• 0

Mogelijkheid om BTW uit buitenland terug te krijgen?

Beste lezer!

 

Ik heb een vraag over het terugkrijgen van BTW op de aankoop van producten in het buitenland (maar wel binnen de EU).

 

Korte achtergrondschets: ik koop, als leuke bijverdienste naast mijn vaste baan, op mijn eenmanszaak producten in bij webshops in het buitenland en verkoop ze hier met winst. Bij veel webshops kan ik door het opgeven van mijn BTW nummer, de producten zonder BTW aanschaffen. Echter, sommige webshops (met name kleinere die zich alleen op particulieren richten) willen hier niet aan mee werken. Zo krijg ik bijvoorbeeld een factuur met daarop de Duitse BTW die ik dan betaal bij mijn aankoop. Als ik vervolgens dit product in Nederland verkoop draag ik de BTW af over mijn gehele verkoopprijs. Hierdoor betaal ik dus over een deel van het bedrag als het ware twee keer BTW (bij de inkoop over de inkoopprijs, en bij de verkoop over de inkoopprijs + winst).  

 

Nu begreep ik dat je via de belastingdienst BTW bij de buitenlandse belastingdienst kan terugvragen, zie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen

 

Echter, mijn verzoek is afgewezen met als reden dat ik dat zelf moet regelen met de webshop. Alleen de webshop werkt dus niet mee.

 

Nu is mijn vraag: is dit gewoon pech gehad en moet ik me erbij neerleggen dat ik twee keer BTW betaal over een deel van het product? Of is er een andere mogelijkheid? Bijvoorbeeld dat ik het product als prive persoon aanschaf, dan "doorverkoop" zonder winst aan mezelf als "ondernemer", en dan gebruik maak van de margeregeling? En dus alleen BTW betaal over de winst die ik maak? Of is dit niet toegestaan? 

 

Hopelijk kan iemand licht in de duisternis scheppen :-).

 

Met vriendelijke groeten,

 

John

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja dit is gewoon pech gehad. De kleine webshops die niet meewerken zitten formeel fout. Zij moeten op verzoek van een andere ondernemer een factuur met verlegde BTW leveren. Als zij dat niet doen leidt dat niet tot het recht op teruggave via het EU terugvraagsysteem.

 

Je redenatie dat je dubbel btw betaald klopt niet, je verkooppijs is je verkoopprijs daar reken je btw over, je hebt alleen minder marge/winst omdat je de btw niet terug kunt vragen.

De simpele oplossing is dus niet meer bestellen bij webshops die geen BTW verlegd factuur willen geven.

 

De constructie die jij wil werkt niet, je kunt namelijk niks aan jezelf verkopen of van jezelf inkopen. Als je goederen uit prive overhaalt heet dat een privestorting en je kunt niet met btw leveren, maar de margeregeling geldt alleen voor gebruikte goederen, niet voor zonder btw "doorverkochte" nieuwe goederen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-11-2021 om 21:22, JohanPL zei:

Is het afgewezen door de Nederlandse of door die buitenlandse belastingdienst?

Maakt dat wat uit?
Als beiden hun werk goed doen, zullen beiden het afwijzen.

 

Op 12-11-2021 om 20:34, John de Vries zei:

Hopelijk kan iemand licht in de duisternis scheppen :-).

Daar is helemaal niets duisters aan.

Het is in dit geval de Duitse webshop die in gebreke is.

Als die zijn handelswijze niet wil aanpassen, dan is het heel simpel … daar niets kopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Roel J bedankt voor je snelle reactie!

 

JohanPLhet is de Duitse belastingdienst die dit weigert. 

 

Cosara: ja klopt, het is alleen jammer dat ze soms wel hele mooie producten hebben :). Maar goed, dan moet ik bij het kopen gewoon rekening houden met dat het niet kan en kijken of de winstmarge dan nog voldoende is of niet.

 

Wel balen dat ze niet Europees hebben afgesproken dat je met ieder BTW nummer uit een EU. land makkelijk via je lokale BD die BTW kan terugvragen :(.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel J: weet je dat zeker dat marge producten gebruikte goederen moeten zijn? Op de site van de belastingdienst staat namelijk:

 

"Goederen die u van een particulier koopt, zijn altijd gebruikte goederen, ook al zijn ze nog nooit gebruikt."

 

Zie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/

 

Misschien is de constructie dat ik ze zelf koop als particulier en ze dan aan mezelf "verkoop" niet helemaal correct en wordt dat gezien als prive storing. Maar stel dat ik ze laat kopen door mijn vrouw of een vriend(iig op een andere naam) en ze dan inkoop op mijn eenmanszaakje, dan koop ik ze wel belastingtechnisch van een particulier. En als ik het dan goed begrijp is het dan een margegoed. Of is dit de wet wel heel erg oprekken? :face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0
Op 13-11-2021 om 05:40, John de Vries zei:

Wel balen dat ze niet Europees hebben afgesproken dat je met ieder BTW nummer uit een EU. land makkelijk via je lokale BD die BTW kan terugvragen :(.

Maar dat is nu juist makkelijk geregeld met de  ICP oftewel de IntraCommunautairePrestatie. Uw probleem is dat de buitenlandse verkopende ondernemer hierin niet aan wilt meewerken … die beschouwt iedere koper als particuliere koper.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 13-11-2021 om 05:52, John de Vries zei:

@Roel J: weet je dat zeker dat marge producten gebruikte goederen moeten zijn? Op de site van de belastingdienst staat namelijk:

 

"Goederen die u van een particulier koopt, zijn altijd gebruikte goederen, ook al zijn ze nog nooit gebruikt."

 

Zie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/

 

Misschien is de constructie dat ik ze zelf koop als particulier en ze dan aan mezelf "verkoop" niet helemaal correct en wordt dat gezien als prive storing. Maar stel dat ik ze laat kopen door mijn vrouw of een vriend(iig op een andere naam) en ze dan inkoop op mijn eenmanszaakje, dan koop ik ze wel belastingtechnisch van een particulier. En als ik het dan goed begrijp is het dan een margegoed. Of is dit de wet wel heel erg oprekken? :face-with-tongue:

 

Ja ik weet dat zeker, de tekst op de site van de website lijkt voor meerdere uitleg vatbaar. Maar als even afstand neemt en logisch nadenkt dan kom je tot de conclusie dat in 99% van de gevallen die uitleg klopt, jij bent degene die geforceerd naar een bredere uitleg zoekt omdat je een paar euro btw teruggaaf dreigt mis te lopen. De webteksten zijn niet de wet het is een uitleg uitgaande van een normale gemiddelde constructie en nooit toepasbaar op alle situaties.. Dat had je al een beetje door daarom kwam je het hier navragen toch?

 

En ja dat is de wet heel erg oprekken en waarschijnlijk (uiteindelijk) overtreden. En dat allemaal omdat een Duitse webshop weigert zich aan de wet te houden

Je vrouw is onderdeel van hetzelfde huishouden dus daar kan je ook niet van kopen of aan verkopen ook dat wordt als privestorting gezien.

constructie met een vriendin kan ook niet want als zij meer dan incidenteel goederen verkoopt aan derden dan moet zij zelf btw ondernemer. En dan zit zij met het probleem dat zij de btw over haar inkoop niet terug kan vragen. Ik herhaal nog maar eens en dat allemaal omdat een Duitse webshop zich weigert aan de wet te houden.

 

En tenzij de Duitse webshop die mooie dingen zelf maakt is het 100% zeker dat anderen ze ook verkoopt dus dan zoek je even door en krijg je netjes een factuur van die andere verkoper.

Als je echt niet zonder sommige artikelen van de Duitse webshop wil dan zijn de enig juiste oplossingen dat zij toch btw verlegd facturen gaan maken of dat jij telkens een kostprijsberekening moet maken of er genoeg overblijft. want voor de paar grijpstuivers winst is het echt niet het risico waard dat je een bij een controle en flinke correctie incl boete om je oren krijgt

 

Op 13-11-2021 om 05:40, John de Vries zei:

Wel balen dat ze niet Europees hebben afgesproken dat je met ieder BTW nummer uit een EU. land makkelijk via je lokale BD die BTW kan terugvragen :(.

 

Deze wet is begin jaren negentig bedacht toen hadden ze nog geen webshops en was het volstrekt logisch. De laatste 5 jaar zijn er flinke aanpassingen in de wet gemaakt waarbij er dankzij de automatisering en vervaging van de grenzen (weer) steeds vaker teruggegaan wordt naar heffing van lokale btw. Voor de verkoopkant is dat dit jaar al gerealiseerd voor webshop (verlagen drempelbedragen en centraal loket voor aangifte en afdragen van btw in meerdere landen)

Ik verwacht dat ook bij de inkoopkant binnen 5 a 10 jaar (EU wetgeving wijzigt traag)  mogelijk zal worden dat ondernemers die in EU inkopen ook die lokale inkopen met hun afdracht mogen verrekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
Op 13-11-2021 om 08:02, Ward van der Put zei:

Even een andere oplossingsrichting verkennen... 

 

Kan de topicstarter dit oplossen door een btw-registratie aan te vragen in het land waar hij inkoopt?

Simpel antwoord, ja dat kan. 

 

Al hangt de effectiviteit en kostenbesparing uiteraard samen met de aantallen en waardes van de aankopen. 

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Quote

Echter, sommige webshops (met name kleinere die zich alleen op particulieren richten) willen hier niet aan mee werken.

en

Quote

En dat allemaal omdat een Duitse webshop weigert zich aan de wet te houden

Tja, begin er dan niet aan en achterhaal beter de groothandel of fabrikant. Of kies voor een partijhandelaar die wel internationaal handelt.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 13-11-2021 om 18:28, John de Vries zei:

Ik zal nog eens even kijken hoeveel moeite het kost om een Duits BTW nummer aan te vragen en of dat dan de moeite waard is.

Dan is deze informatie behulpzaam …

https://www.finanzverwaltung.nrw.de/

https://www.finanzverwaltung.nrw.de/de/omzetbelasting-voor-nederlandse-ondernemers

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou als eerste een mail naar de webshop sturen dat je wel opnieuw wilt bestellen maar dat je dan de BTW verlegd wilt hebben. Anders bestel je niet. Dan laat je de keuze bij de webshop.

Ten tweede, stel dat je een aantal producten met maar weinig marge kunt verkopen, zolang je kunt verkopen heb je omzet en klanten. Klanten kunnen samen met het product ook producten kopen met veel marge en klanten kunnen een volgende keer ook weer terugkomen. Zolang je er geen verlies op maakt zou ik het zeker wel blijven verkopen.

(en ondertussen op zoek gaan naar alternatieve kanalen).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 13-11-2021 om 10:16, Roel J zei:

 Ik herhaal nog maar eens en dat allemaal omdat een Duitse webshop zich weigert aan de wet te houden.

Dat is nogal kort door de bocht.  Het nultarief bij een ICL is een "vrijstelling die door de lidstaten verleend kan worden" (zie artikel 138 BTW richtlijn). Om een vrijstelling verleend te krijgen moet daar om verzocht worden. Het dus een keuze die de verkoper kan maken. Als de verkoper de keuze maakt om met 0% te leveren kiest hij er ook voor het risico op zich te nemen van een eventuele naheffing van de BTW als hij achteraf niet kan aantonen dat aan de voorwaarden voor de ICL voldaan is.  Je kunt een ondernemer hiertoe wettelijk niet dwingen.  Je kunt dus ook niet stellen dat de Duitse webshop zich niet aan de wet houdt, hooguit dat hij een wat minder goede customer service levert.

 

Op 14-11-2021 om 11:53, zzpegel zei:

Welke plicht? Wat op deze pagina beschreven staat is niet van toepassing op deze situatie. De Duitse webshop is voor binnenlandse levering in DE of een ICL niet in NL BTW-plichtig.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Op 13-11-2021 om 00:58, Cosara zei:

Maakt dat wat uit?
Als beiden hun werk goed doen, zullen beiden het afwijzen.

 

1)  verschillende belastingdiensten kunnen verschillend oordelen

2)  hij kan dus in Duitsland in beroep gaan tegen deze beslissing

3) als je als buitenlands bedrijf in Duitsland tankt kan je ook BTW terugvragen, dus blijkbaar is het mogelijk om bij zakelijke aankopen in het buitenland toch BTW terug te vragen, ik zou dan als BTW-leek willen weten waarom dit nu afgewezen is.

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0
Op 15-11-2021 om 19:32, JohanPL zei:

3) als je als buitenlands bedrijf in Duitsland tankt kan je ook BTW terugvragen, dus blijkbaar is het mogelijk om bij zakelijke aankopen in het buitenland toch BTW terug te vragen, ik zou dan als BTW-leek willen weten waarom dit nu afgewezen is.

 

Omdat er voor tanken een uitzondering in de wet bestaat omdat de verkopende ondernemer niet kan vaststellen dat de goederen het land verlaten hebben. Sterker nog groot deel van de brandstof zal in het land van tanken verbruikt worden. Maar omdat het om de kopende ondernemer niet met een flink kostennadeel op te zadelen als zij in het buitenland btw tanken is voor die kosten bepaald dat je de lokale btw kan terugvragen en dat geldt feitelijk voor alle kosten die je onvermijdelijk lokaal gebruikt, dus ook de btw op de hotelovernachting.

Er is dus geen sprake van export zoals bij de vraagsteller wel het geval is en voor export is bepaald dat dit tussen de ondernemers geregeld moet worden met een verlegde factuur en dat die btw niet achteraf te claimen is.

 

In beroep gaan is dus zinloos én kansloos. En alle belastingdiensten zullen hetzelfde oordelen, het is een Europese regeling.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-11-2021 om 19:32, JohanPL zei:
Op 13-11-2021 om 00:58, Cosara zei:

Maakt dat wat uit?
Als beiden hun werk goed doen, zullen beiden het afwijzen.

 

1)  verschillende belastingdiensten kunnen verschillend oordelen

2)  hij kan dus in Duitsland in beroep gaan tegen deze beslissing

3) als je als buitenlands bedrijf in Duitsland tankt kan je ook BTW terugvragen, dus blijkbaar is het mogelijk om bij zakelijke aankopen in het buitenland toch BTW terug te vragen, ik zou dan als BTW-leek willen weten waarom dit nu afgewezen is.

… voor export is bepaald dat dit tussen ondernemers met een verlegde factuur geregeld moet worden en dat de btw niet achteraf is te claimen.

… en weet je wat het grappige hieraan is?  Dat de verkoper de onterecht in rekening gebrachte BTW (MwSt) toch moet afdragen en dat de koper deze  niet kan terugvragen.

 

Dat laatste werkt andersom overigens op dezelfde wijze.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

 

Verleggingsregeling ten onrechte niet toegepast

Bent u de onderaannemer en hebt u de verleggingsregeling niet toegepast terwijl u dat wel had moeten doen? Dan hebt u ten onrechte een factuur met btw verstuurd. U moet deze btw dan toch aangeven en betalen. Bent u de aannemer en hebt u een factuur ontvangen met btw, terwijl de verleggingsregeling van toepassing is? Dan mag u deze btw niet aftrekken als voorbelasting.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-11-2021 om 20:51, Cosara zei:

Dat laatste werkt andersom overigens op dezelfde wijze.

Klopt maar je linkt wel naar iets heel anders.  Die pagina gaat over binnenlandse leveringen van goederen en diensten waarbij de BTW is verlegd. Verplichte verlegging bij levering van telefoons, computerchips e.d., niet over intracommunautaire leveringen.  Een ICL+ICV is strikt gesproken niet eens een "verlegging", het gaat immers niet over dezelfde BTW.

 

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Op 13-11-2021 om 05:40, John de Vries zei:

Wel balen dat ze niet Europees hebben afgesproken dat je met ieder BTW nummer uit een EU. land makkelijk via je lokale BD die BTW kan terugvragen :(.

Het zou nogal een zootje worden als het elektronisch teruggaafverzoek daarvoor gebruikt zou worden, dan kun je waarschijnlijk jaren wachten op je teruggaaf......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.