starten - welke maand is de beste?

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij vertellen wanneer is het beste om een bedrijfje te beginnen? Ik ben een echte newbee. De vraag stel ik omdat ik niet weet wanneer je de belastingaangifte moet doen. Is het aan het begin van elk nieuwjaar of van het boekjaar. Bijv bedrijf start 1 november a.s. Als je dan aangifte moet doen per april 2006 dan ben je pas begonnen en heb je alleen maar aftrekposten. Begin je per 1 januari dan heb je toch een heel jaar te gaan....

Link naar reactie

Beste Wakka,

 

Je kunt voor verschillende strategieën kiezen om je bedrijf te starten, persoonlijk zal ik het niet laten afhangen van de belastingdienst, je bepaald toch zelf je boekjaar.

 

Wil je een meer gedetaileerd antwoord, dan is het wellicht verstandig je vraag te specificeren.

 

Je hebt in ieder geval het juiste forum gekozen om je feedback te krijgen ;).

 

Dennis K

 

 

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

Mijn eigen ervaring was erg goed; ik besloot officieel van start te gaan toen ik alles wat ik daarvóór kon doen in orde had. Na het bedrijfsplan, huisstijl, website, boekhouder, een klein startkapitaal, veel informatie en voorlichting, ben ik naar de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst gegaan. Dat was op 1 september 2003. Aangifte inkomstenbelasting doe je sowieso, aangifte omzetbelasting (BTW) moet je, naargelang de aard van je onderneming, per jaar, kwartaal of maand doen. Win zoveel mogelijk informatie in, vraag starterspaketten aan bij KvK en Belastingdienst, brancheorganisaties, banken, etc.

 

Uit nieuwsgierigheid; wat ga je precies doen?

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Beste W,

 

Ja, in principe moeten we allemaal aangifte doen per kalenderjaar en voor 1 april van het jaar daaropvolgend. Je maakt het jezelf als ondernemer dus het meest gemakkelijk als je boekjaar gelijk loopt aan het kalenderjaar. Daarvoor hoef je echter niet op 1 januari te beginnen. Bij een latere start is je eerste boekjaar gewoon wat korter.

 

Voor je keuze voor een bepaalde startdatum zijn er een aantal zaken die mee kunnen tellen.

 

De eerste week van januari is het altijd erg druk bij de kamers van koophandel met inschrijvers. Het is namelijk zo dat je daar per kalenderjaar betaalt. Als je op 1 november begint betaal je dus nog voor een heel kalenderjaar inschrijfkosten (voor een eenmanszaak tussen de 50 en 80 euro, afhankelijk van je regio). Wil of moet je dus je bedrijf inschrijven bij de kamer, dan kan dat een motivatie zijn om het per 2-1 te doen.

 

Als je meer dan 24 uur per week in/aan je bedrijf gaat werken kom je voor de fiscus in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek (als je vanuit een eenmanszaak of vof start zoals bijna 90% van de starters). Da's een extra aftrekpost voor ondernemers van een aantal duizenden euro's per jaar.

Daarvoor moet je echter in een kalenderjaar 1225 uur in/aan je bedrijf werken. Bij een start later in het jaar kom je daar minder snel aan dan bij een start eerder in het jaar.

 

Tot slot betekent per 1 november beginnen dat je voor een periode van 2 maanden een boekhouding moet regelen en jaarcijfers moet maken. Veel starters vinden dat erg veel gedoe voor zo'n korte tijd en als je dit niet zelf kunt brengt dat extra kosten met zich mee.

Daarnaast is het zo dat als je de eerste periode verlies draait, je dat verlies sowieso mag verrekenen met de reeds betaalde belasting over eerdere jaren. Het duurt echter een jaar of wat voor je dat Belastinggeld terugkrijgt.

Als je dus heel veel geld wilt investeren en daardoor hoge startkosten hebt, kan het interessant zijn wel dit jaar nog te beginnen zodat je die verliezen snel kunt verrekenen met je voorgaande aangiftes. Dat hoef je overigens niet zelf te doen, maar doen onze vrienden van de Belastingdienst voor je. Makkelijk he? Dat is natuurlijk niet de echt de moeite als je minder dan 5.000 euro investeert zoals de overgrote meerderheid van alle starters doet.

 

Wellicht dat andere forumleden nog aanvullende punten hebben die mee kunnen tellen bij het kiezen van een startmoment.

 

In ieder geval succes gewenst met je plannen

Karen

(gisteren precies 14 jaar geleden naar de kamer gegaan om haar eerste bedrijf in te schrijven)

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Mijn eigen ervaring was erg goed; ik besloot officieel van start te gaan toen ik alles wat ik daarvóór kon doen in orde had. Na het bedrijfsplan, huisstijl, website, boekhouder, een klein startkapitaal, veel informatie en voorlichting, ben ik naar de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst gegaan. Dat was op 1 september 2003. Aangifte inkomstenbelasting doe je sowieso, aangifte omzetbelasting (BTW) moet je, naargelang de aard van je onderneming, per jaar, kwartaal of maand doen. Win zoveel mogelijk informatie in, vraag starterspaketten aan bij KvK en Belastingdienst, brancheorganisaties, banken, etc.

 

Uit nieuwsgierigheid; wat ga je precies doen?

 

Allereerst iedereen bedankt voor de reaktie. Ik moet nog zoveel doen....en kan een beetje backup best gebruiken. Ik ben van plan een bedrijfje te beginnen met daarin klussen, dienstverlening en handel. Ik hoop dat de Kvk dat goed vind. Klussen.Nagenoeg van alles wat je bedenken kan. Dienstverlening. Secretaressewerk,recherche,chauffeur,verhuur, Handel in geregelde en ongeregelde goederen. Kortom alles in het begin aanpakken als een Jack of all trade. Het klinkt groot.... maar klein beginnen

 

 

Edit quote aangepast

Link naar reactie

Ben zelf April 2005 begonnen.Nadat het enigszins op gang was gekomen kwam er een hele rustige zomer en gelukkig was daarna September een prima maand en zijn de vooruitzichten prima. Ik denk dat je dus ook een beetje naar jouw markt moet kijken en niet alleen naar de Belastingdienst.

 

Joep

JMTC Merkenbureau

 

www.jmtc.nl

Link naar reactie

er is geen passend antwoord hiervoor. ga je een openluchtzwembad beginnen dan lijkt juli me een mooie maand. Begin je een skioord dan ligt december meer voor de hand.

 

Kun je je vraag/probleem eens strak definieren dan is het makkelijker tot een oplossing te komen.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie

Da's interessant. Waar heb je dat gelezen? En waarom februari? (anders gaat iedereen in februari beginnen!).

 

Als ik me goed herinner om de volgende redenen:

 

- September/Oktober: Consumenten hebben geen budget meer voor je product vanwege de vakantie-uitgaven;

- November/December: Consumenten hebben geen budget voor je product vanwege het opzij leggen van geld voor de feestdagen;

- Januari: De meest slecht maand om te beginnen vanwege het feit dat de consumenten al hun geld hebben uitgegeven tijdens de feestdagen;

- Na-lente: Voor de zomerperiode is starten ook niet goed vanwege dus de vakantieplanning en uitgaven.

 

Dus februari was volgens het onderzoek (schrijver) de beste maand om te beginnen.

Link naar reactie

Even inhakend op deze thread...

 

Even gesimplificeerd: een bedrijf ontvangt in december 100.000 euro voor een oplevering/klus/dienst, en heeft geen uitgaven of overige inkomsten. Van de ton wil het 90.000 euro inzetten als directe onkosten (investeringen, campagnes etc). Die 90.000 kan pas in het daaropvolgende jaar worden besteed.

 

Hoe zit dat fiscaal? Zegt de Belastingdienst dan niet op 31 december "die 100.000 is winst, betaal maar even de volle mep belasting", waardoor je in het tweede jaar niet gehoeg overhoudt voor de onkosten (er van uitgaande dat er geen buffer is die dit op kan vangen)?

 

Is het verstandiger om die 100.000 niet in december maar in januari te factureren./ontvangen, of is er fiscaal een mouw aan te passen? Het lijkt me zo vreemd om een bedrijf in zo'n scenario een maand of wat "in de vriezer" te moeten gooien vanwege het naderende einde van een belastingjaar.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

@Anders:

betalings-moment maakt niet zoveel uit, factuurmoment wel.

 

indien je werk uitvoert voor een ton, kan je ervoor kiezen je 'kosten' (lees uren) als onderhanden werk te boeken. dat staat dan tegenover je gefactureerde bedrag.

 

Stel dat je in de loop van het jaar 60% van het werk al uitgevoerd hebt en dus nog 40% moet uitvoeren. je factureert 100%, dan kan je die 60% als resultaat nemen en die 40% als 'nog te leveren' op je balans zetten. Op die wijze kan je je inkomsten/resultaat toch een beetje uitsmeren.

 

Ook kan je voorzieningen treffen voor uitgaven in het volgend jaar.

 

Goede afstemming met je boekhouder is in dze wel aan te raden.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

]maar dannog blijft gelden wat ik schreef: alles hangt van je product af wat je gaat aanbieden dus Wakka, waar ligt jouw werkelijke vraag?

 

Mijn werkelijke vraag lag niet zozeer in de produkten die ik wil gaan aanbieden maar meer op het financiele vlak zoals ik stelde.Dat het produkt wel degelijk uit kan maken, dat is weer een leermoment voor mij, nogmaals bedankt voor de tips.

Link naar reactie

Als eerste even dit je had het over recherche werk, dit valt onder een beschermd beroep.

De beste tijd is naar mijn mening na de vakantie periode c.q. de zomer dit is zeker het geval in de detailhandel.

Tevens zal de kvk jouw algemene inschrijving niet accepteren, je zal dat toch wat specifieker moeten omschrijven.

 

Link naar reactie

Als eerste even dit je had het over recherche werk, dit valt onder een beschermd beroep.

De beste tijd is naar mijn mening na de vakantie periode c.q. de zomer dit is zeker het geval in de detailhandel.

Tevens zal de kvk jouw algemene inschrijving niet accepteren, je zal dat toch wat specifieker moeten omschrijven.

 

 

Dank voor je antwoord. Dat beschermde beroep valt nog wel mee. Een diploma en een vergunning meer heb je niet nodig. Maar ik wilde ook geen recherchebureau beginnen. Zo heb je binnen verschillende gemeentes,provincies enz ook handhavers die ook "recherchewerkzaamheden"uitvoeren naar verschillende zaken die hebben geen diploma particulier onderzoeker nodig... wel de nodige kennis natuurlijk.

 

Groeten wakka

Link naar reactie

We zijn nu al weer een poos later nadat ik mijn vraag heb gesteld. Heb mij nu ingeschreven bij Kvk en aanvraag BTWnummer ingediend bij belastingdienst. Ik heb het topic (2004) doorgelezen over btw enz en men stelde dat alles goed en snel geregeld werd. Na enkele dagen had je alles in de brievenbus. Welnu op 3 jan opgave gedaan en vandaag maar eens gebeld met de belasting telefoon. De medewerker vertelde dat het nog wel 6 tot 8 weken ging duren voordat ik mijn BTW nummer zou krijgen. Het zou allemaal ingevoerd moeten worden etc,etc. Dit heeft dus degelijk invloed wanneer men wil te starten. Ik hier een oplossing voor? Als je per 2 jan 2006 wilt starten dan de aanvraag BTW in nov 2005 indienen?

Link naar reactie

Als eerste even dit je had het over recherche werk, dit valt onder een beschermd beroep.

De beste tijd is naar mijn mening na de vakantie periode c.q. de zomer dit is zeker het geval in de detailhandel.

Tevens zal de kvk jouw algemene inschrijving niet accepteren, je zal dat toch wat specifieker moeten omschrijven.

 

 

Ik heb mij nlangs ingeschreven

De Kvk heeft alles geaccepteerd wat ik omschreven had en deden in het geheel niet moeilijk.

Link naar reactie

wakka, als je je als eenmanszaak heb geregistreerd, dan kan je zelf je btw nummer al bedenken. ik weet het niet zo gauw letterlijk, maar het komt erop neer dat het ergens mee begint, ergens mee eindigt en dat in het midden je sofinummer zit. als je inderdaad als eenmanszaak ben geregistreerd, kan je anders op internet zoeken hoe het zit of zoek ik het wel even. als je als andere bedrijf geregistreerd bent zal je btw nummer anders zijn.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.