Ik heb een BV waar naar verwachting binnenkort wat overtollige cash in zit. Die wil ik gebruiken om een deel van mijn (prive) hypotheek af te lossen. Dat dacht ik te doen d.m.v. een lening van BV aan prive: ik los bij de bank af, ga aflossing + rente betalen aan de BV en krijg over die rente ook nog wat HRA terug. De betaalde rente kan ik weer uitkeren als dividend. Mijn rekensom is:
Huidige situatie:
- ik betaal 100 euro rente aan de bank en ontvang 37 of 46 euro (schijf 1 of 2) van de fiscus. Netto betaal ik 63 of 54 euro.
Vanuit BV:
- ik betaal 100 euro rente aan de BV en ontvang 37 of 46 euro van de fiscus.
- De BV betaald 16,5 euro VPB, en als ik het als dividend uitkeer betaal ik daar 22 euro over. Netto blijft over ~ 61 euro.
- Onder de streep betaal ik 2 euro of ontvang ik 7 euro.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
meuk
meuk
Ik heb een BV waar naar verwachting binnenkort wat overtollige cash in zit. Die wil ik gebruiken om een deel van mijn (prive) hypotheek af te lossen. Dat dacht ik te doen d.m.v. een lening van BV aan prive: ik los bij de bank af, ga aflossing + rente betalen aan de BV en krijg over die rente ook nog wat HRA terug. De betaalde rente kan ik weer uitkeren als dividend. Mijn rekensom is:
Huidige situatie:
- ik betaal 100 euro rente aan de bank en ontvang 37 of 46 euro (schijf 1 of 2) van de fiscus. Netto betaal ik 63 of 54 euro.
Vanuit BV:
- ik betaal 100 euro rente aan de BV en ontvang 37 of 46 euro van de fiscus.
- De BV betaald 16,5 euro VPB, en als ik het als dividend uitkeer betaal ik daar 22 euro over. Netto blijft over ~ 61 euro.
- Onder de streep betaal ik 2 euro of ontvang ik 7 euro.
Leek mij een no-brainer. Toen wees iemand mij op dit artikel: https://www.vanlanschot.nl/inspiratie/hypotheken/2020/is-een-hypotheek-bij-eigen-bv-nog-wel-aantrekkelijk-doe-de-check-met-4-overwegingen. En nu snap ik het niet meer. Wat zie ik over het hoofd in mijn rekensom?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66854-hypotheek-uit-bv-in-2020-en-verder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag