loading
Ga naar inhoud
KoenMeijer
Verberg

Horeca marges Berlijn

vraag

Goedemiddag, ik ben momenteel bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor een horeca concept in Berlijn en ik vroeg mij af of iemand mij iets zou kunnen vertellen over de marges. 

Ik zou graag willen weten met wat voor marges ik een gezond bedrijf kan runnen in Berlijn. Ik ben redelijk bekend met het marge plaatje in Nederland maar aangezien Berlijn een stuk goedkoper is vroeg ik mij af of dit dan ook anders ligt daar. 

Ik hoor het graag als iemand mij hier iets meer over kan vertellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord
33 minuten geleden, KoenMeijer zei:

Goedemiddag, ik ben momenteel bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor een horeca concept in Berlijn en ik vroeg mij af of iemand mij iets zou kunnen vertellen over de marges. 

Ik zou graag willen weten met wat voor marges ik een gezond bedrijf kan runnen in Berlijn. Ik ben redelijk bekend met het marge plaatje in Nederland maar aangezien Berlijn een stuk goedkoper is vroeg ik mij af of dit dan ook anders ligt daar. 

Ik hoor het graag als iemand mij hier iets meer over kan vertellen.

 

Goedemiddag,

 

Dit is uiteraard geheel afhankelijk van het concept. Ga je een hoogwaardig restaurant beginnen of een frietzaak op de hoek in een buitenwijk?

 

Wat ik wel weet is dat zowel de loonkosten als de huurprijzen in Duitsland aanzienlijk lager liggen dan in Nederland.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het wordt absoluut geen sterren restaurant maar ook zeker geen friettent. Ik wil een bar openen waar mensen actieve bargames kunnen spelen. Hier wil ik wekelijks een food truck laten cateren en zelf wil ik bieren, wijnen, warme dranken en cocktails gaan verkopen. Ik wil de gangbare marktprijzen hanteren die kroegen in de omgeving ook hanteren. Het voornaamste probleem waar ik tegen aan loop is dat ik nog geen onderneming heb en ik zodoende nog niet kan onderhandelen met groothandels en brouwerijen over inkoop prijzen. Ook heb ik nog geen locatie gevonden dus mijn huur staat ook nog lang niet vast. Wat ik graag wil weten is hoe het marge plaatje eruit moet komen te zien voor een gezond horeca bedrijf in Berlijn. Een ietwat algemeen plaatje waar ik vervolgens mee aan de gang kan. Op die manier weet ik welke verhoudingen ik moet hanteren en hoeveel de huur bijvoorbeeld mag zijn ten opzichte van de omzet om een gezonde bedrijfsvoering te hanteren. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Welkom op HL

 

Je noemt al een aantal vertrekpunten: gangbare marktprijzen, huur locatie, inkoop...

 

Winstmarge = Omzet - Kosten, dus je zult eerst verder onderzoek moeten doen en bekend moeten hebben wat bepaalde kosten zijn. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik was recent in Berlijn en vroeg mij al af hoe die geweldige restaurants, maar ook bars, zo goedkoop kunnen zijn. Benader de Duitse ambassade en Kamer van koophandel eens.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
3 uur geleden, UwJurist zei:

Ik was recent in Berlijn en vroeg mij al af hoe die geweldige restaurants, maar ook bars, zo goedkoop kunnen zijn. Benader de Duitse ambassade en Kamer van koophandel eens.

 

3 uur geleden, UwJurist zei:

Ik was recent in Berlijn en vroeg mij al af hoe die geweldige restaurants, maar ook bars, zo goedkoop kunnen zijn.

 

Wij waren er ook een klein jaar gelden. Sommige dingen betaalbaar, andere niet vond ik.

Eten goed maar niet 'gunstiger' dan hier dacht ik. Drankjes vond ik (weet ik niet meer zeker trouwens) ongeveer hetzelfde.

 

Kocht wel een Diesel (spijkerbroek die ik altijd koop!) voor 120,- euro i.p.v. 150,- bij de Bijenkorf...

Dus zou je denken: "Prijzen vallen best mee daar"...

 

Tot dat wij op de Kurfürstendamm liepen en er inderdaad een aardige pak in de etalage hing: prijs zo'n 8.000,- euro! Nou zeg... 

 


"What, me worry?"

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
18 uur geleden, KoenMeijer zei:

Het wordt absoluut geen sterren restaurant maar ook zeker geen friettent. Ik wil een bar openen waar mensen actieve bargames kunnen spelen. Hier wil ik wekelijks een food truck laten cateren en zelf wil ik bieren, wijnen, warme dranken en cocktails gaan verkopen. Ik wil de gangbare marktprijzen hanteren die kroegen in de omgeving ook hanteren. Het voornaamste probleem waar ik tegen aan loop is dat ik nog geen onderneming heb en ik zodoende nog niet kan onderhandelen met groothandels en brouwerijen over inkoop prijzen. Ook heb ik nog geen locatie gevonden dus mijn huur staat ook nog lang niet vast. Wat ik graag wil weten is hoe het marge plaatje eruit moet komen te zien voor een gezond horeca bedrijf in Berlijn. Een ietwat algemeen plaatje waar ik vervolgens mee aan de gang kan. Op die manier weet ik welke verhoudingen ik moet hanteren en hoeveel de huur bijvoorbeeld mag zijn ten opzichte van de omzet om een gezonde bedrijfsvoering te hanteren. 

 

Voor de helderheid: Ik ben geen kenner, maar ik weet van bekenden dat ideeën voor een horecazaak vaak ontstaan uit het zien van een tekort in een specifiek gebied. het concept kan helemaal kloppen, maar sommige concepten zijn in bepaalde gebieden gewoon verzadigd.

 

Zeker in wereldsteden is de plek heel bepalend voor de hoogte van de huur. 

 

Ik denk dat je voor je een antwoord op deze vraagt zult krijgen eerst moet gaan kijken waar je zoiets wil starten én wat er al in dat gebied aanwezig is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Is dit meer dan een Rotterdams studentidee?

 

Zo ja, wat voor plaatselijk (markt)onderzoek heb je al gedaan?

 

Waarom Berlijn, terwijl het toerisme in Rotterdam ook sterk aantrekt?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dit is zeer zeker meer dan een Rotterdams studenten idee. Ik heb online heel veel onderzoek kunnen doen naar de huidige trends mbt tot de horeca in berlijn (biologisch eten, lokale producten, veganistisch etc). Tevens heb ik per  wijk een overzicht samengesteld met demografische gegevens als leeftijdsgroepen, migratie achtergrond van inwoners en de welvaartstatus per wijk. Voor een overzicht van de zakelijke huurprijs per m² per wijk heb ik verschillende partijen benaderd en verwacht daar vandaag of maandag meer over te horen. Daarnaast ben ik 2 weken geleden 4 dagen ter plaatse geweest om de sfeer te proeven in de wijken die mij interessant lijken. 

Ik ben niet zozeer op zoek naar een antwoord op specifieke marges aangezien dat onmogelijk is en van heel veel factoren afhangt en ik dit zelf moet uitzoeken. Waar ik benieuwd naar ben is of er een ietwat algemeen plaatje is, een richtlijn zo gezegd, waar ik mij aan moet houden voor een gezonde bedrijfsvoering. Ik koester de stille hoop dat er wellicht een Berlijnse horeca ondernemer in dit forum mij op enig moment hier meer over kan vertellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

De enige richtlijn voor winstmarge is jouw richtlijn, nl. of jij uit jouw omzet na aftrek van alle kosten voldoende (marge) hebt om er, na het betalen van belastingen, op jouw manier van te kunnen leven. Ondernemen is winstmarge behalen.

 

De pijlers van een onderneming bestaan uit 4 'tafelpoten': 1. Klanten werven, 2. Omzet behalen uit die klanten, 3. Marge behalen en bewaken, 4. Daadwerkelijk de omzet betaald krijgen.

 

Met die vier pijlers in het achterhoofd kun je zelf onderzoek doen naar de 5 hoofdvragen van een (ambitie-, ondernemings-)plan: 1. Wie ben ik? 2. Wat kan ik? 3. Wat wil ik bereiken? 4. Hoe ga ik dat bereiken? en 5. Wat is ervoor nodig om dat te bereiken?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het exploitatiebeeld van bedrijven in een bepaalde bedrijfstak kun je vaak terugvinden bij brancheorganisaties. Probeer daarvoor eens te achterhalen welke branchevereniging of economisch bureau over de horeca in Berlijn gaat. (Je krijgt sowieso een overtuigender ondernemingsplan als je keuzen kunt onderbouwen met cijfers van onpartijdige derden.)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 2 leden online en 133 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké