• 0

Geschil borgsom en huurbetaling oud huurcontract

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er was net als in 2018 geen standaard regel voor..

Meest gebruikelijk is al heel lang 3 maanden.. maar dat zegt natuurlijk niet over jou specifieke geval.

Als het in jou boekhouding niet meer te vinden is dan zul je moeten vertrouwen op die van de verhuurder wat het bedrag was.

 

In het huurcontract zou je het ook terug kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

ok maar dan weet je toch hoeveel borg er is betaald. Wat is het belang om te weten of dit 2 of 3 maanden huur was?

 

5517 gulden komt neer op 2503,50 euro.

Als de huur nu wordt beeindige moet je dat bedrag terugkrijgen of verrekenen met de laatste huur termijnen.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd vind ik het nogal slordig om alle bescheiden omtrent dit soort betalingen weg te gooien, zoals jullie kennelijk gedaan hebben.

 

Maar goed: je hebt tenminste een huurcontract met bedragen en dat is natuurlijk beter dan niets.

 

Ik vind persoonlijk dat het verhaal van de verhuurder ("ik meen mij te herinneren dat slechts een gedeelte betaald werd..., bla, bla") nogal zwak.

Maar ik ben geen jurist.

 

Ik zou gewoon het volle bedrag opeisen, als dat duidelijk in de huurovereenkomst vermeld staat.

Maar: 'wie eist, bewijst'...

Dus dan moet je misschien allerlei acties ondernemen, nu dat je geen echt bewijs van de betaling in het verleden hebt (vandaar dat ik het slordig en onverstandig vind - maar dat terzijde).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Laat hij dat maar bewijzen dan.. In het document dat jij hebt staat dat je 5517 gulden borg hebt betaald.

Als het contract eindigt moet je de borg terugkrijgen.

Het is zeer ongebruikelijk om een maand huur ten laste van de borg te brengen. dan zou de borg gewoon lager zijn.

 

Niet teveel in discussie gaan over allerlei scenario's wat er 24 jaar geleden gebeurd zou kunnen zijn..

Als uit beider boekhouding niet meer duidelijk is hoeveel borg er open staat. Dan kun je dus alleen maar afgaan op de informatie van die er wel is.

En dat is vrij duidelijk in dit geval

 

Daarbij als je 24 jaar een goede huurder bent geweest is het wel een beetje kinderachtig te gaan ruziën op een paar honderd euro borg? waarschijnlijk dekt die hele borgsom sowieso nog maar net een maand van de huidige huur..

 

Kortom ik zou gewoon kort en duidelijk vertellen dat je het hele bedrag terugverwacht.. zonder aftrek van een vermeende historische transactie waar geen bewijs van overlegd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt inderdaad een bewijsprobleem.

Kijk nog of je vastgelegd kan krijgen dat de verhuurder heeft erkend dat de borgsom is betaald. Voordat hij straks aangeeft: oh nee, de borgsom is nooit betaald. En je dat straks moet bewijzen. Ik kan niet zien of dat gedekt wordt door de tekst die je aanhaalt. Als de betaling van borgsom vaststaat, moet de verhuurder daarna aantonen dat er iets mee verrekend zou zijn. Of dat er iets openstaat dat er mee zou mogen worden verrekend.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Ik neem even aan dat deze huur een aantal keer verlengd is. Waarom is de eerder betaalde borg of huurverrekening met de borg daarbij nooit aan de orde gekomen?

 

Nog een vraag t.a.v. de bewijslast: is deze borg per bank of contant betaald?

 

Bijlage zegt mij niks. Slap verhaal van beide partijen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zonder de relevante bepalingen van de huurovereenkomst is dit niet te beoordelen. Zet deze geanonimiseerd hier neer.

 

Er kan best iets in staan waaruit goed valt af te leiden dat de borg betaald is. Door bepalingen in de trant van:

 

- de borgsom en eerste maand huur dienen uiterlijk bij tekenen van de overeenkomst te worden voldaan.

 

- huurder kan geen rechten aan deze overeenkomst ontlenen en ontvangt geen sleutels van het pand voordat de eerste maand huur en de borgsom zijn betaald.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

In het document dat jij hebt staat dat je 5517 gulden borg hebt betaald.

 

Even advocaat van de duivel: zoals ik het lees staat er dat hij 5517 gulden GELEEND heeft tbv de borg, niet dat die daadwerkelijk daaraan betaald is. Maar goed, dat is natuurlijk wel zeer aannemelijk dan.

 

Kijk nog of je vastgelegd kan krijgen dat de verhuurder heeft erkend dat de borgsom is betaald. Voordat hij straks aangeeft: oh nee, de borgsom is nooit betaald.

 

Weet je zeker dat het een goed idee is om daarover te beginnen? Iets met slapende honden ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Janclv? Heb je misschien ooit rentevergoedingen voor de borg ontvangen die nog wel in de administratie terug te vinden zijn?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.