Kunt u een product of dienst niet leveren, maar heeft uw klant al wel (aan)betaald? En wilt u uw klant een voucher of tegoedbon aanbieden? Dan moet u rekening houden met recht op terugbetaling voor consumenten.
Voorwaarden voor voucher of tegoedbon
Klanten hebben bij annuleringen in principe recht op terugbetaling. Als uw klant akkoord gaat met een voucher of een tegoedbon, dan kunt u zelf de algemene voorwaarden van deze voucherregeling bepalen. Deze voorwaarden mogen niet onredelijk zijn:
De voucher of tegoedbon moet een volwaardige vervanging zijn. U levert bijvoorbeeld op een later tijdstip een gelijk of een goed vergelijkbaar product of dienst.
De voucher of tegoedbon moet een redelijke tijd geldig zijn, bijvoorbeeld 12 maanden.
Het bedrag van de voucher of tegoedbon dat nog niet is besteed (restbedrag) moet u daarna binnen redelijke tijd aan de klant uitbetalen. Uw klant moet daar niks voor hoeven doen.
De voucher of tegoedbon moet ook de eerder betaalde kosten zoals reserverings,- en administratiekosten vergoeden
Klanten die een aanbetaling hebben gedaan, hoeven niet de rest van het bedrag te betalen als u de overeenkomst niet kan nakomen. U geeft uw klant een voucher of tegoedbon voor het bedrag van de aanbetaling.
Had uw klant recht op geld terug en heeft uw klant de voucher geaccepteerd? Uw klant moet nog steeds geld terug kunnen krijgen als hij dat wil. De klant moet dan de voucher inleveren.
Die 12 maanden zijn hier overigens wel wat ongelukkig gekozen: ik ken diverse mensen die iets hadden geboekt voor de meivakantie van dit jaar, maar die van volgend jaar is net iets langer dan 12 maanden vooruit. Ergens zou het beter zijn hier bijvoorbeeld 13 of 15 maanden van te maken.
Overigens denk ik dat een iets ruimere termijn voor omboeking ook voor de aanbieder aantrekkelijk is: in dat geval kan een klant iets laten staan voor een vakantie in het volgende jaar (als de data van schoolvakanties wat afwijken), en daarmee voorkom je dat de klant meteen zijn hakken in het zand zet en gewoon geld terug wil - wat op zich een goed recht is.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R.I.P. - Benm
R.I.P. - Benm
Die 12 maanden zijn hier overigens wel wat ongelukkig gekozen: ik ken diverse mensen die iets hadden geboekt voor de meivakantie van dit jaar, maar die van volgend jaar is net iets langer dan 12 maanden vooruit. Ergens zou het beter zijn hier bijvoorbeeld 13 of 15 maanden van te maken.
Overigens denk ik dat een iets ruimere termijn voor omboeking ook voor de aanbieder aantrekkelijk is: in dat geval kan een klant iets laten staan voor een vakantie in het volgende jaar (als de data van schoolvakanties wat afwijken), en daarmee voorkom je dat de klant meteen zijn hakken in het zand zet en gewoon geld terug wil - wat op zich een goed recht is.
Web Chemistry : Internet Ontwikkeling en Web design | HQ-Nieuws | Merghart.com
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65418-corona-voor-en-nadelen-vliegreisvoucher/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
51 antwoorden op deze vraag