• 0

Toeslagen uurtarief (web)design, media en advies

Goedemiddag Lezers, 

 

Al voor meerdere jaren draaien we ons eigen design agency, en maken we websites voor bijvoorbeeld zorginstellingen, grootzakelijke bedrijven, stichtingen, medische organisaties en dergelijke partijen. 

 

We ontwikkelen logo's, huisstijlen, PDF documenten op aanvraag, websites en geven hierop advies om 'dit soort type organisaties' de juiste richting in te helpen.

De bedrijfsstructuur bestaat uit een business developer die samen met de klant een plan ontwikkelt voor hun site, huisstijl, documenten et cetera, vervolgens gaat de projectmanager uren in gesprek over de uitvoering,  en plannen we de uren en oplevering in de operationele agenda, de developer bouwt alles naar besproken, waarna we regelmatig contact blijven houden met de klant voor advies, vervolg enzovoort. Zo doen we voor sommige klanten bijvoorbeeld meerdere websites van dochterbedrijven voor holdings, websitevernieuwingen. 

 

Alleen nu wil ik graag jullie mening over het uurtarief. 

 

Het uurtarief per medewerker per uur bedraagt € 62,50 ex btw. 

Aangezien de projecten onder tijdsdruk staan hebben we een avond, en weekendtoeslag van 40% bovenop het uurtarief, waardoor projecten eerder opgeleverd worden, doordat we vervolgens door kunnen plannen in de avonden en weekenden. 
Daarnaast hebben we een spoed toeslag bovenop het uurtarief van 60% wanneer een project haast heeft, bijvoorbeeld wanneer een bedrijf op zeer kort termijn een wijziging in zijn site moet aanbrengen voor bijvoorbeeld een ISO-keuring. Dan schakelen we bijvoorbeeld voor projecten extra medewerkers in, of plannen de developers uren langer door. 

 

Het standaard uurtarief is 62,50 met 40 procent toeslag is het 87,50, en met spoed toeslag is het 100,00.

 

Hoe denken jullie over deze uurtarieven? Kan het hoger / kan het lager. Ik hoor graag jullie mening hierover.

 

 

Met vriendelijke groet,

Melonheaven

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij kunnen er van alles van vinden, maar wat heb jij aan onze mening? Wij zijn niet jouw klanten. Heb je nu genoeg klanten of wil je juist groeien? Worden er wel eens offertes afgewezen omdat je prijzen communiceert die te hoog zijn of mensen de toeslagen vreemd vinden? Hoeveel % facturabele uren hebben je medewerkers t.o.v. hun contracturen? Is er een gezonde winst?

 

Een vraag is vaak een gevolg uit de probleemstelling: maar die kan ik niet helemaal plaatsen. Als het echt pure interesse is is mijn antwoord: Ik vind persoonlijk spoedtoeslagen vrij heftig. Als ik ergens vaste klant ben en ik heb ter uitzondering een keer iets snel nodig door wat voor reden dan ook vind ik 60% nogal overdreven en denk ik: loop dan maar een keer wat harder om mij blij te houden zonder dat daar een extra rekening tegenover staat. Het is misschien wat anders als ik jou om 19:00 mail dat iets morgen om 9:00 moet af zijn, maar zo gek zal het toch niet zo vaak lopen? 

 

Avond en weekendtoeslag zijn mij ook onbekend (nog nooit eerder tegengekomen bij zakelijke dienstverleners), tenzij je vakkenvuller bent in de supermarkt. Als ik als klant een website nodig heb en we spreken een deadline af maakt het mij niet gek veel uit of jij of jouw medewerkers dat in de weekenden, avonden of kantooruren doen. Zolang de afspraken maar nagekomen worden. Maar goed, als jouw klanten het allemaal wel accepteren: wie ben ik (of een andere Higherleveler) dan om jullie bedrijfs policy te veranderen of bekritiseren? Ik spreek trouwens als simpele ZZP'er, dus misschien hebben zorginstellingen en grootzakelijke bedrijven daar minder moeite mee. 

Link naar reactie
  • 0

Als de klanten dit vooraf weten dan is het geen enkel probleem. Komen ze om 16:50 uur met een opdracht die dezelfde dag nog gereed moet zijn dan betalen ze extra. Hadden ze maar eerder aan moeten leveren.

Maar als je druk bezig bent met klant 1 en klant 2 vraagt ook om tijd en die werkzaamheden doe je na 5 uur, is dat dan tegen extra tarief omdat je uren al vol zitten of doe je dat tegen standaardtarief omdat je te weinig medewerkers / tijd hebt? Waar ligt de grens tussen gewoon werk en overwerk?

Link naar reactie
  • 0

De vraag doet denken aan anekdotes uit What They Don’t Teach You at Harvard Business School van Mark H. McCormack:

 

Quote

It always reminds me of the story about the woman who approached Picasso in a restaurant, asked him to scribble something on a napkin, and said she would be happy to pay whatever he felt it was worth. Picasso complied and then said, “That will be $10,000.”

 

“But you did that in thirty seconds,” the astonished woman replied.

 

“No,” Picasso said. “It has taken me forty years to do that.”

 

Wie het weet mag het zeggen: wat mag zo'n logo kosten?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, melonheaven zei:

Alleen nu wil ik graag jullie mening over het uurtarief. 

(Niet alleen nu) is het mijn mening dat het enig juiste tarief het bedrag is dat men in de markt bereid is ervoor neer te tellen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Wij kunnen er van alles van vinden, maar wat heb jij aan onze mening? Wij zijn niet jouw klanten. Heb je nu genoeg klanten of wil je juist groeien? Worden er wel eens offertes afgewezen omdat je prijzen communiceert die te hoog zijn of mensen de toeslagen vreemd vinden? Hoeveel % facturabele uren hebben je medewerkers t.o.v. hun contracturen? Is er een gezonde winst?

 

Een vraag is vaak een gevolg uit de probleemstelling: maar die kan ik niet helemaal plaatsen. Als het echt pure interesse is is mijn antwoord: Ik vind persoonlijk spoedtoeslagen vrij heftig. Als ik ergens vaste klant ben en ik heb ter uitzondering een keer iets snel nodig door wat voor reden dan ook vind ik 60% nogal overdreven en denk ik: loop dan maar een keer wat harder om mij blij te houden zonder dat daar een extra rekening tegenover staat. Het is misschien wat anders als ik jou om 19:00 mail dat iets morgen om 9:00 moet af zijn, maar zo gek zal het toch niet zo vaak lopen? 

 

Avond en weekendtoeslag zijn mij ook onbekend (nog nooit eerder tegengekomen bij zakelijke dienstverleners), tenzij je vakkenvuller bent in de supermarkt. Als ik als klant een website nodig heb en we spreken een deadline af maakt het mij niet gek veel uit of jij of jouw medewerkers dat in de weekenden, avonden of kantooruren doen. Zolang de afspraken maar nagekomen worden. Maar goed, als jouw klanten het allemaal wel accepteren: wie ben ik (of een andere Higherleveler) dan om jullie bedrijfs policy te veranderen of bekritiseren? Ik spreek trouwens als simpele ZZP'er, dus misschien hebben zorginstellingen en grootzakelijke bedrijven daar minder moeite mee. 

Hartelijk dank voor je reactie! We zijn inderdaad aan het oriënteren om de prijzen aan te passen om klaar te zijn voor unieke situaties. De developer zit altijd vol facturabel, alleen zo nu en dan krijgen we een incidentele klant die eist dat het voor een bepaalde tijd af is, daarvoor proberen we het in te richten. 

 

Bedankt voor je kennis!

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, DaMedia zei:

Als de klanten dit vooraf weten dan is het geen enkel probleem. Komen ze om 16:50 uur met een opdracht die dezelfde dag nog gereed moet zijn dan betalen ze extra. Hadden ze maar eerder aan moeten leveren.

Maar als je druk bezig bent met klant 1 en klant 2 vraagt ook om tijd en die werkzaamheden doe je na 5 uur, is dat dan tegen extra tarief omdat je uren al vol zitten of doe je dat tegen standaardtarief omdat je te weinig medewerkers / tijd hebt? Waar ligt de grens tussen gewoon werk en overwerk?

Bedankt voor je toevoeging en reactie!
Het idee er achter is bijvoorbeeld dat onze developer extra uren kan maken, en als de klant bijvoorbeeld zijn deadline en doorlooptijd wilt verkorten. Veel van onze klanten krijgen te maken met iso keuringen en moeten daarvoor bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd informatie op de site krijgen. 

Of bijvoorbeeld als we projecten moeten verschuiven in de agenda binnen de deadlines om een ander project met spoedtarief eerder af te krijgen. 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, melonheaven zei:

De developer zit altijd vol facturabel, alleen zo nu en dan krijgen we een incidentele klant die eist dat het voor een bepaalde tijd af is, daarvoor proberen we het in te richten. 

Als je een developer hebt die altijd vol is, zou je dan niet kijken of je een tweede aan kan nemen? Huur je de developer als ZZP'er in, of is hij in dienst?

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

(Niet alleen nu) is het mijn mening dat het enig juiste tarief het bedrag is dat men in de markt bereid is ervoor neer te tellen...

Daarbij aanvullend: het enige juiste aantal uren is het aantal uren dat men in de markt bereid is ervoor te accepteren... 

 

Toen ik voor voormalige werkgevers nog offertes maakte voor projecten (lang geleden), hanteerde ik voor de finance sector een hoger tarief en minder uren (zij ware snelle dure jongens en verwachtten dat ook van ons) en voor de industrie een lager tarief en meer uren (zij leverden ambachtelijk werk voor een redelijke prijs en verwachtten dat ook van ons), maar de waarheid lag in het midden en onder de streep was het allemaal effectief hetzelfde bedrag. Die manier van calculeren en offreren werkte goed, omdat het aansloot bij de beleving van de doelgroep. 

 

Kortom, als een klant 200 euro voor een logo wil betalen en jij maakt daar nog winst op, dan hangt het van de doelgroep af of 2 uur a 100 euro of 3 uur a 67 euro beter werkt in een offerte. Uiteindelijk is je doel om een acceptabel projectresultaat af te leveren tegen een acceptabele totaalprijs, je bent immers geen urenfabriek. Daarnaast is de realiteit toch altijd complexer dan de offerte, want een ervaren medewerker wordt ook wel eens vervangen door een beginneling die er twee keer zo lang over doet (maar ook goedkoper is).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Ben je met een uurtarief van 75 EURO niet concurrerend en ben je daarmee ook niet direct van heel veel rompslomp verlost? Wie huur je in voor een uurtarief van 62,50 EURO incl. toeslag voor projectleiding?

 

Vraag is hoe transparant je wilt en moet zijn in urenbesteding op projectbasis!?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt

Ander idee is differentiatie van het uurtarief naar aard van de werkzaamheid...

 

...of nog weer anders naar bewezen senioriteit of ervaring van de ondernemer of uitvoerend medewerker.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.