• 0

Startend zzp-er, wat mis ik nog?

Ik ben sinds kort als zzp-er gestart, maar loop toch tegen een aantal onduidelijkheden aan en heb het idee dat ik nog handigheidjes misloop. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen door uitleg en/of andere handige tips.

 

1) Welke verzekeringen raden jullie mij aan te nemen als zzp-er?

2) Ik wil een graag een auto aanschaffen maar kom er maar niet uit wat nou precies het voordeligste voor mij uitpakt. Het wordt een tweedehands 3-deurs en rijdt zo'n 20.000km per jaar zakelijk en ongeveer 5000km prive.

3) De belastingaangifte voor het kalenderjaar 2017, zou ik daarbij al gebruik maken van het belastingvoordeel 'startersaftrek' (€7.280,-) wanneer ik pas een half jaar actief ben. (ongeveer €10.000netto omzet in 6 maanden) Of zou ik hier mee wachten?

4)Arbeidskorting, ik verdien minder dan €32.444 dus zou daar recht op hebben. Moet ik hier zelf nog wat bij de belastingaangifte over aangeven of wordt hier automatisch wat mee gedaan? Zo ja, wat wordt er dan precies gedaan door de belastingdienst?

5) Het verschil tussen kwartaal- en jaaropgaven, is er eigenlijk toch niet? Het is alleen een groter voordeel waneer je het per kwartaal aangeeft zodat je aan het einde van het jaar alles overzichtelijk hebt?

 

Als iemand mij hier wat duidelijkheid/bevestiging op zou kunnen geven, ben ik erg geholpen. Mocht ik hier op de verkeerde plek zijn, dan hoor ik graag waar ik beter geholpen kan worden. Alle tips zijn uiteraard meer dan welkom. Alvast bedankt voor de hulp!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Google: "starten als ZZP'er" en je vind tal van handige stappenplannen op internet. Verzamel de stappenplannen bij elkaar, maak er je eigen stappenplan van - en klaar ben je. Dit is zo'n basisinformatie, dat je dit overal online zal vinden. Goed, dat gezegd hebbende:

 

1) hangt grotendeels af van wat je gaat doen, dan weet je welke risico's je loopt en dus waartegen je je zou kunnen verzekeren. Zie https://www.ikgastarten.nl/verzekeren/7-verzekeringen-voor-startende-ondernemers

 

3) Het bedrag wat je tussen haakjes hebt gezet is de zelfstandigenaftrek, niet de startersaftrek. Dat is weer een losse regeling die je kan gebruiken. Zelfstandigenaftrek: hiervoor moet je als ondernemer aangemerkt worden én d.m.v een registratie kunnen aantonen dat je minimaal 1225 uur in een jaar, in je bedrijf hebt gestoken (aan / in je onderneming hebt gewerkt). Ook als je zeg maar, pas juni 2017 bent begonnen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/wanneer-heb-ik-recht-op-de-zelfstandigenaftrek. Waarom zou je wachten op het toepassen van de zelfstandigenaftrek? Het levert je meer voordeel op, waardoor je minder belasting betaalt. Althans, als je aan de voorwaarden voldoet. Jouw boekhouder weet goed wanneer hij de zelfstandigenaftrek mag toepassen.

 

5) Opgave? Je bedoelt een BTW-aangifte? In dat geval moet je de benodigde informatie aan de Belastingdienst verstrekken, zodat zij kunnen vaststellen wanneer jij aangifte moet doen; maand/kwartaal/jaar. En wil je die aangifteperiode veranderen, dan moet je daar een verzoek voor indienen. BTW aangifte moet normaal elk kwartaal gebeuren. Hier heb je wat specifieke kennis voor nodig. Jaaraangifte is heel andere koek. Hier kom je zonder ervaring, beslist niet alleen uit. Ook opstellen jaarstukken vereist fiscale kennis. Boekhouder is zeker in het laatste geval, een absolute must.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou met een algemene opmerking willen beginnen, en dat is dat als je bezig bent met zoveel mogelijk voordeel uit de belastingen te persen, je niet bezig bent met ondernemen. Dit zijn bijzaken.

 

Niet onbelangrijke bijzaken als je ziet om welke bedragen het gaat, maar even goed bijzaken.

 

1) Welke verzekeringen raden jullie mij aan te nemen als zzp-er?

 

Dit hangt ervan af wat je gaat doen.

 

3) De belastingaangifte voor het kalenderjaar 2017, zou ik daarbij al gebruik maken van het belastingvoordeel 'startersaftrek' (€7.280,-) wanneer ik pas een half jaar actief ben. (ongeveer €10.000netto omzet in 6 maanden) Of zou ik hier mee wachten?

 

Voor startersaftrek kom je alleen in aanmerking als je voor zelfstandigenaftrek in aanmerking komt. Dit wordt over kalenderjaren gerekend. Het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek is in een half jaar lastiger te halen dan in een heel jaar.

 

Reken voor jezelf uit of je kans gaat maken op de startersaftrek.

 

4)Arbeidskorting, ik verdien minder dan €32.444 dus zou daar recht op hebben. Moet ik hier zelf nog wat bij de belastingaangifte over aangeven of wordt hier automatisch wat mee gedaan? Zo ja, wat wordt er dan precies gedaan door de belastingdienst?

 

Bij je aangifte inkomstenbelasting wordt dit automatisch uitgerekend.

 

De basis voor die berekening staat hier.

 

5) Het verschil tussen kwartaal- en jaaropgaven, is er eigenlijk toch niet? Het is alleen een groter voordeel wanneer je het per kwartaal aangeeft zodat je aan het einde van het jaar alles overzichtelijk hebt?

 

Het lijkt me dat vier kwartaalaangiftes meer werk zijn dan een jaaraangifte. Daarnaast heb je bij een jaaraangifte je geld langer op een bankrekening staan, wat een risico is (misschien wil je er zelf aan zitten, misschien willen je schuldeisers dat).

 

Ik zou in elk geval niet met de boekhouding wachten tot de jaaraangifte eraan komt. Een verzorgde boekhouding is ook een analytisch instrument.

 

Doe wat je zelf prettig vindt voor zover de fiscus dat toestaat, en kijk ook wat in jouw branche gebruikelijk is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Welke verzekeringen raden jullie mij aan te nemen als zzp-er?

 

Daar valt zonder nadere informatie geen zinnig woord over te zeggen:

 

[*]Wat ga je doen?

[*]Wat zijn jouw persoonlijke omstandigheden?. Ben je single of ben je kostwinner voor een gezin

[*]Heb je een buffer om bepaalde risico's zelf op te vangen?

[*]Wat is jouw risicobereidheid? Durf je veel risico te lopen, of juist weinig?

[*]Wat verwachten of vereisen jouw opdrachtgevers?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou met een algemene opmerking willen beginnen, en dat is dat als je bezig bent met zoveel mogelijk voordeel uit de belastingen te persen, je niet bezig bent met ondernemen. Dit zijn bijzaken.

 

Niet onbelangrijke bijzaken als je ziet om welke bedragen het gaat, maar even goed bijzaken.

 

1) Welke verzekeringen raden jullie mij aan te nemen als zzp-er?

 

Dit hangt ervan af wat je gaat doen.

 

3) De belastingaangifte voor het kalenderjaar 2017, zou ik daarbij al gebruik maken van het belastingvoordeel 'startersaftrek' (€7.280,-) wanneer ik pas een half jaar actief ben. (ongeveer €10.000netto omzet in 6 maanden) Of zou ik hier mee wachten?

 

Voor startersaftrek kom je alleen in aanmerking als je voor zelfstandigenaftrek in aanmerking komt. Dit wordt over kalenderjaren gerekend. Het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek is in een half jaar lastiger te halen dan in een heel jaar.

 

Reken voor jezelf uit of je kans gaat maken op de startersaftrek.

 

4)Arbeidskorting, ik verdien minder dan €32.444 dus zou daar recht op hebben. Moet ik hier zelf nog wat bij de belastingaangifte over aangeven of wordt hier automatisch wat mee gedaan? Zo ja, wat wordt er dan precies gedaan door de belastingdienst?

 

Bij je aangifte inkomstenbelasting wordt dit automatisch uitgerekend.

 

De basis voor die berekening staat hier.

 

5) Het verschil tussen kwartaal- en jaaropgaven, is er eigenlijk toch niet? Het is alleen een groter voordeel wanneer je het per kwartaal aangeeft zodat je aan het einde van het jaar alles overzichtelijk hebt?

 

Het lijkt me dat vier kwartaalaangiftes meer werk zijn dan een jaaraangifte. Daarnaast heb je bij een jaaraangifte je geld langer op een bankrekening staan, wat een risico is (misschien wil je er zelf aan zitten, misschien willen je schuldeisers dat).

 

Ik zou in elk geval niet met de boekhouding wachten tot de jaaraangifte eraan komt. Een verzorgde boekhouding is ook een analytisch instrument.

 

Doe wat je zelf prettig vindt voor zover de fiscus dat toestaat, en kijk ook wat in jouw branche gebruikelijk is.

 

De verzekeringen ga ik nogmaals even aandacht naar kijken wat verstandig is om te nemen en wat niet.

 

De startersaftrek kom ik waarschijnlijk wel voor in aanmerking aangezien ik (er van uitga) een half jaar lang 4 dagen per week werk, loondienst-uren. (768uren) Daarnaast reis ik veel naar betreffende locaties, ben ik bezig met de website, boekhouding etc. Het urencriterium kan dus wel gehaald worden. Ik citeer van de belastingdienst website: "U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst)." Betekend dit dat ik niet meer declarabele uren mag hebben dan wel declarabele uren? ???

 

Wat betreft de arbeidskorting, die automatisch verrekend wordt, is ook een voorbeeld te vinden op de website van de belastingdienst. Het voorbeeld dringt nog niet helemaal tot mij door: "Voorbeeld:

In dit voorbeeld werken wij met fictieve bedragen.

U hebt een loon van € 25.000. De toegepaste arbeidskorting door uw werkgever is € 2.000. Maar u hebt volgens de tabel arbeidskorting recht op een arbeidskorting van € 3.223. In uw aangifte inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen houden wij daarom rekening met € 3.223."

Hoe weet ik hoe veel arbeidskorting mijn werkgever inmiddels al doorgevoerd heeft? Ik snap hier echt niets van helaas..

 

De boekhouding blijf ik wel gewoon per kwartaal doorvoeren, blijft overzichtelijk en ik weet waar ik aan toe ben. Ondanks dat het meer tijd in beslag neemt.

Bedankt overigens voor alle info!! :)

Link naar reactie
  • 0
Ik citeer van de belastingdienst website: "U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst)." Betekend dit dat ik niet meer declarabele uren mag hebben dan wel declarabele uren?

 

Je mag best meer niet-declarabele uren dan wel-declarabele uren hebben (wel bewijs bewaren dan: agenda, e-mails, etc.). Maar waarom zie jij het woord "loondienst" als declarabele uren? ???

 

Ze bedoelen dat als je ook nog ergens in loondienst werkt (dus werknemer bij een baas) én dus ZZP-er bent dat je meer uren als ZZP-er moet maken dan als werknemer en of die uren declarabel of niet-declarabel zijn maakt niet zoveel uit mits aannemelijk/bewijsbaar.

 

Je gaat toch niet aan de slag als ZZP-er bij je (ex)werkgever?

Link naar reactie
  • 0

Ik citeer van de belastingdienst website: "U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst)." Betekend dit dat ik niet meer declarabele uren mag hebben dan wel declarabele uren?

 

Je mag best meer niet-declarabele uren dan wel-declarabele uren hebben (wel bewijs bewaren dan: agenda, e-mails, etc.). Maar waarom zie jij het woord "loondienst" als declarabele uren? ???

 

Ze bedoelen dat als je ook nog ergens in loondienst werkt (dus werknemer bij een baas) én dus ZZP-er bent dat je meer uren als ZZP-er moet maken dan als werknemer en of die uren declarabel of niet-declarabel zijn maakt niet zoveel uit mits aannemelijk/bewijsbaar.

 

Je gaat toch niet aan de slag als ZZP-er bij je (ex)werkgever?

Ah oke, dan zit daar de verwarring. Ik dacht dat in dit voorbeeld met 'loondienst' de declarabele uren bedoelt werden. Ik werk niet in loondienst dus dit is voor mij dus niet van toepassing. Bedankt voor het ophelderen hiervan.

Link naar reactie
  • 0

De boekhouding blijf ik wel gewoon per kwartaal doorvoeren, blijft overzichtelijk en ik weet waar ik aan toe ben. Ondanks dat het meer tijd in beslag neemt.

Bedankt overigens voor alle info!! :)

 

ik adviseer je de boekhouding minimaal maandelijks, en liever wekelijks te doen. meten = weten.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.