Ik ben zoekende naar een nieuwe auto voor mijn consultancy werk. Overal hoor ik dat ZZPers bijna voor niks rijden in elektrische autos maar met mijn berekeningen kom ik niet tot dezelfde conclusie.
Allereerst de afschrijving. Niemand weet wat het gaat worden, maar ik denk zelf dat het moeilijk gaat worden om over vijf jaar een elektrische auto met een praktijk range van minder dan 200km te verkopen. De eerste generatie Zoë en Leaf worden nu al voor weinig verkocht. Deze afschrijving is ook goed te zien aan de hoge operational lease prijzen.
Daarnaast de prijs van publiek stroom. De twee publieke palen die ik wil gebruiken kosten 37 en 59 cent per kWh. Daar rij je vervolgens 7 kilometer mee. 5,2 tot 8,4 cent per kilometer, dat is hetzelfde als een diesel met een verbruik van 1:16 tot 1:25, wat tegenwoordig een goed haalbaar verbruik is.
Waar ik naar aan het kijken ben is een bestelauto. In het bijzonder een personenauto waar een tussenschot in is geplaatst. Net als de elektrische auto geen BPM, KIA in plaats van MIA (dus ook tweedehands). Minimale MRB (€26) versus geen MRB. Daarnaast als extra voordeel dat ik geen kilometerregistratie nodig heb om bijtellingloos te rijden. En de afschrijving is goed voorspelbaar. Na het vervallen van de BPM plicht na vijf jaar kan het interessant zijn om de auto aan een particulier te verkopen.
Momenteel heb ik een offerte liggen van een gloednieuwe Jeep voor nog geen €20.000. Ik heb de maandelijkse kosten uitgerekend en kom goedkoper uit dan de Leaf en Ioniq Electric...
Mijn vraag: Waar gaat mijn berekening mis? Hoe kan het zijn dat een Jeep met energielabel G goedkoper is dan een elektrische auto?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
itconsultant
itconsultant
Ik ben zoekende naar een nieuwe auto voor mijn consultancy werk. Overal hoor ik dat ZZPers bijna voor niks rijden in elektrische autos maar met mijn berekeningen kom ik niet tot dezelfde conclusie.
Allereerst de afschrijving. Niemand weet wat het gaat worden, maar ik denk zelf dat het moeilijk gaat worden om over vijf jaar een elektrische auto met een praktijk range van minder dan 200km te verkopen. De eerste generatie Zoë en Leaf worden nu al voor weinig verkocht. Deze afschrijving is ook goed te zien aan de hoge operational lease prijzen.
Daarnaast de prijs van publiek stroom. De twee publieke palen die ik wil gebruiken kosten 37 en 59 cent per kWh. Daar rij je vervolgens 7 kilometer mee. 5,2 tot 8,4 cent per kilometer, dat is hetzelfde als een diesel met een verbruik van 1:16 tot 1:25, wat tegenwoordig een goed haalbaar verbruik is.
Waar ik naar aan het kijken ben is een bestelauto. In het bijzonder een personenauto waar een tussenschot in is geplaatst. Net als de elektrische auto geen BPM, KIA in plaats van MIA (dus ook tweedehands). Minimale MRB (€26) versus geen MRB. Daarnaast als extra voordeel dat ik geen kilometerregistratie nodig heb om bijtellingloos te rijden. En de afschrijving is goed voorspelbaar. Na het vervallen van de BPM plicht na vijf jaar kan het interessant zijn om de auto aan een particulier te verkopen.
Momenteel heb ik een offerte liggen van een gloednieuwe Jeep voor nog geen €20.000. Ik heb de maandelijkse kosten uitgerekend en kom goedkoper uit dan de Leaf en Ioniq Electric...
Mijn vraag: Waar gaat mijn berekening mis? Hoe kan het zijn dat een Jeep met energielabel G goedkoper is dan een elektrische auto?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58615-grijs-kenteken-diesel-goedkoper-dan-elektrisch/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag