• 0

Hallo,

Er is mij verzocht om een webdesign en een webshop te maken voor een nieuwe eenmanszaak. Eigenaar is een kennis van mij. Het is van belang dat zij haar kosten kan aantonen. Maar omdat ik zelf geen bedrijf heb of een freelancer ben kan ik haar geen officieel factuur sturen volgens mij. Ik vind het niet handig om een bedrijf in te schrijven voor dit, omdat ik zulke klusjes niet vaak doe.

Dus mijn situatie:

Een bedrijf wilt een klus gedaan hebben door mij. Daar vraag ik uiteraard geld voor. Maar ik heb zelf geen bedrijf. Hoe is het mogelijk dat zij de kosten voor de klus kan aantonen bij onder ander de belastingdienst en UWV(i.v.m. uitkering).

Hebben jullie tips om deze situatie op te lossen ?

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

• 0

Jou vriend heeft alleen "een officiele factuur" nodig als hij btw zou kunnen aftrekken.

Nu jij geen ondernemer bent mag jij geen btw rekenen en heeft hij geen "officiele factuur" (die aan de eisen die de btw wetgeving daaraan stelt nodig

Voor de inkomstenbelasting is het voor hem voldoende om te kunnen aantonen dat hij die kosten heeft gemaakt en dat ze zakelijk. Er zijn geen vormvereisten aan de "bewijsmiddelen" alleen dat je het moet kunnen aantone. Een bankoverschrijivng met duidelijke omschrijving wat betaald wordt kan al voldoende zijn.

Dus als jij een mailtje stuurt "de website is af, wil je alsjeblieft zoals afgesproken X euro betalen op reknr 123". dan is dat voldoende voor hem om de kosten in zijn administratie te zetten.

Maar ongetwijfeld gaan er nog wel wat meer mails aanvooraf dus dan kunnen al die mails als (ondersteunend) bewijs dienen dat er door jou een zakelijke website is gemaakt voor hem.

Kortom weinig ingewikkelds aan en zeker niet nodig voor een eenmalige klus voor een ondernemer zelf een bedrijf op te richten. Gewoon even zorgen dat er een paar dingetjes op papier staan zodat het wat makkelijker is voor hem om aan te tonen dat de kosten zijn gemaakt.

Enige wat jij hoeft te doen is het ontvangen bedrag in je inkomstenbelasting aangifte onder inkomsten uit overige werkzaamheden op te nemen (onder aftrek van gemaakte kosten)

• 0

Je kunt een officiële factuur sturen. Het enige wat je niet kunt of mag, is btw in rekening brengen.

De belastingdienst stelt inderdaad eisen aan facturen, maar dat is alleen in het kader van de omzetbelasting. Wat voor jou dus niet speelt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0

Je kunt een officiële factuur sturen. Het enige wat je niet kunt of mag, is btw in rekening brengen.

De belastingdienst stelt inderdaad eisen aan facturen, maar dat is alleen in het kader van de omzetbelasting. Wat voor jou dus niet speelt.

Voor zover mij bekend mag je als particulier juist geen factuur versturen omdat je als particulier niet aan de wettelijke factuurvereisten ( bedrijfsnaam, KvK nummer en BTW nummer) kunt voldoen.

Wat je in plaats daarvan wel mag sturen, is een kwitantie.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Ik vind het niet handig om een bedrijf in te schrijven voor dit, omdat ik zulke klusjes niet vaak doe.

Soms is het niet handig een bedrijvigheid niet in te schrijven. Dat hangt van de niet vaak af.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0
Voor zover mij bekend mag je als particulier juist geen factuur versturen omdat je als particulier niet aan de wettelijke factuurvereisten ( bedrijfsnaam, KvK nummer en BTW nummer) kunt voldoen.

Heb je een link?

• 0

Norbert,

Dat is dus het meest hardnekkige misverstanden IEDEREEN mag een factuur maken..

ALLEEN als je BTW wilt kunnen terugvorderen MOET deze aan bepaalde factuur vereisten voldoen.

factuur is geen (wettelijk) beschermde term

Die google linkjes gebruiken allemaal een onderscheid omdat het dan lekkerder uitlegt maar het is pertinent onjuist om te stellen dat een particulier geen factuur mag sturen.

• 0

Dit is onderling woordgesteggel. Nota, factuur of kwitantie: het gaat om de info.

Wil je graag als particulier een factuur aan een bedrijf sturen, maar heb je (nog) geen eigen bedrijf of inschrijving bij de Kamer van Koophandel? Dan kan dat wel, alleen doe je het factureren op een andere manier. Als particulier verstuur je namelijk geen factuur, maar een kwitantie. Hierbij moet je rekening houden met belangrijke regels en eisen die onder meer met belasting te maken hebben. Een kwitantie bestaat net zoals een factuur uit een aantal verplichte onderdelen en een kwitantie heb je nodig bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.
Al die wichtigmacherei. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Beste Roel,

Ik denk dat het een rekkelijken versus preciezen discussie is: je kunt alles een factuur noemen, maar het is niet hetzelfde als de factuur van art 35a van de Wet op de Omzetbelasting. Niet de naam maar wat er op te vermelden is daarbij relevant

Edit: Twa kwam ondertussen al tot dezelfde conclusie

• 1

Niet om het een of ander maar taalkundig

is een kwitantie is een bewijs van betaling.

en een factuur is een verzoek tot betalen.

Het maakt niet veel uit hoe je het document waarop staat dat wat er betaald moet worden noemt.. maar het is onjuist te stellen dat je het geen factuur mag noemen omdat je geen ondernemer bent.

Het enige wat echt niet mag en tot grote problemen kan leiden is als je wel btw op je factuur berekend terwijl je geen btw ondernemer bent.

En mocht het tot een geschil komen over betaling... Als jij iets een kwitantie noemt en je bent niet heel duidelijk op dat document dat er nog betaald moet worden dan zou het zomaar kunnen dat de ontvanger van de kwitantie stelt dat hij contant heeft betaald en dat de kwitantie daarvan het bewijs is.

Dan maakt een taalkundige betekenis opeens wel uit..

• 0

Heb je een link?

Yep

Wat een manier om met elkaar om te gaan.

Ik heb de eerste drie links op de uiteindelijke Google-search bekeken, maar heb geen enkele wetstekst kunnen vinden die zegt dat particulieren geen factuur mogen sturen.

@Twabla "Noem het nota!"

Als we dan toch de factuureisen van de omzetbelasting als leidraad nemen, een factuur hoef je niet een factuur te noemen. Van de belastingdienst mag je haar een broodje kaas noemen, als zij maar aan alle andere eisen voldoet.

• 0

En om het nog leuker te maken kom je ook wel eens bedrijven tegen die contantfactuur op hun document zetten. Dan bedoelen zij (meestal) dat het zowel een factuur als een kwitantie is.

Althans: dat mag je dan veronderstellen.

Hoe dan ook: het zou behoorlijk dom zijn om een document genoemd 'kwitantie' te sturen als er niet betaald is.

Want zoals Roel zegt betekent dit dan dat je het geld ontvangen hebt.

Of je iets factuur, nota, declaratie, betalingsverzoek of iets anders noemt, is niet zo relevant.

Het is wel handig als de ontvanger (en anderen!) begrijpt dat er nog betaald moet gaan worden.

Als dat al niet gebeurd is dan. Want dan moet je dat toch ook duidelijk op je document vermelden.

"What, me worry?"

• 0

Wat een manier om met elkaar om te gaan

Beste Branco,

Ik praat mijn gedrag niet goed, maar enige irritatie ivm het andere topic is daar helaas debet aan. Je dropt daar een stelling en als ik vraag die toe te lichten ga je stommetje spelen.

Zullen we nu afspreken dat ik mijn irritaties in dit topic laat varen, en jij nog even netjes reageert op mijn vragen in het andere topic?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar