Jump to content
herstarter

Relatiebeding in vaststellingsovereenkomst

Recommended Posts

Goedenavond Higherlevel,

 

Binnenkort maak ik een herstart als zelfstandig ondernemer. Ik ben nu nog in loondienst en in overleg over het meenemen=overnemen van bepaalde klanten en het relatiebeding.

 

Hierover heb ik een vraag. Het relatiebeding luidt als volgt:

 

X.1 De werknemer zal gedurende een periode van 1 jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en), geen cliënten van werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en) benaderen of bedienen dan wel doen bedienen, op een wijze gelijk of gelijksoortig aan de wijze van bedienen van de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en)

 

X.2 Onder cliënten wordt tevens verstaand potentiële cliënten waarmee de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en) gedurende deze arbeidsovereenkomst zakelijk contact heeft gehad

 

Wat is een potentiële klant? Is een niet-klant die in 2013 een keer een offerte heeft opgevraagd nu nog steeds een potentiële klant?

 

Werkgever is een bedrijf dat oa via internet vele offerte verzoeken krijgt vanuit het hele land, maar slechts een klein deel daarvan wordt ook daadwerkelijk klant omdat prospects vaak offertes bij meerdere partijen opvragen.

Ik zou niet weten hoe ik kan voorkomen dat oud prospects die vroeger bij 10 partijen een offerte opvragen, dat straks bij 11 doen met mij erbij, en ik wil dat ook niet. Ik wil in her eerste jaar ook geen lijst bijhouden van oud-niet klanten. Werkgever wil die lijst ook niet verstrekken en verbiedt mij die aan te leggen wat op zich begrijpelijk is.

 

Wat is wijsheid, of wat is een redelijk compromis? Bijvoorbeeld prospects waar ik zelf contact mee heb gehad, en dan wellicht tot max 1 jaar terug?

 

Zoals het er nu staat moet ik een boete van € 1.500,- betalen als achteraf blijkt dat ik zaken heb gedaan met een partij die in 2013 een offerte bij oud-werkgever heeft opgevraagd, verder nooit klant is geweest, en waarvan ik zelf de prospect totaal niet ken of redelijkerwijs had kunnen of moeten (her)kennen.

 

Of maak ik me wellicht zorgen om niets en wordt de soep niet zo heet gegeten?

 

Alvast bedankt voor reacties en commentaar,

 

een herstarter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies dat laatste is wat dan toegevoegd zou moeten worden:

 

X.1 De werknemer zal gedurende een periode van 1 jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en), geen cliënten van werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en) benaderen of bedienen dan wel doen bedienen, op een wijze gelijk of gelijksoortig aan de wijze van bedienen van de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en)

 

X.2 Onder cliënten wordt tevens verstaand potentiële cliënten waarmee de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en) gedurende deze arbeidsovereenkomst zakelijk contact heeft gehad

 

X.3 Dit artikel geldt voor zover werknemer wist of had moeten weten dat de betreffende partij een cliënt is zoals bedoeld in dit artikel.

 


Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

X.2 Onder cliënten wordt tevens verstaand potentiële cliënten waarmee de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en) gedurende deze arbeidsovereenkomst zakelijk contact heeft gehad

 

Wat is een potentiële klant? Is een niet-klant die in 2013 een keer een offerte heeft opgevraagd nu nog steeds een potentiële klant?

Correcte analyse.

 

Geheel in lijn met X.2 ... daarin wordt immers geen tijdsduur genoemd.

Volgens X.1 mag je na 1 jaar de oude potentiele klant wel weer benaderen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Correcte analyse.

 

Geheel in lijn met X.2 ... daarin wordt immers geen tijdsduur genoemd.

Volgens X.1 mag je na 1 jaar de oude potentiele klant wel weer benaderen.

 

Maar daar draait het bij mij niet om: het gaat om prospects die mij benaderen en waarvan ik geen weet heb en ook redelijkerwijs geen weet had kunnen of moeten hebben dat ze in 2013 toevallig ook een offerte bij mijn oud-werkgever hebben opgevraagd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies dat laatste is wat dan toegevoegd zou moeten worden:

 

X.3 Dit artikel geldt voor zover werknemer wist of had moeten weten dat de betreffende partij een cliënt is zoals bedoeld in dit artikel.

 

 

Dank! Hier kan ik iets mee! Alhoewel ik me wel afvraag hoe je bepaalt of ik iets wist of had moeten weten. Voor prospects die ik zelf bediend heb ik het afgelopen jaar lijkt me dat helder, maar van door collegas behandelde prospects heb ik geen weet, en ik onthoud ook niet iedere prospect waar ik alleen in 2015 1x telefonisch contact mee heb gehad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank! Hier kan ik iets mee!

 

Wat kun je daar dan mee? Dat staat niet daadwerkelijk in je contract, en je - bijna ex - werkgever zou gek zijn om dat alsnog toe te voegen.

 

Maar het is wellicht wel een argument dat een rechter zou overwegen als je ooit aangeklaagd wordt voor het overtreden van dat beding.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kun je daar dan mee?

 

Toevoegen in de vaststellingsovereenkomst

 

Maar het is wellicht wel een argument dat een rechter zou overwegen als je ooit aangeklaagd wordt voor het overtreden van dat beding.

 

Zeker als blijkt dat het vooraf in de onderhandelingsfase besproken is. Ik ga morgen (nogmaals) vragen om ofwel een lijst van alle oud prospects of aanpassing van deze bepaling naar prospects die ik gedurende een X tijd zelf heb behandeld (1 jaar terug bijvoorbeeld) .

Het is wat mij betreft 1 van de 2 en anders waag ik het er wel op bij de rechter.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah het gaat om een vaststellingsovereenkomst. Dan kun je dat inderdaad proberen te laten toevoegen. Ik dacht dat het relatiebeding in de arbeidsovereenkomst stond, die je getekend hebt toen je begon bij je werkgever.

 

Uiteindelijk zal het er ook om gaan wat redelijk is (zeker als het voor de rechter zou komen). Als jij een klant meeneemt waar je een jaar lang de accountmanager voor bent geweest kun je niet zeggen "oeps dat was ik even vergeten". Maar als jij een klant bedient waar je 3 jaar geleden een keer een offerte voor hebt gemaakt lijkt me dat een hele andere situatie.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruikelijk is om het beding in tijd in te perken. Bijvoorbeeld:

 

Onder cliënten wordt tevens verstaan potentiële cliënten waarmee de werkgever of de met werkgever gelieerde onderneming(en) in de twee jaar voorafgaand aan het einde van het dienstverband zakelijk contact heeft gehad.

Ik zou bovendien ook de definitie van cliënten beperken tot een bepaalde periode.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou jij een vaststellingsovereenkomst aangaan waarin je jezelf zo beperkt? Wat levert het jou op?

 

De soep wordt wel zo heet gegeten, daar bestaat voldoende jurisprudentie over. Maar ook geldt dat een relatiebeding tussen werkgever en werknemer redelijk moet zijn. Als jij in een kleine bedrijfstak werkt waarin iedereen wel eens een offerte bij je baas heeft aangevraagd, dan komt een relatiebeding neer op een beroepsverbod, en daar ben je tegen beschermd.

 

Een lijst van klanten en prospects lijkt me een goed idee. Dan weet jij precies waar je aan toe bent, en je werkgever hoeft achteraf niet te gaan steggelen over wie nu wel of niet een prospect was.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou jij een vaststellingsovereenkomst aangaan waarin je jezelf zo beperkt?

Wat levert het jou op?

 

Indien de vaststellingsovereenkomst in goed overleg gaat, een good leaverbonus en en een aantal klanten

 

Daarnaast is het een bepaling die al in de Arbeidsovereenkomst stond, en dus al van toepassing is. Bij aanvang van de arbeidsovereenkomst niet goed genoeg opgelet.

 

 

Een lijst van klanten en prospects lijkt me een goed idee.

Mij ook, maar werkgever wil dat absoluut niet. Ik heb de reacties van StevenK

Raad van Advies Legend en UwJurist UwJurist.nl Legend als tegenvoorstel gedaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou jij een vaststellingsovereenkomst aangaan waarin je jezelf zo beperkt?

Wat levert het jou op?

 

Indien de vaststellingsovereenkomst in goed overleg gaat, een good leaverbonus en en een aantal klanten.

 

Je zou dus aan de keukentafel met een A4-tje gaan zitten en uitrekenen wat het je oplevert en wat het je kost. Als je er netto niet op achteruit gaat, zou je met de vaststellingsovereenkomst akkoord kunnen gaan.

 

Een lijst van klanten en prospects lijkt me een goed idee.

Mij ook, maar werkgever wil dat absoluut niet.

 

Weet je ook waarom?

 

De grote klanten en prospects gaan ze niet vergeten erop te zetten. Vergeten ze een kleine klant of prospect en ga jij daarmee aan de haal, dan is de schade verwaarloosbaar. (En als ze je zelfs dat niet gunnen...) Wat dat betreft doet zo'n lijst perfect zijn werk.

 

Het is natuurlijk wel gevoelige informatie. Zo'n lijst kan heel interessant zijn voor een grote concurrent.

 


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er netto niet op achteruit gaat, zou je met de vaststellingsovereenkomst akkoord kunnen gaan.

Inderdaad.

 

Weet je ook waarom?

Te gevoelige info, zowel voor mij (handig na 1 jaar), als voor een eventuele concurrent inderdaad.

 

Maar ook geldt dat een relatiebeding tussen werkgever en werknemer redelijk moet zijn. Als jij in een kleine bedrijfstak werkt waarin iedereen wel eens een offerte bij je baas heeft aangevraagd, dan komt een relatiebeding neer op een beroepsverbod, en daar ben je tegen beschermd.

Goed punt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang werk je al voor deze werkgever?


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

In je oorspronkelijke vraag wilde je de contouren van het relatieschap weten. Wanneer is iemand een potentiële klant en wanneer niet?

 

Twee juristen gaven daarop een zijdelings antwoord door te zeggen dat zij het beding zoals het er nu ligt niet in jouw voordeel vinden, en zij gaven aan hoe het zou moeten worden aangepast.

 

Jij noemde het idee van een lijst, maar schoot dat zelf meteen af en zei dat de werkgever die lijst ook nooit zou accepteren. Nu heb je in de grabbelton van de jurisprudentie zitten graaien en ben je een uitspraak tegengekomen die het woord 'lijst' bevat.

 

Bij jurisprudentie is het zo dat het specifieke geval van die zaak precies met jouw specifieke geval moet matchen. In die zaak ging het bijvoorbeeld om een verkoper die elke dag de hele dag prospects moet bellen. Die zou onnodig door het relatiebeding zijn gehinderd als hij voor elke prospect opnieuw zijn oud-werkgever had moeten bellen. Geldt dat ook voor jou? Verwacht jij elke dag meerdere prospects te moeten bellen?

 

(Wel vreemd dat dit een normale rechtszaak was. Je zou een kort geding verwacht hebben. De eiser vindt het dus onwerkbaar om meerdere malen per dag zijn oud-werkgever te bellen, maar heeft wel de tijd om een jaar op de uitspraak van de rechter te wachten?)

 

In deze zaak speelt denk ik ook nog mee dat als de oud-werknemer de oud-werkgever elke maand de namen van tientallen prospects voert, dat dat ook concurrentiegevoelige informatie is. Als die verplichting bestaat, maakt dat het voor een nieuwe werkgever minder aantrekkelijk de werknemer in dienst te nemen, want de oud-werkgever krijgt zo de lijst met leads van de nieuwe werkgever te zien. Maar dat terzijde.

 

De toevoeging van StevenK ondervangt dit allemaal. Je (oud-)werkgever moet maar bewijzen dat jij van bepaalde prospects afwist. Is in je onderhandelingen al gebleken of je werkgever bereid is dat artikel toe te voegen?

 

Mocht de werkgever daartoe niet bereid zijn, dan zou je zelf een lijst kunnen samenstellen en aan je werkgever kunnen voorleggen met de vraag of dit de volledige lijst is en zo nee, hoe hij dan moet worden aangevuld.

 

Heb jij trouwens al een advocaat ingehuurd?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang werk je al voor deze werkgever?

 

6 jaar. Heeft dat nog invloed op iets?

 

In dit geval niet. Als je na 1-1-2015 in dienst was gekomen was de kans groot geweest dat jouw relatiebeding niet geldig zou zijn geweest. Ook is het zo dat als je kort in dienst bent geweest het onredelijk is om je aan een verstrekkend relatiebeding te houden.

 

Het is niet zo dat in zijn algemeenheid van een werkgever gevergd kan worden een lijst te verschaffen. In de casus waar jij naartoe linkt was er sprake van een groot aantal relaties (300-500) en, zoals Branco al zegt, de functie van de werknemer eruit bestond de hele dag prospects te bellen. Als dat in jouw geval ook zo is dan is het inderdaad redelijk om dit van jouw werkgever te verlangen.

 

Besef wel dat op het moment dat de werkgever deze lijst ook daadwerkelijk verstrekt, je meteen wel erg beperkt wordt door deze mogelijk gigantische lijst. Je kunt je dan natuurlijk niet beroepen op het feit dat je het niet wist. Om er dan vanaf te komen is een gang naar de rechter noodzakelijk.

Het is duidelijker, redelijker en voor jou gunstiger om het "potentiële cliënten" gedeelte te beperken tot potentials waarmee jij afgelopen twee jaar zakelijk contact mee hebt gehad.

 


Wilt u als zelfstandige aan de slag maar wordt u gehinderd door een relatiebeding of concurrentiebeding? Kijk voor deskundig juridisch advies op www.mijnconcurrentiebeding.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Simon Zuurbier: dank!

 

Nog 1 aanvullende vraag: de jurist van de werkgever komt ook nog met de volgende bepaling op de proppen, als aanvulling op het relatiebeding:

 

Ook na afloop van de geldingsduur van het relatie- en concurrentiebeding zal Werknemer zich onthouden van het actief benaderen van klanten van Werkgever.

 

Even afgezien van dat ik deze bepaling zonder enige genoemde termijn uiteraard niet acceptabel vind en niet wil, hoe vernietigbaar of beperkbaar (qua tijd en soort klanten, oa persoonlijke vrienden en eigen netwerk) is deze bepaling in het uiterste geval voor een rechter?

 

 

@Branco: ja.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ook na afloop van de geldingsduur van het relatie- en concurrentiebeding zal Werknemer zich onthouden van het actief benaderen van klanten van Werkgever.

 

Even afgezien van dat ik deze bepaling zonder enige genoemde termijn uiteraard niet acceptabel vind en niet wil, hoe vernietigbaar of beperkbaar (qua tijd en soort klanten, oa persoonlijke vrienden en eigen netwerk) is deze bepaling in het uiterste geval voor een rechter?

 

 

Met deze extra bepaling moet je nooit akkoord gaan. Dit komt gewoon neer op verlenging naar een eeuwigdurend relatiebeding.

 

Mocht je toch akkoord gaan dan is dit voor de rechter te matigen. In een normale situatie wordt een relatiebeding langer dan twee/drie jaar al gauw onaanvaardbaar geacht.

De rechter zal echter ook meewegen dat normaalgesproken een werknemer een beding lichtzinnig accepteert omdat hij de aangeboden functie graag wil hebben. In jouw geval is dat niet zo. In de vaststellingsovereenkomst wordt vooral geregeld hoe jullie uit elkaar gaan, een voor jou onvoordelig beding zal minder snel aangetast kunnen worden.

 


Wilt u als zelfstandige aan de slag maar wordt u gehinderd door een relatiebeding of concurrentiebeding? Kijk voor deskundig juridisch advies op www.mijnconcurrentiebeding.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terugkoppeling:

 

Aan de hand van alle goede adviezen in dit topic én met de hulp van een specialist (die ook in dit topic actief was), heb ik inmiddels overeenstemming bereikt op een voor beide partijen acceptabele wijze.

 

Ik dank iedereen die aan dit topic heeft bijgedragen daarvoor hartelijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept