• 0

Verjaart btw suppletie?

Wij hebben (onze accountant destijds) in voorgaande jaren maandelijks facturen in de boekhouding opgenomen waarvan we destijds de btw hebben terug ontvangen. Deze facturen zijn achteraf niet volledig betaald omdat wij het factuurbedrag betwistten en dat ook hebben aangegeven. 

Nu komt onze boekhouder met de mededeling dat wij die btw van destijds moeten terugbetalen aan de belastingdienst middels suppletie, klopt dat? Het is <7jr geleden.

 

Dus samenvattend mijn vraag, moet je btw na meer dan 7 jaar alsnog terugbetalen aan de belastingdienst als de betreffende facturen hiervan niet of deels betaald zijn? Geldt hiervoor een verjaring?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
49 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Klopt, voor 2017 was die termijn 2 jaar :winking-face:

Maar voor die tijd was de norm dat je die BTW terug moest betalen vanaf het moment dat redelijkerwijs aangenomen moest worden dat die factuur niet (geheel) betaald zou gaan worden. Dat is niet het moment van betwisting, maar het moment waarop de betwisting afgewikkeld is *of* het moment waarop die factuur verjaard is. Daar stond helemaal geen termijn van twee jaar in artikel 29. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

wordt het afgetrokken bedrag naar evenredigheid als belasting verschuldigd op het tijdstip waarop en voor zover redelijkerwijs moet worden aangenomen dat hij de vergoeding waarop dat bedrag betrekking heeft, niet of niet geheel zal betalen dan wel heeft terugontvangen. De belasting wordt in ieder geval verschuldigd twee jaren na de opeisbaarheid van de vergoeding, voor zover deze op dat tijdstip nog niet is betaald. 

Volgens mij was dit de oude tekst

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Zeker, maar het is wel prettig als je een antwoord krijgt waar je wat mee kan en dat dreigt wel uit beeld te raken..

 

Laat ik dan ook maar mijn visie geven en dan deze keer meer vanuit het vertrekpunt van de ondernemer. Met algemeen beschikbare informatie..
 

Gelukkig heeft de belastingdienst ook een pagina over niet betaalde facturen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/niet_betaalde_facturen

 

Quote

 

Als u een factuur ontvangt van uw leverancier, mag u de btw daarover direct aftrekken. Dit mag u doen voordat u de factuur hebt betaald. Betaalt u de factuur uiteindelijk niet of slechts gedeeltelijk? Of krijgt u het factuurbedrag (gedeeltelijk) terug? Dan moet u de btw terugbetalen die u te veel hebt afgetrokken.

 

Wanneer btw terugbetalen?

U betaalt de btw terug:

  • op het moment dat u het factuurbedrag (deels) hebt teruggekregen                   (hier niet van toepassing)
  • op het moment dat duidelijk is dat u de factuur niet (geheel) gaat betalen      (hier bij het afronden van de administratie van 2020)
  • maximaal 1 jaar (tot 1 januari 2017 was dit 2 jaar) na de uiterste betaaldatum van de factuur (de 1-jaarstermijn)       (dat was hier ergens in 2014)

 

U vult deze btw in op de btw-aangifte over het tijdvak waarin één van deze mogelijkheden plaatsvindt.

 

 

Ik zie hier, als ik het allemaal goed interpreteer zijn 2 visies.

 

1. Joost die zegt, 3e criterium is leidend envoor deze vordering uit 2012 gold de regel dat er na 2 jaar moet worden gecorrigeerd, dat was dan in 2014.

Vanaf dat moment gaat de 5 jaars verjaring lopen dus eind 2019 was deze correctie verjaard.

waarbij dus ook de stelling dat de andere 2 criteria alleen slaan op situaties die voor die maximale termijn plaatsvinden en niet erna.

 

2. De andere visie van de boekhouder van TS  en Cosara in dit topic lijkt te zijn dan punt 2. "op het moment dat duidelijk is dat u de factuur niet (geheel) gaat betalen"  moet worden toegepast. en dat er geen einde verjaring op die suppletieplicht zit.

ik moet zeggen dat dat ook mijn eerste gedachte was, op moment van afboeken van de factuur ontstaat een btw correctie die je meeneemt in je lopende tijdvak, indien de correctie voor de maximale termijn plaatsvind).  Omdat hier die correctie ruim ná de maximale termijn voor correctie ligt moet je een suppletie indienen in het tijdvak in het verleden voordat je in overtreding was, dus uiterlijk het laatste tijdvak van 2014 (vanwege de 2 jaar termijn na factuurdatum die tot 2017 gold).

Maar als ik ook, de informatie over verjaring meeweeg, en dat lijkt mij terecht,  kom ik dan uiteindelijk ook tot dezelfde conclusie dat hoewel de correctie in 2020 (her)ontdekt wordt, je dan teruggaat naar het juiste tijdvak en dan kom je in een tijdvak in 2014 of daarvoor uit. 5 jaar na jaareinde van 2014 is eind 2019 en dat  betekent dat vanaf 2020 de 5-jaars termijn voorbij is en een suppletie voor 2014 niet meer kan / hoeft.

 

Zoveelvragen, zoals je ziet dit is zo'n post in je boekhouding waar het niet zomaar eenduidig is wat je nu moet doen. Er zijn meerdere uitleg van de wet mogelijk.

Dit is dus het punt waar je als ondernemer zelf de knoop doorhakt, want uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor de juiste aangiftes. Nu zal deze post nooit tot grote problemen leiden als je het fout doet, dus je hoeft er niet te zwaar aan te tillen, als je je er maar van bewust bent waar de verantwoordelijkheid ligt. 

Elke onderneming die wat langer bestaat heeft wel een paar vergeten facturen van een paar jaar oud in zijn administratie zitten.

Met alle informatie die je nu gekregen hebt is het dus aan jou om ofwel het advies van je boekhouder te volgen en een suppletie in te dienen of te concluderen dat jou gevoel dat dit niet meer nodig is voldoende onderbouwd te zien en je boekhouder te vragen de post zonder btw correctie af te boeken.

 

Wat ik wel altijd adviseer is dat je dit soort lastige gevalletjes ook even goed vastlegt in je administratie, in dit geval zou het een pdf van dit topic kunnen zijn.

Waarom? als je een controle krijgt over 2020 en je hebt deze post afgeboekt weet je voor jezelf meteen waarom je het zo gedaan hebt. Maar voor de inspecteur laat het ook zien dat je het weloverwogen en op redelijke argumenten hebt gedaan en kan dan niet zomaar een boete opleggen voor het onjuiste standpunt (als dat zijn mening is). Ze noemen dat ook wel een pleitbaar standpunt

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.