Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Faloude

Reparatie met tweedehands onderdeel

Recommended Posts

Posted (edited)

Stel eens voor..

Ik (computer reparateur / eenmanszaak) koop een defecte laptop voor € 200. De laptop bevat 3 bruikbare onderdelen welke ik de waarde van noteer als volgt:

• Geheugen: € 50
  • Harde schijf: € 50
  • Scherm: € 100

Een klant loopt binnen en vraagt om een reparatie van zijn laptop. Ik gebruik het scherm van eerder ingekocht apparaat en factureer als volgt:

• Scherm (tweedehands): € 100 (geen btw)
  • Montage: € 75 (inclusief 21% btw)

Klopt deze factuur dan fiscaal gezien?

Edited by Faloude

Nee, naar mijn weten ben je verplicht om de BTW in rekening te brengen. Dit geldt ook voor 2e hands producten. 

Samen sterk | NL ingelicht

Nee, die factuur klopt niet want jij moet ook over de onderdelen gewoon btw rekenen aan de consument.. Het maakt niet uit hoe je de onderdelen hebt ingekocht.. (met of zonder btw)

Overigens is het apart dat je de inkoopprijs ook als verkoopprijs rekent.. Het is toch vrij gebruikelijk ook een opslag op de inkoopkosten te leggen, al is het maar omdat je het scherm moet demonteren, schoonmaken en een tijdje op voorraad moet houden..

Tenzij je in dit geval in de montage kosten feitelijk rekening houdt  met de handelingen die je hebt gedaan aan het gebruikte scherm..

Is de margeregeling (globalisatie) hier niet van toepassing? Die stelt dat je de BTW over tweedehands ingekochte artikelen enkel betaalt over de winstmarge die je erover boekt. Dus ik zou dan 0% btw rekenen en aan het einde van tijdvak (totaalwaarde ingekocht tweedehands) - (totaalwaarde verkocht tweedehands) = bedrag waarvan BTW gerekend wordt.

4 uur geleden, Faloude zei:

Is de margeregeling (globalisatie) hier niet van toepassing?

Dat denk ik niet.

Op gebruikte goederen die aangewend worden voor het vervaardigen van een nieuw goed, mag de margeregeling ook niet worden toegepast.

Demontage van gebruikte goederen.

Als gebruikte goederen worden gedemonteerd, kunnen deze onderdelen in beginsel niet meer worden verkocht met toepassing van de margeregeling. Immers de oorspronkelijke goederen kunnen niet meer als zodanig worden gebruikt.

http://www.cc2day.nl/betaal-btw-tweedehands-goederen

7 uur geleden, Faloude zei:

Is de margeregeling (globalisatie) hier niet van toepassing?

Nee.

Omzetbelasting, margeregeling; regeling voor gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten.

Artikel 3.14. Demontage

Gebruikte goederen zijn alle roerende lichamelijke zaken die, in de staat waarin zij verkeren of na herstel ervan, opnieuw kunnen worden gebruikt. Onderdelen van gebruikte goederen voldoen niet aan deze definitie. Op de verkoop daarvan is de margeregeling in beginsel niet van toepassing ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Verrekt, dacht ik even een fiscaal voordeel gevonden te hebben om defect electronica op te kopen om milieubewuste reparaties uit te voeren en e-waste terug te voeren. Dan maar doorgaan met onderdelen bestellen uit China.

Tsja als milieubewustzijn afhangt van fiscale maatregelen dan zou ik dat maar doen..

Je zou het ook als marktbenadering kunnen zien waarbij je de klanten die milieubewust willen zijn de keuze te biedt tussen een gebruikt scherm of een nieuw scherm.

Er zijn ook reparateurs die de mogelijkheid bieden een oude laptop in te leveren zodat ze gerecycled kunnen worden. Of die een paar tientjes geven ipv 200 voor een onderdelenlaptop en dus winst maken omdat losse delen van een laptop wel een goede tweedehands prijs opleveren.

Als ondernemer naar de overheid kijken voor winstkansen levert meestal weinig succes op..

Als klant zou ik naar een reparateur gaan die mijn laptop in 3 dagen repareert, niet naar de reparateur die er uit een of ander vaag principe 2 maanden over doet en dan ook nog eens duurder is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.