• 0

Verstrekte hypotheekbedrag voor een deel kwijtschelden vanuit BV aan Prive

Beste Higherlevelers,

 

momenteel heb ik een hypotheek van 2M, mezelf verstrekt uit mijn persoonlijke holding een aantal jaar geleden tbv aankoop woning. Aangezien de hypotheekrentes inmiddels dusdanig laag staan denk ik erover om een deel van mijn hyptheek te laten herfinancieren door de bank, zeg ongeveer 50//50.

In een eerste gesprek met de bank bereikte mij de informatie dat een hypotheek mogelijk is, echter zal volgens de bank altijd gekeken moet worden naar de totale hypotheek bij het toetsen van een hypotheek. Maw de bank rekent met factor 5 / 2m is 400k zou ik aan jaarinkomen moeten hebben om in aanmerking te komen voor een hypotheek, echter mijn totale inkomen is niet meer dan 320K dus 1.6M

 

Nu mijn vraag aangezien ik heel graag een deel van mijn hypotheek onder breng bij de bank.

 

Kan ik een deel van mijn hypotheek vanuit mijn BV aan mij prive kwijtschelden, zodat ik op de 1.6M hypotheek kom?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste

 

Waarom zou de BV dat willen doen?

 

U bent weliswaar de aandeelhouder van de BV, maar dat betekent niet dat de BV mag handelen met uw privé belangen voorop! U dient met uw BV zakelijk te handelen alsof de BV een willekeurige derde partij is.

 

En dan geldt simpelweg het volgende:

 

Als dit mijn BV was en mijn BV had aan u 2M verstrekt als lening dan zou ik als bestuurder van de BV nooit 400k kwijtschelden.

 

Mocht u toch besluiten tot kwijtschelding dan kan de fiscus u aanslaan in box 2 voor verkapt dividend ad 400k. Dat is 100k netto plus een boete.

 

Waarom keert de BV niet 533k dividend uit ter verlaging van de schuld?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste

 

Waarom zou de BV dat willen doen?

 

 

Dank voor je reactie Joost.

 

Mijn BV zou dat willen doen omdat dit een persoonlijke holding BV is.

 

Beste

 

Mocht u toch besluiten tot kwijtschelding dan kan de fiscus u aanslaan in box 2 voor verkapt dividend ad 400k. Dat is 100k netto plus een boete.

 

Waarom keert de BV niet 533k dividend uit ter verlaging van de schuld?

 

 

Ik heb ook nagedacht om een "verkapt" dividend uit te keren, maar dan zou ik inderdaad wel 100K vanuit prive aan de belastingdienst over moeten maken. Wellicht is dat inderdaad de beste oplossing. Echter ik heb geen 100K prive, zou ik dan wel weer van BV kunnen lenen.. Wordt al snel complex

 

Waarom keert de BV niet 533k dividend uit ter verlaging van de schuld?

< Waarom 533K?

 

Dank Joost voor het meedenken

Link naar reactie
  • 0

Dat kun je wel want daar is in de 533K al rekening mee gehouden.

 

Het bruto dividend is 533K. Daarvan moet de BV 15% inhouden en afdragen als dividendbelasting. dat is 80K.

 

Er wordt dan 533-80 = er is dan 453K beschikbaar.

400K wordt binnen de BV in mindering gebracht op de hypotheek.

53K wordt overgemaakt naar prive

 

in de IB aangifte wordt het dividend belast in box 2 tegen 25% dat is 133K daar gaat de 80K die de BV al betaald heeft vanaf blijft er 53K te betalen over.

Kortom bij deze hoogte van de dividenduitkering hoef je prive niks te betalen wat je niet hebt om 400K op je hypotheek af te lossen en de belasting daarover te betalen.

 

Uiteraard moet je BV het geld wel hebben en kunnen missen (uitkeringstoets)

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm, doe eens even de rekensom of je dit wel wilt.

 

Forfetair bedrag over woning - lening BV tegen (hoge rente) = aftrekpost

Forfetair bedrag over woning - lening bank tegen lage rente - restlening BV tegen welke rente! = ?

 

Blijft er nog wel een aftrekpost over?

Wil jij voor 800.000,- op de bank van de BV (0% rente) de onderpand van je woning kwijt?

 

Ik kan nog wel een aantal redenen bedenken waarom het (fiscaal) niet handig is om hiervoor te kiezen, maar als jij dit heel graag wilt dan is de keuze dus om meer dividend uit te keren of jezelf een hogere loon toe te kennen of een vaste dividend (dat zou een bank ook mogen meenemen). Succes met deze luxe probleem ;)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Vraagje:

Kun je zomaar de hypotheeklening die je bij je BV hebt afgesloten vervroegd aflossen?

Een bank rekent hiervoor boeterente, dus zou de BV dat (als zakelijk handelde derde) dan ook niet moeten doen?

Is hier iets over vastgelegd in de hypotheekovereenkomst met de BV?

 

Verder ontgaat me het voordeel van oversluiten.

De hoge hypotheekrente die je nu betaalt, komt weer in de BV terecht, waardoor er in feite sprake is van vestzak/broekzak.

Als de belastingteruggave in box 1 hoger is dan de belasting die de BV moet betalen over de rente, is er ook nog sprake van een fiscaal voordeel.

 

Link naar reactie
  • 0

Vraagje:

Verder ontgaat me het voordeel van oversluiten.

De hoge hypotheekrente die je nu betaalt, komt weer in de BV terecht, waardoor er in feite sprake is van vestzak/broekzak.

Als de belastingteruggave in box 1 hoger is dan de belasting die de BV moet betalen over de rente, is er ook nog sprake van een fiscaal voordeel.

 

In feite is de reden waarom ik het zou wllen vrij eenvoudig uit te leggen.

Dit is het plan dat ik er mee wens te doen

 

Ik neem bij de bank een lening van zeg 1M, deze ga ik investeren in vastgoed/andere vorm van belegging, met een laag risico zou ik hier eenvoudig tussen de 5-8% rendement op kunnen maken.

Mijn woning is inmiddels getaxeerd op 2.3M, ik krijg dus te maken met een 0,55% EW dat betekent ongeveer een rente van 1,6%

 

Als je enerzijds kunt lenen tegen 1,6% en anderzijds een rendement denkt te kunnen maken van zeg 6% dan verdien je aan deze constructie 4,4% over 1M per jaar is 44K, makkelijk verdiend toch?

 

Daarnaast is een extra reden voor mij dat ik als ik wil meer cash voor handen kan hebben

 

Groet

 

Pepijn

Link naar reactie
  • 1

Mijn woning is inmiddels getaxeerd op 2.3M, ik krijg dus te maken met een 0,55% EW dat betekent ongeveer een rente van 1,6% Als je enerzijds kunt lenen tegen 1,6% en anderzijds een rendement denkt te kunnen maken van zeg 6% dan verdien je aan deze constructie 4,4% over 1M per jaar is 44K, makkelijk verdiend toch?

Ik blijf het interessant vinden hoe kort het collectieve geheugen is en dat je slechts 10 jaar na één van de grootste financiële crises toch weer dit soort oprispingen van onzinconstructies ziet boven komen drijven.

 

Even voor de duidelijkheid: die 6% is maar een slag in de lucht, hè? Geen 100% zekerheid? En bovendien niet is gecorrigeerd voor het niveau van risico. Je moet immers van die 6% reserveren voor tegenslagen. Je kunt het echte resultaat immers (nu) nog niet weten. En die 0,55% EWF is ook nergens op gebaseerd. Het standaard EWF is namelijk momenteel 0,7% en bij een huis met een WOZ van 2.3M is die bovendien veel hoger, namelijk 1,59%. Als je dit soort getallen al niet goed weet te hebben voor je begint, zit je jezelf rijk te rekenen.

 

Ik heb natuurlijk geen kristallen bol, maar ik zie nu al visioenen van mensen die dit doen op deze manier en dan bij de volgende economische dip huilend op de TV worden geinterviewd dat ze dit toch echt niet konden zien aankomen dat het mis zou kunnen gaan.

 

Bovendien heb je nu een lening aan je eigen freaking BV. Hoe mooi is dat? Je betaalt dus rente (net zoals je zou doen bij een bank), maar die rente gaat niet een bodemloze put in, maar je eigen BV in! En dat voordeel wil je nu weer te grabbel gooien. Sorry, snap er niets van.

 

Wat dacht je ervan om gewoon eens op je huis af te lossen? Voorlopig kun je nog grotendeels gebruik maken blijven maken van de Wet Hillen en zou aflossen naast rente ook (bijna) het volledige EWF uitsparen. Je betaalt zonder volledige aflossing waarschijnlijk nu over ruim 36.500 euro eigenwoningforfait inkomstenbelasting namelijk. Naast het feit dat je dan je exposure voor toekomstige risico's bij aflossing hebt verkleind in plaats van op de pof hebt vergroot.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je dit soort getallen al niet goed weet te hebben voor je begint, zit je jezelf rijk te rekenen.

 

Met een (zoals ik het begrijp) jaarinkomen van ruim 3 ton ís "pepklom" niet echt armlastig lijkt mij...

 

Dus waarom dan (gezien kennelijk weinig woonlasten) niet gewoon een hypotheek nemen van 1,6 miljoen (of iets dergelijks dan...) en daar een stuk onroerend goed voor kopen en verhuren. Als persoon dan, helemaal belastingvrij (want WOZ waarde 1,6M minus hypotheek 1,6M = 0 in box3!).

Maar misschien is het moeilijker om een hypotheekverstrekker te vinden voor een beleggingspand dan een eigen woning, dat weet ik verder niet. En dan is het ook natuurlijk geen ondernemersvraag verder! :)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

 

En die 0,55% EWF is ook nergens op gebaseerd. Het standaard EWF is namelijk momenteel 0,7% en bij een huis met een WOZ van 2.3M is die bovendien veel hoger, namelijk 1,59%. Als je dit soort getallen al niet goed weet te hebben voor je begint, zit je jezelf rijk te rekenen.

executiewaarde vd woning heb ik t over

 

https://www.ing.nl/particulier/hypotheken/actuele-hypotheekrente/index.html

<55% bij 5jaar

Link naar reactie
  • 0

Het is me niet duidelijk hoe u de constructie in gedachten heeft.

 

Om de fiscale aftrek in box 1 (eigen woning) veilig te stellen kan het bedrag van de nieuwe hypotheek alleen gebruikt worden om de oude hypotheek af te lossen.

Het bedrag van de nieuwe hypotheek komt dus in de B.V. terecht.

De B.V. kan dan een beleggingspand aanschaffen of dit bedrag uitlenen, zodat u het beleggingspand in privé (box 3) kunt kopen.

De B.V. kan ook dividend uitkeren, waardoor er genoeg liquiditeit in privé is, maar dat is - gezien de heffing in box 2 - redelijk kostbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is me niet duidelijk hoe u de constructie in gedachte heeft.

Deze hele draad komt op mij over op een humble brag. Een inkomen van meer dan 3 ton, en dan een beetje advies gaan zitten vragen op een gratis forum. Bovendien heeft dit niet echt meer met ondernemen te maken, behalve dan dat er ergens een BV aan te pas moet komen. Alles lijkt zich in de privésfeer af te spelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Overigens:

 

(en dit is geen Humble Brag - een op het eerste gezicht bescheiden opmerking om eigenlijk op te scheppen dus)

 

Ik ken verschillende partijen die behoorlijk veel wijzer zijn geworden door met geleend geld onroerend goed te kopen en verhuren en later, op een geschikt moment, weer te verkopen.

Dus wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat TS met zijn enorme inkomen 'op rozen' zit (of zou kunnen zitten).

 

Maar je moet natuurlijk geen domme dingen doen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

 

Deze hele draad komt op mij over op een humble brag. Een inkomen van meer dan 3 ton, en dan een beetje advies gaan zitten vragen op een gratis forum.

 

Als jonge ondernemer ben ik enorm actief geweest op het higherlevel forum, en was tevens regelmatig onderdeel van de toen startende maandelijkse borrels in Utrecht, dat was erg leuk en helemaal leuk om ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemde. Ik vind het uberhaupt al jammer dat ik dit soort persoonlijke/bedrijfsmatige adviezen niet meer met mijn eigen naam kan op het HL forum kan stellen, het zal toch niet zo zijn dat ik mijn vraag niet eens meer op HL zou kunnen stellen >;(

Link naar reactie
  • 0

(...) het zal toch niet zo zijn dat ik mijn vraag niet eens meer op HL zou kunnen stellen >;(

 

Maar je hebt toch al enkele bruikbare antwoorden gekregen?

- denk aan de gevaren van 'verkapt dividend'.

- overweeg een 'gewoon' hypotheek op basis van je inkomen, in box 3.

- denk aan de belasting in box 2.

- je kan niet zomaar "wat doen" tussen jezelf en je BV zonder fiscaal 'gedoe'.

- enz.

 

Het feit dat men ook soms kritisch is, kan toch geen geheim zijn als je een frequente "HL-er" bent...?

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Als jonge ondernemer ben ik enorm actief geweest op het higherlevel forum, en was tevens regelmatig onderdeel van de toen startende maandelijkse borrels in Utrecht, dat was erg leuk en helemaal leuk om ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemde. Ik vind het uberhaupt al jammer dat ik dit soort persoonlijke/bedrijfsmatige adviezen niet meer met mijn eigen naam kan op het HL forum kan stellen, het zal toch niet zo zijn dat ik mijn vraag niet eens meer op HL zou kunnen stellen
ligt dat dan aan de huidige reageerders of aan iets anders? Is dit een terechte opmerking in de tijd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

(...) het zal toch niet zo zijn dat ik mijn vraag niet eens meer op HL zou kunnen stellen >;(

 

Maar je hebt toch al enkele bruikbare antwoorden gekregen?

- denk aan de gevaren van 'verkapt dividend'.

- overweeg een 'gewoon' hypotheek op basis van je inkomen, in box 3.

- denk aan de belasting in box 2.

- je kan niet zomaar "wat doen" tussen jezelf en je BV zonder fiscaal 'gedoe'.

- enz.

 

Het feit dat men ook soms kritisch is, kan toch geen geheim zijn als je een frequente "HL-er" bent...?

 

 

 

Absuloot, ben er erg blij mee.

Ik moet zeggen, de laatste post is wel al weer een paar jaar geleden

Link naar reactie
  • 0

Absuloot, ben er erg blij mee.

 

Misschien is het dan wel aardig als je in de 'community' (als er gelegenheid is) deelt hoe het jou gelukt is om +3 ton inkomen als jonge ondernemer te realiseren binnen redelijk korte (10 jaar?) tijd...

 

Dát is volgens mij de meeste van de 67.000 "HL-leden" niet gelukt namelijk.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

 

Als jonge ondernemer ben ik enorm actief geweest op het higherlevel forum, en was tevens regelmatig onderdeel van de toen startende maandelijkse borrels in Utrecht, dat was erg leuk en helemaal leuk om ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemde. Ik vind het uberhaupt al jammer dat ik dit soort persoonlijke/bedrijfsmatige adviezen niet meer met mijn eigen naam kan op het HL forum kan stellen, het zal toch niet zo zijn dat ik mijn vraag niet eens meer op HL zou kunnen stellen >;(

 

Tuurlijk kan dat. Rijk of beroemd maakt niet uit.

 

Wat kun je met de gegeven antwoorden?

 

Groet, Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Absuloot, ben er erg blij mee.

 

Misschien is het dan wel aardig als je in de 'community' (als er gelegenheid is) deelt hoe het jou gelukt is om +3 ton inkomen als jonge ondernemer te realiseren binnen redelijk korte (10 jaar?) tijd...

 

Dát is volgens mij de meeste van de 67.000 "HL-leden" niet gelukt namelijk.

 

Dat vind ik prima om te doen, echter mijn drijfsveer was nooit veel geld verdienen, een topic als zodanig insteken zie ik danook helemaal niet zitten, lijkt me wel leuk (ook mede gezien ik sinds kort wat meer tijd heb, aangezien er nu in mijn onderneming heel goed management de dagelijkse leiding heeft) om weer wat actiever te worden op HL

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.