Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Digeric

Klant betaalt niet, maar contract is zoek. Hoe sterk sta ik?

Recommended Posts

Ik heb een klant die al enkele jaren een abonnement voor hostingdiensten bij mij heeft. Hij heeft dit steeds zonder probleem per jaar vooruit betaald. Echter de jaarlijkse factuur die ik in november heb verzonden heeft hij nog steeds niet betaald. Ik heb 3 herinneringen gestuurd waarop ik geen enkele reactie heb ontvangen. Daarna heb ik hem nog gebeld en hij gaf aan het na te zullen kijken. Nadat ik 2 weken na dit telefoontje nog geen betaling binnen had en ook geen reactie, was ik het zat.
Ik heb een incassobureau ingeschakeld en daarop reageerde hij direct: hij wil graag een kopie van het in 2016 getekende contract en mijn algemene voorwaarden ontvangen. Probleem is echter dat dit getekenende contract nergens meer te vinden is, waarschijnlijk zoek geraakt in een verhuizing. Mijn vraag is nu of ik hiermee nog sterk sta in mijn zaak. Hij heeft zoals gezegd de voorgaande facturen altijd voldaan en hij heeft ook geen bezwaar gemaakt tegen de nu openstaande factuur. Maar aangezien hij nu om contract en voorwaarden vraagt wil hij blijkbaar wel proberen er onderuit te komen.

Het gaat om een bedrag van 725 euro. Wat zal ik doen? Het laten zitten omdat ik in een eventuele rechtzaak zonder contract geen kans maak? Of maak ik met deze geschiedenis nog wel een goede kans?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt in ieder geval voorwaarden?

 

Die zijn indertijd ook bij hem van toepassing verklaard?

 

Voorheen is er altijd conform overeenkomst en voorwaarden betaald en nu ineens niet meer?

 

Dan kun je natuurlijk best volhouden dat er niets is veranderd t.o.v. vorige prestatie en tegenprestatie en hij daarom betaling verschuldigd is en dat jij, tot betaling is voldaan, gerechtigd bent de te leveren prestatie op te schorten c.q. te beëindigen.

 

Dat hij al die tijd wel betaald heeft,  bevestigt immers het bestaan van de overeenkomst. 

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Je hebt in ieder geval voorwaarden?

 

Die zijn indertijd ook bij hem van toepassing verklaard?

 

Voorheen is er altijd conform overeenkomst en voorwaarden betaald en nu ineens niet meer?

 

Dan kun je natuurlijk best volhouden dat er niets is veranderd t.o.v. vorige prestatie en tegenprestatie en hij daarom betaling verschuldigd is en dat jij, tot betaling is voldaan, gerechtigd bent de te leveren prestatie op te schorten c.q. te beëindigen.

 

Dat hij al die tijd wel betaald heeft,  bevestigt immers het bestaan van de overeenkomst. 

 

 

Voorwaarden heb ik wel en zijn inderdaad van toepassing verklaard, daar wordt ook naar verwezen op iedere factuur.

 

De hosting heb ik vooralsnog door laten draaien, maar overweeg wel om dit op te schorten. Ik ben alleen bang dat hij dat dan weer kan gebruiken om aan te tonen dat ik mijn diensten niet lever?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Digeric zei:

Voorwaarden heb ik wel en zijn inderdaad van toepassing verklaard, daar wordt ook naar verwezen op iedere factuur.

Als je in de voorwaarden hebt staan dat dit steeds stilzwijgend verlengd wordt zonder opzegging van uw klant en hij heeft voorgaande jaren gewoon betaald is er dus spraken van een overeenkomst.

 

Dan zal uw klant de opzegging van de overeenkomst moeten bewijzen.

 

het bestaan van een overeenkomst kan ook worden afgeleid uit de praktische uitvoering die partijen daaraan hebben gegeven (bijvoorbeeld leveringen en betalingen over en weer).

 

Edited by Roy_Me

Incassomedewerker IncassoDirect. www.incassodirect.eu

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Digeric zei:

Ik ben alleen bang dat hij dat dan weer kan gebruiken om aan te tonen dat ik mijn diensten niet lever?

Ik neem aan dat je in jouw voorwaarden hebt opgenomen dat je  werkzaamheden mag opschorten? Dat ontslaat de klant niet van zijn bestaande betalingsverplichting. Je kunt juist stellen dat je met die opschorting de rekening niet onnodig laat oplopen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp betaalt deze kant vooruit, maar heeft dat nu verzaakt te doen. Naar mijn idee sta je dan in je volle recht om de levering op te schorten. 

 

Wellicht wil de klant gewoon van zijn overeenkomst af: als je dreigt de levering op te schorten wegens wantbetaling en daar geen reactie op krijgt is dat waarschijnlijk het geval. Schort je het daadwerkelijk op en hoor nog steeds niets dat weet je het zeker. 

 

Je voordeel is dat de klant vooraf betaalt, dus mocht de overeenkomst hiermee tot een einde komen dan schiet je er niet zoveel bij in. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier moet je niet veel energie insteken en gewoon je verlies nemen.

Het lijkt niet zo relevant of je wel of niet gelijk hebt. Je (eventuele) recht gaan halen kost veel energie en tijd.

Beschouw de weigering van je klant als een opzegging van de dienst. Meld dit ook, inclusief de mededeling dat je de hosting zult beëindigen over twee weken.

Je kunt kiezen om gelijk aan te bieden alsnog te verlengen, mits er tijdig betaald wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de klant de Algemene Voorwaarden gestuurd en gemeld dat ik het contract niet digitaal beschikbaar heb. Ik laat het incassobureau nog even doorgaan met aanmaningen sturen, maar denk inderdaad dat ik geen energie ga steken in verdere stappen als betaling uitblijft.

De website en e-mail haal ik per direct offline.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Frank v C zei:

Hier moet je niet veel energie insteken en gewoon je verlies nemen.

Het gaat toch om 725 euro, voor veel mensen is dit veel geld en wel de moeite waard

 


Incassomedewerker IncassoDirect. www.incassodirect.eu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of andersom denken. Is het de klant waard als de pagina op zwart staat? Het mag allicht juridisch niet, maar is het hem financieel waard om een rechtszaak aan te spannen?

Je zou ook nog een vertraging tussen kunnen plakken. Dat er eerst een minuut wit scherm is voordat de pagina land.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 uur geleden, Digeric zei:

Ik heb een klant die al enkele jaren een abonnement voor hostingdiensten bij mij heeft. Hij heeft dit steeds zonder probleem per jaar vooruit betaald.

 

Klinkt als een nette klant. Informeer eens of je ergens bij kan helpen. En laat 'm anders gewoon gaan. Is beter voor je karma dan incasso en rechtszaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Ik heb 3 herinneringen gestuurd waarop ik geen enkele reactie heb ontvangen. Daarna heb ik hem nog gebeld en hij gaf aan het na te zullen kijken. Nadat ik 2 weken na dit telefoontje nog geen betaling binnen had en ook geen reactie, was ik het zat.

Nog een keer bellen? Zit misschien een beetje krap?

 

Verzonden per post en/of mail? Naar welk adres? Ga ze nog eens na!

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

De website en e-mail haal ik per direct offline.

Wat voor abonnement voor hostingdiensten mag dit dan wel zijn voor 725 euro? Geen fijne maatregel.

 

Direct naar het incassobureau zonder telefonische duidelijkheid zou mijn keuze in ieder geval niet zijn. Ontvangt de klant zijn mail nog wel?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Highio zei:

Ontvangt de klant zijn mail nog wel?

TS geeft aan dat hij wel telefonisch contact heeft gehad, dus hij is op de hoogte.

 


Incassomedewerker IncassoDirect. www.incassodirect.eu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vraag is of de klant zijn inkomende mail nog wel kan ontvangen na opschorting of definitieve beëindiging van de dienstverlening...

 

...terecht hoor, dat je de neiging een keer hebt om de stekker uit de samenwerking te trekken, maar de communicatie lijkt mij van beide zijden niet bepaald optimaal. Ik ken de details van het contact niet. En de factuurdatum, vervaldatum en data van herinneringen en leveringsvoorwaarden zijn ook onbekend, maar het is wel een paardenmiddel om diensten volledig stop te zetten na betrekkelijk korte tijd (met of zonder aanzegging?).

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat vind je nou zelf van jouw berichtengeschiedenis binnen dit domein?

 

Het komt op mij voor alles over als klantonvriendelijke zakelijkheid!

 

Schilder of glaszetter wordt webhoster of reseller of ligt de zaak 180 graden gedraaid? Ik volg de berichten(geschiedenis) even niet meer...

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opschorten van essentiele diensten als webhosting is natuurlijk wel een draconische maatregel, en ik zou dat zeker niet aanraden te doen zonder de klant eerst uitgebreid op de hoogte te stellen, met een heel redelijke termijn om contact op te nemen (1 maand of iets dergelijks). Maar als betaling uitblijft en contact onmogelijk lijkt dan kun je op een gegeven moment weinig anders: Zodra de klant in kwestie merkt dat zijn website niet meer online is neemt hij waarschijnlijk wel contact op om te vragen wat er aan de hand is, en dan kun je het meteen uitleggen. 

 

Uiteraard is het het beste om gewoon alle data etc te bewaren zodat je het account in een minuut kunt her-activeren zodra je het situatie hebt kortgesloten met de klant. 

 

Het is niet aangenaam, maar als niets anders werkt, wel een effectieve methode om duidelijk te maken dat de wanbetalende klant nu toch echt actie moet gaan ondernemen. Gelukkig heb ik het zelf nog nooit hoeven doen, maar mocht zich een geval van langdurige wanbetaling voordoen waarbij de klant van de aardbodem verdwenen lijkt is het natuurlijk wel een methode om het tot een acuut probleem van die klant te maken, zodat je in ieder geval contact (en dienstverlening) snel kunt herstellen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze maatregel zelfs in mijn algemene voorwaarden staan, maar dan wel met de voorwaarde dat de overeengekomen betalingstermijn met minimaal 60 dagen overschreden wordt. In de praktijk zal dat al snel 3 maanden na het versturen van de factuur zijn.

 

Tot nu toe heb ik dit overigens nog nooit hoeven te doen, en zolang en klant blijft communiceren zal ik dat ook niet snel doen. Maar ja, als hij nergens meer op reageert zoals in dit geval...

 

Ik ben overigens wel benieuwd wat je precies doet voor dat bedrag.  Ik bied ook een pakket aan van 50 euro per maand, maar daar zit naast hosting ook onderhoud in en een tegoed van 5 uur per jaar voor aanpassingen ed.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die €725,00 zal niet voor een standaard managed hosting zijn denk ik. Voor €60,00 per maand zal een pakket met 1 cpu, 1024mb ram en 20 gb webspace toch wel lichtelijk overpriced zijn. Ik vermoed dat het oom een vps gaat met een redelijk aantal gereserveerde processorkernen en ram geheugen. Aangezien dat dan aan het pakket is toegewezen kunnen deze kosten dus niet in een ander pakket bij een andere klant terug verdiend worden. Volgens mij staat een webhoster bij het uitblijven daarom in zijn recht bij het uitschakelen van het pakket bij uitgebleven betaling. Het is misschien wel handig om de data op de server te bewaren voor als de klant de rekening alsnog betaald. Zie het uitschakelen dan meer als het bevriezen van het pakket.

Het een en ander blijft uiteraard wel afhankelijk van de algemene voorwaarden. Ik vind het wel opmerkelijk dat het contract kwijt is. Is dit heel toevallig ook net bij iemand die daar naar vraagt of zijn er meerdere zaken niet op orde?


Ik ben er ook weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt het over een maandbedrag, Digeric spreekt van een jaarbedrag (vooruit), terwijl het huidige kalenderjaar nog geen drie weken oud is of er max. 10-12 weken verstreken zijn na factuurdatum...

 

...het zou natuurlijk goed kunnen, dat deze particuliere of zakelijke (?) klant zich probeert te informeren over de toepasselijke (wettelijke maximale) opzegtermijn. Zonder contract is deze mogelijk slechts een maand.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 17-1-2020 om 14:27, Digeric zei:

Het gaat om een bedrag van 725 euro. Wat zal ik doen? Het laten zitten omdat ik in een eventuele rechtzaak zonder contract geen kans maak? Of maak ik met deze geschiedenis nog wel een goede kans?

Kansloos.

Het bestaan van een overeenkomst kan je wel hard maken, maar de inhoud niet.

Ik zou er geen rechtszaak om beginnen;

  • te groot risico op verlies
  • te klein belang €42 (725/52*3) om grote kosten te maken

 

Op 17-1-2020 om 14:27, Digeric zei:

Ik heb 3 herinneringen gestuurd waarop ik geen enkele reactie heb ontvangen. Daarna heb ik hem nog gebeld en hij gaf aan het na te zullen kijken. Nadat ik 2 weken na dit telefoontje nog geen betaling binnen had en ook geen reactie, was ik het zat.
Ik heb een incassobureau ingeschakeld

Dit klinkt niet als een succesvolle incassoprocedure.

Waarom bel je je klant niet om te vragen wat er aan de hand is? Ik begrijp dat het contact nog niet geëscaleerd is en jullie nog `pratende` waren?

Ben duidelijk dat gesprek dat je geen gratis diensten aanbied en stel een concrete termijn waarop je betaling wenst OF de schermen op zwart zet.

 

Als je nu de stekker eruit trekt weet je zeker dat de zaak escaleert en zie je waarschijnlijk geen cent. (Tenzij het doel is, klant lozen en door.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 259 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept