• 0

BV en mismanagement

Hallo allemaal,

 

ik zit met een situatie die, hoe langer ik er over nadenk, niet kan kloppen. Ik wil het graag aan jullie voorleggen om jullie mening te horen.

 

Ik heb voor een collega-eenmanszaak een site opgeleverd. De factuur is verstuurd, maar nog niet betaald. Gisteren vertelde hij me dat hij in zware financiele problemen zat en daardoor deze op dit moment niet kon betalen.

 

Wat was het geval? Hij is met twee anderen een BV gestart, en een van die anderen - met een geschiedenis bij de belastingdienst waar de rest niet van wist - heeft onder andere hun handtekeningen vervalst om geld van de BV uit te geven aan zowel zakelijke als prive doelen.

 

Nu heeft - zegt hij - de belastingdienst beslag gelegd op een deel van zijn huis, en op zijn bankrekeningen, waardoor hij geen geld heeft - zijn ADSL is afgesloten, zijn telefoon is afgesloten. Hij is van plan zijn huis te verkopen, en van de meerdwaarde die daarop zit zijn verplchtingen na te komen (ik ben niet de enige).

 

De dingen die ik vreemd vindt in dit verhaal:

- hij heeft last van de belastingdienst, terwijl hij niets verkeerds gedaan heeft

- een vennoot heeft handtekeningen vervalst en geld uitgegeven - wat heeft de belastingdienst daarmee te maken?

- kan de belastingdienst uberhaupt wel beslag leggen op een deel van het huis?

- is het gedrag van die foute vennoot voldoende grond om de andere twee, die van niets wisten, ook hoofdelijk aansprakelijk te stellen?

- zijn telefoon geeft geen afgesloten-geluid

- zijn laatste inhoudelijke email over die website was op 30-6

- hij heeft een deel van zijn bedrijfsmiddelen ondergebracht in het bedrijf van iemand anders - de andere onschuldige vennoot. Waarom heeft die nergens last van en hij wel?

- zijn huis staat (nog) niet te koop

 

Nou, een aardig lijstje alles bij elkaar, dus. Is er iemand die het bovenstaande aannemelijk kan maken? M.a.w. - is het mogelijk dat het gebeurd is zoals hij claimt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De belastingdienst kan volgens mij geen beslag leggen, dan kan alleen een rechter (maar dan vast wel op verzoek van de belastingdienst). Er zal dus ergens een uitspraak moeten liggen, als die er al is.

 

Heb je al een aanmaning gestuurd en hem gesommerd te betalen of anders...?

 

Het 'klinkt' als een vreemd verhaal, maar het stelt het wel nadrukkelijk in dat licht, dus het is moeilijk om de feiten die je neerlegt niet zo te lezen. Heb je al contact gehad met de BD?

 

[off topic]arrowman, het kan goed zijn dat ik het verkeerd heb, gebeurt regelmatig namelijk, maar ik krijg de indruk dat veel van je posts de laatste tijd nogal agiterend van toon zijn. Is er iets dat je tegenstaat op HL?[/off topic]

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al een aanmaning gestuurd en hem gesommerd te betalen of anders...?

 

Niet op papier - het vervelende is dat ik hem prive ook ken, en er dus, zeker als dit klopt, geen al te vervelend verhaal van wil maken. Mocht echter blijken dat zijn verhaal onzin is, dan wordt dat natuurlijk anders.

 

[offtopic]Was het jou ook al opgevallen?[/offtopic]

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

- er kunnen redenen zijn waarom de belastingdienst bij hem beslag legt. Als bij een BV het geplaatste aandelenkapitaal niet is volgestort, is de aandeelhouder hoofdelijk aansprakelijk. Als de belastingdienst de dupe is geworden van de praktijken van de BV en niet aan de verplichtingen voldoet, kunnen ze bij hem uitkomen.

- de bedrijfsmiddelen heeft hij wellicht ondergebracht in een BV van de andere vennoot, die daarmee inderdaad zijn afgeschermd.

- je huis te koop zetten om je schulden te voldoen, lijkt me ongeveer het laatste dat je doet. Hij zal alles in het werk stellen om dat te voorkomen, wellicht heeft hij daarom de stap nog niet gezet.

 

Het verhaal klinkt inderdaad wel vreemd, maar zorg in ieder geval dat je een dossier hebt, voor het geval het echt uit de hand loopt. Leg hem desnoods uit dat het niet op een dag aankomt, maar dat je ook niet met lege handen wil komen staan.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Bizar. Ik vertel iemand dat het niet draait om het onnodig ingewikkelde verhaal dat de debiteur vertelt, maar dat hij gewoon zelf de juiste incassostappen moet zetten (herinnering, sommatie etc. de standaardprocedure). Ik blijf erbij dat dat het beste advies is dat je kunt geven.

 

En dat wordt dan verwijderd als "irrelevant"? En dat is een "agiterende toon"? En de vraagsteller bedankt daarvoor met "niet goed gelezen en try again"?

 

Ik begrijp echt niks van de sfeer en bezemploeggewoonten op dit forum. Ik weet wel dat het compleet anders is dan op tientallen andere communities waarin ik in meer of mindere mate heb geparticipeerd.

 

Nou, dit zal dan ook wel weer verwijderd, verplaatst of gesloten worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp echt niks van de sfeer en bezemploeggewoonten op dit forum. Ik weet wel dat het compleet anders is dan op tientallen andere communities waarin ik in meer of mindere mate heb geparticipeerd.

 

Nou dat went vanzelf. Het gaat er niet om gelijk te hebben maar om gelijk te krijgen. Overtuigen is iemands attitude (oordeel of gedachte) over iets proberen te veranderen met behulp van communicatie. Als iemand je aardig vindt, dan is hij geneigd te doen wat je van hem vraagt. Een eenvoudige manier om het gedrag van mensen te beïnvloeden kan daarom zijn: het goede voorbeeld geven. (bron bekend) ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter (en anderen),

 

Balen voor je dat je op deze manier te maken krijgt met een van de mindere aspecten van het zelfstandig ondernemerschap. Het uitblijven van betaling door klanten is vervelend, laat staan dat het iemand betreft die je ook privé kent.

 

Het verhaal van je relatie klinkt alsof hij een moeilijke tijd doormaakt en het is ook mijns inziens niet zo heel relevant of het verhaal precies klopt. Hij heeft geldproblemen, is een kat in het nauw en die maken wel eens rare sprongen. In deze ben ik het dus eigenlijk met Arrowman eens.

Laat je klant niet van zijn probleem jouw probleem maken en verspil niet teveel energie aan je verdiepen in zijn problemen.

Stel je zakelijk op, want jij hebt als ondernemer het probleem dat je een klant hebt die niet wil betalen. Ben gezien je privérelatie wel positief en meelevend en laat dat blijken uit de toonzetting bij de stappen die je neemt om je vordering te gaan innen.

 

Feit is dat je klant een betalingsverplichting naar jou heeft en aangeeft niet te willen/kunnen betalen. Om ervoor te zorgen dat jij niet hoeft te fluiten naar je centen adviseer ik je in ieder geval hem zo snel mogelijk een betalingsherinnering per aangetekende post te sturen. Daarin kun je opnemen dat als hij niet in staat is het volledige bedrag in een keer te betalen, je eventueel bereid bent een betalingsregeling met hem te treffen, maar dat hij dan binnen een bepaalde termijn (2-5 dagen) daarover contact met je moet opnemen. Hoor je niets, dan stuur je een tweede herinnering waarin je de bekende sommatie opneemt en vervolgens schakel je een gerechtsdeurwaarder in.

Gaat hij wel in op je aanbod om een betalingsregeling te treffen, maak dan duidelijk afspraken over de frequentie waarmee hij kleine betalingen overmaakt en houd hem daaraan. Laat duidelijk zijn dat afspraak afspraak is en het niet nakomen daarvan (juridische) gevolgen heeft.

 

Ik ben geen jurist, maar voor zover ik het begrijp heb jij zaken gedaan met een eenmanszaak waarvan de eigenaar 100% aansprakelijk is met zijn privévermogen. Hij heeft al tegen je gezegd dat hij zijn huis wil verkopen om zijn schulden te betalen. Aan jou als ondernemer dus de taak ervoor te zorgen dat hij dat nu of in de toekomst ook daadwerkelijk doet.

Tenzij je privérelatie zo belangrijk is of je bedrijf inmiddels zo goed loopt dat je je energie liever stopt in klanten die wel betalen. Er zijn ondernemers die in dit soort situaties daarvoor kiezen en zichzelf daarmee een hoop negatieve energie besparen...

 

Wat je ook gaat doen, in ieder geval succes ermee en bedenk dat de overgrote meerderheid van de klanten wel netjes hun rekeningen betalen.

 

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb, alleen dan in het geval van een dubieuze opdrachtgever vooraf een van zijn relaties gecheckt op openstaande betalingen.

 

Liet me ook niet geheel zonder vragen of dat wel helemaal koosjer is (het checken bij andere opdrachtnemers, vandaar ook de aangehaalde draad), maar het gaf me wel voldoende inzicht om die opdracht af te ketsen.

Zijn er andere opdrachtnemers van je opdrachtgever die met hetzelfde probleem zitten?

 

In jouw geval wordt het wel moeilijker om zijn wandelgangen na te gaan als je hem ook persoonlijk kent....

 

Link naar reactie
  • 0

Bizar. Ik vertel iemand dat het niet draait om het onnodig ingewikkelde verhaal dat de debiteur vertelt, maar dat hij gewoon zelf de juiste incassostappen moet zetten (herinnering, sommatie etc. de standaardprocedure). Ik blijf erbij dat dat het beste advies is dat je kunt geven.

 

En dat wordt dan verwijderd als "irrelevant"? En dat is een "agiterende toon"? En de vraagsteller bedankt daarvoor met "niet goed gelezen en try again"?

 

Ik begrijp echt niks van de sfeer en bezemploeggewoonten op dit forum. Ik weet wel dat het compleet anders is dan op tientallen andere communities waarin ik in meer of mindere mate heb geparticipeerd.

 

Nou, dit zal dan ook wel weer verwijderd, verplaatst of gesloten worden.

 

Knip,knip,knip,knip,knip,knip,knip,knip,knip

 

 

Om het nog even naar de techniek te vertalen, het wordt tijd dat je gaat begrijpen hoe jou eigen analyser werkt, en dat het menselijk spectrum veel breder is dan jij ziet, sloop al die gekleurde filters eruit en zie hoe kleurrijk het leven is als je er met een open vizier naar kunt kijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Feit is dat je klant een betalingsverplichting naar jou heeft en aangeeft niet te willen/kunnen betalen.

 

Je maakt hier absoluut een goed punt, maar er kleven twee mogelijke nadelen aan als het verhaal klopt:

- ik ben pas aan de beurt als de belastingdienst en de bank hun geld hebben, dus waarschijnlijk nooit.

- ik maak het hem extra moeilijk in een al moeilijke tijd. Dat wordt niet gezellig als ik hem de volgende keer in onze stamkroeg tegenkom.

 

Aan de andere kant heb je gelijk om te stellen dat je prive en zakelijk strikt gescheiden moet houden, en dat hij zich dat ook zal moeten realiseren. Vandaar dat ik in dubio zit.

 

Die betalingsregeling is misschien wel een idee, al is het ook weer zo dat zelfs in het geval van een faillissement de kans groot is dat openstaande schulden blijven staan. In dat geval krijg ik het uiteindelijk wel, al kan het even duren.

 

Ik laat het allemaal nog even lekker broeien...

 

Wat je ook gaat doen, in ieder geval succes ermee en bedenk dat de overgrote meerderheid van de klanten wel netjes hun rekeningen betalen.

 

Dank, en ik weet het. Dit is de enige waar ik gedonder mee heb.

 

Zijn er andere opdrachtnemers van je opdrachtgever die met hetzelfde probleem zitten?

 

Volgens hem zelf wel, alleen heb ik helaas geen idee wie het zijn...

 

Als je Peter's mail leest is de enige vraag die ik denk dat hij stelt;

"wordt ik nu belazerd of niet".

Vervolg en gevolg kan hij volgens mij prima overzien.

 

Inderdaad.

 

Arrowman - als de situatie zoals hij die beschrijft inderdaad echt is wil ik daar rekening mee houden om de zakelijke en priverelatie niet naar de kloten te helpen. Als hij me belazert ga ik achter mijn geld aan.

 

Je conclusie was dus iets te voorbarig - je hebt de eigenlijke vraag over het hoofd gezien. Iedereen valt nu over je heen omdat je mijn bericht niet goed gelezen hebt, en je verkeerde conclusie op zo'n arrogante en ik-zal-wel-even-zeggen-hoe-het-zit manier brengt.

 

Bizar is dat je, als je daar op gewezen wordt, en aangeraden wordt het nog eens te lezen, je dat niet doet, maar gewoon voor de tweede keer heel verongelijkt je verkeerde conclusie met ons probeert te delen...

Link naar reactie
  • 0

De persoon in kwestie ken ik (waarschijnlijk...) niet, dus ik kan alleen afgaan op de feiten die je neerzet.

 

Ik krijg er een beetje een gevoel bij dat het een complex en wat zielig verhaal is waarmee hij onder betaling wil uitkomen. 'Oplichters' hangen wel vaker hele bomen op, soms zodanig goed dat het slachtoffer denkt "dit kun je niet verzinnen" en het daarom al gaat geloven. Of de persoon in kwestie hiertoe in staat is weet jij natuurlijk beter dan ik.

 

In ieder geval heb je al ontdenkt dat zijn verhaal niet geheel klopt, zoals die telefoon en het huis. Ik zou hem hiermee confronteren als je hem nog te spreken kunt krijgen, en vragen eerlijk uit te leggen wat er nu echt aan de hand is.

Link naar reactie
  • 0

Als je Peter's mail leest is de enige vraag die ik denk dat hij stelt;

"wordt ik nu belazerd of niet".

Vervolg en gevolg kan hij volgens mij prima overzien.

 

Hij gebruikt het forum dan ook waar het voor is, om te sparren.

 

 

Merkava slaat de spijker op zijn kop en je zit er duidelijk mee in je maag. Misschien kan je in het bijzijn van een getuige rond de tafel met je relatie/kennis gaan zitten. Als je hem dan met de feiten confronteert en er voor zorgt dat je hem een uitweg biedt (betalingsregeling o.i.d.) kan je de relatie zowel zakelijk als privé behouden. (als je dat nog wilt uiteraard, want als het zo is als je schetst zal je je flink bedonderd voelen). Succes!

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
  • 0
Misschien kan je in het bijzijn van een getuige rond de tafel met je relatie/kennis gaan zitten.

 

Nadeel van die optie is dat ik hem dan ook gelijk confronteer met het feit dat ik bedenkingen heb bij zijn verhaal, wat weer niet handig uitpakt als het wel waar blijkt te zijn. ;)

 

Ik heb inmiddels bij het Kadaster wat info opgevraagd. Zij weten namelijk of er beslag is gelegd op een woning. Volgens planning ligt dat morgen in de bus...

Link naar reactie
  • 0

een ding snap ik alleen niet

je wilt hem ook nog onder ogen durven komen in jullie stamkroeg

wat moet iemand zoner geld in een kroeg???

(daar komen alleen maar mee problemen van als hij bedenkt hoe fijn hij zich voelt met drank op, gaat meer zuipen en zuipt zich zo nog meer in de schulden..)

 

maar zonder geld moet je gewoon niet uitgaan is mijn meing

ik vind eten op tafel belangrijker dan een biertje in de kroeg

desnoods thuis met elkaar een biertje drinken is goedkoper dan in de roeg

:S

 

maar goed, is misschien wel heel offtopic...

Link naar reactie
  • 0

wat moet iemand zoner geld in een kroeg???

 

Dat hij nu even niets heeft betekent niet dat hij nooit iets zal hebben...

 

Rekeningen geweldig :)

 

Maar Peter, denk dat het belangrijk is dat je je indekt door nu het standaard incassotraject af te lopen. Ga ook eens op intakegesprek bij een incassobureau kijken wat zij adviseren en of ze je kunnen helpen. Als je vermoed dat het op de fles gaat is snel professioneel handelen (dus daar heb je iemand voor nodig) van belang.

 

Waar ik op vast ben gelopen toen ik dit probleem had was naamstelling. Er waren 3 bedrijven, en de persoon noemde zich als een van de bedrijven. Werkte voor een ander bedrijf dat weer dezelfde handelsnaam had als een stichting... Incassobureau kon er niks mee (waren ook stelletje eikels die incassolui van me). Plaatst op de aanmaning de gegevens van het juiste bedrijf, met tnv en kvk nummer, precies zoals in het handelsregister vermeld.

 

Jelmer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.