Jump to content
TwaBla
Verberg

BN-fraude > Google en Facebook zijn regie kwijt

 

Met interesse volg ik het verzet tegen zogenaamde BNer Fraude. De kwestie: namen van bekende Nederlanders zoals John de Mol, Humberto Tan en Jeroen Pauw worden gebruikt in banners die op nieuwsberichten lijken, die doorklikkers via een omweg doorleiden naar dubieuze bitcoin-beleggingsdiensten. De schade van deze scam loopt al in de miljoenen volgens de Fraudehelpdesk, omdat er blijkbaar sufkoppen zijn die inderdaad geld overmaken. > berichtgeving Nu.nl en Volkskrant.

 

Daar heb ik niet zo veel medelijden mee.

 

Volgens de verslaggeving staan zulke Bnepper-advertenties in social media zoals Facebook. Ik denk dat het al veel erger is, want ik zie ze via AdChoices van Google ook als banner boven pagina's van de Volkskrant en Reuters belanden. Hier is een link naar een uitlegpagina van Google met een verklaring over een banner van Babies Club die naar een nieuwsbericht zou leiden waarin Elon Musk uitlegt waarom hij niet langer betrokken is bij Tesla. Een bitcoin-belegging vast en zeker...

 

Nou zijn er een heleboel mensen die Facebook en Google vast ook melden dat hun advertentiesysteem misbruikt wordt, maar de lokale helpdesks halen hun schouders op en zeggen dat de advertenties 'niet tegen de regels zijn'. Dat is improvisatie-prietpraat van helpdesks. Facebook en Google lijken niet in staat om iets tegen deze advertenties te doen, omdat ze gecloakt zijn. Hoe dat precies werkt, heb ik nog niet kunnen vinden. Maar het betekent dat Google meent dat er bv een meubeladvertentie geplaatst wordt, terwijl de online bezoeker van die pagina de Bnepper te zien krijgt.

 

Komt erop neer dat 's werelds grootste online ontwikkelaars de greep op hun content kwijt zijn, als je het mij vraagt.

 

Wie kan uitleggen wat cloaking is en waar de juridische verantwoordelijkheid ligt?


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
Posted (edited)

De Australische mededingingsautoriteit ACCC houdt de melddienst Scamwatch bij en ook in die contreien is vastgesteld dat de fake endorsement scams de pan uitrijzen. Nepnieuwsberichten worden op grote schaal verspreid via Facebook en Google Ads, vandaar dat de ACCC nu van Google en Facebook verwacht dat ze harder gaan optreden tegen het misbruik van hun banner-netwerken.

 

Die BN-fraude is dus een internationaal fenomeen en autoriteiten uit verschillende landen richten hun aandacht nu ook op de reclamenetwerken die onvoldoende in staat blijken frauduleuze reclame tegen te gaan.

Edited by TwaBla

Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Toch heb ik het idee dat die die bitcoin scams bijna niet meer zie, afgezien van op wat dubieuze websites.

 

Overigens was die BN-fraude niet heel specifiek op nederland gericht, afgezien van dat men via geotargetting hier berichten met bekende Nederlanders leverde, en in andere landen met bekende personen uit het land in kwestie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Nee, het is een internationaal fenomeen. Waarschijnlijk een affiliate-techniek. Maak een nepnieuwsbericht in de stijl van een bekend kanaal waarin een bekendheid getuige doet van een positieve ervaring met product X. Zolang je dat binnen je eigen achterban doet, kom je een end voordat je problemen krijgt.

 

Maar dat is uit de hand gelopen.

 

Een bonafide producent zal zijn affiliates niet belonen voor misleidende reclame, maar voor een dubieuze leverancier is het wel een manier om de verkoop te bevorderen. Zo worden Facebook en Google betrokken in een chain-of-evil waar iedereen zich verstopt.

 

Dat zou een selectiecriterium voor adverteerders kunnen zijn. Iemand is aanspreekbaar en dus aansprakelijk.


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
19 uur geleden, Benm zei:

Toch heb ik het idee dat die die bitcoin scams bijna niet meer zie, afgezien van op wat dubieuze websites.


Zojuist weer Won Yip op De Speld:

 

9A2AAB91-BC60-49E7-BCB0-3912E83E4FAB.thumb.png.8a5e228c4a374760e4eed65ddd3a0aa8.png

 

A0685280-48EF-467D-8481-88279BFBBF5A.png


Specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ondernemers

Zelfstandig partner bij  B2Bsure, de vooruithelpers in  veerkracht en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
19 uur geleden, Benm zei:

Toch heb ik het idee dat die die bitcoin scams bijna niet meer zie, afgezien van op wat dubieuze websites.


Zojuist weer Won Yip op De Speld9A2AAB91-BC60-49E7-BCB0-3912E83E4FAB.thumb.png.8a5e228c4a374760e4eed65ddd3a0aa8.pngA0685280-48EF-467D-8481-88279BFBBF5A.thumb.png.1b727fba060a31fb7e8a6698201cf688.png


Specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ondernemers

Zelfstandig partner bij  B2Bsure, de vooruithelpers in  veerkracht en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
19 uur geleden, Benm zei:

Toch heb ik het idee dat die die bitcoin scams bijna niet meer zie, afgezien van op wat dubieuze websites.


Zojuist weer Won Yip op De Speld, niet echt een “dubieuze site”, maar ik ben ze recent ook nog op ad.nl tegengekomen.

 

 

9A2AAB91-BC60-49E7-BCB0-3912E83E4FAB.thumb.png.8a5e228c4a374760e4eed65ddd3a0aa8.pngA0685280-48EF-467D-8481-88279BFBBF5A.thumb.png.1b727fba060a31fb7e8a6698201cf688.png


Specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ondernemers

Zelfstandig partner bij  B2Bsure, de vooruithelpers in  veerkracht en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Op het AD (Persgroep) gaat via Google Ad network. Al die uitgevers hebben de verkoop van reclame uitbesteed aan Google en die werkt op zijn beurt met automated buying, dus dat is qua aansprakelijkheid best een aardig vraagstuk. Ze hebben eigenlijk allemaal de greep op die content-stroom losgelaten. Dat is ook een thema, want nu hebben ze ook geen data over adverteerders meer - noch contacten met. 

 

Bij De Speld kan het een grap zijn.


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
8 uur geleden, TwaBla zei:

Bij De Speld kan het een grap zijn.


Kan, maar dar is dit niet. Dit is een serieuze scam ad


Specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ondernemers

Zelfstandig partner bij  B2Bsure, de vooruithelpers in  veerkracht en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)

Als deze nep-aanbevelingen nu ook doorgedrongen zijn tot De Speld zie je hoe diep de banner-rot al zit.

 

Uitgevers besteden de verkoop van reclameruimte uit aan derden zoals Google Display Network. Daarmee geven talloze 'onafhankelijke' titels de controle over een aanzienlijk deel van hun commerciële content uit handen: Telegraaf, Nu.nl en zelfs De Speld. Uitgevers wijzen dus naar Google als verantwoordelijke.

 

Google maakt programmatic buying mogelijk: geautomatiseerde verkoop van bereiksbrokken via veilingen. Daar komt geen mens meer aan te pas. Iedereen kan last minute een x-hoeveelheid bannerplekken inkopen. Vervolgens staat de plaatsingstechniek cloaking toe, het onder dekmantel van toegelaten content plaatsen van nep-aanbevelingen in de vorm van nep-nieuwsberichten. Google wijst naar de techniek als boosdoener oftewel beperkende factor.

 

Gevolg: niemand heeft nog greep op advertising.

 

Er gaat dit jaar circa 129 miljard dollar aan programmatic buying om, dat is ruim tweederde van alle reclame-uitgaven aan display advertising (banners) online.

 

Bij de BN Fraude is sprake van dubieuze affiliates die nep-aanbevelingen in nep-nieuwsberichten plaatsen voor diensten van bijna onherkenbare aanbieders (bitcoin-banken). Bij bitcoin is onnavolgbaarheid ingebakken.

 

Gaat het echter om schoonheids- en gezondheidsproducten dat staat er een herkenbare adverteerder aan de basis. Die kan aangesproken worden, omdat de adverteerder via zijn vergoedingssysteem moet kunnen nagaan welke publisher de nep-banners plaatst.

 

Uitgevers zijn ondertussen wat ongemakkelijk met de macht die ze uit handen gegeven hebben door Google als middleman te accepteren.

 

Edited by TwaBla

Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Blijkbaar. Voorheen zag ik ze nog wel eens op facebook langskomen, maar dat lijkt nauwelijks meer te gebeuren.

 

Hoe prevalent het nog op andere sites is voor mij ergens lastig te zeggen - als ze niet langs de adblocker komen zie ik ze natuurlijk niet. 

 

Anderzijds vraag ik me ergens af wie er nog een browser gebruikt zonder adblocker, of andere methodes om van advertenties af te komen (dns, pi hole, etc) - ik zou er gillend gek van worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
13 uur geleden, Benm zei:

Blijkbaar. Voorheen zag ik ze nog wel eens op facebook langskomen, maar dat lijkt nauwelijks meer te gebeuren.

Ik heb een stuk of 10 van die krengen gerapporteerd bij facebook. Kennelijk hebben ze daarna besloten ze aan mij maar niet meer te tonen..
teveel werk aan..

 

naja zonder dollen, ik gok dat het clickgedrag bij advertenties ook wordt gevolgd en als je nooit klikt zal het algoritme vanzelf wel bedenken dat jij geen goede klant bent voor deze adverteerdersgroep

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
20 minuten geleden, Roel J zei:

ik gok dat het clickgedrag bij advertenties ook wordt gevolgd...

 

Mooi afstudeerproject: hoe werkt dat bij gecloakte banners?


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
5 uur geleden, Roel J zei:

naja zonder dollen, ik gok dat het clickgedrag bij advertenties ook wordt gevolgd en als je nooit klikt zal het algoritme vanzelf wel bedenken dat jij geen goede klant bent voor deze adverteerdersgroep

 

Dat is best complex. De adverteerder is namelijk een affiliate, een publisher die zich heeft toegelegd op deze scams. Die publisher zet nep-nieuwssites op die volstaan met nep-nieuwsberichten. De banner op Facebook (of in het Google Banner Network) dient als lokker, als clickbait. Ik weet niet welke algoritmes beschikbaar worden gesteld aan zulke adverteerders, maar Google en Facebook spelen daarbij een rol door info ter beschikking te stellen en te helpen bij de selectie van sukkels (vertaling van suckers, zoals klanten in dit wereldje genoemd worden) die wellicht te porren zijn voor zo'n investering.

 

Dat Roel, Norbert en moi-bla zulke banners te zien krijgen, is zorgwekkend. Misschien waren we wel te nieuwsgierig en hebben we ooit eens geklikt.


Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 121 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept