Ga naar inhoud

Boek uitbrengen (kookrecepten)

Geplaatst:

Rein

Vraagje,

 

Mijn moeder heeft een boekje geschreven met allemaal kook recepten.

Dit zijn speciale recepten voor mensen die willen afvallen. Ik heb zelf het boekje gelezen. Helemaal top, bordevol leuke tips.

 

Als je het boekje op de markt wil brengen, hoe werkt dat dan met bijvoorbeeld een uitgever ? Wat kunnen de kosten zijn ?

 

Iemand tips?

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Featured Replies

Geplaatst:

Rikkert Walbeek

Kijk een op http://www.bergboek.nl/

Bij deze club kun je heel makkelijk je eigen boek uitgeven.

 

Succes!

Geplaatst:

Nico Schouten

Misschien heb je hier iets aan :

Geef je boek uit

 

Freemusketeers

 

Suc6

 

EDIT

Link toegevoegd

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

toppie. ga ik zeker doen

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

 

Zeker ook wel een antwoord op mijn vraag. Ze wil er ook graag wat aan verdienen. Dus alle tips zijn welkom

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Josina

Laat even weten wanneer het uitkomt.

Ik houd van lekker eten maar er moet wel een pondje af. ;D

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

 

Zal ik zeker doen. Ken het probleem.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Van Oo

Die link van Bergboek is niet interessant, tenzij je slechts een paar unieke exemplaren voor familie/kennissen wilt.

 

Wat Geefjeboekuit.nl betreft, dat weet ik eigenlijk niet. Ik miste wel een aantal dingen. Ik zag niet hoe distributie wordt geregeld. Er bleef me veel onduidelijk... en ik moet toegeven dat ik het teveel vond om zo even door te lezen. :-[

 

Wat wil je met het boek gaan doen? Is het de bedoeling dat het in de winkels komt te liggen? Zo ja, hou dan rekening met onderstaande:

 

De kosten:

- (Eind)redactie, de tekst moet wel foutloos zijn natuurlijk.

- Hoe zit het met fotografie, het gebruik van beeldmateriaal?

- Vormgeving en prepress (drukklaar maken).

- Materiaalkosten (papiersoort van binnenwerk en omslag).

- Drukproeven.

- Drukken, snijden, inbinden en overige afwerking.

- Distributie.

 

In het algemeen geldt: hoe meer je drukt, hoe goedkoper de kosten per boek zullen zijn. Het maakt wat kosten betreft niet eens zo gek veel uit of je er 100 of 1000 laat drukken. Het verschil zit 'm dan in de extra materiaalkosten. De kosten die er echt toe doen zijn de kosten voorafgaand aan het drukken. Redactie, vormgeving en drukklaar maken. Dat zijn de vaste en voornaamste kosten.

 

Ik zou als ik jou was eerst twee dingen doen:

- Je kunt het beste een aantal drukkerijen om een offerte vragen. Vermeld wat het aantal pagina's wordt, kleurgebruik of niet, materiaal en afwerking van de omslag, kijk welke fomaten ze kunnen leveren.

- Distributie kun je laten verzorgen door distributiebedrijven (hoe verrassend :) ). Maar je kunt ook bij een aantal boekhandels in de regio vragen of ze je boeken willen verkopen. Dan spreek je af dat ze een bepaald percentage per verkocht boek krijgen. Dit is de goedkoopste wijze van distributie, omdat je het zelf doet. Vraag van tevoren wel of boekwinkels interesse hebben. Anders zit je opgescheept met allemaal exemplaren die je niet af kunt zetten. En dat is nu ook weer niet de bedoeling. Wellicht kun je ook met andere winkels in zee. Van mijn part de sportschool die ze op de balie legt... gebruik je fantasie.

 

Succes

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

 

Het is een commercieel verhaal. Mijn moeder wil dat boek in de winkels hebben liggen. Alleen: Het budget is niet onwijs groot om er grote campagne omheen te bouwen. Ze is wel bereid stad en land af te reizen om het boek in de winkels te krijgen. Ik heb ooit een keertje een cd uitgebracht. Toen ben ik alle disco's afgegaan om hem te promoten. Het lukte ook nog. Kwam na een jaar promoten bij een label terecht. Ik had geluk dat die label het interessant genoeg vond. Uiteindelijk kwam ik in de mega top 100 op plaats 21 terecht. Jeugd sentiment!!!

 

- Mijn moeder heeft Nederlands gestudeerd. De tekst is wel foutloos.

- We gebruiken geen foto's.

- De rest moet nog verzorgd worden.

 

We zijn bereid er alles aan te doen om het tot een succes te maken.

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Uiteindelijk kwam ik in de mega top 100 op plaats 21 terecht. Jeugd sentiment!!!

Off-topic: ik ben wel érg benieuwd met welk nummer en onder welke naam! :D

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

PSV is er kampioen mee geworden. Liberté. Gezellig stampen voor het hele gezin.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Lachen dat je die plaat gemaakt hebt, een erg grote hit die nog vaak voorbijkomt in voetbalstadions en discotheken! :)

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

 

Ik weet het. Krijg per week nog minimaal 5 sms. "Ik heb je plaat gehoord"

 

en dat al 4 jaar lang. Ha Ha

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Van Oo

 

Het is een commercieel verhaal. Mijn moeder wil dat boek in de winkels hebben liggen. Alleen: Het budget is niet onwijs groot om er grote campagne omheen te bouwen. Ze is wel bereid stad en land af te reizen om het boek in de winkels te krijgen. Ik heb ooit een keertje een cd uitgebracht. Toen ben ik alle disco's afgegaan om hem te promoten. Het lukte ook nog. Kwam na een jaar promoten bij een label terecht. Ik had geluk dat die label het interessant genoeg vond. Uiteindelijk kwam ik in de mega top 100 op plaats 21 terecht. Jeugd sentiment!!!

 

- Mijn moeder heeft Nederlands gestudeerd. De tekst is wel foutloos.

- We gebruiken geen foto's.

- De rest moet nog verzorgd worden.

 

We zijn bereid er alles aan te doen om het tot een succes te maken.

 

 

<== Als je nog vragen hebt kun je me mailen. Zelf heb ik nog nooit een boek uitgegeven, maar ik weet wel hoe het in elkaar steekt. :)

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

Toppie. zal ik zeker doen.

 

Mijn moeder zit op dit moment in het buitenland. Zodra ze terug komt gaan we aan de slag.

 

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Karen

Hallo Reinout,

 

Mijn ervaring is dat de beste manier om een boek in de winkel te krijgen en er veel exemplaren van te verkopen via een professionele uitgeverij is.

 

Ik heb mijn eerste drie boeken zelf uitgegeven en via een vertegenwoordiger (zo heet dat echt nog) aan boekhandels laten slijten. Ik ben er toen achter gekomen dat het erg moeilijk is een boek van een nieuwe/onbekende schrijver (ik neem aan dat je moeder niet al meer boeken op haar naam heeft staan) met fatsoenlijke aantallen in de winkel te krijgen. Er worden per jaar in Nederland vele duizenden boeken uitgegeven en boekwinkels hebben niet voldoende kasten en tafels om die allemaal tentoon te spreiden. Daarnaast kopen boekhandels de boeken in en moeten dan bij ieder boek maar hopen dat het verkoopt. Die kopen dus heeeel voorzichtig in en dat doen ze stukken makkelijker bij uitgevers waar ze goede ervaringen mee hebben, dan bij mensen die hun eerste boek zelf uitgeven.

 

Als het je moeder lukt een uitgever bereid te vinden haar boek uit te geven, neemt die alle kosten en investeringen voor zijn rekening en zorgt voor eindredactie, opmaak, drukwerk en distributie. Ze krijgt eventueel zelfs een niet terugvorderbaar voorschot op haar royalties (da's wat een schrijver verdient aan zijn/haar boeken). Besef wel dat serieus geld verdienen met het schrijven van boeken slechts voor weinigen is weggelegd. Het overgrote deel van de schrijvers verdient er bijna niets aan en een aanzienlijke groep ziet hun geesteskind in de Ramsj verdwijnen (da's vaktaal voor goedkoop lozen via de Slegte, witte boekhandels etc). Bij boeken geldt de bekende 80-20 regel zeker ook.

 

Toen ik op zoek was naar een uitgever (wil niet meer zelf uitgeven) heb ik gewoon in een grote boekhandel op de desbetreffende afdeling gevraagd bij welke uitgever ik het best kon zitten voor mijn soort boeken. Vervolgens heb ik bedacht waarom ik als schrijver interessant was voor die uitgever en een afspraak versierd.

Ik adviseer je moeder hetzelfde te doen en bij het telefoontje ook te melden wie hun als de uitgever voor haar boek heeft aanbevolen. Ze zal wellicht gevraagd worden haar manuscript op te sturen.

 

Houd er bij het benaderen van uitgevers rekening mee dat zij slechts twee maal per jaar, in september en in januari, tijdens een aantal beursdagen hun toekomstige boeken aanbieden aan de boekwinkels. Daaraan voorafgaand maken ze een folder die ze rondsturen. Als je moeder nog in de septemberfolder mee wil (en voor de feestdagen in de winkel), moet ze wellicht opschieten met het benaderen van uitgevers.

 

Als het lukt een uitgever te vinden, begint het werk van de auteur wat mij betreft pas. Als je de moeite neemt een boek te schrijven en te laten uit te geven, wil je natuurlijk ook dat het goed verkoopt. Redactionele aandacht in kranten en bladen is dan het toverwoord. Die moet je zelf gaan regelen, want daar zijn uitgevers over het algemeen geen sterren in. Ik kan me wel een aantal bladen indenken die wat recepten willen plaatsen of een artikeltje over het boek zouden willen schrijven. Jij vast ook wel.

Wat je ook kunt doen is op zoek gaan naar een bedrijf dat het leuk vindt het boek als relatiegeschenk weg te geven. Dat zorgt voor een gegarandeerde afzet van een deel van de eerste druk en ook voor grotere bekendheid van het boek.

 

Succes met het boek en noteer mij maar vast voor een exemplaar in de voorverkoop. :)

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

Dank voor je tijd Karin. Heb het aandachtig doorgelezen. Goede info

 

Thanks

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Ties [r.i.p.]

Hoi Karen,

 

Voor wat betreft de complimenten sluit ik me bij Reinout aan. Ik ben ook bezig met het schrijven van een boek. Mijn HL-columns vormen de kern van dit boek. Heb nog geen titel, denk aan "Financiering van een groeiend bedrijf".

 

Wat is je ervaring met het Internet bij het uitgeven van een boek al dan niet met behulp van een uitgever.

 

Alvast bedankt voor je input.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

 

Ik kijk met Ties mee.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

msteer

Redactionele aandacht in kranten en bladen is dan het toverwoord. Die moet je zelf gaan regelen, want daar zijn uitgevers over het algemeen geen sterren in. Ik kan me wel een aantal bladen indenken die wat recepten willen plaatsen of een artikeltje over het boek zouden willen schrijven. Jij vast ook wel.

 

mijn partner is culinair redactrice en schrijft o.a. over nieuwe kookboeken voor diverse titels. je kunt altijd een recensie-exemplaar toesturen. zie www.iligi.nl voor naw-gegevens.

Geplaatst:

Rein

  • Auteur

 

Top dank je. Voor alle forum lezers. Willen jullie niet teveel tips geven. Anders blijft er weinig meer te ondernemen ;)

 

Ha Ha

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Afgelopen herfst heb ik een biografie van mijn vader (kunstenaar, en een van de weinigen die ruim enkel van de kunst kunnen leven) uitgegeven in eigen beheer. In eigen beheer omdat zijn klanten puur de doelgroep vormen.

 

Pluim: medewerkers hebben moeten leren werken met een Mac (wel een mooi apparaat overigens met breedbeeld) en met Quark Xpress omdat de drukkerij die ik gekozen had dit wenste. Op Linux was The Gimp geen probleem om de 300 afbeeldingen te bewerken op kleur en grijswaarde. Toch een deel OSS.

 

Bij deze uitgave is bewust gekozen om geen gebruik te maken van een (kunst)uitgeverij omdat mijn vader onafhankelijk wenst te blijven. (Vaders.....)

 

De directe drukkosten en kosten voor het mooi binden (zonder opmaak omdat dit door mijn medewerkers heb laten doen) voor 1,500 boeken waren 32,000 euro.

 

Niet echt goedkoop, maar het resultaat is wel een >A4 boek van 138 pagina's met afbeeldingen van de hoogst mogelijke kwaliteit.

 

We zijn best wel een beetje trots op het resulaat.....

Geplaatst:

Karen

Hallo Ties, Reinout en de rest,

 

Ik ben even een paar dagen druk dus een reactie over internet volgt later, wat ik julie tot die tijd niet wil onthouden is een boek dat ik laatst tegenkwam.

 

Het heet 'Hoe schrijf ik een boek', is van JW van de Wetering en Roy Martina en is te koop bij oa Bol.com. Ik heb het niet gelezen, maar het gaat over allerlei zaken die komen kijken bij het schrijven van een boek. Inhoud, opbouw, taalgebruik, maar ook de wegen die je moet bewandelen om het gepubliceerd te krijgen.

Misschien een leuk verlaat moederdagkadootje voor je moeder, Reinout? ::)

Of een vervroegd vaderdagcadeautje voor jezelf, Ties? ;D

 

Groeten en veel schrijfplezier gewenst.

 

Karen

 

PS: Gooz, ik kan me het standpunt van je vader erg goed indenken. Als je een boek wilt waarbij beeldmateriaal essentieel is en je zelf de beste afzetkanalen hebt en kent, zou ik het ook weer zelf doen.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Geplaatst:

TwaBla

 

Alternatieve kanalen zijn Blokker, Hema en Kruidvat. Ook kun je denken aan promotioneel gebruik: er gaan met Blue Band (via Blokker) of AH soms enorme hoeveelheden boeken de markt in. Soms doen kranten- of bladenuitgevers exclusieve aanbiedingen. Speciaal voor de lezers van Viva!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Nico Schouten

Of de actie "koken met higherlevel". ;D

 

Hoe bekokstof ik een business plan

Een uitgekookt finacieringsplan.

Gekruide marketing

Panklare innovatie

 

 

Geplaatst:

Karen

Hallo Ties ea,

 

Hierbij de nog beloofde reactie over wat internet mijns inziens kan betekenen voor een boek.

 

Internet kun je voor boeken op 2 manieren inzetten; als verkoopkanaal en als promotiekanaal. Met de eerste heb ik minder goede ervaringen dan met de tweede.

 

Mijn vorige boeken heb ik gedurende enkele jaren naast de boekhandel ook via mijn eigen website verkocht. Dat ging dan om tientallen stuks per maand en was een enorm gedoe met facturen en versturen. Ook omdat mensen bij internetverkopen levering binnen enkele dagen verwachten en ik dus iedere week enveloppen zat te vullen en nog regelmatig ongeduldige mailtjes ontving.

 

Omdat ik geen 'gedoe' meer wilde (en wil), heb ik bij mijn meest recente boek ervoor gekozen om zelf geen boeken meer te verkopen, maar internet wel in te zetten voor de promotie.

Van mijn nieuwste boek, schat ik dat minder dan 25% via internetboekhandels is verkocht. Dat er volgens diezelfde schatting toch al een goeie 1000 boeken via internetboekhandels zijn verkocht, heeft deels te maken met het feit dat ik voor het boek een speciale website heb gemaakt en die redelijk vaak bijwerk. Ik verwijs bezoekers op die website naar managementboek.nl en weet dat het boek daar ronduit goed loopt.

 

Dus promotie van een boek via internet werkt voor mij, maar ik denk wel dat de meeste sitebezoekers op internet zijn gaan zoeken nadat ze in gedrukte media iets hebben gelezen over Calimeromarketing (term of boek). Ik zal me daarom ook bij volgende boeken blijven focusssen op promotie en verkoop via zowel traditionele kanalen als internet. Wat mij betreft is het geen of/of, maar een en/en verhaal. Ik zou nooit al mijn energie stoppen in een boek voor de Nederlandse markt dat alleen via internet verkrijgbaar is, omdat je die inspanning volgens mij nog steeds niet kunt terugverdienen. Maar internet is zeker voor kleine ondernemers of projecten zoals een boek, wel een fantastisch promotiekanaal.

 

Ties, met betrekking tot het boek dat jij aan het schrijven bent nog even dit: Ik weet van mijn uitgever en een collega-schrijver dat uitgevers weinig interesse hebben in bundelingen van columns. Die verkopen over het algemeen niet goed genoeg om het de inspanningen en financieel risico waard te laten zijn. Als je de columns gebruikt als basis voor je hoofdstukken en er een logisch verhaal van kunt maken, heb je meer kans bij uitgevers. Bedenk daarnaast dat uitgevers kijken naar de potentiële doelgroep en het formaat daarvan. Een boek met als titel 'financiering van een groeiend bedrijf' lijkt mij een kleine doelgroep te hebben. Misschien dat je door er ook onderdelen in te zetten voor starters je doelgroep kunt vergroten. tis maar een suggestie.

 

Succes ermee.

 

Karen

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.