• 0

BV partner wil auto

Hallo,

 

Ik zit samen met een businesspartenr in een BV (beide 50%).

Nu wil mijn partner een leaseauto (contract).

Hij geeft aan dat het simpel is. De kosten (€700,- pm) gaan af van zijn salaris. 

Dus stel wij krijgen nu beide €4500,- pm aan salaris, geeft hij aan dat hij nu nog maar €3800,- krijgt.

 

Kan dit op deze manier?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan op deze manier want 3800 pm ligt rond het bedrag van het minimale gebruikelijk loon (46000) en de bijtelling over de leaseauto mag worden meegerekend dus hij blijft boven het minimum bedrag.

 

Punt van aandacht is wel een eventuele afspraak voor overname van het contract. Immers verbind je de BV voor 3 of 4 jaar aan het contract. Mocht je parter tussentijds vertrekken zit de BV vast aan de lease termijnen of een dure afkoop van het contract.

 

Dit soort "gehannis" is overigens één van de redenen dat een Holding - Werk BV wordt geadviseerd aan aandeelhouders waarbij je een management fee vanuit de holding naar de werkmij stuurt. Waarna je binnen je holding zelf bepaald wat je salaris is, welke auto je leaset enz enz..

Link naar reactie
  • 0

Is die €700 inclusief werkelijk alle kosten? Ook brandstof e.d.?

 

Bij een auto van meer dan €38.000 catalogus waarde doet hij overigens het belastingvoordeel van 'op de zaak' teniet door de bijtelling. Maar met een leasebedrag van €700 incl. brandstof neem ik aan dat de auto wel goedkoper zal zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Teruglezend naar een voorgaand topic lees ik ook nog iets over een eenmanszaak. Volgens mij kun je beter een keer met een adviseur gaan zitten.

 

Of ben je zelf misschien administratiekantoor?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee we zijn geen administratiekantoor.

We zijn een reisorganisatie die net van vof naar bv is gegaan.

Met deze nieuwe bv komen er ook dit soort vragen om de hoek. Vandaar mijn vraag.

 

Het gaat om een leasecontract van 4 jaar idd.

€700,- is inclusief de te verwachten brandstofkosten (gemiddeld).

 

Het lijkt idd slimmer om een holding en eronder 2x een werkmij te regelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Nee we zijn geen administratiekantoor.

We zijn een reisorganisatie die net van vof naar bv is gegaan.

Nou, dan vind ik het gecombineerde verhaal uit beide topics van nog geen twee weken een heel bijzondere (voor)geschiedenis.

 

Waarom zou een leasemaatschappij de BV accepteren? Er zit een schuld of claim  in en mogelijk nog een fiscaal/juridische afwikkeling van een onduidelijke omzetting in een branche die voorlopig platligt. Is die auto niet bij voorbaat besproken voor aanvang van de samenwerking?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Lieve Highio,

 

Zie onderwerp topic.

WIL een leaseauto. 

Voordat we uberhaupt bij de fase van een leasecontract afsluiten zijn is de eerste stap dat wij er samen uitkomen.

 

Vandaar mijn vraag.

 

Ik zoek antwoorden of dit op deze manier kan. Als we 1 BV zijn, dan gaat het bedrag immers van de middelen van de BV af.

Is het zo simpel als 1,2,3?

Dus bedrag dat de auto kost p.j. (zakelijke kosten dan.) afhalen van de uit te keren salaris.

Of kom je dan in de knoei met zaken?

 

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, E. de Beer zei:

Dus bedrag dat de auto kost p.j. (zakelijke kosten dan.) afhalen van de uit te keren salaris.

Of kom je dan in de knoei met zaken?

Eén BV is géén BV!

Lees ook

 

Dan zet je dus 2 holdings op waaronder de werkmaatschappij valt, wordt er managememt fee berrekend en kun je in de holding het leasecontract nemen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.