Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Simon58

Facturen inboeken verplicht?

Recommended Posts

Ik heb in het verleden weleens vaker facturen voor de BV vanuit prive voldaan. Zoals de notaris-, kvk- en accountants-kosten.

 

Ik heb deze facturen niet opgenomen in de boekhouding van de BV, en de BV heeft deze daarom dus ook nooit terugbetaald aan mij. 

 

Het enige nadeel wat ik kon bedenken is dat ik hierdoor de BTW niet terugkreeg, en deze kosten niet van de winst kon aftrekken, maar dat nam ik voor lief.

 

Nu vraag ik mij opeens af: is het eigenlijk wel toegestaan om op deze manier de boekhouding te versimpelen?

 

Of is het verplicht om alle facturen gericht aan de BV op te nemen in de boekhouding, ook als deze in prive voldaan zijn?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met alle respect:

 

Er is dus een BV (waar jij dan ook bestuurder/eigenaar/verantwoordelijk van/voor bent, denk ik) waarin sommige/vele/enkele facturen uitgereikt door leveranciers niet terug te vinden zijn. En dus ook niet hoe/wanneer/of de daaruit vloeiende verplichtingen voldaan zijn door de BV of nog open staan.

 

Eerlijk gezegd: Wat denk je zelf? Voert de BV een juiste/adequate administratie...?

 

(overigens: wat hier eventuele consequenties van kunnen zijn en/of hoe/wat je zou kunnen herstellen laat ik in het midden - dat is nogal afhankelijk van feiten en omstandigheden - maar uiteraard kan je niet zo doen alsof facturen aan de BV helemaal niet bestaan.)

  

Edited by shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Burgerlijk Wetboek Boek 2, Rechtspersonen

Titel 1. Algemene bepalingen

Artikel 10, 1e lid.

Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de rechtspersoon en van alles betreffende de werkzaamheden van de rechtspersoon, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de rechtspersoon kunnen worden gekend.

 

In het meest zwarte scenario kan u onbehoorlijk bestuur worden verweten, met alle gevolgen van dien.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Simon58 zei:

Of is het verplicht om alle facturen gericht aan de BV op te nemen in de boekhouding, ook als deze in prive voldaan zijn?

Een economisch delict ligt hier mogelijk op de loer...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie hebben helemaal gelijk, ik ging er eigenlijk vanuit dat door direct te betalen er geen sprake meer van een vordering kon zijn, en daarom ook weinig noodzaak meer deze vast te leggen. Maar mocht de tegenpartij dat in de toekomst betwisten, dan is het uiteraard een ander verhaal, niet bij stilgestaan.

 

Gelukkig ging het tot nu toe om facturen die in een grijs gebied liggen. Zo heb ik die notariskosten al betaald ruim voordat de BV feitelijk was opgericht, dus of die wel op naam van een BV kon staan die nog niet bestond lijkt me te betwisten? En de accountantskosten was een factuur voor de aangifte van de holding + werkmaatschappij samen, dus om die aan 1 van beiden toe te wijzen was ook vreemd geweest.

 

Het ging dus steeds om kosten die ik ten behoeve van de BV heb moeten maken, en zal er vanaf nu streng op letten dat deze persoonlijk aan mij gericht zijn, zonder bedrijfsnaam.

 

Immers, als ik meubilair aanschaf voor het kantoor, puur ten behoeve van de BV, is het toch ook geen "economisch delict" of "onbehoorlijk bestuur" als die aanschaf vervolgens niet in de boeken terechtkomt? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Simon58 zei:

Zo heb ik die notariskosten al betaald ruim voordat de BV feitelijk was opgericht, dus of die wel op naam van een BV kon staan die nog niet bestond lijkt me te betwisten? En de accountantskosten was een factuur voor de aangifte van de holding + werkmaatschappij samen, dus om die aan 1 van beiden toe te wijzen was ook vreemd geweest.

Die kosten had je, ook naderhand, gewoon in de bv mogen boeken. Dat zijn aanloopkosten. En de accountantsfactuur had je onderling tussen de hokding en werkmaatschappij voor de helft onderling kunnen verdelen/verrekenen. Door ze privé te betalen en buiten de boeken te houden ben je toch heel wat geld misgelopen (aan venootschapsbelasting en btw).

 

6 minuten geleden, Simon58 zei:

Immers, als ik meubilair aanschaf voor het kantoor, puur ten behoeve van de BV, is het toch ook geen "economisch delict" of "onbehoorlijk bestuur" als die aanschaf vervolgens niet in de boeken terechtkomt? 

Geen idee waarom je dit buiten de boeken zou willen houden. Je verliest er gewoon geld op. Heb je daar een bepaalde reden voor? Wellicht kunnen we met die reden bekijken of het "onbehoorlijk bestuur" is. Ik geloof dat een van de punten van ondernemen het streven naar winst is. Dat doe je in dit geval niet en dat zou best eens onder "onbehoorlijk bestuur" kunnen vallen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Rik · zei:

Geen idee waarom je dit buiten de boeken zou willen houden. Je verliest er gewoon geld op. Heb je daar een bepaalde reden voor? 

 

Het doel was vooral om de boekhouding van de holding zo simpel mogelijk te houden, met zo min mogelijk facturen. Het resultaat was dat ik hierdoor wel veel korting kreeg van de partij die de belastingaangifte heeft verzorgd, dus of ik er uiteindelijk geld op verloren ben durf ik niet te zeggen. 

 

3 minuten geleden, Rik · zei:

Ik geloof dat een van de punten van ondernemen het streven naar winst is. Dat doe je in dit geval niet en dat zou best eens onder "onbehoorlijk bestuur" kunnen vallen ;)

 

Door bepaalde zaken uit eigen zak te betalen, verlaag ik de kosten juist die de BV heeft, is dat niet de ultieme manier om naar winst te streven? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Simon58 zei:

Het resultaat was dat ik hierdoor wel veel korting kreeg van de partij die de belastingaangifte heeft verzorgd, dus of ik er uiteindelijk geld op verloren ben durf ik niet te zeggen.

Moet dan een behoorlijke korting geweest zijn. Je loopt privé ruim 50% van de factuur mis (btw + venootschap + dividendbelasting) mis op die rekeningen. (Ik kan me niet voorstellen dat die paar facturen ziveel uitmaken.)

 

Je hebt inderdaad gelijk dat de zaak meer winst maakt (waar jij dus venootschaps- en dividendbelasting over betaalt voordat je het weer privé hebt).

 

Wat betreft tenaamstelling van een factuur. Als je bijvoorbeeld echt iets privé koopt met (toevallig) de naam van de zaak erboven (b.v. wasmachine of privé computer) dan zou ik wel verwachten dat je hem buiten de boeken houdt. Maar ik heb geen idee wat het officiele standpunt hierover is.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden, Simon58 zei:

Immers, als ik meubilair aanschaf voor het kantoor, puur ten behoeve van de BV, is het toch ook geen "economisch delict" of "onbehoorlijk bestuur" als die aanschaf vervolgens niet in de boeken terechtkomt? 

Nee, maar het gaat om de essentie ... en dat is dat u in de toekomst (misschien) steeds makkelijker over het selectief inboeken of onthouden van inkoop/verkoop-facturen gaat denken en doen.
 

10 uur geleden, Rik · zei:

Wat betreft tenaamstelling van een factuur. Als je bijvoorbeeld echt iets privé koopt met (toevallig) de naam van de zaak erboven (b.v. wasmachine of privé computer) dan zou ik wel verwachten dat je hem buiten de boeken houdt. Maar ik heb geen idee wat het officiele standpunt hierover is.

Ook hierbij geldt ... elke factuur op naam van de onderneming of zaken ten dienste van de onderneming die je privé koopt, neem je in de administratie op. Het is alles of niets ... voordat je het weet heb je een grijze dan wel dubbele boekhouding.

 

Maar waarom zou je een wasmachine of privé-computer op naam van de zaak kopen ? Als consument heb je meer rechten.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, Cosara zei:

Maar waarom zou je een wasmachine of privé-computer op naam van de zaak kopen ? Als consument heb je meer rechten.

Omdat je bijvoorbeeld reeds een 'zakelijke' account hebt bij desbetreffende webshop. Dan zetten ze daar dus gewoon je bedrijfsnaam boven de factuur.

 

Maar het is dus duidelijk. Gewoon zakelijk boeken en privé verrekenen in dat geval (of een aparte privé account maken).

 

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hun makro- of sligro-factuur niet inboeken als ze daar wat privé zaken kopen. Want ook daar staat altijd de bedrijfsnaam op.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuten geleden, Rik · zei:

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hun makro- of sligro-factuur niet inboeken als ze daar wat privé zaken kopen. Want ook daar staat altijd de bedrijfsnaam op.

 

Lijkt mij totaal overbodig om je administratie te 'vervuilen' met allerlei privé-aankopen bij diverse groothandels. Maar dat is iets anders dan zakelijke facturen weglaten, omdat je dat makkelijk vindt of zoiets. En daar ging het verhaal van Simon over. 


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Rik · zei:

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hun makro- of sligro-factuur niet inboeken als ze daar wat privé zaken kopen. Want ook daar staat altijd de bedrijfsnaam op.

Opnemen in de administratie gebeurt sowieso, domweg omdat de aankopen in de bankafschriften vermeld staan ... of wil je daar ook in gaan strepen ?

 

Wat betreft de Makro-inkopen ... splitsen in zakelijk en/of privé-goederen.

Dat geld ook voor de brandstofbonnen van het pompstation waarop niet zelden broodje/frisdrank/chips/sigaretten op voorkomen


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak worden de privé aankopen apart afgerekend bij de groothandels (en dus met de privé-bankpas). Zodat je een zakelijke factuur hebt voor de zakelijke dingen. Dan neem je de privé-factuur dus niet in je administratie op.

 

Inderdaad anders dan waar Simon het over had maar het geeft dus wel aan dat er geen harde regel is die stelt dat als de bedrijfsnaam erop staat dat het verplicht is deze op te nemen in je boekhouding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Rik · zei:

Vaak worden de privé aankopen apart afgerekend bij de groothandels (en dus met de privé-bankpas).

De (mijn) praktijk laat iets anders zien ... of dat gedaan wordt in de hoop dat ook de koelkast, televisie, kleding of etenswaren als zakelijke kosten worden geboekt, laat ik in het midden ...

 

1 uur geleden, Rik · zei:

Inderdaad anders dan waar Simon het over had maar het geeft dus wel aan dat er geen harde regel is die stelt dat als de bedrijfsnaam erop staat dat het verplicht is deze op te nemen in je boekhouding.

Boek 3. Vermogensrecht in het algemeen

Titel 1. Algemene bepalingen

Afdeling 1B. Het voeren van een administratie

Artikel 15i

1. Een ieder die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent, is verplicht van zijn vermogenstoestand en van alles betreffende zijn bedrijf of beroep, naar de eisen van dat bedrijf of beroep, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde zijn rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.

 

... er circuleert een factuur met uw bedrijfsnaam/adres/klantnummer erop en dat is al reden genoeg op deze in uw zakelijke administratie op te nemen. Als de factuur betrekking heeft op goederen of diensten ten bate van in privé-gebruik, dan behoort u dat als zodanig in de zakelijke boekhouding te administreren, ook als de zakelijke factuur met privaat geld is betaald.

 

Dat een en ander in de praktijk pragmatisch wordt benaderd en uitgevoerd, maakt de wet niet minder dwingend.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Cosara zei:

Als de factuur betrekking heeft op goederen of diensten ten bate van in privé-gebruik, dan behoort u dat als zodanig in de zakelijke boekhouding te administreren, ook als de zakelijke factuur met privaat geld is betaald.

 

 

Ieder zijn mening natuurlijk en even goede vrienden, maar ik vind dit toch echt "kul" eerlijk gezegd (en zeker sterk overdreven en ongenuanceerd geschreven).

 

Totaal overbodig bijvoorbeeld voor de bakker om in zijn administratie op te nemen dat zijn neef zijn Makropas geleend heeft om een nieuwe TV toestel (toevallig in de "bonus") met zijn eigen pinpas te kopen. Het is toch iedereen duidelijk dat het niets met "zijn rechten en verplichtingen" als bakker te maken heeft.

 

Even iets concreter van mijn kant:

 

Ik heb een BV. Ik neem inderdaad mee (het is heel zeldzaam, maar het komt voor!) wanneer mijn BV een bekeuring voor bijvoorbeeld te hard rijden met de bedrijfsauto door een collega van mijn vrouw (die toevallig een keer reed toen zij naar iets samen voor het werk waren).

Want die bekeuring moet betaald worden door de BV, ongeacht of misschien eigenlijk iemand anders dat zou moeten vergoeden (wat nooit gebeurt is dan, want dat vind ik ook "kul").

 

Er is onlangs een grote verbouwing uitgevoerd bij/door 'de zoon'. Voor een groot gedeelte ingekocht met het Bouwmaat-pasje van de BV en afgerekend door 'de zoon'. Heeft werkelijk niets met de "vermogenstoestand" van de BV te maken. Neem ik uiteraard niet mee. De BV heeft werkelijk niets met Bouwmaat te maken - ik heb wel een pasje, want soms heb je iets nodig als fanatieke doe-het-zelf'er (iets dat niet goed genoeg is bij Gamma en Co.).

 

Maar zoals ik al zei: ieder zijn eigen mening.  

 

 

 

 

 

 

Edited by shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om tot een conclusie te komen:

 

Als de aanschaf NIET ten behoeve van de BV was, maar de tenaamstelling WEL, hoeft de factuur dus niet perse ingeboekt te worden. (Zie voorbeelden Makro/Bouwmaat).

 

Als de aanschaf WEL ten behoeve van de BV was, maar de tenaamstelling NIET, hoeft de factuur ook niet perse ingeboekt te worden. (Zie voorbeeld kantoormeubilair).

 

Zowel de tenaamstelling als het doel van de aanschaf, lijken beiden op zichzelf dus geen harde indicator te kunnen geven over het inboeken.

 

Het lijkt dus de combinatie te zijn die de doorslag geeft? Als zowel de tenaamstelling, als het doel, beiden de BV zijn, dan moet ik ze verplicht inboeken ongeacht wie ze betaald heeft.

 

Vat ik het zo juist samen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij wordt ook hier de soep helemaal niet zo heet gegeten. Zeker niet als je de enig aandeelhouder van de BV bent. De enige benadeelde is dan jezelf privé. De fiscus is dat in ieder geval niet. Persoonlijk is het alleen niet helemaal handig, omdat je de situatie van je BV iets te rooskleurig voorstelt. Er zijn namelijk kosten niet opgenomen, waardoor de winst te hoog wordt voorgesteld. Je zou uiteindelijk zelf kunnen denken dat het beter met de zaak gaat dan daadwerkelijk het geval is.

 

Verder is het zo dat de regels voor de omzetbelasting en vennootschapsbelasting iets anders zijn. Als de tenaamstelling op de factuur niet op naam van de BV staat, dan kun je de btw niet terugvragen. Als de factuur wel op de BV staat, dan mag je de btw wel terugvragen. Als je de btw niet terugvraagt, tja, dat is dan in het nadeel van de BV. Die niet-gevraagde btw kun je dan overigens wel weer als kosten voor de vennootschapsbelasting aftrekken van de winst.

 

Echter voor de vennootschapsbelasting is de tenaamstelling volgens mij niet zo strict. Als het gaat om kosten voor de onderneming, ongeacht de tenaamstelling, dan mag je de kosten gewoon aftrekken van de winst. Het is alleen zo dat de btw dan niet is terug te vragen. Die btw wordt dan onderdeel van de kosten.

 

Overigens kun je deze situatie makkelijk oplossen. Je kunt alle facturen alsnog inboeken. Als je de btw nog kan terugvragen, vraag die dan terug. Als je btw niet meer terug kan vragen, boek dan de hele factuur alsnog als kosten (inclusief btw). En als je de factuur privé hebt betaald, laat je dat gewoon lopen via de rekening-courant DGA. De facturen zijn dan door de BV betaald, maar tegelijkertijd heeft de BV nog een schuld aan jou. Die schuld moet de BV nog aan jou terugbetalen (belastingvrij). Als de schuld tussen DGA en BV minder dan 17.500 euro is, dan is er ook geen rente verschuldigd (en mag/hoef je die ook niet in Box 3 op te geven).

 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept