]Kan ik facturen enigszins flexibel inboeken met andere datums? Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Ik heb namelijk mijn bedrijf opgericht in december 2016 en veel kosten gemaakt, maar ik heb geen winst om daar tegen af te zetten. Terwijl ik in 2017 juist wel erg veel winst verwacht.

[*]Kan ik investeren via mijn ZZP-eenmanszaak en passief inkomen opbouwen? Dat zou bij een BV kunnen en dan hoef je niet eerst 52% belasting te betalen om aandelen te kopen en opnieuw belasting over de winst op te betalen.

[*]Kan ik de 1e 2 weken hotel declareren voordat ik een eigen woning heb gevonden?

[*]Is een boekhouder aan te raden? Ik heb nog allemaal beginnersvragen, omdat ik net begin en alles wil weten, al leer ik over het algemeen wel snel. De facturering en declaraties doe ik sowieso zelf in Acumulus.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste candy1,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Heb je het Handboek Ondernemen al gelezen?

 

En onze zoekfunctie [Doorzoek het forum][zoek] rechtsbovenaan de site al ontdekt?

 

Advies van of ondersteuning door een boekhouder is altijd aan te raden als je daar budget voor hebt. Soms is of lijkt dat zelfs noodzakelijk. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

 

Ik heb het "Handboek Ondernemen 2016" gedownload en "Leve de ZZP'er" gekocht.

 

Ik moet ze allebei inderdaad nog doornemen, maar ik moet binnenkort verhuizen en aan mijn eerste ZZP-opdracht beginnen, vandaar dat ik dat nog niet gedaan heb.

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde geen 6 aparte topics maken met mijn beginnersvragen, dus heb ze maar samengevoegd tot 1 topic.

 

[*]Kan ik nog declaraties doen van dingen die ik al gekocht heb voor de oprichting van mijn eenmanszaak? Dus mijn iPhone, Macbook, e-Reader die ik in voor de oprichting heb gekocht?

Ja, maar houd rekening met prive gebruik.

Gemengd gebruik

[*]Klopt het dat het btw-percentage van de verzendkosten altijd gelijk is aan het btw-percentage van de producten zelf?

Bezorgkosten

[*]Kan ik facturen enigszins flexibel inboeken met andere datums? Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Ik heb namelijk mijn bedrijf opgericht in december 2016 en veel kosten gemaakt, maar ik heb geen winst om daar tegen af te zetten. Terwijl ik in 2017 juist wel erg veel winst verwacht.

Nee, Je moet kosten en baten aan de desbetreffende jaren toerekenen.

"Flexibel" inboeken van datums is niet toegestaan dat is fraude.

Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen :).

[*]Kan ik investeren via mijn ZZP-eenmanszaak en passief inkomen opbouwen? Dat zou bij een BV kunnen en dan hoef je niet eerst 52% belasting te betalen om aandelen te kopen en opnieuw belasting over de winst op te betalen.

Geen idee wat je hier mee bedoelt maar je kan later een eenmanszaak geruisloos inbrengen in een BV.

Vraag een belastingadviseur om hulp als het zover is.

[*]Kan ik de 1e 2 weken hotel declareren voordat ik een eigen woning heb gevonden?

Wat is het zakelijk motief? Had je dit niet gedaan als je geen onderneming had?

[*]Is een boekhouder aan te raden? Ik heb nog allemaal beginnersvragen, omdat ik net begin en alles wil weten, al leer ik over het algemeen wel snel. De facturering en declaraties doe ik sowieso zelf in Acumulus.

JA , en gezien het bovenstaande zou ik vragen om de boekhouding de eerste maand samen te doen.

 

Vriendelijke groet.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Je mag niet "flexibel" omgaan met data. Wat je wel kan doen is bekijken of de kosten ook betrekking hebben op volgende jaren. Zijn het abonnementen die ook betrekking hebben op 2017 dan mag je dat deel doorschuiven naar 2017. Zijn het investeringen (ook onder de €450) dan zou je ze ook kunnen activeren op de balans om ze zo over meerdere jaren af te schrijven. Als starter mag je bij de meeste investeringen zelf bepalen hoeveel je dan in welk jaar afschrijft.

Als ook bovenstaande geen optie is dan heb je nog de optie als de aangiften IB over de betreffende jaren eenmaal definitief zijn om dan een verzoek tot middeling van de inkomens in te dienen bij de belastingdienst.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste candy,

 

Easy does it heeft al antwoord gegeven op je vragen, ik sluit me dan ook volledig bij zijn antwoorden aan!

 

Ik vermoed dat je met:

 

[*]Kan ik investeren via mijn ZZP-eenmanszaak en passief inkomen opbouwen? Dat zou bij een BV kunnen en dan hoef je niet eerst 52% belasting te betalen om aandelen te kopen en opnieuw belasting over de winst op te betalen.

doelt op het opbouwen van reserves, zodat je deze niet uit hoeft te keren. Met het gevolg dat je er dus geen IB over hoeft te betalen. Helaas is dat niet van toepassing en zul je moeten afrekenen over je winsten.

 

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

Je mag niet "flexibel" omgaan met data. Wat je wel kan doen is bekijken of de kosten ook betrekking hebben op volgende jaren. Zijn het abonnementen die ook betrekking hebben op 2017 dan mag je dat deel doorschuiven naar 2017. Zijn het investeringen (ook onder de €450) dan zou je ze ook kunnen activeren op de balans om ze zo over meerdere jaren af te schrijven. Als starter mag je bij de meeste investeringen zelf bepalen hoeveel je dan in welk jaar afschrijft.

Als ook bovenstaande geen optie is dan heb je nog de optie als de aangiften IB over de betreffende jaren eenmaal definitief zijn om dan een verzoek tot middeling van de inkomens in te dienen bij de belastingdienst.

Even voor de goede orde: er zijn nu 4 mogelijkheden. Boven/onder 450 en mag wel/niet.

- de € 450-grens is met name van belang bij de investeringsregelingen

 

- onder de 450 mág je kosten in één keer aftrekken

- maar dat hoeft niet, onder de 450 maar wel echt een middel dat langer meegaat mag je het ook activeren

 

- boven de 450 : als ik het goed lees ben je dan, mits de aangeschafte zaak ook langer dan een jaar mee gaat, verplicht om te activeren. Dat was best nog even zoeken op site BD, maar onder hun definitie van een bedrijfsmiddel staat:

"Zaak die u in uw onderneming gebruikt en die u niet hebt aangekocht om te verkopen. Op de meeste bedrijfsmiddelen moet worden afgeschreven, behalve als het bedrijfsmiddel minder dan € 450 heeft gekost."

Maar een starter mag willekeurig afschrijven en het dan toch in een keer ten laste van de winst brengen.

 

Link naar reactie
  • 0

- boven de 450 : als ik het goed lees ben je dan, mits de aangeschafte zaak ook langer dan een jaar mee gaat, verplicht om te activeren. Dat was best nog even zoeken op site BD, maar onder hun definitie van een bedrijfsmiddel staat:

"Zaak die u in uw onderneming gebruikt en die u niet hebt aangekocht om te verkopen. Op de meeste bedrijfsmiddelen moet worden afgeschreven, behalve als het bedrijfsmiddel minder dan € 450 heeft gekost."

Maar een starter mag willekeurig afschrijven en het dan toch in een keer ten laste van de winst brengen.

 

Dit is toch een gewaagde uitspraak al zeg ik het zelf.

Om willekeurig te mogen afschrijven dien je weliswaar starter te zijn, maar ook aan de voorwaarden van de startersaftrek en daarmee aan de voorwaarden van de zelfstandigenaftrek te voldoen.

Candy zal dus aan het urencriterium moeten voldoen van 1225 uur per jaar om willekeurig te mogen afschrijven

 

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij aan bij Highio. Dit soort beginnersvragen horen m.i. hier niet thuis, een cursus boekhouden kun je niet via HL volgen. Bovendien geldt er een regel dat een vraagsteller eerst laat zien de nodige moeite te hebben gedaan om zelf het antwoord te vinden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Realist schreef: Maar een starter mag willekeurig afschrijven en het dan toch in een keer ten laste van de winst brengen.

 

6f schreef; Dit is toch een gewaagde uitspraak al zeg ik het zelf.

Om willekeurig te mogen afschrijven dien je weliswaar starter te zijn, maar ook aan de voorwaarden van de startersaftrek en daarmee aan de voorwaarden van de zelfstandigenaftrek te voldoen.

Candy zal dus aan het urencriterium moeten voldoen van 1225 uur per jaar om willekeurig te mogen afschrijven

 

had ik daar in dit specifieke geval dan niet van mogen uitgaan dan?:

Candy schreef: Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Ik heb namelijk mijn bedrijf opgericht in december 2016 en veel kosten gemaakt, maar ik heb geen winst om daar tegen af te zetten. Terwijl ik in 2017 juist wel erg veel winst verwacht.

 

Link naar reactie
  • 0

had ik daar in dit specifieke geval dan niet van mogen uitgaan dan?:

Candy schreef: Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Ik heb namelijk mijn bedrijf opgericht in december 2016 en veel kosten gemaakt, maar ik heb geen winst om daar tegen af te zetten. Terwijl ik in 2017 juist wel erg veel winst verwacht.

 

 

Ja is wel aannemelijk eigenlijk!

Ik dacht: 1 maand = 30k

dus 4 maanden werk zal 120k opleveren, kan niet voldoen aan urencriterium

 

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij aan bij Highio. Dit soort beginnersvragen horen m.i. hier niet thuis, een cursus boekhouden kun je niet via HL volgen. Bovendien geldt er een regel dat een vraagsteller eerst laat zien de nodige moeite te hebben gedaan om zelf het antwoord te vinden.

3 en 4 zijn wel redelijke beginnersvragen, waarbij vraag 4 weergeeft dat er niet helemaal begrepen wordt wat een EMZ is.

Maar 1,2 en 5 zijn hele normale vragen die we hier ook al eens eerder langs hebben zien komen hoor.

Link naar reactie
  • 0

Kan ik facturen enigszins flexibel inboeken met andere datums? Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei.

Bij sterk wisselende inkomens kun je ook nog inkomstenbelasting middelen over drie aaneengesloten kalenderjaren.

Als ook bovenstaande geen optie is dan heb je nog de optie als de aangiften IB over de betreffende jaren eenmaal definitief zijn om dan een verzoek tot middeling van de inkomens in te dienen bij de belastingdienst.

 

Hi,

 

OK middeling is vermeld maar denk eerst eens aan verliesverrekening :) .

Verliesverrekening

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

[*]Kan ik facturen enigszins flexibel inboeken met andere datums? Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Ik heb namelijk mijn bedrijf opgericht in december 2016 en veel kosten gemaakt, maar ik heb geen winst om daar tegen af te zetten. Terwijl ik in 2017 juist wel erg veel winst verwacht.

 

Volgende keer je bedrijf dus niet in december starten. ;D

 

Waar je nog wel enigszins ruimte hebt, is wanneer je je eigen facturen verstuurt. Als jij in december levert, moet je je factuur voor de 15e van de volgende maand (januari) versturen. Dat kan dus zowel in december als januari.

 

Voor jou is dat helaas mosterd naar de maaltijd.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

[*]Kan ik facturen enigszins flexibel inboeken met andere datums? Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Ik heb namelijk mijn bedrijf opgericht in december 2016 en veel kosten gemaakt, maar ik heb geen winst om daar tegen af te zetten. Terwijl ik in 2017 juist wel erg veel winst verwacht.

 

Waar je nog wel enigszins ruimte hebt, is wanneer je je eigen facturen verstuurt. Als jij in december levert, moet je je factuur voor de 15e van de volgende maand (januari) versturen. Dat kan dus zowel in december als januari.

 

 

Hallo,

 

Alleen als je omzet december in januari factureert verandert je jaarwinst niet.

Je moet de post toch meenemen.

Alleen de BTW afdracht is gekoppeld aan de factuurdatum.

Hetzelfde geldt voor kosten.

 

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.