Jump to content
SamNunspeet

Vragen container uit Bangladesh naar Rotterdam

Recommended Posts

Hi! Ik ga binnenkort een 40ft container uit bangladesh naar Rotterdam vervoeren. Heb hier geen ervaring mee en hoop hier iemand te treffen met ervaring. Zit met een aantal vragen.

 

- Hoe vervoer ik de inhoud van de container naar mijn locatie elders in Nederland? Neem aan met een containervervoerder? Iemand tips?

- Wat gebeurt er met de zeecontainer? Die blijft in de haven en vervoerder zet inhoud in eigen container?

- Aan welke kosten moet ik denken voor het vervoeren van een zeecontainer uit Rotterdam naar bijvoorbeeld Friesland?

- Is het mogelijk om de inhoud zelf uit de container te halen in de haven? Kun je hier ook gebruik maken van bijvoorbeeld een heftruck?

 

Hoor heel graag jullie ervaringen en alvast heel erg bedankt voor de moeite.

 

Groet, Sam

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je je al eens verdiept in de materie? Onder welke incoterms wordt het verscheept? Heb je met jouw vragen al  contact gehad met logistieke bedrijven voor informatie en offertes?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, SamNunspeet zei:

Iemand tips?

 

Ga niet doe het zelven met containers, zeker niet als het je eerste zending is . Het lossen is 1 ding, maar het inklaren moet ook gebeuren. 

Benader een Nederlandse expediteur om het volledige transport van deur tot deur voor je te regelen, dan kom je niet voor onverwachte kosten en formaliteiten te staan. 

 

Lees ook eens de 19 al bestaande topic over dit onderwerp: ophalen goederen uit haven


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

 

Column: de MKB Verzuim-ontzorgverzekering, een grote stap vooruit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien er met containers veel trans-shipment plaats vindt via Singapore of Colombo moet je te zorgen voor  een non-manipulatie verklaring, anders loop de je kans dat de Nederlandse douane je Form A niet accepteert :). 

Of,

- zoek een expediteur (https://www.fenex.nl/Paginas/Vind-een-expediteur-uitgebreid.aspx)

- koop het boek Havenlogistiek (www.avontade.nl), daar staat alles wat je zou moeten weten .


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je leverancier in Bangladesh werkt met een lokale forwarder, (dat is een tussenpersoon die de documenten voor transport opmaakt en het contact met de reder onderhoud) deze forwarder werkt waarschijnlijk samen met een forwarder in Rotterdam. Deze forwarder ontvangt de documenten, heeft contact met een declarant, (dat is een tussenpersoon die de importtarieven uitrekent en contact heeft met de belastingdienst) en houd contact met jouw over de levering van de container.

Nu zijn er 2 opties:

FCL (Full container load):

De forwarder werkt samen met een container transporteur, en maakt namens die transporteur een afspraak met je over de levering van de container. Er komt dus een vrachtwagen naar je toe met de container, je hebt 2 uur de tijd om de container te lossen. Ben je langer bezig dan betaal je een vergoeding per extra uur lostijd. Waarschijnlijk staat je handel niet op pallets, zorg dus dat je die zelf hebt.

LCL: (Less then container load)

De forwarder werkt samen met een lokaal losbedrijf die de container in Rotterdam lost, die zoeken jouw spullen bij elkaar en regelen een vervoerder die dat op pallets naar je magazijn brengt.

LCL kan je meestal zelf ophalen bij het losbedrijf. Je kunt nooit een LCL container zelf lossen omdat er ook goederen van andere partijen in de container zitten. 

Dit hele proces wordt door de forwarder begeleid en gefactureerd, samen met de eventuele importheffing. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontzettend bedankt voor alle informatie. Dit zal ik zeker uit handen geven. Ik ga aan de slag met alle informatie en opzoek naar een goede partij. Nogmaals bedankt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi SamNuspeet,


Het bericht van Markilanosz zou juist kunnen zijn maar zit vol aannames, mede omdat jouw info niet heel volledig is. 

 

Succes,


Roy


Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze vragen doen me denken aan een jaar geleden, toen ik zelf met de import vanuit India begon. Wij hebben goede ervaringen met Basamro, die hebben vast ook een agent in Bangladesh.  De prijs van transport vanaf Rotterdam naar de loslocatie zit bij je offerte inbegrepen. Geloof dat zit zo'n 400 euro van het totaalbedrag is. 

 

Verdiep je ook eens in de incoterms, de afpraken tussen jou en de exporter. Meestal zal dit FOB (Free on board) zijn, wat inhoud dat het transport van de exporter naar de haven in Bangladesh door je exporter geregeld wordt, en die kosten dus ook aan hem betaald worden. Jouw eigen transportbedrijf regelt dan het transport vanaf daar naar jouw locatie in Nederland.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij onze laatste 40ft uit India hebben we zo'n 2000 betaald voor transport vanaf de haven in India naar onze winkel in Zaandam. De transportkosten van Rotterdam naar Zaandam waren 350 euro, dit zat al in die 2000. Het ging hier om FOB, dus we hebben ook nog een stukje voor transport in India betaald aan onze exporter.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuten geleden, VintageAdventures zei:

Meestal zal dit FOB (Free on board) zijn, wat inhoud dat het transport van de exporter naar de haven in Bangladesh door je exporter geregeld wordt, en die kosten dus ook aan hem betaald worden. Jouw eigen transportbedrijf regelt dan het transport vanaf daar naar jouw locatie in Nederland.

En als je je dan verdiept in de Incoterms zul je er ook meteen achter komen  dat FOB helemaal niet bedoeld is voor goederen in containers maar voor bulk -en/of stuksgoederen. De correcte Incoterm zou dan FCA laadhaven/terminal moeten zijn. Binnenlands of voortransport zit over het algemeen al verrekend in de FOB c.q. FCA prijs. Let dan wel weer op je betalingscondities, FCA gaat slecht samen met een LC, in dat geval is een C of D conditie beter,


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, VintageAdventures zei:

Het ging hier om FOB, dus we hebben ook nog een stukje voor transport in India betaald aan onze exporter.

Nee, dan was het geen FOB, of je heb iets betaald dat je niet had moeten betalen😎

 

 

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

 

Column: de MKB Verzuim-ontzorgverzekering, een grote stap vooruit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was sosiewoso al geen FOB want het ging om een container. Ze zulllen wel FOB hebben afgesproken in de contracten e.d. maar  beide partijen weten blijkbaar niet wat dat inhoudt, hetgeen dit soort uitspraken tot gevolg heeft. Strikt gesproken betaal je de exporteur bij FOB wel voor het binnenlands transport, het maakt immers deel uit van de FOB verkoopprijs maar VintageAdventure heeft zo te lezen blijkbaar een extra factuur gekregen en dat is niet de bedoeling van de afgesproken conditie.


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn leverancier levert zijn producten in een 40ft container onder FOB conditie. Zoals ik het heb begrepen en tevens de leverancier heeft gezegd, zorgt hij ervoor dat de producten verpakt in de container terecht komen. Vervolgens zorgt hij ervoor dat de container aan boord komt bij de gewenste transporteur. 

IK moet dus een forwarder vinden die een transporteur regelt en de inklaring in Rotterdam (en eventueel vervoer naar mijn locatie).

 

@VintageAdventures Dank voor je openheid in prijzen. Ik zocht een prijsindicatie zodat ik mijn kosten kan berekenen. Ik zal zelf ook nog offertes opvragen bij forwarders. Mocht men hier tips hebben, dan hoor ik dat graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan wel zijn dat FOB niet voor containers is, maar heel het verre oosten heeft het over FOB als ze praten over een container geleverd aan boord van de boot. Ik zou dat FCA laten voor wat het is, en gewoon FOB blijven gebruiken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen mag natuurlijk afspreken wat hij wil, van FCA  en FOB tot XYZ maar zodra een Incoterm is opgenomen in het verkoopcontract is de inhoud van de term bindend voor beide partijen.Uit de afgesproken term dient zodoende duidelijk te worden wat de verplichtingen van de koper en verkoper zijn,  Dat is hier dus al niet duidelijk want VintageAdventures betaalt al blijkbaar  dubbel voor het vervoer naar de haven.


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 uur geleden, Bert. zei:

Het was sosiewoso al geen FOB want het ging om een container. Ze zulllen wel FOB hebben afgesproken in de contracten e.d. maar  beide partijen weten blijkbaar niet wat dat inhoudt, hetgeen dit soort uitspraken tot gevolg heeft. Strikt gesproken betaal je de exporteur bij FOB wel voor het binnenlands transport, het maakt immers deel uit van de FOB verkoopprijs maar VintageAdventure heeft zo te lezen blijkbaar een extra factuur gekregen en dat is niet de bedoeling van de afgesproken conditie.

 

In mijn business werkt dit heel anders. Wij handelen in unieke, oude items. Prijsafspraken maak ik altijd ex fac omdat ik van veel verschillende handelaren inkoop. 1 van deze handelaren wordt uiteindelijk mijn exporteur. Het werkt voor mij dus niet om het lokale FOB gedeelte in de inkoopprijs te berekenen. Mocht ik enkel van mijn exportuer kopen is dit wel het geval.  

 

 

10 uur geleden, SamNunspeet zei:

Dank voor je openheid in prijzen. Ik zocht een prijsindicatie zodat ik mijn kosten kan berekenen. Ik zal zelf ook nog offertes opvragen bij forwarders. Mocht men hier tips hebben, dan hoor ik dat graag.

 

Prijzen kunnen erg afwijken, o.a door schommelende dollarkoersen en olieprijzen. Dit was de prijs voor de laatste container in oktober. Overigens was dit slechts 10% duurder dan een 20ft container in april vorig jaar.

Edited by VintageAdventures

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 uur geleden, VintageAdventures zei:

In mijn business werkt dit heel anders. Wij handelen in unieke, oude items. Prijsafspraken maak ik altijd ex fac omdat ik van veel verschillende handelaren inkoop. 1 van deze handelaren wordt uiteindelijk mijn exporteur. Het werkt voor mij dus niet om het lokale FOB gedeelte in de inkoopprijs te berekenen. Mocht ik enkel van mijn exportuer kopen is dit wel het geval. 

Als jij lokaal koopt van verschillende handelaren is zoals jij het uitlegt dit blijkbaar een soort schijnconstructie om de export vanuit India gemakkelijker te maken.  Daar kun je iedere Incoterm op loslaten waarvan er geen enkele de lading dekt van wat  de koper en "verkoper" overeenkomen. 

Edited by Bert.

Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 19-6-2019 om 09:17, Bert. zei:

Als jij lokaal koopt van verschillende handelaren is zoals jij het uitlegt dit blijkbaar een soort schijnconstructie om de export vanuit India gemakkelijker te maken.  Daar kun je iedere Incoterm op loslaten waarvan er geen enkele de lading dekt van wat  de koper en "verkoper" overeenkomen. 

 

Onderhandelen in prijzen Inc lokaal tranport heeft dus geen zin. Ik koop van verschillende handelaren omdat ik een divers aanbod wil inkopen. 

 

De handelaren die ook exporteren hebben vaak een vastgesteld "FOB" tarief voor een 20 en 40ft container. Hierin zitten de inpakkosten (mijn exporter pakt dus ook alle etems van andere handelaren in), laden, transport naar de haven. Aan mijn Nederlandse transportbedrijf betaal ik dan dus het transport van de haven in India naar mijn pakhuis/winkel in Nederland. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap dat je bij FOB alleen de transportkosten vanaf de verschepingshaven betaalt aan jouw expediteur, alle kosten aan de bij de Incoterms overeengekomen plaats zijn voor de verkoper en maken deel uit van zijn verkoopprijs. Je betaalt (zoals de indruk was gewekt) niet nog eens extra voor het voor-transport. Maar Incoterms gaan niet alleen over transport, ook over risicoverdeling en douane-aangiftes en dergelijke.  Alle kosten die je in India maakt horen in je douanewaarde, ik ben inmiddels wel benieuwd met wat voor factuur/facturen jij je spullen in Rotterdam aangeeft?


Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept