• 0

Verkopen via platform: NL recht (deels) van toepassing verklaren

Beste,

 

Als zelfstandig ondernemer wil ik graag mijn producten gaan aanbieden via diverse platformen.

Echter in een van de algemene gebruiksvoorwaarden die ik daartoe dien te ondertekenen staat een clausule dat ik mij als verkoper houd aan alle relevante Nederlandse wetgeving. Dit terwijl er Belgisch recht van toepassing is op de gehele overeenkomst.

Ik vind deze clausule heel breed opgesteld en mijn vraag is dan ook of een dergelijke clausule rechtsgeldig is aangezien er voor mij als verkoper geen duidelijkheid  bestaat aan welke precieze wetgeving ik mij dien te houden.

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

ga je op b.v. Amazon verkopen dan den je exact elke letter van de wet van elk land waarin je gaat verkopen te kennen.

Sterker nog, je moet de interpretatie daarvan die Amazon daaraan geeft ook kennen en die is heel anders als dat het werkelijk in.

 

Ik heb dat b.v. vaak (bijna dagelijks) met producten die gewoon volgens europees recht legaal zijn maar waarvan dat volgens b.v. amazon in Duitsland niet toegestaan is, of juist in Frankrijk. zelfs als je kan aantonen dat hun standpunt onjuist is krijg je geen gelijk.

Er is als je op platformen verkoopt maar 1 wetgeving en dat is de wetgeving waarvan het platform op dat moment vind dat je je aan moet houden, of dat nu daadwerkelijk bestaande wetgeving is of niet.

en zo interpreteert elk platform alles weer geheel anders en bepaald hun eigen regels. dus hou rekening mee dat wat op het ene platform niet toegestaan is op andere wel toegestaan is en precies andersom. en wat vandaag wel toegestaan is morgen ineens niet meer toegestaan is en dat daar geen enkele discussie over mogelijk is en je als een klein kind behandeld en toegesproken zal worden door die platformen.

 

Het zal dus geen kwestie zijn van welk recht van toepassing is en of wel of niet rechtsgeldig is maar als je je niet aan hun regels houd kan je tegoed voor maanden geblokkeerd worden en je verkoopaccount gesloten en kan je niks aan doen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

ga je op b.v. Amazon verkopen dan den je exact elke letter van de wet van elk land waarin je gaat verkopen te kennen.

 

Maar goed, zonder platform moet je dat toch eigenlijk ook...

Richt je de verkoop op het buitenland, dan mag de consument zich bij geschillen immers op het dwingend recht van zijn woonland beroepen als dat voor hem gunstiger is (art. 6 Rome I).

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Maxn maar in de praktijk is dat vrijwel onmogelijk.

Ik verkoop b.v. veel glijmiddelen, massage oliën, pillen en sextoys (waarbij soms nog een sample van een vloeibaar product verpakt zit.

al die producten zijn legaal volgens de Europese richtlijnen, maar toch is ene ingrediënt in Duitsland verboden, andere in Frankrijk en weer andere in zweden.

soms zijn producten verboden vanwege ingrediënten die er helemaal niet inzitten. of wordt een stof (b.v. ethanol) plots heel anders gecategoriseerd als waar het werkelijk onder valt.

en kan je niks aan veranderen omdat geen discussie over mogelijk is.

en regels worden ook vrijwel maandelijks veranderd/aangevuld.

 

en dan heb ik nog niet over de bijna wekelijkse mails van fabrikanten/producenten die claimen dat je namaak producten verkoopt terwijl dat niet zo is of dat je inbreuk maakt op hun merkrecht of copyright vanwege gebruik productfoto's (standaard foto van product tegen witte achtergrond die ook nog via de officiële dealers voor gebruik  vrijgegeven worden).

 

tegenwoordig begint elke dag van mij standaard met het blokkeren van de producten die nu weer door platformen als illegaal bestempeld zijn, het verweer voerend aartegen heb ik maar opgegeven, blokkeer het nu. dagelijks zijn dat 5 oplopend tot wel 50 producten.

Ondertussen heb ik voor b.v. Amazon al ruim 3700 producten geblokkeerd voor plaatsing daar (als in 1 land "verboden" is blokkeer ik het gelijk voor alle Amazon landen)

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof op de overeenkomst zelf het Belgisch recht van toepassing is. Dat betekent dat bijvoorbeeld een vraag als "is deze clausule wel rechtsgeldig", dit naar Belgisch recht bepaald zal moeten worden.

 

Verder verbind jij je eraan om je in de verkooppraktijk aan het Nederlands recht te houden. Dat betekent dat koopovereenkomsten die jij op dat platform met bijvoorbeeld consumenten aangaat, het Nederlands recht moeten volgen.

 

Ik kan me voorstellen dat dat af en toe botst.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Na jou aanvulling..

Op 21-3-2021 om 14:39, Stef van der Veldt zei:

Echter in een van de algemene gebruiksvoorwaarden die ik daartoe dien te ondertekenen staat een clausule dat ik mij als verkoper houd aan alle relevante Nederlandse wetgeving. Dit terwijl er Belgisch recht van toepassing is op de gehele overeenkomst.

 

Waarom vind je dit raar? Je sluit met een Belgische onderneming een overeenkomst om via hun platform in Nederland te verkopen. Voor het contract tussen jullie kiezen zij ervoor Belgisch recht van toepassing te verklaren. Prima, niks mis mee.

 

Het feit dat jij diensten afneemt van een Belgisch bedrijf betekent niet dat jou overeenkomstne met jou klanten opeens ook volgens Belgisch recht zou moeten..

 

AL wat ze vragen is om te verklaren dat jij aan jou klanten in Nederland, als Nederlands bedrijf zult houden aan alle NL wetgeving. Dat is eigenlijk een open deur. Je moet je altijd aan de wet houden. En het zou heel onlogisch zijn dat jij in NEderland opeens Belgisch recht moet gaan toepassen op jij verkopen aan NL klanten omdat je gebruikt maakt van de diensten van een platform dat in België zit.
Als je een Mercedes Taxi koopt is toch ook geen Duits recht van toepassing op de taxi ritten die je met die taxi maakt.

Dat platform is niks meer dan een stuk software, je sluit een overeenkomst om met BE bedrijf om die software te mogen gebruikten. Maar alles wat je verhandeld op dat platform valt gewoon onder de (consumenten)regels van het land waaraan je verkoopt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.