Ik heb vorige week een gesprek gehad met een medewerker van mij wat mij aardig heeft overdonderd en ik weet niet meer zo goed wat ik hier van moet vinden.
Mijn vader en ik zijn ruim 7 jaar geleden een handel begonnen in personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Mijn vader heeft zich na een jaar wegens gezondheidsredenen teruggetrokken waardoor ik het bedrijf in mijn eentje heb gerund.
Ik heb mij destijds laten informeren dat er voor mij geen pensioenverplichting/cao gold. Wij zijn ook niet aangesloten bij een werkgeversvereniging.
De handel liep goed en al gauw stond ik op het punt dat ik het niet in meer in me eentje aan kon en het besluit genomen om er iemand bij te nemen. Deze 1ste werknemer heb ik verteld dat wij geen pensioenregeling aanbieden en de afspraak gemaakt dat ik zijn afgesproken salaris iets verhoog en dat daar dan een vergoeding bij inzit voor oa pensioen en reiskosten.
Dit beviel goed en deze manier van onderhandelen heb ik met elke nieuwe werknemer gedaan. In 7 jaar zijn wij flink gegroeid en op dit moment heb ik bijna 20 man personeel aan het werk.
Nou is het wel of niet aanbieden van een pensioenregeling binnen mijn bedrijf regelmaat het onderwerp van gesprek geweest, en heb ik na overleg met mijn boekhouder begin dit jaar mijn personeel een pensioenregeling aangeboden via de verzekeraar.
Nou de kwestie waarmee ik zit.
1 van mijn monteurs kwam bij mij en wou graag over zijn salaris onderhandelen. Ik heb na zijn argumenten aan te horen, aangegeven dat ik vind dat ik hem een goed salaris betaal en dat ik niet de intentie heb om hem een salarisverhoging te geven en dacht dat daarmee het gesprek wel was afgedaan. Maar dat was het helaas niet...
Hij meent het één en ander uitgezocht te hebben en dat hij recht heeft op loonsverhogingen uit de cao motorvoertuigen over de afgelopen 4 jaar die hij bij mij werkt, recht te hebben op eenmalige uitkeringen, dat hij recht heeft op reiskosten (de afspraak was dat dit al gecompenseerd werd in zijn salaris) en dat ik mijn werknemers niet bij een verzekeraar moet onderbrengen maar bij een verplicht gesteld pensioenfonds en aangezien dat niet gebeurd is beweerd hij nu dat hij schade heeft geleden.
Ik heb aangegeven dat ik dit laat uitzoeken en als hij ergens recht op heeft, ik dit met hem zal rechttrekken. Vervolgens het gedeelte waar ik echt boos om kan worden. Hij vond dat het zijn verplichting is om zijn collega’s op de hoogte te stellen van hun “rechten” omdat de meeste werknemers zich hier niet bewust van zijn.
Ik ben van mening dat hier toch echt een grens wordt overschreden. Dat je het voor jezelf uitzoekt kan ik respecteren maar nu gaat meneer op een stoel zitten waar hij naar mijn mening absoluut niet thuis hoort.
Ik heb de situatie uitgelegd aan mijn jurist en die gaat het onderzoeken. Dit hele voorval zit mij goed dwars en ik snap achteraf niet dat ik zo naïef ben geweest en al die jaren kennelijk heb zitten slapen.
Ik voel me eerlijk gezegd gewoon genaaid door de manier waarop mijn werknemer dit gesprek heeft gevoerd. Er is altijd een ontzettend goede sfeer binnen mijn bedrijf en nou krijg ik het gevoel dat 1 werknemer om voor mij onduidelijke reden de boel wil gaan verzieken. Weet niet eens meer of ik nog wel met hem door wil en of ik überhaupt zomaar van hem af kan komen aangezien ik een dergelijke situatie nog niet eerder heb gehad en nog nooit een werknemer heb hoeven ontslaan.
Is er hier een mede-ondernemer die advies voor mij heeft?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ray.79
Ray.79
Hallo,
Ik heb vorige week een gesprek gehad met een medewerker van mij wat mij aardig heeft overdonderd en ik weet niet meer zo goed wat ik hier van moet vinden.
Mijn vader en ik zijn ruim 7 jaar geleden een handel begonnen in personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Mijn vader heeft zich na een jaar wegens gezondheidsredenen teruggetrokken waardoor ik het bedrijf in mijn eentje heb gerund.
Ik heb mij destijds laten informeren dat er voor mij geen pensioenverplichting/cao gold. Wij zijn ook niet aangesloten bij een werkgeversvereniging.
De handel liep goed en al gauw stond ik op het punt dat ik het niet in meer in me eentje aan kon en het besluit genomen om er iemand bij te nemen. Deze 1ste werknemer heb ik verteld dat wij geen pensioenregeling aanbieden en de afspraak gemaakt dat ik zijn afgesproken salaris iets verhoog en dat daar dan een vergoeding bij inzit voor oa pensioen en reiskosten.
Dit beviel goed en deze manier van onderhandelen heb ik met elke nieuwe werknemer gedaan. In 7 jaar zijn wij flink gegroeid en op dit moment heb ik bijna 20 man personeel aan het werk.
Nou is het wel of niet aanbieden van een pensioenregeling binnen mijn bedrijf regelmaat het onderwerp van gesprek geweest, en heb ik na overleg met mijn boekhouder begin dit jaar mijn personeel een pensioenregeling aangeboden via de verzekeraar.
Nou de kwestie waarmee ik zit.
1 van mijn monteurs kwam bij mij en wou graag over zijn salaris onderhandelen. Ik heb na zijn argumenten aan te horen, aangegeven dat ik vind dat ik hem een goed salaris betaal en dat ik niet de intentie heb om hem een salarisverhoging te geven en dacht dat daarmee het gesprek wel was afgedaan. Maar dat was het helaas niet...
Hij meent het één en ander uitgezocht te hebben en dat hij recht heeft op loonsverhogingen uit de cao motorvoertuigen over de afgelopen 4 jaar die hij bij mij werkt, recht te hebben op eenmalige uitkeringen, dat hij recht heeft op reiskosten (de afspraak was dat dit al gecompenseerd werd in zijn salaris) en dat ik mijn werknemers niet bij een verzekeraar moet onderbrengen maar bij een verplicht gesteld pensioenfonds en aangezien dat niet gebeurd is beweerd hij nu dat hij schade heeft geleden.
Ik heb aangegeven dat ik dit laat uitzoeken en als hij ergens recht op heeft, ik dit met hem zal rechttrekken. Vervolgens het gedeelte waar ik echt boos om kan worden. Hij vond dat het zijn verplichting is om zijn collega’s op de hoogte te stellen van hun “rechten” omdat de meeste werknemers zich hier niet bewust van zijn.
Ik ben van mening dat hier toch echt een grens wordt overschreden. Dat je het voor jezelf uitzoekt kan ik respecteren maar nu gaat meneer op een stoel zitten waar hij naar mijn mening absoluut niet thuis hoort.
Ik heb de situatie uitgelegd aan mijn jurist en die gaat het onderzoeken. Dit hele voorval zit mij goed dwars en ik snap achteraf niet dat ik zo naïef ben geweest en al die jaren kennelijk heb zitten slapen.
Ik voel me eerlijk gezegd gewoon genaaid door de manier waarop mijn werknemer dit gesprek heeft gevoerd. Er is altijd een ontzettend goede sfeer binnen mijn bedrijf en nou krijg ik het gevoel dat 1 werknemer om voor mij onduidelijke reden de boel wil gaan verzieken. Weet niet eens meer of ik nog wel met hem door wil en of ik überhaupt zomaar van hem af kan komen aangezien ik een dergelijke situatie nog niet eerder heb gehad en nog nooit een werknemer heb hoeven ontslaan.
Is er hier een mede-ondernemer die advies voor mij heeft?
Hoe zouden jullie met deze situatie omgaan?
bij voorbaat dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet, Ray
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71749-verplicht-caopensioen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag