• 0

Van loondienst naar ZZP, netto het zelfde overhouden

(aangepast)

Ik ben op dit moment in loondienst, maar ik ga over naar ZZP.
Mijn werkgever wilt me nog tijdelijk behouden, dus wilt hij me voor 40 uur (net als mijn huidige arbeidscontract) inhuren. 

 

Nu ben ik alleen benieuwd hoe ik een uurtarief kan bepalen, waardoor ik netto aan het einde van de maand precies hetzelfde overhoudt als dat ik in loondienst had gezeten.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben hoe ik dit kan berekenen. 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Oorspronkelijke inhoud deels gereconstrueerd uit citaten
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Niet lomp of lullig bedoeld, maar als je voor jezelf gaat werken, dan moet je toch op zijn minst aan je inkomsten en kosten kunnen rekenen? Als je dat niet kunt, kun je dan niet beter in loondienst blijven?

 

(overigens: jezelf in laten huren door je oud-werkgever is een uitstekend recept voor loonheffings-, zelfstandigheids- en belastingellende)

Link naar reactie
  • 0

 

Op 2-11-2021 om 10:52, Dylann zei:

Ik ben op dit moment in loondienst, maar ik ga over naar ZZP.
Mijn werkgever wilt me nog tijdelijk behouden, dus wilt hij me voor 40 uur (net als mijn huidige arbeidscontract) inhuren. 

 ZZP’er of niet … het huidige arbeidscontract loopt gewoon door.

Mocht jij of je werkgever daar anders over denken … werknemer in loondienst en zelfstandige ondernemer  kunnen gewoon naast elkaar blijven bestaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 2-11-2021 om 10:52, Dylann zei:

Nu ben ik alleen benieuwd hoe ik een uurtarief kan bepalen, waardoor ik netto aan het einde van de maand precies hetzelfde overhoudt als dat ik in loondienst had gezeten.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben hoe ik dit kan berekenen. 

 

Afgezien van dat hier bij de (oud-) werkgever gewoon sprake is van een voortgezet dienstverband als je binnen 6 maanden en 1 dag wordt ingehuurd, klopt je uitgangspunt dat je precies het zelfde wilt overhouden totaal niet: in loondienst ben je verzekerd tegen ziekte en langdurige (tot permanente) arbeidsongeschiktheid en ben je zelf niet privé aansprakelijk te stellen voor beroepsfouten (behoudens opzet). Ook kan het zijn dat je via een CAO of een bedrijfsregeling pensioen opbouwt. 

 

Al die zaken heb je al ondernemer niet: je moet zelf je pensioen regelen en zelf het risico van ziekte en aansprakelijkheid dragen of verzekeren, en dat kost tijd en geld. Als ZZP-er moet je dus niet exact hetzelfde netto verdienen als in loondienst, maar juist flink meer .

 

aangepast door Norbert Bakker
typo hersteld

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-11-2021 om 10:52, Dylann zei:

Ik ben op dit moment in loondienst, maar ik ga over naar ZZP. Mijn werkgever wilt me nog tijdelijk behouden, dus wilt hij me voor 40 uur (net als mijn huidige arbeidscontract) inhuren. 

 

Zoals al eerder aangegeven, dit kan voor de loonbelasting (die de werkgever in houdt) in ieder geval niet. Dit is pure schijnzelfstandigheid. De fiscus zal dit zien als een voortzetting van het dienstverband en sociale premies blijven innen. Bovendien klinkt het ook alsof er geen wijziging zal zijn in de gezagsverhouding (baas vertelt nog steeds wat en waar en wanneer je alles moet doen, net als in loondienst. Bovendien verspeel je op deze manier om je recht op WW, omdat je gewoon (tijdelijk) een werkloosheidsuitkering kan aanvragen als de werkgever je ontslaat. Maar via deze constructie kan dat sowieso niet.

 

Voor de inkomstenbelasting zal het ook lastig zijn om veel voordeel uit deze constructie te halen. Met 40 uur voor 1 opdrachtgever, die bovendien je oud-werkgever is, zal je ook niet als zelfstandig genoeg zijn om gezien te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting, zodat je geen zelfstandigenaftrek hebt (en een hele rij andere aftrekposten).

 

Als je dan al een tarief moet bedenken, moet je uurtarief minstens 50% hoger liggen dan je oude uurloon, omdat je nu ook zelf moet reserveren voor of verzekeren tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.

 

Mijn advies: niet doen. Ik eigenlijk niet geloven dat een werkgever deze onzin nog probeert. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.