Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
nstile
De btw teruggaaf als je weinig omzet had is dus om zeep geholpen met de nieuwe KOR.
Eigenlijk snap ik niet waarom de Belastingdienst dit doet.
Als kleine ondernemer is het nu minder interessant om te investeren. Want ik moet de volle mep aan btw betalen.
Het heeft ook geen zin om iets nieuws te gaan proberen met hoge omzet maar lage winstmarges. Zo overweeg ik om te gaan handelen in speciale aanhangers. De marges zijn matig maar de kosten hoog. Stel de inkoop is 4500 en de verkoopwaarde is 5000 dan ben ik tevreden met de marge. Maar dan zit ik na 4 aanhangers in een jaar al over de omzetgrens van 20k. Terwijl de winst dan nog nog maar 2000,- is. De klanten zijn zakelijk. Zij kunnen geen BTW terugvragen en betalen bij mij dan de marge prijs. Die is hoger omdat ik de door mij betaalde btw op de inkoop natuurlijk wel moet terugverdienen. Dus moeilijker concurreren. Kijk, stel je verkoopt tientallen aanhangers in een jaar dan maakt het niet uit. Maar om als nieuwe activiteit dit uit te proberen kan me voor 3 jaar lang recht op de KOR verspelen.
Zet ik dat af tegen bijv. een schilder. Als die alleen voor particulieren werkt en hun zelf de spullen laat halen dan hoeft hij alleen zijn tijd te factureren en heeft hij minimale bedrijfskosten. Hij kan 20k in een jaar factureren en heeft behalve een overal en brommertje niks nodig. Hij houdt dan misschien 18k over zonder ooit iets met btw te hoeven doen.
Het was beter geweest om gewoon een BTW korting per jaar te houden die langzaam afbouwt. Dit voelt meer als een scheidslijn waarbij de Belastingdienst helemaal geen zin heeft om hun werk te doen en er sowieso al vanuit gaat dat de helft zwart gaat bij kleine ondernemers. Tenminste dat gevoel krijg ik erbij.